;
coinex

ضبط صدای خورشید در مریخ ؛ موسیقی ساخته شده از طلوع خورشید را بشنوید

موسیقی ساخته شده از طلوع خورشید در مریخ را بشنوید و از آن لذت ببرید. محققان با استفاده از داده‌های آپورچونیتی موفق به ضبط صدای خورشید در مریخ شدند. 

دانشمندان توانستند در 5 هزارمین طلوع خورشید از زمان ارسال کاوشگر آپورچونیتی (Opportunity) به مریخ و با استفاده از تکنیک sonification یک موسیقی دو دقیقه‌ای از صدای طلوع خورشید در سیاره سرخ را خلق کنند.

ضبط صدای خورشید در مریخ هنگام طلوع آن

محققان با استفاده از اسکن کردن یک تصویر از چپ به راست، پیکسل به پیکسل و نگاه کردن به اطلاعات روشنایی، رنگ و ترکیب آنها با ارتفاع از سطح مریخ این موسیقی را ایجاد کردند. آنها با استفاده از الگوریتم‌ های اختصاص یافته به هر عنصر یک گام و ملودی ویژه ایجاد کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: با مناطق گردشگری در مریخ آشنا شوید ؛ پیک نیک در سیاره سرخ!

در ابتدا فقط سکوت است. سپس هارمونی آرامی شکل می‌گیرد که نشان دهنده پس زمینه‌ی تاریک آسمان مریخ است و بعد از آن در اواسط این قطعه موسیقی، با طلوع خورشید صداها واضح‌ تر و بلندتر می‌شود.

دکتر Domenico Vicinanza از دانشگاه Anglia Ruskin و دکتر Genevieve Williams از دانشگاه Exeter قرار است تا صدای ضبط شده از طلوع خورشید در مریخ را در کنفرانس Supercomputing SC18 که در تاریخ 13 نوامبر در دالاس برگزار خواهد شد، به علاقمندان ارائه دهند.

مریخ‌نورد آپوچونیتی در سال 2004 بر سطح سیاره سرخ فرود آمد و از آن سال تاکنون تصاویری را از این سیاره برای ناسا ارسال کرده که برای مطالعات اخترشناسان بسیار مفید بوده است. اوایل امسال بود که این کاوشگر پس از طوفان سهمگین مریخ از حرکت ایستاد، اما دانشمندان امیدوارند که بتوانند در اواخر سال جاری ان را دوباره احیا کنند.

بیشتر بخوانید: طوفان شن در مریخ سراسری شد ؛ آپورچونیتی کماکان بدون علائم حیاتی!

ضبط صدای خورشید در مریخ و هنگام طلوع آن ملودی زیبایی را خلق کرده است. اکنون از گوش دادن به آن لذت ببرید.

اخبار نجوم را با تکراتو دنبال کنید.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: phys

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر