;
coinex

تکلیف بازداشتی‌های محیط زیستی را روشن کنید

بازداشتی‌های محیط زیستی از بهمن‌ماه سال گذشته در بازداشت به سر می‌برند. عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست روز یکشنبه خواهان تعیین تکلیف وضعیت بازداشتی‌های محیط زیستی شد.

رئیس سازمان محیط زیست روز یکشنبه در جمع خبرنگاران گفت که قرار بوده است وضعیت این بازداشتی‌ها تا پایان تابستان امسال روشن شود اما هنوز دادگاهی برای آنها برگزار نشده است. عیسی کلانتری در این خصوص گفت :

ما نمی گوییم این افراد را آزاد یا اعدام کنند بلکه خواستار تعیین تکلیف آنها هستیم و این بخشی از حقوق شهروندی ماست.ما از قول وزیر اطلاعات گفتیم که این افراد جاسوس نیستند و وزیر اطلاعات تنها مرجع رسمی اعلام جاسوس بودن افراد است که در این زمینه هم به طور رسمی اعلام کرده که این افراد جاسوس نیستند.

معاون رئیس جمهور در امور محیط زیستی قبل از این نیز در خصوص تعیین تکلیف بازداشتی‌های محیط زیستی گفته بود که “دولت کمیته چهارنفره ای برای رسیدگی به وضعیت بازداشتی های محیط زیستی تشکیل داده بود که بررسی های آنها نشان داد هیچ مدرکی دال بر جاسوس بودن آنها وجود ندارد اما قوه قضاییه معتقد است که مرجع اظهار نظر در این زمینه است و دیگران دخالت نکنند.”


بیشتر بخوانید : چرا نظامیان در محیط زیست و کشاورزی دخالت می‌کنند؟


بنابر اطلاعاتی که کلانتری می‌دهد این افرا در بند هستند و “وضعیتشان تاحدودی بهتر شده است.” وی اضافه می‌کند که خانواده‌های این بازداشتی‌ها نیز خواهان برگزاری دادگاه علنی آنها هستند. کلانتری ابراز امیدواری کرد که تا پایان تا بستان سال جاری تکلیف بازداشتی‌های محیط زیستی روشن شود.

کلانتری خواهان تعیین تکلیف بازداشتی‌های محیط زیستی

بهمن سال گذشته (96) هفت فعال محیط زیست و پس از آن نیز تعداد دیگری بازداشت شدند. جاسوسی جزء اتهامات مطرح شده برای این افراد است. سه ماه پس از آن و در اردیبهشت‌ماه سال جاری، تعدادی از فعالان محیط زیست در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی (رئیس جمهور) خواستار تعیین تکلیف 13 نفر از کارشناسان حیات وحش و فعالان محیط زیست در ایران شدند. آنها اعلام کردند که علی‌رغم مراجعه مکرر خانواده‌های بازداشت‌شدگان به نهاد‌های مرتبط، تا امروز پاسخ شفافی درباره، اتهامات، وضعیت و محل نگه‌داری و همچنین سرنوشت بازداشت شدگان محیط زیستی دریافت نکرده‌اد. البته برخی از خانواده‌ها نیز از ملاقات یا تماس تلفنی کوتاه با عضو بازداشت‌شده خانواده‌شان خبر داده‌اند.

فعالان محیط زیست
سام رجبی، نیلوفر بیانی، علیرضا فرهاد‌زاده، طاهر قدیریان و هومن جوکار از جمله فعالان محیط زیست هستند که از بهمن‌ماه سال گذشته در بازداشت به سر می‌برند.

غلامحسین محسنی اژه ای، پیش از این نیز در پاسخ به پرسش ایرنا درباره به آخرین وضعیت پرونده بازداشتی های محیط زیستی گفته بود که “پرونده پنج نفر از این متهمان کیفرخواست خورده و به دادگاه رفته است.”

عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، روز 21 بهمن سال گذشته خبر از شناسایی و دستگیری چند متهم مرتبط با یک پرونده جاسوسی داد. وی در خصوص آنچه این متهمان انجام داده اند اذعان کرد که “ین افراد در قالب اجرای پروژه‌های علمی و محیط ‌زیستی نسبت به جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی کشور در حوزه‌های استراتژیک اقدام می‌کردند که با هوشیاری و رصد اطلاعاتی یکی از نهادهای امنیتی کشور، دستگیر و توسط دادستانی تهران بازداشت شده‌اند.” به گفته دادستان تهران این افراد که با اتهام جاسوسی بازداشت شده‌اند برای “سرویس‌های بیگانه” با دوربین‌هایی که در اختیار داشته‌اند عکس تهیه و مخابره می‌کرده‌اند.

همان زمان عیسی کلانتری، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست به این بازداشت‌ها واکنش نشان داد. آقای کلانتری در جمعی از خبرنگاران نصب این دوربین‌ها توسط بازداشت‌شدگان در مراکز مهم را برای رصد یوزپلنگ‌ها توصیف کرد. به گفته معاون رئیس جمهور دید و حداکثر برد این دوربین‌ها از 50 متر بیشتر نیست.

معاون رئیس جمهوری در خصوص پیگیری وضعیت بازداشتی‌ها کی‌گوید که “ما دنبال این موضوع هستیم و از کانال های ذیربط این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.” در همین زمینه فراکسیون محیط زیست مجلس هم اعلام کرده است که این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

عیسی کلانتری
عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست و معاون رئیس جمهوری روز یکشنبه خواهان تعیین تکلیف وضعیت فعالان بازداشت شده محیط زیستی شد. (اعتبار : ایرنا)

دستگاه قضایی تاکید دارد که فعالان محیط زیستی بازداشت شده مجرم هستند. با این حال وزیر اطلاعات و معاون امور محیط زیست رئیس جمهور اذعان کرده‌اند این فعالان بازداشت شده “فعالیت جاسوسی نداشته‌اند و باید آزاد شوند.” پس از اعلام محمود علوی، وزیر اطلاعات، کلانتری، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست نیز اول خردادکاه در همایش روز جهانی تنوع زیستی اعلام کرد “هیچ سندی دال بر واقعیت اتهاماتی که به این افراد زده شده، وجود ندارد.”

محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس نیز با اشاره به گفته‌هاوزیر اطلاعات گفته بود که “ارشناسان وزارت اطلاعات اعلام کرده اند فعالان محیط زیستی بازداشت شده جاسوس نیستند.” حدود یک ماه پیش و در مردادماه سال جاری خانواده‌های فعالان محیط زیستی که حدود 5 ماه از بازداشت آنها می‌گذشت، در نامه‌های خطاب به روسای قوای سه‌گانه کشور، “خواستار تشکیل هیأتی از نمایندگان منتخب مجلس و دولت به منظور آنچه شفاف‌سازی پرونده و دیدار با بازداشتی‌ها خوانده‌اند” شدند.

کیفرخواست 5 متهم پرونده محیط زیست روی میز دادستان تهران

سخنگوی قوه‌قضاییه در نشست خبری اخیر خود صدور کیفرخواست برای 5 متهم پرونده محیط زیست را اعلام کرد. محسنی اژه‌ای گفت که این پرونده برای رسیدگی به دادگاه ارجاع داده شده است. وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر درخواست رئیس سازمان محیط زیست برای آزادی این افراد اظهار داشت “فرض کنید کسی خواهان آزادی متهمی باشد؛ اینکه ملاک نیست.”

در همین زمینه محم حسین آقاسی، وکیل مدافع دو تن از این متهمان در پاسخ به این سوال که پرونده 5 متهم این پرونده که کیفرخواست شان صادر شده، به کدام شعبه دادگاه انقلاب ارجاع شده و آیا زمان برگزاری دادگاه تعیین شده است یا خیر بیان داشت :

پرونده 5 متهمی که کیفرخواست آنها صادر شده، هنوز به دادگاه نرفته و در اختیار دادستان تهران برای بررسی و ملاحظه کیفرخواست صادره، قرار دارد. بر خلاف آنچه اعلام شده، پرونده این افراد هنوز به دادگاه نرفته است. کیفرخواست صادر شده از سوی شعبه بازپرسی، برای دادستان تهران ارسال شده تا مورد ملاحظه و بررسی قرار گیرد و بعد از آن به دادگاه ارسال می شود. این پرونده هشت متهم دارد که برای پنج نفر از آنها به اتهام جاسوسی کیفرخواست صادر شده است.

بیشتر بخوانید :

منبع : irna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر