;
coinex

مدیر عامل سکه ثامن به ترکیه گریخت ؛ سرنوشت نامعلوم مالباختگان

مدیرعامل سکه ثامن که پیش از این همسر خود را از کشور خارج کرده بود، مطابق اعلام مسئولان به ترکیه گریخته است.

مدیرعامل سکه ثامن که پرونده کلاهبرداری 15 هزار میلیارد تومانی دارد، به همراه همسرش از کشور فرار کرد. دادستان تهران این خبر را تایید کرد. البته هنوز هنوز هیچ نهاد رسمی رقم 15 هزار میلیارد تومان را به طور رسمی تایید نکرده است و تنها گزارش‌های غیررسمی از این موضوع حکایت دارند.

در همهمه بازار سکه ایران، طمع سودهای کلان از این بازار آشفته مردم را برای سرمایه گذاری در یک مرکز خرید و فروش آنلاین سکه و طلای آب‌شده وسوسه کرد. سرانجام مدیر عامل این وبسایت نام خود را در فهرست کلاهبرداری‌های بزرگ ایران ثبت و از کشور گریخت.

سوالی که کماکان بدون پاسخ مانده، این است که سایت سکه ثامن چه نوع سایتی بود، چه پشت پرده‌ای داشت و چگونه توانست برای فعالیت‌های خود مجوز کسب کند؟

مطابق گزارش‌ها وبسایت سکه ثامن دو سال پیش توسط جوانی در یکی از شهرستان‌ها کشور مجوز فعالیت گرفت. پس از مدتی او کسب و کار (!) خود را به تهران منتقل کرد تا سود بیشتری عایدش شود.

در طول این دوسال فعالیت که از جنبه‌های مختلف با قانون مغایرت داشت، هیچگونه اخطار یا توبیخی متوجه کار این وبسایت نبود و حتی برخی از حبرگزاری‌ها نیز با انتشار رپرتاژ آگهی بر افزایش اعتماد مردمی دامن زدند.

اما با پایان فعالیت وبسایت سکه ثامن و اعلام ورشکستگی، موجی از آه و ناله مالباختگان و ناامیدی مردمی به راه افتاد. مسئولان نیز از همه جهت اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند و مسئولیت را متوجه نهادهای دیگر می‌دانستند.

سکه ثامن بستر آنلاینی برای معامله انواع مختلف سکه با شرایطی خاص بود که توانست در طول مدت دو سال اعتماد قریب به ۳ هزار کاربر فعال‌اش را به خود جلب کند. حدودا دو هفته قبل، این شرکت با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام ورشکستگی کرد و با اینکه از کاربران خود خواست تا پول‌های خود را بدون دریافت سودهای غیرمتعارف با ثبت درخواست دریافت کنند ولی در عمل شاهد چنین فرآیندی نبودیم.

بیشتر بخوانید: آیا مالباختگان سکه ثامن به پول خود می‌رسند ؛ بانک مرکزی هیچ مسئولیتی ندارد!

با دستور بازپرس شعبه 5 دادسرای ناحیه 31 تهران همه حساب های بانکی فرهاد زاهدی فر مسدود و خود او نیز ممنوع الخروج شد. مالباختگان از همه جا بی‌خبر نیز منتظر پاسخ مسئولان نظارتی در مقابل این کلاهبرداری بودند. وبسایت که جواز کسب آن اعتباری تا آذرماه سال ۱۴۰۰ داشته، اکنون هیچ پاسخگویی ندارد.

البته پس از مشخص شدن کلاهبرداری و شکایت مالباختگان این جواز کسب باطل شد. پس از آن بسیاری از جمله سخنگوی قوه‌قضائیه این پرسش را مطرح می‌کردند که آیا زاهدی‌فر هنوز در کشور است یا خیر؟

آیت محمد، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران می‌گوید پول‌های نقد فراوان و ملک و املاک بسیاری متعلق به مدیر وبسایت ثامن شناسایی شده است. وی در ادامه در خصوص وضعیت این پرونده اذعان داشت:

درباره پرونده سکه ثامن گفت که پرونده سکه ثامن توسط دستگاه قضایی در حال رسیدگی و تحقیقات بیشتر است و مالباختگان سکه ثامن نیز به منظور معلوم شدن تعداد مالباختگان و رقم کلاهبرداری این شرکت باید برای شکایت به دادگاه مراجعه کنند و منتظر باشند تا این پرونده به صورت قانونی تعیین تکلیف شود.

به گفته آیت محمد مدیر سکه ثامن در حدود 50 میلیارد تومان در حساب‌های بانکی خود و چندین املاک و زمین دارد. در چارچوب قانون دستگاه قضایی این سرمایه‌ها را مورد بررسی قرار خواهد گرفت و خسارت‌های مالباختگان از این محل تامین خواهد شد.

عباس جعفری دولت‌آبادی ، دادستان تهران، روز شنبه در حاشیه نشستی با مدیران گمرک خبر داد که متاسفانه یک روز قبل از تشکیل پرونده قضایی متهم از کشور گریخته و چند روز قبل از آن نیز همسرش را از کشور خارج کرده است.

دادستان تهران به شاکیان امیدواری داده است که تمام حساب‌ها و اموال زاهدی‌فر از جمله املاک و تعدادی اتومبیل گرانقیمت توقیف شده است. وی با طرح این پرسش که چرا باید افرادی در قالب فروش سکه اقدام بانکی انجام دهند، ادامه داد:

اشخاص از این فرد سکه خریداری کرده و آن را تحویل نمی‌گرفتند و می‌توانستند سود آن را دریافت کنند در حدی که یک سپرده گذاری در حد کلان انجام شده و افراد زیادی را جذب کرده بودند.

دادستان تهران از مردم خواست که غیر از بانک‌ها و موسسات مالی مجاز به هیچ شرکت و موسسه‌ای برای انجام امور مالی اعتماد نکنند. دولت‌آبادی ضمن اشاره به اینکه مدیر عامل سکه ثامن به ترکیه گریخته است، خاطرنشان کرد که پرونده این کلاهبرداری همچنان مفتوح است و این امیدواری وجود دارد که با همکاری کشور ترکیه این متهم بازگردانده شود.

.

منبع: irna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    مملکت شده پر از دزد و کلاهبردار چرا مسئولین بی خیال نشسته اند اگر مال خودشون رفته بود الان زمین و آسمان رو به هم می‌زدند تا دزد رو پیدا کنه ولی مال مردم براشون مهم نیست

    پاسخ