;
coinex

خشکسالی در ایران ؛ خشکسالی در 98 درصد مساحت کشور

خشکسالی در ایران در 98 درصد مساحت این کشور دیده می‌شود. رئیس سازمان خشکسالی و مدیریت بحران کشور می‌گوید تنها 1.6 درصد مساحت ایران در وضعیت نرمال است.

صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی از وجود خشکسالی بلند مدت در 98 درصد از مناطق کشور خبر می‌دهد. به گفته ایشان خشکسالی در ایران بلندمدت و انباشته است و نشانه‌ای از وضعیت آبی خطرناک به شمار می‌رود. ضیاییان در این خصوص ادامه داد:

براساس شاخص 10 ساله (SPE بارش، دما و تبخیر)، 98.1 درصد مساحت کشور دچار درجات مختلف خشکسالی است و در این بازه زمانی، تنها 1.6 درصد مساحت کشور در وضعیت نرمال و سه دهم درصد مساحت ایران در شرایط ترسالی قرار دارد.


بیشتر بخوانید : خشکسالی مطلق در گیلان و مازندران ؛ حتی یک نقطه تر هم دیده نمی‌شود!


رئیس سازمان خشکسالی و مدیریت بحران با اشاره به اینکه، این دست خشکسالی‌های بلندمدت و انباشته نشانه‌ای از وضعیت نامناسب آب در کشور است، به برشمردن فهرست استان‌هایی که 100 درصد دچار خشکسالی شده‌اند پرداخت و گفت:

در بازه 10 ساله گذشته، صد درصد مساحت استان‌های البرز،‌ ایلام، بوشهر، خراسان جنوبی، خوزستان، زنجان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، قم، کرمان کهگیلویه و بویراحمد، مرکزی، هرمزگان و یزد با درجات خفیف، متوسط، شدید و بسیار شدید خشکسالی درگیر هستند.

خشکسالی
نقشه‌های پهنه خشکسالی در ایران نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از خاک کشور از تشنگی رنج می‌برد. به گفته رئیس سازمان خشکسالی و مدیریت بحران خشکسالی در ایران تنها کمتر از 2 درصد از مساحت کشور را بی‌نسیبت گذاشته است. (اعتبار : iew)

ضیاییان تصریح می‌کند که خشکسالی‌های بلند مدت و شدید بیشتر قابل مشاهده هستند و “عینیت” دارند اذعان داشت:

“در بازه بلندمدت، در 67 درصد مساحت استان کهگیلویه و بویراحمد دچار خشکسالی بسیار شدید است، همچنین 62 درصد مساحت استان بوشهر و 57 درصد مساحت چهارمحال و بختیاری را خشکسالی بسیار شدید در برگرفته است که وضعیت خطرناک آبی را برای این استان‌ها ایجاد می‌کند.”


بیشتر بخوانید : خشکسالی شدید شهر کیپ تاون ؛ اتمام ذخایر آب آشامیدنی در کمتر از ۱۰۰ روز دیگر!


رئیس سازمان خشکسالی و مدیریت بحران در ادامه به توصیف وضعیت خشکسالی کوتاه مدت در کشور پرداخت و گفت:

از ابتدای مهرماه 96 (اول سال زراعی) تا پایان مرداد ماه 97، بر اساس شاخص (SPEI)، 91 درصد مساحت کشور تحت تاثیر درجات مختلف خشکسالی‌ها است و در این بازه 11 ماهه تنها 9 درصد مساحت ایران در وضعیت نرمال قرار دارد.  در بازه 11 ماه گذشته، 91 درصد مساحت استان کهگیلویه و بویراحمد و 87 درصد مساحت استان خراسان شمالی با خشکسالی‌های بسیار شدید دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گفته این عضو سازمان هواشناسی کشور، در بازه کوتاه مدت 11 ماهه، 100 درصد مساحت استان‌های البرز، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، قزوین،‌ کهگیلویه و بویراحمد، گیلان،‌ مازندران و مرکزی با درجات مختلف خشکسالی‌ها اعم از ضعیف، متوسط، شدید و بسیار شدید درگیر است.

بیشتر بخوانید :

آیا در زمینه ای تخصص و تجربه کافی را دارید؟ دانش خود را با کاربران تکراتو به اشتراک بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

.

منبع: khabaronline

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر