;
coinex

خط فقر 5 میلیون تومانی در تهران ؛ کارگران مشغول کارند!

خط فقر 5 میلیون تومانی در تهران مطابق گفته‌های مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر وجود دارد. با این وجود بسیاری از خانوارهای کارگری زیر خط فقر به سر می‌برند.

سوءمدیریتی که بخشی از آن به متوجه دولت است، بهبود شرایط اقتصادی کشور را در هاله بزرگی از ابهام فرو برده است. افزایش هزینه‌ها و بال رفتن خط فقر کارگران و حتی کارمندان دولتی که در اولویت از دست دادن قدرت خرید حداقل‌های زندگی قرار داده است. در حالی که کارشناسان از خط فقر 5 میلیون تومانی در تهران می‌گویند، آمارها نسبت به حداقل دریافت کارگران در حدود یک میلیون و 200 هزار تومان است.

به این شرایط می‌بایست تعطیل شدن بسیاری از واحد‌های کاری نظیر کارخانه‌ها و کارگاه‌ها در سراسر کشور را نیز اضافه کرد. موضوعی که منجر می‌شود همین راه باریکه‌ای هم که وجود دارد برای بسیاری از کارگران در شهرهای مختلف از جمله کلان‌شهر تهران به کلی قطع شود.

به گزارش تکراتو و به نقل از خبرآنلاین، محمدرضا واعظ مهدوی، مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر می‌گوید :

 در برنامه چهارم توسعه، سیاست‌های بخش حمایتی، متوجه خط فقر شدید، سیاست‌های بخش بیمه‌های پایه برای توانمندسازی افراد بین خط فقر شدید و خط فقر مطلق، و سیاست‌های مالیاتی پیگیر توزیع عادلانه درآمدها و برنامه‌های بازتوزیع، برای بهبود خط فقر نسبی به کار گرفته می‌شوند.

وی در نشست افتتاح تعدادی از پروژه‌ها و برنامه‌های ریزمجموعه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص خط فقر 5 میلیون تومانی می‌گوید که “تعارف متعددی در مورد خط فقر وجود دارد.” بر اساس چارچوب برنامه عمران سازمان ملل سه نوع خط فقر شدید (Extreme Poverty Line)، مطلق (Absolute Poverty Line) و نسبی (Relative Poverty Line) می‌توان تعیین کرد.

خط فقر
با توجه به خط فقر 5 میلیون تومانی در کلان‌شهر تهران، و با در نظر داشتن حداقل حقوق 1 میلیون و 200 هزار تومانی یک کارگر، پرسش مهم این است که چه تعداد از خانوارها زیر خط فقر به سر میبرند؟

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی اذعان می کند که مفهوم خط فقر برای کسی که در تهران زندگی می‌کند متفاوت است با کسی که در یک روستا به سر میبرد. این موضوع همچنین برای افرادی مسکن دارند در مقابل افراد بدون مسکن تفاوت دارد. وجود یا عدم وجود معلول در خانواده و بسیاری از موارد دیگر نیز در تعیین خط فقر موثر است. با توجه به این گفته‌ها خط فقر 5 میلیون تومانی در تهران با در نظر گرفتن همه این موارد و به صورت میانگین مطرح شده است. واعظ مهدوی در ادامه گفت :

در برنامه چهارم توسعه، برای هر کدام از این موارد، سیاست‌های تدوین و ابلاغ شده است. سیاست‌های بخش حمایتی، عمدتا متوجه خط فقر شدید می‌شود. سیاست‌های بخش بیمه‌های پایه برای توانمندسازی کسانی که در بین خط فقر شدید و خط فقر مطلق قرار می‌گیرند درنظر گرفته می‌شود. سیاست‌های مالیاتی که توزیع عادلانه درآمدها و برنامه‌های بازتوزیعی را باید پیگیری کند برای بهبود خط فقر نسبی به کار گرفته می‌شوند.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر” افزایش مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد” را در طول سالیان گذشته، متناسب با خط فقر و در راستای پوشش نوع شدید آن برای کسانی عنوان کرد که فاقد درآمد هستند.

حقوق کارگران

مطابق‌ آمارهای رسمی که از سوی کانون عالی شورای اسلامی تهیه شده است، از مجموع جمعیت ایران حدودا 53 میلیون نفر را جامعه کارگری و خانواده‌های آنها تشکیل می‌دهد. بنابر این آمار می‌توان نتیجه گرفت که در شرایط اقتصادی امروز کشور بیش از 50 میلیون نفر، یعنی بیش از 60 درصد جمعیت نه تنها دریافتی ماهیانه‌شان در حد خط فقر بلکه بسیار پایین تر از خط فقر حتی در خارج از تهران است.

به همین دلیل است که بسیاری از اقلام مصرفی از سبد کالای خانوارها حذف می‌شود. به عنوان مثال از سال گذشته گوشت، کالایی بوده است که از سبد کالای خانوارهای کارگران حذف شده است. روند افزایش تورم و شرایط بد اقتصادی اگر به همین ترتیب ادامه پیدا کند، احتمالا باید شاید حذف اقلامی مانند میوه و لبنیات نیز از سبد کالایی این دست خانواده‌ها باشیم.

بیشتر بخوانید :

منبع : khabaronline

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    هی روزگار . خدا خودت ما رو نجات بده . ما که کلا با همون یک و دویست و هشتصد اجاره زندگی میکنیم.

    پاسخ