;
coinex

بلندترین پل های جهان ؛ با مرتفع‌ترین پل های دنیا آشنا شوید

لیست بلندترین پل های جهان به سازه‌هایی اختصاص دارد که از نظر “ساختار” مرتفع ترین پل های دنیا هستند. در این مطلب با این سازه‌های عظیم آشنا خواهید شد.

ارتفاع یک پل، حداکثر فاصله عمودی از بلندترین نقطه پل تا پایین نقطه قابل مشاهده از آن است، درست جایی که پایه‌های آن (یا از سطح زمین و یا از روی آب) از روی پل قابل دیدن باشد.

لیست بلندترین پل های جهان

در ابتدا اجازه دهید تا یک موضوع را روشن کنیم. در لیست مرتفع ترین پلهای دنیا، ارتفاع پل نباید با ارتفاع عرشه که از سطح زمین یا سطح روی آب اندازه گرفته می‌شود، اشتباه شود.

عرشه پل همان گذرگاه پل است که به عنوان جاده یا سطح ریلی در نظر گرفته می‌شود. بلندترین پل ها از نظر عرشه شامل لیست جداگانه ای است که به فهرست بلندترین پل های جهان مربوط نخواهد بود.

باید گفت که لیست بلندترین پل ها و مرتفع ترین پل های جهان در جایی از یکدیگر متفاوت خواهند بود؛ چراکه برخی از این پل های مرتفع بر روی دره های عمیقی ساخته شده‌اند و طبیعتا باعث خواهد شد تا عرشه پل از سطح دریا یا زمین، ارتفاع بسیار بیشتری از حد معمول پیدا کند، اما این با تعریف بلندترین پل ها سازگار نخواهد بود.

به عنوان مثال پل Duge در چین که استان های یون‌نان و گوئیژو را به یکدیگر وصل می‌کند، یک پل کابلی است که بر روی تنگه یک رودخانه عمیق ساخته شده است.

هر یک از دو پایه اصلی این پل، روی دیواره این تنگه ساخته شده و باعث می‌شود تا عرشه آن از کف دره حداقل 565 متر بالاتر قرار بگیرد. این ارتفاع باعث شده تا پل Duge مرتفع ترین پل جهان باشد، اما فاصله بین بلندترین نقطه تا پایین ترین سطح از پایه‌های پل، به اندازه کافی ارتفاع ندارد که به عنوان بلندترین پل دنیا شناخته شود.

اکنون لیست بلندترین پل های جهان را با هم مرور می‌کنیم.

پل گلدن گیت (Golden Gate Bridge)

این پل که بر روی تنگه گلدن گیت ساخته شده یک پل معلق است و سانفرانسیسکو را به شمال ایالت کالیفرنیا متصل می‌کند. گلدن گیت با هزینه ای بالغ بر 35 میلیون دلار در مدت 4 سال در سانفرانسیسکو ساخته شد و در بین سال های 1937 (سال افتتاحیه) تا 1964 با طول 1300 متر به عنوان طولانی ترین پل معلق دنیا شناخته می‌شد.

بلندی این پل (از بالاترین نقطه برج یا پایه پل تا سطح آب) 227 متر است و عرشه آن از سطح آب، 76 متر ارتفاع دارد.

این پل از نظر زیبایی‌شناسی و معماری در نوع خود منحصربه‌فرد است. در ژوئن ۲۰۰۱ انجمن مهندسان عمران آمریکا چند بنا را با نام «بناهای هزاره» معرفی کردند که پل گلدن گیت یکی از آنهاست.

پل اینچئون (Incheon Bridge)

اینچئون یک پل ساخته شده از بتن مسلح است که در اکتبر 2009 در کره ساخته شد. این پل با ارتفاع 230.5 متر یکی از بلندترین پل های جهان و البته طولانی ترین پل ساخته شده در کره جنوبی است.

پل عثمان غازی (Osmangazi Bridge)

پل عثمان غازی یک پل معلق است که بر روی خلیج ازمیت ساخته شده است. با ساخت این سازه، فاصله زمانی سفر استانبول به ازمیر از 9 ساعت به 3.5 ساعت کاهش یافت. ارتفاع این پل از سطح دریا، 234 متر است.

در زمان افتتاح این پل در 1 جولای 2016، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه ضمن ابراز خرسندی از تکمیل این پروژه بزرگ ضمن تبریک به مردم ترکیه گفت که پل عثمان غازی چهارمین پل بزرگ جهان و دومین پل بزرگ اروپا است.

پل مزکالا (Mezcala Bridge)

پل مزکالا یک پل کابلی در ایالت گوئررو مکزیک بوده که در مسیر بزرگراه 95D ساخته شده است. از زمان افتتاح این پل در سال 1993 تا 1998، قبل از آنکه پل آکاشی-کایکیو در ژاپن آغاز به کار کند، بلندترین پل جهان بود.

پل Mezcala همچنین مرتفع ترین پل در مکزیک و دومین پل مرتفع کابلی در جهان است. ارتفاع این پل از سطح زمین 236 متر است.

پل Edong Yangtze River

پل رودخانه یانگ تسه در استان هوبئی در شرق چین است. ساخت این پل در سال 2008 آغاز شد و در 2010 مورد بهره برداری قرار گرفت. ایم سازه با طول 926 متر در حال حاضر چهارمین پل طولانی کابلی در جهان است. ارتفاع پل 242 متر بوده و یکی از بلندترین پل های جهان است.

پل جی جیانگ یانگ تسه (Jiujiang Yangtze Bridge)

این پل که با عنوان پل جی جیانگ دوم نیز شناخته می‌شود، یک پل معلق کابلی است که بر روی رودخانه یانگ تسه ساخته شده است. این پروژه در سال 2009 آغاز و در اکتبر 2013 به پایان رسید. طول  آن 1405 متر بوده و ارتفاع آن 244 متر است.

پل ژوانگژو (Zhongzhou Yangtze River Bridge)

پل ژوانگژو در سال 2009 بر روی رودخانه یانگ تسه ساخته شد. این پل با ارتفاع 247 متر یکی از بلندترین پلهای کابلی جهان است. دهنه اصلی پل نیز 460 متر است.

پل Great Belt

این سازه یکی از بلندترین پل های جهان است. پل Great Belt که به طور رسمی به عنوان پل شرقی هم شناخته می‌شود، دارای سومین دهنه بلند در بین پل های دنیاست. این پل معلق در سال 1998 در دانمارک افتتاح شد و ارتفاع آن 254 متر است.

  پل رودخانه یاچی (Yachi River Bridge)

پل رودخانه یاچی یکی از بزرگترین پل های کابلی در چین و چهارمین پل مرتفع دنیا است. این پل یکی از طولانی ترین پل های کابلی نیز هست که طول دهنه اصلی آن به 800 متر می‌رسد. یاچی با ارتفاع 258 متر در بین بلندترین پل های جهان جای گرفته است.

پل Duge

پل دوگا در چین که استان های یون‌نان و گوئیژو را به یکدیگر وصل می‌کند، یک پل کابلی است که بر روی تنگه یک رودخانه عمیق ساخته شده است.

پل Duge که یک پل کابلی است، در سال 2016 با ساخته شدن بر روی دره رودخانه Beipan عنوان مرتفع ترین پل جهان را از آنِ خود کرد. اما با ارتفاع 269 متر هنوز تا قرار گرفتن در جایگاه بلندترین پل جهان فاصله دارد.

پل آکاشی کای‌کیو (Akashi Kaikyō Bridge)

این پل که با نام پل مروارید نیز شناخته می‌شود با دهانه اصلی به متراژ 1991 متر، بزرگترین دهانه مرکزی در بین پل های معلق دنیا را در اختیار دارد. آکاشی کای کیو در سال 1998 روی تنگه آکاشی ساخته شد و با ارتفاع 282 متر یکی از بلندترین پلهای دنیا است.

پل روسکی (Russky Bridge)

این پل کابلی که به پل روسی (Russian Bridge) نیز معروف است، با ارتفاع 320 متر اولین پل بلند روسیه و سومین پل بلند جهان است. این پل در سال 2012 میلادی به بهره برداری رسید.

پل سلطان سلیم یاووز (Yavuz Sultan Selim Bridge)

ارتفاع پایه های این پل 322 متر است و پس از پل میلو در فرانسه، دومین پل بلند جهان است. دهانه این پل نیز با متراژ 1104 متر طولانی ترین پل کابلی در جهان است. این پل در سال 2016 در استانبول ترکیه افتتاح شد.

پل میلو (Millau Viaduct)

بلندترین پل جاده ای جهان با ارتفاع 343 متر در بالای رودخانه تارن در جنوب فرانسه قرار دارد. این پل توسط میشل ویرلوژو (مهندس سازه) ونورمن فاستر (معمار) طراحی و در دسامبر سال ۲۰۰۴ توسط ژاک شیراک رئیس جمهور وقت فرانسه افتتاح شد.

جاده پل به طول ۲۴۶۰ متر از مقاطع فولادی در ۸ دهنه با عرض ۳۲ متر و فاصله متوسط ۳۴۲ متر بین هر ستون تشکیل شده‌ است. این جاده بیش از 36 هزار تن وزن داشته و با عمق 4.2 متر به عنوان طولانی‌ترین جاده کابلی پل در جهان به حساب می‌آید.

 

این محتوا به سفارش مِستر بلیط نوشته شده است. برای استفاده از خدمات مِستر بلیط روی لینک زیر کلیک کنید.

خرید بلیط قطار

گالری تصاویر بلندترین پلهای جهان

بیشتر بخوانید:

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر