;
coinex

یک سنگ نگاره 3500 ساله در یزد دفترچه یادگاری همگانی شده است!

سنگ نگاره 3500 ساله در مدرسه ضیائیه یزد در دسترس همگان قرار دارد. آثار یادگاری بر روی این اثر باستانی به چشم می‌خورد که از عدم حفاظت از آن حکایت دارد.

سنگ نگاره 3500 ساله متعلق به کوه “ارنان” یزد در مدرسه ضیائیه و در دسترس همگان قرار دارد. هر کس دوست داشته باشد می‌تواند از این اثر فرهنگی تاریخی به عنوان دفترچه یادگاری‌های خود استفاده کند. اثر تاریخی که قدمت آن به 1500 سال پیش از میلاد باز می‌گردد.

به گزارش تکراتو و به نقل از ایسنا مدرسه ضیائیه همان زندان معروف اسکندر در محله فهادان شهر یزد است که این روز‌ها کارگاه‌های صنایع دستی در آن برگزار می‌شود. زیر پنجره یکی از کلاس‌های این مدرسه قطعه سنگی وجو دارد که بود و نبودش به حال کسی اثری ندارد، مگر کارشناسان و پژوهشگران تاریخی.

بیشتر بخوانید: محیط زیست ایران در خطر نابودی کامل ؛ باید واقعیات را به مردم بگوییم!

این سنگ نگاره 3500 ساله که تصویر آن را بالاتر مشاهده کردید به گفته محققان “یادگاری از هنر انسان‌های بدوی و چوپانان در دوره‌های مختلف تاریخی است”. آنطور که ایسنا می‌نویسد قدمت کهن‌ترین اثر کشف شده از این دست سنگ نگاره‌ها در کوه ارنان در شهر مهریز استان یزد، به 1500 سال پیش از میلاد باز می‌گردد. جدیدترین آنها نیز به سال 713 هجری قمری تعلق دارد.

مدرسه ضیائیه یزد توسط عارف معروف “ضیاءالدین حسین رضی” و در سال 631 هجری قمری ساخته شد. این بنا در سال 705 هجری قمری توسط پسر‌های او “مجدالدین حسن” و “شرف‌الدین علی” تکمیل شد. وجود چاهی با قطری حدود دومتر در وسط حیاط این مدرسه از جمله بخش‌های زندان اسکندر به شمار می‌رود.

این چاه به سردابی منتهی می شود که حدودا 5 متر عمق دارد. گنبد این بقعه 15 متر ارتفاع دارد و “گچبری‌ها و تزئینات زیبایی” دارد که با “آبرنگ طلایی و لاجوردی” رنگ شده است. هرچند بخش اعظم آن از میان رفته است.

آغاز ساخت این بنای تاریخی در یزد به قرن 8 هجری بازمی‌گردد. ظاهر این بنا را ساختمانی با یک حیاط و سه ایوان در اطراف، گنبد خانه‌ای قدیمی با ارتفاع زیاد در گوشه حیاط تشکیل می‌دهد. براساس روایات به جامانده، زمانی که گروهی از تبعیدیان اسکندر به یزد آمدند، ویژگی‌های جغرافیایی، فاصله زیاد و دور دست بودن نسبت به مراکز بزرگ و پر رفت و آمد آن دوران و سختی طیِ مسیر به یزد، دلایلی بودند که حکام آن زمان را متقاعد کرد تا زندانی در این مکان ساخته شود.

گفته می‌شود که در زمان حمله اسکندر این بنا تحت عنوان زندان ساخته و مدت‌ها از آن استفاده می‌شده، اما با گذشت زمان این زندان به مدرسه تغییر کاربری داده است.

بیشتر بخوانید :

.

منبع: isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر