coinex
راهنمای خرید تکراتو

کاهش قیمت خودروهای داخلی ؛ قیمت گذاری خودرو بر اساس حاشیه بازار

کاهش قیمت خودروهای داخلی قولی است که توسط وزیر صنعت در هفته قبل داده شد. اما گفته شده است که قیمت گذاری خودرو بر اساس حاشیه بازار انجام خواهد شد.

چهارشنبه، 14 آذرماه، وزیر صنعت، معدن و تجارت در بازدید از ششمین نمایشگاه بین المللی پوشاک ایران، در جمع خبرنگاران گفت: “قیمت خودرو را باید حتما پایین بیاوریم و نباید اجازه دهیم در بازار رانت و دلالی پیش بیاید.”

کاهش قیمت خودروهای داخلی تنها 5 درصد زیر قیمت بازار

وزیر جدید صمت درباره قیمت گذاری خودروهای داخلی توسط خودروسازان به این نکته اشاره کرده است که قیمت خودرو پایین می‌آید، اما قیمت گذاری آن بر مبنای حاشیه بازار است.

رضا رحمانی شب گذشته در مراسم دهمین دوره معرفی چهره های ماندگار صنعت معدن و تجارت ایران گفت: در ماه‌های گذشته عده‌ای در بازار خودرو به درآمدهای رانتی دست یافتند.

او با اشاره به قیمت گذاری خودرو بر مبنای قیمت حاشیه بازار می‌گوید که اکنون بازار مبنای قیمت گذاری نیست، بلکه این راهکار خودروسازان برای عرضه محصولات خود با قیمت هایی نزدیک به حاشیه بازار است. در واقع این راهکار مطرح شده قصد دارد تا سود دلالان را به حداقل برساند، اما با این شیوه آیا حقیقتا این قیمت خودرو بوده که کاهش یافته است؟

وزیر صنعت در ادامه توضیح می‌دهد که به طور کلی دو نوع خودرو داریم که قیمتگذاری دسته نخست مجوز شورای رقابت را نیاز داشته و دسته دوم خارج از آن است. قیمت هایی که اخیرا از سوی خودروسازان برای برخی محصولات ارائه شده مربوط به خودروهای خارج از مجوز شورای رقابت بوده است. اکنون قیمت گذاری این خودروها به کارگروه تنظیم بازار سپرده شده است.

اگر چه رحمانی فضلی می‌گوید که مقرر است خودروسازان در هر بار عرضه، قیمت خودرو را پنج درصد دیگر پایین تر از قیمت های قبلی ارائه کنند، اما این تصمیم به یکباره باعث شد تا ایران خودرو در اولین اقدام با اعلام قیمت جدید چهار خودرو، به یکباره قیمت پژو پارس اتومات را 30 میلیون افزایش داده و رنو تندر 90 پیکاپ را با حداقل 35 میلیون تومان افزایش قیمت به فروش برساند.

بیشتر بخوانید: افزایش قیمت محصولات ایران خودرو ؛ پژو پارس ۳۰ میلیون تومان گرانتر شد

احتمالا این همان فرمول جدید قیمت گذاری ماشین های تولیدی داخل است. پژو پارس، پیش از این 54 میلیون تومان در درب کارخانه معامله می‌شد، اما قیمت آن در بازار چیزی حدود 88 میلیون تومان بود. اکنون قیمت این مدل 5 درصد زیر قیمت بازار اعلام شده است.

دنیای اقتصاد با اشاره به مشخص نبودن وضعیت ثبت کنندگان خرید خودرو از زاویه دیگری به خبر کاهش قیمت خودروهای داخلی نگاه می‌کند.

پایین آمدن قیمت خودروهای داخلی یا بالا رفتن قیمت!

هم اکنون خیلی از ثبت نام کنندگان خودروهای داخلی بلاتکلیف مانده و نمی‌دانند در آخر خودروهای خود را با چه قیمتی تحویل خواهند گرفت. در قرارداد پیش فروش ذکر شده که قیمت‌ها به روز محاسبه خواهند شد؛ پس قیمت گذاری در حاشیه بازار موجب می‌شود ثبت نام کنندگان با قیمتی خیلی بالاتر از آنچه تصور می‌کردند، خودروهایشان را تحویل بگیرند.

البته سؤال مهمی که مطرح می‌شود، این است که منظور از «قیمت روز» دقیقا کدام روز است؟ روزی که قرار بوده خودروهای ثبت نامی تحویل شوند یا روزی که خودروساز اقدام به تحویل می‌کند؟ به‌عنوان مثال، معلوم نیست متقاضیانی که قرار بوده خودرو خود را در مهر امسال تحویل بگیرند، ولی خودروساز تأخیر کرده و قصد تحویل در آذر را دارد، کدام قیمت مبنا قرار خواهد گرفت؛ قیمت روز مهر یا قیمت روز آذر؟

با این روش جدید برای قیمت گذاری محصولات داخلی، به نظر می‌رسد که در روزهای آینده، قیمت دیگر خودروهای داخلی نیز بر اساس قیمت حاشیه بازار اعلام شود، اما خودروسازان قول داده اند که با فرمول قیمت گذاری جدید، در درازمدت شاهد کاهش قیمت خودروهای داخلی و البته بالا رفتن سطح کیفی آنها خواهیم بود. باید منتظر ماند و دید!

نظر شما چیست، آیا این تصمیم می‌تواند منجر به کاهش قیمت خودروهای داخلی شود؟

با اخبار اتومبیل قیمت روز خودرو را دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر