;
coinex

آخرین آمار دامنه‌های ثبت شده؛ پسوند آی آر همچنان در صدر

براساس آماری که مرکز ثبت دامنه کشوری ایران منتشر کرده است، بیش از ۹۰۰ هزار دامنه‌ فعال با پسوندهای مختلف وجود دارد که پسوند آی آر در صدر آنهاست.

به گزارش تکراتو، مرکز ثبت دامنه کشوری ایران که زیرمجموعه پژوهشگاه دانش‌های بنیادی است و وظیفه ثبت دامنه‌ها در کشور را برعهده دارد، آخرین آمار مربوط به دامنه‌های ثبت شده را منتشر کرده است.

بررسی آخرین آمار دامنه‌های ثبت‌شده

براساس آخرین آماری که از مرکز ثبت دامنه کشوری ایران به دست آمده، از ابتدای ثبت دامنه‌های فارسی در کشور تا کنون ۹۸۷۰۴۷ دامنه ثبت شده که از این بین  ۹۷۸۳۷۶ دامنه‌ دارای پسوند آی آر هستند. دیگر پسوندهای فارسی، هر کدام کمتر از پنج هزار دامنه را ثبت کرده‌اند.

آخرین آمار دامنه‌های ثبت شده

دامنه‌هایی که بیش‌تر از ۱۰۰۰ مورد ثبت‌شده دارند، co.ir  با ۴۰۰۷ مورد، دامنه ایران با ۱۹۱۴ مورد و دامنه ac.ir با ۱۳۸۸ دامنه‌ی فعال هستند. همچنین دامنه‌های دیگری نیز وجود دارند که کمتر از ۱۰۰۰ مورد به نام آن‌ها ثبت شده است. دامنه id.ir با ۴۷۸ مورد، دامنه org.ir با ۳۰۹ مورد، دامنه   sch.irبا ۲۸۶ مورد و دامنه gov.ir با ۲۵۵ مورد نیز در رتبه‌های بعدی لیست قرار دارند. کمترین دامنه‌ ثبت‌شده نیز متعلق به دامنه net.ir با ۳۴ دامنه‌ فعال است.

ثبت دامنه ملی دات‌آی‌آر (IR.) یکی از اقدامات موثر در قلمرو اینترنت ایرانی محسوب می‌شود که توانسته مشخصه‌ای تعیین‌شده برای هویت ایران در فضای اینترنت شکل دهد. این اقدام از سوی مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات انجام شد که هنوز هم به عنوان تنها نهاد ثبت اسامی قلمرو دامنه‌های اینترنتی در ایران به رسمیت شناخته می‌شود.

.

منبع: isna

آیا در زمینه ای تخصص و تجربه کافی را دارید؟ دانش خود را با کاربران تکراتو به اشتراک بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر