;
coinex

دلیل علاقمندی به زامبی‌ چیست ؛ هیجان زندگی در دنیای مردگان متحرک

زامبی چیست و چه مفهومی دارد؟ مفهوم زامبی (Zombie) ریشه هائیتی داشته و از اصطلاح نزمبی به معنای روح گرفته شده است. اما این وسواس زیاد به زامبی‌ها تنها به منطقه هائیتی محدود نماند.

امروز داستان‌های زامبی نه تنها به تلویزیون و فیلم، بلکه به دنیای کمیک‌ها، بازی‌های ویدئویی، کتاب‌ها و حتی مباحث علمی و تحقیقاتی نیز کشیده شده است.

دلیل علاقه برخی افراد به زامبی چیست

زامبی‌ها چهره‌های جذاب و خوشایندی ندارند، بلکه برعکس؛ این گوشت‌خوارهای خشن و کریه، بسیار ترسناک‌ هستند. پس چرا همواره به داستان‌های زامبی توجه می‌کنیم؟ دلیل علاقه ما به زامبی‌ چیست و چرا مجذوب دنیای زامبی ها هستیم؟

۱. همواره احتمال یک آخرالزمان را می‌دهیم

۱. همواره احتمال یک آخرالزمان را می‌دهیم

مردم، قرن‌هاست که آخرالزمان و پایان دنیا را پیشگویی می‌کنند. با وجودی که تاکنون هیچکدام از این پیشگویی‌ها درست از آب در نیامده، اما این حقیقت، جلوی پیشگوهای آخرالزمانی امروزی را نگرفته است.

طی چند دهه اخیر، شاهد افزایش روز افزون “آخرالزمان‌باوری” و شمار کتاب‌ها، سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌هایی که دنیای پسا آخرزمان را به تصویر می‌کشند، بوده‌ایم، از جمله سریال علمی تخیلی” از مردگان متحرک بترسید” که هم‌اکنون در فصل چهارم قرار دارد. شخصیت‌های این سریال، در تلاش برای زنده ماندن در دنیایی هستند که به سلطه یک ویروس‌ مرگبار زامبی درآمده است.

۲. زامبی‌ها بسیار بیشتر از اینکه ترسناک باشند، هیجان‌انگیزند

۲. زامبی‌ها بسیار بیشتر از اینکه ترسناک باشند، هیجان‌انگیزند

مردگان متحرک وجود ندارند و همه ما این را می‌دانیم. دیوید راد، روانشناس و رئیس دانشگاه ممفیس، می‌گوید، مردم به این جهت از تماشای سریال‌های تلویزیونی ترسناک لذت می‌برند که در دنیای واقعی خودشان خطری را حس نمی‌کنند و از آنجایی که آنها می‌دانند خطر چیزی شبیه به حمله زامبی‌ها بعید است، به جای ترس احساس هیجان می‌کنند.

۳. زامبی ها نشانگر عطش ما برای ارتباط برقرار کردن هستند

۳. زامبی‌ها نشانگر عطش ما برای ارتباط برقرار کردن هستند

پی جی. مانی، نویسنده و محقق انسانگرا، در مقاله‌ای در این رابطه می‌نویسد که انسان‌ها به طور طبیعی در همدردی خوب هستند، اما ما همواره با اطلاعاتی از رسانه‌های خبری و اینترنت، بمباران می‌شویم که می‌خواهند این همدردی را از بین ببرند. به خصوص که این همدردی با افرادی باشد که خارج از حلقه آشنایان هستند. اما وقتی مردم چیزهای مشترک را کشف می‌کنند که گاهی اوقات این نقطه مشترک درد و رنج است، همدردی را دوباره باز می‌یابند.


در همین خصوص بخوانید: آیا شناسایی ویروس زامبی قبل از شیوع ممکن است؟


در داستان‌های “آخرالزمان زامبی‌ها”‌، شخصیت‌ها اگر زیاد باشند عموما زنده می‌مانند. اگر شما دوازده نفر را در کنار خود داشته باشید، مبارزه کردن با یک دسته زامبی آسان‌تر است.

در واقع، به‌ این جهت است که نمی‌توانیم نسبت به دیگران بی‌اعتنا باشیم و اساسا ارتباط چهره به چهره یک ضرورت است. این یک تضاد کامل از دنیای امروز است که در آن تلفن‌های همراه و کامپیوترها به افراد اجازه می‌دهند تا بدون اینکه همدیگر را ببینند، با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

۴. ما مجذوب هنر بقا می‌شویم

۴. ما مجذوب هنر بقا می‌شویم

حتی اگر همه عمر خود را جهت آماده شدن برای آخرالزمان صرف نکنید، ممکن است به ذهن شما نیز خطور کند که چگونه می‌خواهید از پس این جور اتفاقات بر بیایید، خصوصا هنگامی که تلاش دیگران را در دنیای داستانی مشاهده می‌کنید. گذشته از همه، محرک بقا از یک غریزه عمیق ریشه می‌گیرد.


بیشتر بخوانید: سرعت مرگ سلول‌ها چقدر است؟ اندازه گیری سرعت مرگ توسط دانشمندان


آنجلا بسررا ویدگرار، محقق ادبی در دانشگاه استنفورد، می‌گوید که سریال‌های آخرزمانی به مردم کمک می‌کند، نحوه رفتار در وضعیت بقا را بفهمند. تماشای کسانی که برای زنده ماندن با زامبی‌ها مبارزه می‌کنند به مخاطبان اجازه می‌دهد، به برخی از مشکلات مانند قرار گرفتن در تنگناهای اخلاقی یا توانایی خود برای بقا فکر کنند؛ اینکه می‌خواهید چه شخصیتی باشید؟ یا اگر من در چنین شرایطی قرار می‌گرفتم چه کار می‌کردم؟

۵. اشتیاق زیادی به خشونت داریم

۵. اشتیاق زیادی به خشونت داریم

تحقیقاتی که روی موش‌ها انجام گرفت، نشان می‌دهد که “سیستم پاداش‌دهی مغز” پستانداران، رفتارهای خشونت‌آمیز را همانند پاداش‌های دیگر در نظر می‌گیرد. کریگ کندی، استاد آموزش ویژه و متخصص اطفال در دانشگاه وندربیلتل در تنسی، می‌گوید:

ما از این آزمایشات دریافتیم که یک فرد عمدا به دنبال رویکرد خشونت‌آمیز بود تا از احساس پاداش آن برخوردار شود.

کندی گفت، با توجه به این که خشونت یکی از صفاتی است که پستانداران را از صدمه دیدن محفوظ نگه می‌دارد، احتمال دارد که انسان نیز اشتیاق زیادی به خشونت داشته باشد.

۶. ترس را دوست داریم

۶. ترس را دوست داریم

پل بلوم، روانشناسی از دانشگاه ییل، می‌گوید، مردم از تماشای به تصویر کشیده شدن بزرگ‌ترین ترسشان در دنیای داستانی لذت می‌برند. نظریه بلوم این است که تراژدی‌ها و وحشت‌های خیالی، با برخی بدهیات اخلاقی، مردم را برای زندگی واقعی آماده می‌کند. اما در مقابل، مسائل زیادی را نمی‌توان از داستانی در مورد یک فرد معمولی، یک زندگی و یا یک مکان عادی یاد گرفت.

۷. داستان‌های زامبی به کاهش استرس کمک می‌کنند

۷. داستان‌های زامبی به کاهش استرس کمک می‌کنند

داگلاس راشوکف، نویسنده کتاب “شوک اکنون: زمانی که همه چیز حالا اتفاق می‌افتد” می‌گوید، واقعیت جایگزین آخرالزمان زامبی‌ها به مردم اجازه می‌دهد تا مختصرا بتوانند از استرس فشار اجتماعی و اشباع اطلاعاتی که در زندگی روزمره با آن روبرو می‌شوند، فرار کنند.

راشوکف گفت:

مردم زامبی را چنان می‌بینند که گویا رویایی به واقعیت بدل شده است.

شاید این موضوع بد به‌ نظر برسد، اما در آخرالزمان زامبی‌ها، هیچ توییتری و هیچ تلفن همراهی، هیچ رئیسی و هیچ مالیاتی وجود ندارد. در عوض، تنها هدف این است که زنده بمانید و به افرادی که دوست‌شان دارید نیز کمک کنید تا زنده بمانند. به‌این جهت، در یک سطح خاص، می‌تواند آرامش‌بخش باشد.

۸. فکر می‌کنیم می‌توانیم با زامبی‌ها مقابله کنیم

۸. فکر می‌کنیم می‌توانیم با زامبی‌ها مقابله کنیم

زامبی‌ها در سریال ” از مردگان متحرک بترسید” نوعی مرده متحرک هستند که به آرامی و با هماهنگی محدودی پیش‌روی می‌کنند و به وضوح از توانایی‌های شناختی زیادی برخوردار نیستند. این زامبی‌ها می‌توانند کشنده باشند، اما حمله مردگان متحرک به‌مانند این نیست که یک قاتل اجیری حرفه‌ای سراغ شما بیایید.

ریچارد اسمیت، ریاضیدان دانشگاه دوبلین ایرلند که از زامبی‌ها برای طراحی مدل‌های ریاضی استفاده می‌کند، گفت:

ما واقعا می‌توانیم با زامبی‌ها مقابله کنیم.

اسمیت گفت که مبارزه با زامبی با کار گروهی، آسان‌تر است. اگر ما با آنها تنها مبارزه کنیم، نمی‌توانیم چندان کارآمد باشیم، زیرا اکثر ما در مبارزه خوب نیستیم.

۹. داستان‌های زامبی به ما امید می‌دهند

۹. داستان‌های زامبی به ما امید می‌دهند

به طور معمول حداقل چند نفری در داستان‌های آخرالزمان زامبی‌ها زنده می‌مانند و این باعث می‌شود که مخاطب امیدوار باشد که حتی در سخت‌ترین زمان ممکن اتفاق‌های خوبی بیفتد.

هلن فیشر، یک انسان‌شناس بیولوژیک می‌گوید، این احساس مثبتی است که انسان به طور غریزی می‌خواهد حس کند. فیشر گفت:

زندگی از دید عینک‌های رنگی ما را سالم نگه می‌دارد، به ما انرژی می‌دهد و تمرکز لازم برای رسیدن به اهداف ویژه را به ما می‌بخشد. ما ساخته شده‌ایم تا امیدوار باشیم.

اخبار علمی را با تکراتو دنبال کنید

.

منبع: livescience

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر