;
coinex

طوفان فلورانس ؛ طوفان گرمسیری اقیانوس اطلس از نگاه تصاویر ناسا

طوفان فلورانس سهمگین‌ترین طوفانی است که در 30 سال گذشته به سواحل شرقی ایالات متحده اصابت کرده است. در این نوشتار تصاویر ماهواره‌ها و فضانوردان ناسا را می‌بینیم.

طوفان فلورانس روز جمعه به سواحل کارولینای جنوبی و شمالی در شرق ایالات متحده آمریکا رسید. سقوط درختان، طفیان رودخانه‌ها و بارش باران و سیل بسیار سهمگین از جمله پیامد‌های این طوفان گرمسیریِ اقیانوس اطلس بوده که تا کنون 13 کشته بر جای گذاشته است. در میان قربانیان این طوفان باید به یک مادر و کودک اشاره کرد که در یک حادثه دلخراش در اثر سقوط یک درخت بر روی خانه‌شان در شهر ویلمینگتون در کارولینای شمالی جان باختند. در این حادثه پدر کودک زخمی و به بیمارستان منتقل شد.

قربانی دیگر از طوفان زنی بود که در اثر سکته قلبی جان خود را از دست داد. به دلیل سقوط درختان و بسته‌شدن مسیرهای عبور و مرور آمبولانس نتوانست به موقع به خانه وی برسد. یک دیگر از کشته شده‌های این حادثه مردی 87 ساله بود که برای از کار انداختن ژنراتور خانه‌اش تلاش می‌کند. امدادگران در یک عملیات موفق‌آمیز توانستند ده‌ها نفر را که در یک هتل گرفتار شده بودند، نجات دهند.

طوفان فلورانس ؛ طوفان گرمسیری اقیانوس اطلس از نگاه تصاویر ناسا

پیش از این به دستور مقامات آمریکایی بیش از یک و نیم میلیون نفر از ساکنان این دو ایالت شمالی به طور اضطراری خانه‌های خود را تخلیه کرده بودند. طوفان فلورانس در مقیاس پنج درجه‌ای یک طوفان درجه سه به شمار می‌آید. البته با رسیدن به خشکی قدرت آن به یک درجه کاهش پیدا کرده است. مقامات هواشناسی ایالات متحده اعلام کرده‌اند که طوفان فلورانس تا یکی دو روز آینده قدرت تخریب خود را همچنان حفظ خواهد کرد و احتمال ریز باران‌‌های شدید نیز قوت گرفته است.

تصویر زیر که روز گذشته توسط ابزار MODIS مستقر بر روی ماهواره آکوا ناسا (Aqua) ثبت شده وضعیت طوفان استوایی فلورانس را با تابش فروسرخ نشان می‌دهد. در نقشه‌ای که این ماهواره تهیه کرده‌ است، ابرهای سرد که در نواحی بالایی به سر می‌برند منفی 53 درجه سانتی‌گراد دما دارند و عمدتا در شمال و شرق واقع شده‌اند.

طوفان فلورانس فروسرخ
اعتبار : ناسا / NRL

البته لازم به ذکر است از روز گذشته که طوفان فلورانس به شرق ایالات متحده رسید، به تدریج در حال ضعیف شدن است و همانطور که اشاره شد در مقیاس 5 درجه‌ای نیز به درجه یک نزول کرده است. سرعت گردبادهای این طوفان به تدریج از بیش از 210 کیلومتر بر ساعت به حدود 80 کیلومتر در ساعت رسیده است. بخش عمده‌ای از قربانیان این رخداد در ایالات کارولینای شمالی بوده‌اند. همچنین نیروهای پلیس از دستگیری چند تن به علت شکستن شیشه‌های مغازه‌ها و تلاش برای غارت اموال خبر داده است.

طوفان فلورانس
دو روز گذشته ریکی آرنولد (Ricky Arnold) فضانورد ناسا این تصویر را از ایستگاه فضایی بین‌المللی از طوفان فلورانس به ثبت رساند. (اعتبار : ناسا / Ricky Arnold)

آنطور که بی‌بی‌سی گزارش داده است، در برخی از مناطق کارولینا آب تا ارتفاع 3 متری بالا آمده است. بسیاری از داوطلبان برای کمک به امدادگران پیوسته‌اند. آنها بوسیله قایق‌ها به گشت‌زنی در شهرها مشغولند و افراد گرفتار در سیل را نجات می‌دهند.

طوفان فلورانس
الکساندر گرست (Alexander Gerst) دانشمند اتحادیه اروپا و مستقر در ایستگاه فضایی بین‌المللی این تصویر را از طوفان فلورانس به ثبت رساند و در توئیت خود منتشر کرد. او ضمن اشاره به عظمت این طوفان گفت که برای تصویر برداری از آن از لنزهای سوپرواید در ISS استفاده کرده است. او این تصویر را از فاصله 400 کیلومتری بالای سطح زمین گرفته است. (اعتبار : NASA)

الکساندر گرست در توئیت دیگر با انتشار چند تصویر از چشم طوفان فلورانس اذعان کرد که حتی از فضا و در فاصله بیش از 400 کیلومتری نیز ظاهر این رخداد طبیعی بسیار ترسناک است.


بیشتر بخوانید : ایستگاه فضایی بین‌المللی ؛ حقایق، تاریخچه و چگونگی ردیابی ISS


طوفان فلورانس
چشم طوفان فلورانس از نگاه دوربین فضانورد ناسا از فاصله 400 کیلومتر در ایستگاه فضایی بین‌المللی. (اعتبار : ناسا / Alexander Gerst)

شرکت‌های توزیع برق در آمریکا نیز اعلام کرده‌اند که بیش از 895 خانه و شرکت واقع در کارولینای شمالی و جنوبی در پی وقوع این رخداد طبیعی فاقد برق هستند. از جمله شرکت دوک انرژی اعلام کرده است که از مجموع 4 میلیون مشترک خود در این منطقه یک تا سه میلیون قطعی برق به بار آمده است. به گفته این شرکت متصل کردن برف همه مشتریان به هفته‌ها تلاش حدود 20 هزار نفر از کارکنانش نیاز دارد.

بیشتر بخوانید :

منبع : NASA Blog

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر