;
coinex

باغ وحش انسانی در خطرناک ترین جزیره جهان ؛ آینده‌ هولناک جزیره سنتینل شمالی

تقریبا هیچ مکان کشف نشده‌ای روی نقشه کره زمین وجود ندارد، اما به‌نظر می‌رسد که هنوز اندک مکان‌های دسته‌نخورده‌ای باقی مانده‌ است. در جزیره‌ای دورافتاده از جزایر آندامان در خلیج بنگال، مردمانی هستند که تاکنون هیچ ارتباطی با تمدن نداشته‌ و همچون 60 هزار سال قبل زندگی می‌کنند. از این جزیره که خطرناک ترین جزیره جهان است با عنوان باغ وحش انسانی یاد می‌شود.

با این حال، به نظر می‌رسد که زندگی ساکنان جزیره سنتینل شمالی که سنتینلی‌ها خوانده می‌شوند، با مخاطراتی رو به است. بر اساس گزارش‌های اخیر سازمان حقوق بشری “سورویوال اینترنشنال”، در سال 2013، دولت هندوستان وعده داد که یک مسیر دریایی را به سوی محبوب‌ترین مقاصد گردشگری جزایر آندونان راه‌اندازی کند تا باعث شود که گردشگران، دیگر وارد حریم ممنوعه قبیله جاوارا نشوند.

این مسیر اخیرا عملیاتی شده، اما با وجود تعهد مقامات دولتی برای حصول اطمینان از تردد گردشگران از این مسیری دریای، در حال حاضر تعداد بسیار کمی از قوانین تبعیت می‌کنند و حتی، “سافاری‌های انسان” در طول جاده‌های این جزایر به راه افتاده‌ و بسیاری از شرکت‌های گردشگری با به‌راه انداختن سافاری‌های انسان، سودهای هنگفتی را از کنجکاوی گردشگران به‌جیب زده‌اند.

یکی از شرکت‌های گردشگری فعال در منطقه در تبلیغات خود اعلام کرد، اینجا همچون سیاره‌ای مجزا است که محل سکونت قدیمی‌ترین قبایل این جزایر است. این قبیله که جاوارا نام دارد، “کاملا از تمدن به دور مانده‌اند.” این قبیله “شگفتی دنیای مدرن” است، زیرا آن‌ها از خوک‌ها، میوه‌ها و سبزیجات خام تغذیه می‌کنند. آنها به هیچ زبان شناخته شده‌ای صحبت نمی‌کنند. اگر به بومیان این جزیره با پوستی تیره و چشمانی قرمز بربخورید، بدون شک حیرت خواهید کرد.

یک شرکت گردشگری دیگر هم به گردشگران توصیه کرده است که برای نگاهی اجمالی به قبیله‌های اولیه‌ به این جزایر سفر کنند و شرکت دیگری هم، سنتینل شمالی را یک جاذبه بزرگ توصیف کرده و اعلام می‌کند که مردم این قبایل، عاشق برخی مخدرهای خاص هستند که یکی از آنها تنباکو است.

سافاری انسان در قبیله جاوارا
سافاری انسان در قبیله جاوارا

اکنون فعالان حقوق بشر به‌شدت نگران آینده جزیره سنتینل شمالی هستند، جزیره‌ای با چشم‌اندازی تماشایی، با آب‌هایی به رنگِ یاقوت کبود که به احاطه حلقه‌ای امن از صخره‌های مرجانی درآمده‌ و با جنگل‌های مانگروی ضخیم پوشانده شده‌اند و ساحلی که گویی با پودری سفید رنگ فرش شده است. این “بهشت فراموش شده” که از تمام تمدن‌ها دور مانده، حتی از فیلم‌های علمی تخیلی هم اسرارآمیزتر است.

جزیره سنتینل شمالی حتی از فیلم‌های علمی تخیلی هم اسرارآمیزتر است

جزیره سنتینل شمالی که در خلیج بنگال واقع در اقیانوس هند قرار دارد، یکی از دور افتاده‌ترین مناطق روی زمین است. ساکنان این جزیره دور افتاده، سنتینلی‌ها،‌ خطرناک‌ترین قبیله جهان هستند. متاسفانه با وجود این زیبایی‌ها، گسترش گردشگری در این ناحیه واقعا نگران‌کننده است.

این جزیره دورافتاده در سال 2006 پس از قتل دو ماهیگیر در رسانه‌ها خبر ساز شد. این دو ماهیگیر که به طور غیرقانونی به این جزیره نزدیک شده بودند، با ضربات تیر و کمان ساکنان جزیره کشته شدند. پس از این حادثه، دولت هندوستان آب‌های اطراف تا ۷ کیلومتری جزیره را “منطقه ممنوعه” اعلام کرد.


بیشتر بخوانید: مردمان قبایل چیمانه بولیوی سالم‌ترین قلب‌های جهان را دارند


دولت هندوستان که پیش از این سعی داشت با سنتینلی‌ها ارتباط برقرار کند، از آن زمان به بعد تلاش‌های خود برای برقراری تماس را کاملا متوقف کرد. تا امروز، اطلاعات کمی در مورد ساکنان جزیره در دست است. تخمین زده می‌شود که حدود ۳۰۰ نفر در جزیره باقی مانده باشند. با این حال، از آنچه واقعا در اعماق این جزیره سرسبز اتفاق می‌افتد، چیزی نمی‌دانیم.

سنتینلی‌ها آماده حمله به هر کسی که به جزیره نزدیک ‌شود هستند
سنتینلی‌ها آماده حمله به هر کسی هستند که به جزیره نزدیک ‌شود

در ماه‌های اخیر، ترس از آغاز طرح‌هایی برای رونق گردشگری در جزایر آندامان و نیکوبار خبرساز شده است و ممکن است این روند ادامه پیدا کند و تهدیدی برای همه قبایل آندامان باشد. این برنامه‌ها می‌تواند شامل شروع به کار شرکت‌های سافاری انسان و افزایش تردد در این منطقه باشد.

اخیرا خبرهایی مبنی بر ساخت و سازهای شرکت Barefoot Resort خبرساز شد که بر اساس گزارش‌ها، قصد احداث ساختمان‌ها و مراکز گردشگری در اطراف منطقه جاراوا را داشت، یعنی ناحیه‌ای که سنتینلی‌ها را از دنیای مدرن جدا می‌کند، با این حال، این ادعاها در گزارشی جامع از سوی خود شرکت رد شدند.

نفوذ گردشگران به‌ منطقه که به‌همراه خود بیماری‌ها را به جزیره می‌برند، فاجعه به‌بارمی‌آورد

هنگامی که گردشگران در منطقه نفوذ کنند و بیماری‌های دنیای مدرن را که سنتینلی‌ها به آن ایمن نیستند، با خود به‌جزیره ببرند، یک فاجعه‌ انسانی اتفاق می‌افتد. همچنین، هر گردشگری که بعدا توسط اعضای قبیله کشته شود، ممکن است دولت را مجبور به تلافی و نابودی منطقه کند.

تابلوهای هشدار در ورودی سافاری‌های انسان
تابلوهای هشدار در ورودی سافاری‌های انسان

به گزارش سازمان”سورویوال اینترنشنال”، روزانه صدها مسافر از جاوارا عبور می‌کنند. سازمان ملل متحد و دادگاه عالی هندوستان، خواستار بسته شدن جاده آندامان شده‌اند که روزانه محل تردد صدها وسیله نقلیه به جاوارا است که با خود سافاری‌ها و شکارچیان را همراه می‌برند. شکارچیانی که با شکار حیوانات موجب برهم خوردن اکوسیستم منطقه می‌شوند و دست سنتینلی‌ها را از شکارهایی که منبع معاش آنهاست، کوتاه می‌کنند.

مردمان جاوارا و قبایل همسایه به‌شدت نسبت به سوءاستفاد گردشگران آسیب‌پذیر هستند و می‌توانند سرنوشت مشابه قبیله‌ی بزرگ آندامانی داشته باشند که با سکونت اجباری و بیماری‌هایی که توسط استعمارگران انگلیسی به آنجا برده شدند، از بین رفتند.


از همین نویسنده بخوانید: آیاهواسکا، معجون شمن ها چیست؟


سازمان”سورویوال اینترنشنال”، همچنین اعلام کرد که مقامات هندوستان، با وجود پایان مهلتی که قبلا برای جمع‌آوری سافاری‌ها اعلام کرده بودند، نتوانسته‌اند سافاری‌های انسان در قبیله جاوارا را متوقف کنند. در حالی که مقامات محلی آندامان، گام‌های مثبتی را با متوقف کردن تردد گردشگران در جاده غیرقانونی برداشته‌اند و مسیر دریایی جایگزینی را به‌راه انداخته‌اند، اما پیشرفت‌ها بسیار آهسته بوده است.

بقایای کشتی تجاری هندی نینوا که در قرن نوزدهم روی یک تپه مرجانی نزدیک جزیره سنتینل شمالی غرق شد
بقایای کشتی تجاری هندی نینوا که در قرن نوزدهم روی یک تپه مرجانی نزدیک جزیره سنتینل شمالی غرق شد

در سال 2013 مقامات آندامان به دیوان عالی هندوستان قول دادند که یک مسیر جاده دیگری راه‌ بیندازند، اما کار ساخت این مسیر، هنوز تمام نشده است. در حالی که شرکت‌های گردشگری سراسر جهان در اعتراض به تورهای گردشگری افراطی برای بازدید از قبیله جاوارا، تورهای خود را متوقف کرده‌اند، با این حال، چندین شرکت محلی با بهره بردن از قایق‌های زرهی، شروع به سازماندهی سافاری‌های انسان در سواحل سنتینل شمالی کرده‌اند. حتی شرکت‌های غواصی نیز در حال برنامه‌ریزی برای اکتشاف کشتی نینوا در ساحل جزیره هستند که در قرن نوزدهم به‌ همراه ۱۰۶ مسافر خود در نزدیکی سنتینل شمالی غرق شد.

در واقع، هر کسی که پول کافی دارد، می‌تواند به منطقه دسترسی داشته باشد. در نهایت، اگر این روند ادامه پیدا کند، گردشگران ثروتمند از سراسر جهان هم به این گردش‌های خطرناک و ممنوعه علاقه‌ پیدا می‌کنند.

این قبایل بیش از ۵۵ هزار سال است که در این نواحی به‌دور از تمدن زندگی می‌کنند

اعتقاد بر این است که قبایل جزایر آندامان از جمله، جاوارا، قبیله‌ بزرگ آندامانی، اونگه و سنتینلی، به‌مدت ۵۵ هزار سال است که دور از تمدن زندگی می‌کنند، یعنی ۳۵ هزار سال قبل از آخرین عصر یخبندان. امروز تقریبا 400 نفر از اعضای قبیله جاوارا در گروه‌های ۴۰ تا ۵۰ نفری در کلبه‌های حصیری زندگی می‌کنند.

همانند بسیاری دیگر از قبایل منطقه که به‌صورت خودکفا در زمین‌های خود زندگی می‌کنند، جمعیت جاوارا هم رو به‌رشد است. مردمان این قبیله خوک، لاک‌پشت و ماهی را با تیر و کمان شکار می‌کنند. آنها در صخره‌های مرجانی به ماهیگیری و شکار خرچنگ می‌پردازند. به‌جز آنها از مارماهی و انواع ماهی‌های نیز تغذیه می‌کنند و انواع میوه‌ها، ریشه‌ گیاهان وحشی و عسل را هم گردآوری می‌کنند.

نمایی از اتوبوس سافاری انسان، در این تصویر یکی از گردشگران به یکی از اعضای قبیله جاوارا آب‌نبات می‌دهد
نمایی از اتوبوس سافاری انسان، در این تصویر یکی از گردشگران به یکی از اعضای قبیله جاوارا آب‌نبات می‌دهد

سنتینلی‌ها تمایل دارند که در خانواده‌های سه تا چهار نفره و در پناهگاه‌های حصیری بدون هیچ دیوار حایلی زندگی کنند. اما به‌نظر می‌رسد که برخی از اعضای قبیله، در پناهگاه‌های بزرگ‌تری زندگی می‌کنند که دقیق‌تر ساخته‌ شده‌ و دارای طبقات بالا و دیوارهای جداگانه‌ای هستند.

سنتینلی‌ها همچنین دارای سه نوع تیر برای کمان‌های خود هستند که از یکی برای ماهیگیری و دیگری برای شکار استفاده می‌کنند. آنها همچنین تیرهای بلندی برای هشدار دادن به هلی‌کوپترهایی ساخته‌اند که گاهی اوقات روی جزیره پرواز می‌کنند.

در نهایت هر گونه تماسی با ساکنان جزیره منجر به عواقب وحشتناک برای در هر دو طرف می‌شود

سازمان”سورویوال اینترنشنال” همچنان بر حفاظت از جزیره سنتینل شمالی پافشاری می‌کند. سخنگوی این سازمان حقوق بشری، میریام راس گفت:

در “سورویوال اینترنشنال” ما همچنان بر این امر تاکید می‌کنیم که نباید تلاش‌های بیشتری برای تماس با سنتینلی‌ها انجام شود و از مقامات محلی جزایر آندامان می‌خواهیم که به این امر پایبند باشد و از به‌راه افتادن هیاهو و کنجکاوی‌های مرتبط به جزیره که منجر به حادثه مرگ دو ماهیگیر در سال ۲۰۰۶ شد، جلوگیری کنند. اهمیت زیادی دارد که به سنتینلی‌ها اجازه دهیم که در صلح و صفا در جزیره خودشان به‌ زندگی ادامه دهند. در نهایت، هر گونه تماسی با ساکنان جزیره، منجر به عواقب وحشتناکی برای در هر دو طرف می‌شود.

اما با تمام تفاسیر، با توجه به برنامه‌های توسعه گردشگری در جزایر آندامان، کمپانی‌های غیرقانونی و بسیاری از دلالان حاضر در منطقه، آینده این جزایر دور افتاده و کشف‌نشده نامشخص است. اما آنچه واضح است اینکه ارتباط تحقیرآمیز بین گردشگران و اعضای قبیله، در سافاری‌های انسانی که شرکت‌های گردشگری به‌راه انداخته‌اند همچنان ادامه دارد…

اخبار گوناگون را از تکراتو دنبال کنید.

.

منبع: forbes

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر