;
coinex

چرا نظامیان در محیط زیست و کشاورزی دخالت می‌کنند؟

محیط زیست ایران این روز‌ها اوضاع چندان مساعدی ندارد. از ارومیه و ده‌ها تالاب و دریاچه و رودی که در حال خشک شدن هستند تا هور‌العظیمی که می‌سورد و بی‌آبی که بیداد می‌کند. رئیس سازمان محیط زیست می‌گوید انجمن‌های علمی نباید سکوت کنند.

چشم بسته غیب گفتن است وقتی می‌گوییم محیط زیست ایران اوضاع نابسامانی دارد. فقط کافی است نگاهی به سرخط خبرهای این حوزه در چند هفته گذشته بیاندازیم. از تالاب هورالعظیم که از تیرماه امسال آتش امانش را بریده و بدتر آنکه زندگی و سلامت بسیاری از مردم در شهرهای مرزی ایران در استان خوزستان نظیر هویزه را به خطر انداخته بگیریم تا بی‌آبی و خشکسالی که حتی استان‌های پربارشی نظیر گیلان و مازندران را نیز بی‌نصیب نگذاشته است. به علاوه خطر جنگ آب نیز همین بیخ گوشمان است.

طوفان گرد و خاک در نتیجه خشکسالی و بادهای 120 روزه در سیستان و بلوچستان بیش از هزار نفر را راهی بیمارستان کرده است. در این میان خودمان نیز به خودمان رحم نمی‌کنیم؛ دو سه روز پیش بود که شنیدیم روزانه بیش از 30 تن پسماند خطرناک بیمارستانی تنها در سطح کلان‌شهر تهران “رها” می‌شود. اصلا بیراه نیست اگر بگوییم محیط زیست ایران در خطر نابودی کامل به سر می‌برد.

چرا نظامیان در محیط زیست و کشاورزی دخالت می‌کنند؟

سه شنبه 13 شهریورماه پانزدهمین کنگره ملی “علوم زراعت و اصلاح نباتاتگ در موسسه تحقیقات و اصلاح نهال و بذر در کرج برگزار شد. در این مراسم رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، عیسی کلانتری، به ایراد گفته‌های قابل توجه‌ای پرداخت. از عمدی بودن آتش‌سوزی تالاب هورالعظیم

عیسی کلانتری درباره  آتش‌سوزی‌های هورالعظیم در خوزستان مدعی شد که « هورالعظیم را آتش می‌زنند تا پول برق ندهند و این‌گونه برای ما گرفتاری ایجاد و به ما جفا می‌کنند.» کلانتری در این خصوص توضیح بیشتری ارائه نکرد و در ادامه به انتقاد از دخالت‌های نظامیان در امور محیط زیستی و سکوت انجمن‌های علمی در این رابطه اشاره کرد.

انجمن‌های علمی سکوت نکنند

به گزارش تکراتو، عیسی کلانتری از سکوت انجمن‌های علمی حوزه محیط زیست گله‌مند است. وی با اشاره به اینکه برخی از مسئولان که فاقد اختیارات و وظایف لازم برای اظهار نظر در مورد کشاورزی و محیط زیست هستند، ولی ابایی در ایراد سخنان خود ندارند، بیان داشت:

بسیاری از این انجمن‌ها از قبل می‌دانستند که کشور به چه سمتی می‌رود اما سکوت کردند و همین کار باعث شد تصمیم‌گیران تصمیم اشتباه بگیرند و امروز به جایی برسیم که سرزمین ایران به شدت در حال تهدید است. وقتی سردار نقدی به عنوان یک نظامی اظهار نظر می‌کند که ایران ظرفیت تولید غذا برای یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفر را دارد و انجمن‌های علمی ما در قبال آن سکوت می‌کنند، باعث می‌شود همه تصمیم‌گیران منحرف شوند.


بیشتر بخوانید : محیط زیست ایران در خطر نابودی کامل ؛ باید واقعیات را به مردم بگوییم!


رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در ادامه پیکان انتقادات خود را روانه مجلس کرد و افزود:

“وقتی رئیس کمیسیون کشاورزی هم اعلام کند می‌توان این حجم از غذا را در سرزمین ایران تولید کرد، تصمیم‌گیران منحرف می‌شوند و کشور به جایی می‌رسد که بخشی از همین کشاورزی هم باید تعطیل شود. وقتی انجمن‌های ما سکوت می‌کنند و فکر و ذکرشان ارتقای تشریفات اداری خودشان می‌شود، یک نظامی یا چند نماینده می‌آیند و سیاست‌گذاری می‌کنند.”

از سال 77 نسبت به خشک شدن ارومیه هشدار داده می‌شد

کلانتری در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت دریاچه ارومیه پرداخت. وی با اشاره به هشدارهایی که در مورد خشک شدن این دریاچه از اواخر دهه 70 به میان می‌آمد، از انجمن‌های علمی که آینده کشور را در دستان آنها توصیف کرد، ایشان را موظف به برنامه‌ریزی درازمدت برای آینده دانست و ادامه داد:

در سال ۷۷ دکتر جواهری – آب‌شناس – به من گفت که با ادامه سدسازی در اطراف دریاچه ارومیه، این دریاچه تا سال ۹۵ خشک می‌شود اما آن زمان برخی گفتند که با این همه آب چطور حرف از خشک‌شدن می‌زنید.

تلاش‌های نادرست وزارت کشاورزی برای احیای کشاورزی در زابل» خواند، گفت که در چهارسال گذشته وزارت کشاورزی ۸۵۰ میلیون دلار برای آبرسانی به ۴۶ هزار هکتار از اراضی زابل هزینه کرده اما فقط سه میلیون مترمکعب آب وارد هامون شده است. ۸۵۰ میلیون دلار یعنی سهم هر کشاورز در این منطقه ۴۰۰ میلیون تومان می‌شود.


بیشتر بخوانید : طوفان در سیستان و بلوچستان ؛ بیش از ۷۰۰ نفر طی سه روز روانه بیمارستان شدند


معاون رئیس جمهور در ادامه با اشاره به کاهش بارندگی‌ها افزود:

“ما دیگر بارش‌های گذشته را نخواهیم داشت، اما وزارت کشاورزی اصلا تغییر اقلیم را قبول ندارد. آیا با این تغییرات اقلیمی نباید تجدید نظر کنیم؟ امروز حیات وحش ما برای آب له‌له می‌زند و در تمامی زیستگاه‌های ما چشمه‌ها و قنات‌ها خشک شده‌اند. آیا در این وضعیت باید همان نگرش‌های اول انقلاب دنبال شود؟

محیط زیست

چرا نظامیان در امور محیط زیستی و کشاورزی دخالت می‌کنند؟

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست می‌گوید دفاتر سیاسی ارگان‌های دیگر برای کشاورزی تصمیم‌گیری می‌کنند. در زمینه اصطلاح و روش‌های مهندسی ژنتیک کسانی که به گفته وی “توهم نفوذ دارند” به اتخاذ تصمیم مشغول هستند. وی در ادامه با انتقاد از سکوت انجمن‌های علمی گفت:

در قبال آن انجمن‌های علمی سکوت می‌کنند. مگر ما حق داریم در امور نظامی دخالت کنیم؟ ولی آنها به خود اجازه می‌دهند تفکراتشان را بر ما تحمیل کنند و این ناشی از سکوت ماست.


بیشتر بخوانید :  سایه جنگ آب بر سر ایران ؛ ۵ سال بیشتر وقت نداریم!


کلانتری در ادامه با اشاره به بازداشت فعالان محیط زیستی از تماشاچی بودن انجمن‌ها انتقاد کرد و گفت که “چند نفر را به عنوان الگو احضار می‌کنند، ممنوع‌الخروج می‌کنند، انجمن‌ها هم تماشاچی هستند و از حقوق حداقلی خود دفاع نمی‌کنند و به یک مشت انجمن خلع سلاح شده تبدیل شده‌اند.” معاون رئیس جمهور در امور محیط زیست در خصوص تالاب انزلی بیان کرد:

دانشگاه تهران برای بهبود وضعیت تالاب انزلی یک هزینه ۵۰ هزار میلیارد تومانی برآورد کرده است اما یک گروه از جوانان متخصص اصفهانی اعلام کرده‌اند که با یک دهم این هزینه کار را انجام می‌دهند.

برداشت از منابع آب تجدیدپذیر 130 درصد است

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد که هیچ کشوری در دنیا مطابق استانداردها نباید از بیش از 40 درصد از ظرفیت منابع تجدیدپذیر استفاده کند ولی به گفته ولی برداشت ایران از ذخایر آب تجدید پذیر 130 درصد است. وی راه برون‌رفت از این مسئله را اصلاح روش‌های قدیمی دانست و ادامه داد:

“باید بپذیریم که تغییر اقلیم هست، آب‌ها کم و شور می‌شوند و روش‌های گذشته برای وضع موجود پاسخگو نیست.”

بیشتر بخوانید :

 

منبع: khabaronline

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر