;
coinex

آغاز مطالعات شبیه‌سازی جنین یوزپلنگ ایرانی در پژوهشکده رویان

شبیه‌سازی جنین یوزپلنگ ایرانی مطالعه جدیدی است که به گفته معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت از محیط زیست از جمله طرح‌هایی است که در پژوهشکده رویان آغاز شده است.

حمید ظهرابی، معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت از محیط زیست ددر رابطه با شبیه‌سازی جنین یوزپلنگ در گفتگو با yjc گفت که اقدامات و مطالعات رو به جلو برای شبیه‌سازی یوزپلنگ و ببر قدمی مثبت و خوب است. اما به گفته وی میزان اثر بخشی آن‌ها را به نسبت آن گونه و شرایطی که دارد، باید ارزیابی کرد.

آنطور که ظهرابی می‌گوید، اولویت سازمان محیط زیست تکثیر و پرورش گونه یوزپلنگ در زیستگاه خود است. به این معنا که برای احیای زیستگاه‌ها، بهبود وضعیت حفاظتی،‌ تامین امنیت، غذا و آب یوزپلنگ باید شرایط را مهیا کنیم تا این گونه بتواند در محیط طبیعی خود تکثیر یابد. سازمان حفاظت از محیط زیست علاوه بر آنچه در رویان آغاز شده است، برنامه‌های دیگری را نیز مانند مکان سنجی تکثیر یوزهای پارک طبیعی پردیسان به روش مصنوعی در دست بررسی دارد. ظهرابی در همین خصوص تصریح کرد :

 تاکنون به تکثیر طبیعی یوزهای پردیسان موفق نشده‌ایم، اما در سال جاری قرار دادی با پژوهشکده محیط زیست منعقد کردیم تا با همکاری متخصصان داخلی و بین المللی بتوانیم لقاح مصنوعی یوز پلنگ را انجام دهیم که اگر در این شیوه نیز موفق نشویم، روش انتقال جنین را پیگیری کنیم.

همچنین سازمان محیط زیست با مرکز پژوهشکده رویان رایزنی‌هایی را انجام داده است تا یک پژوهش و مطالعات مشترکی در زمینه شبیه سازی جنین یوزها را آغاز کند تا بتوانیم از این تکنولوژی نیز بهره ببریم.

یوزپلنگ ایرانی

با چنین تدبیری امکان حفظت از ژن گونه یوزپلنگ ایرانی در حال انقراض به وجود می‌آید که این موضوع در آینده برای حفظ تنوع زیستی کارساز خواهد بود. به علاوه مطالعاتی که توسط پژوهشکده رویان در زمینه شبیه سازی جنین یوزپلنگ در حال انجام است، این مرکز تحقیقاتی در زمینه گربه‌سانان در حال انقراض در راستای آماده سازی زیستگاه برای این گونه‌ها تحقیقات مشابه را انجام می‌دهد. اما معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت از محیط زیست می‌گوید :

در حال حاضر سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با موضوع تکثیر گونه‌های شیر و ببر هیچ نوع برنامه‌ای با پژوهشکده رویان ندارد.


بیشتر بخوانید : مرگ آخرین کرگدن سفید شمالی: شمارش معکوس برای انقراض کرگدن سفید شمالی


معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست از تمام ظرفیت‌های کشور برای حفظ و احیای گونه های در حال انقراض استفاده خواهد کرد و همواره اولین تاکید ما بر حفظ گونه‌های حیات وحش در زیستگاه خود است. اگر بخواهیم مطالعاتی در زمینه تکثیر گونه‌های حیات وحش داشته باشیم باید زیستگاهی برای این گونه‌ها شناسایی کنیم تا قابلیت رهاسازی آن‌ها را در آینده داشته باشیم.

پراکنش یوز ایرانی
نقشه پراکنش چیتای ایرانی و چیتای آسیایی در ایران. (اعتبار : wildlife)

تعداد گونه‌های یوزپلنگ ایرانی یا یوز آسیایی از سال 1390 که پروژه “حفاظت از یوزپلنگ آسیایی” آغاز شد، از 33 قلاده به 75 قلاده رسیده است که نمایان‌گر تاثیر این پروژه بوده است. در خصوص پرورش یوزپلنگ ایرانی در پارک طبیعت پردیسان نیز باید به این نکته اشاره کرد که در حال حاضر 3 قلاده یوزپلنگ ایرانی با نام‌های کوشکی، دلبر و ایران در این پارک وجود دارد.

سید مجید خرازیان مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست، در خصوص روژه لقاح مصنوعی دلبر و کوشکی می‌گوید :

فاز اول پروژه تکثیر لقاح مصنوعی محقق نشد چرا که ابتدا هدف ما تکثیر دلبر و کوشکی به صورت لقاح طبیعی بود که بتوانیم از دلبر توله بگیریم اما از تحقق این پروژه انتظاری نداشتیم چرا که این کار بسیار سختی بود اما در فاز دوم که در سال جاری هدف گذاری می شود در نظر داریم که تکثیر و پرورش لقاح مصنوعی رابرای یوزهای پارک پردیسان انجام دهیم تا بتوانیم از این طریق توله هایی را از یوزهای ماده داشته باشیم.

بیشتر بخوانید :

منبع : yjc

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر