;
coinex

خطر هوش مصنوعی جدی‌تر از خطر تروریسم و تغییر اقلیم است

خطر هوش مصنوعی (Artificial intelligence)موضوع سخرانی پروفسور جیم الخلیلی در فستیوال علوم بریتانیا بود. او خطر هوش مصنوعی را از تغییرات آب و هوایی و تروریسم نیز جدی‌تر می‌داند.

هوش مصنوعی، پدیده‌ای که از آن تحت عنوان “چهارمین انقلاب صنعتی” نام می‌بریم، به نظر می‌رسد در نگاه بسیاری از محققان و کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات به عنوان یک خطر جدی از آن یاد می‌شود. یکی از آنها پروفسور جیم الخلیلی (Jim Al-Khalili)، رئیس اتحادیه علوم بریتانیا است که در فستیوال علوم بریتانیا در شهر لندن طی یک سخنرانی کوتاه خطر هوش مصنوعی را بسیار جدی‌تر از پدیده‌های نگران‌کننده دیگری نظیر تغییر اقلیم و تروریسم دانست. الخلیلی در سخنرانی خود بیان داشت:

شاید اگر همین چند سال قبلی کسی از من می‌پرسید مهمترین و پراسترس‌ترین موضوعی که ما باید برای آینده‌مان در مورد آن نگران باشیم و صحبت کنیم چیست، احتمالا به یکی از چالش‌های بزرگی که بشریت با آن مواجه است نظیر تغییرات آب و هوایی، تروریسم، مقاومت میکروبی، بیماری‌های همه‌گیر و یا فقر جهانی اشاره می‌کردم.

هوش مصنوعی
هوش مصنوعی می‌تواند خطری به مراتب بزرگ‌تر از تغییرات آب و هوایی باشد. (اعتبار : Science Photo Library)

اما امروز به جرات می‌توانم بگویم آینده و خطر هوش مصنوعی مهمترین موضوعی است که لزوم گفتگو و نگرانی در مورد آن وجود دارد. هوش مصنوعی بر همه این مسائلی که اشاره شد، چه در جهت بهبود پیش بروند و یا برعکس، تسلط خواهد داشت. هوش مصنوعی در آینده کنترل شبکه‌های برق، سیستم‌های حمل و نقل، بانک‌ها و تجهیزات نظامی را بر عهده خواهند داشت.

اگر هکر‌های روسی امروز توانسته‌اند بر روند انتخابات سال 2016 نفوذ داشته باشند، در این صورت چه چیز خواهد توانست از نفوذ تروریست‌های سایبری بر هوش مصنوعی در آینده جلوگیری کند. دولت موظف است جامعه را در برابر تهدیدها و خطرات بالقوه محافظت کند.


بیشتر بخوانید : هوش مصنوعی مانع حملات سایبری و نفوذ هکرها می‌شود


پروفسور الخلیلی در مورد این امکان که ربات‌های دارای هوش مصنوعی بسیاری از مشاغل آینده را به خود اختصاص خواهند داد، اظهار نگرانی کرد. او در این خصوص اضافه کرد که “بسیاری از مردم به طور فزاینده‌ای در خصوص آنچه از پیشرفت افسارگسیخته هوش مصنوعی می‌بینند نگران هستند..” او در ادامه افزود:

به گمان من این نگرانی وارد است که گسترش توانایی‌های هوش مصنوعی منجر به افزایش نابرابری می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که سیستم‌های رباتیک و خودکار در آینده بسیاری از مشاغلی را که امروز در اختیار انسان است را تصاحب کنند. تاثیر هوش مصنوعی در ابتدا بر روی مشاغلی است که به مهارت کمی نیاز دارند، اما مطالعات اندکی وجود دارد که نشان می‌دهد چگونه تاثیرات این پدیده بر روی اتوماسیون در آینده می‌تواند در سراسر بریتانیا بی‌ثباتی بوجود بیاورد.

در حال حاضر ما شاهد سطحی بی‌سابقه از علاقه، سرمایه‌گذاری و پیشرفت تکنولوژی در این حوزه هستیم. در این خصوص بسیاری از کارشناسان از جمله من این روند را بسیار سریع ارزیابی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید :

.

منبع: Mirror

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر