;
coinex

شرکت سامسونگ ؛ برنده بزرگ جوایز جهانی هوش مصنوعی

 شرکت سامسونگ چند سالی است که در کنار تولید انواع لوازم خانگی مدرن و گجت‌ها و گوشی‌های تلفن همراه هوشمند، با تکیه بر بخش تحقیق و توسعه خود به جوایز جهانی متعددی در زمینه هوش مصنوعی نیز دست یافته است.

با افزایش رقابت در حوزه هوش مصنوعی (Artificial Intelligence یا AI) و کاربردهای آن، شرکت سامسونگ توانسته جایگاه برتر خود را در این حوزه تثبیت نماید. بخش تحقیقات سامسونگ در سال‌های اخیر برنده بسیاری از رقابت‌ها و جوایز مربوط به کاربردهای هوش مصنوعی بوده که نتیجه آن را می‌توان در عرضه راهکارهایی با محوریت هوش مصنوعی و برای دنیای واقعی مشاهده کرد.

جوایز جهانی هوش مصنوعی سامسونگ و کارگاه IWSLT

موسسه تحقیق و توسعه سامسونگ در لهستان (SRPOL) توانست با همکاری دانشگاه ادینبرو (Edinburgh) انگلستان به مقام اول در میان شرکت کنندگان در کارگاه جهانی ترجمه زبان محاوره (IWSLT) برسد. این کارگاه یکی از معتبرترین و باسابقه‌ترین کارگاه‌های ترجمه خودکار زبان است. این کارگاه در کنار کارگاه ترجمه ماشین (WMT) در جایگاه برجسته‌ترین رقابت‌های این حوزه قرار می‌گیرد. این دومین مرتبه است که مرکز تحقیقات سامسونگ در لهستان برنده این رقابت مطرح و حساس می‌شود.

شرکت سامسونگ ؛ برنده بزرگ جوایز جهانی هوش مصنوعی

کارگاه IWSLT هر ساله در ماه ژوئن مجموعه‌هایی از داده‌های آموزشی را در اختیار شرکت کنندگان قرار داده و نسخه‌های آزمایشی محصولات آنها را بر اساس معیارهایی مرتبط با فعالیت‌های خودکار ارزیابی می‌کند. در کارگاه امسال دو معیار ترجمه ماشین با کمترین استفاده از توان دستگاه و ترجمه سخنرانی مدنظر قرار گرفت. دفتر تحقیق سامسونگ در گروه اول حضور پیدا کرد تا بتواند راهی برای فایق شدن بر مشکل استفاده کم و بهینه از منابع پیدا کند.

نحوه عمل سامسونگ استفاده از فناوری هوش مصنوعی برای ترجمه متن از زبان باسکی به انگلیسی بود. در ابتدا یک مجموعه محدود از داده‌ها (حدود یک میلیون مجموعه داده موازی باسک به انگلیسی به شکل زیرنویس فیلم) در اختیار داشت تا بتواند مدل الگوریتمی خود را ایجاد نموده و آموزش دهد. سپس این تیم از همین داده‌ها برای ترجمه گفتاری‌ TED از باسکی به انگلیسی استفاده کرد. با وجود دشوار بودن ترجمه از باسکی به انگلیسی و محدود بودن داده‌های مرتبط، نتیجه کار تیم تحقیقات سامسونگ در مقایسه با ترجمه‌های مرجع توانست بالاترین امتیاز ارزیابی دو زبانه پروژه آزمایشی (BLEU) یعنی 26.21 را کسب کند که نشان دهنده همخوانی بالای ترجمه ماشین با ترجمه مرجع و نرخ اشتباه بسیار پایین بود.

شرکت سامسونگ ؛ برنده بزرگ جوایز جهانی هوش مصنوعی

همزمان در کشور اوکراین نیز متخصصان سامسونگ توانستند با موفقیت کامل هوش مصنوعی را در حوزه کاربردهای خودرویی وارد کنند. موسسه تحقیقات سامسونگ اوکراین (SRK) راهکاری را برای تشخیص عابران پیاده در قالب بخشی از بسته دید ماشین موسسه فنی کارلزروهه و موسسه فنی تویوتا در شیکاگو (KITTI) عرضه کرد. موسسه KITTI جزو سه موسسه برتر تعیین معیار برای فناوری‌های رانندگی خودکار است.

حوزه دید ماشین بخش‌های مختلفی را در بر‌ می‌گیرد که راهکار ارائه شده توسط مرکز سامسونگ به نام SiRtaKi به مبحث رهگیری عابران پیاده مربوط می‌شود. این راهکار از همان ابتدای عرضه به عنوان برترین محصول شناسایی شده و توانسته است موقعیت پیشتاز خود را در این حوزه حفظ کند.

الگوریتم

الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای ورود به رقابت در عرصه «رهگیری عابران پیاده» نه تنها بر اساس توانایی تشخیص اشیا بلکه بر اساس رهگیری حرکت آنها سنجیده می‌شوند، موضوعی که آنها را از فناوری‌های تشخیصی صرف مجزا می‌کند. راهکار ارائه شده توسط دفتر سامسونگ در ابتدای کار 3400 تصویر خام از حرکت عابران پیاده را از برنامه KITTI دانلود کرده و بر اساس آن قابلیت رهگیری بر اساس حرکت خود را فعال کرده است. این تیم با استفاده از SiRtaKi توانسته است مختصات مکان، حرکت و جهت هر عابر پیاده را به دفعات نامحدود محاسبه کند. در نتیجه همین سختکوشی و دقت بالا بود که تیم سامسونگ توانست بالاترین رتبه دقت در رهگیری اشیا را از آن خود کند.

بدون شک این فناوری هوش مصنوعی می تواند فرصت‌های جدیدی را در صنعت خودرو ایجاد کند. فناوری‌هایی که می‌توان آنها را در حسگرهای خودروهای خودران و با هدف شناسایی عابران پیاده و اشیای متحرک نزدیک و کاهش خطرات جاده‌ای استفاده کرد. الگوریتم جدید همچنین در کاربردهای روزانه مانند لوازم خانگی و فناوری‌های آینده آنها نیز کاربردهای زیادی خواهد داشت.

شرکت سامسونگ ؛ برنده بزرگ جوایز جهانی هوش مصنوعی

علاوه بر همه این موارد بخش تحقیقات سامسونگ توانست در دو مورد از رقابت‌های جهانی خواندن با هوش مصنوعی به مقام اول برسد. رقابت اول به نام توانایی خواندن ماشین (MS MARCO) توسط شرکت مایکروسافت و رقابت دوم به نام TriviaQA به میزبانی دانشگاه واشنگتن برگزار شدند. سامسونگ در نسخه اینترنتی TriviaQA هنوز هم در مقام اول قرار دارد. در ماه مارس موسسه تحقیق و توسعه سامسونگ در چین (SRC-B) توانست به پیشرفتی مهم در حوزه توسعه هوش مصنوعی در دید ماشین دست پیدا کرده و به مقام اول در کنفرانس بین‌المللی تشخیص و تحلیل اسناد (ICDAR) برسد که رقابتی جهانی در حوزه فناوری‌های تشخیص خصوصیات اپتیکال است.

سوگوان چو، معاون تحقیقات سامسونگ می‌گوید:

سامسونگ در سراسر جهان نوآوری‌های متعددی را رقم زده است. ما با کسب انواع جوایز جهانی توانستیم پیشتازی خودمان را در حوزه هوش مصنوعی و فناوری‌های مرتبط در سطح جهانی تثبیت کنیم. ما به معرفی فناوری‌های پیشرفته در این حوزه پرکاربر ادامه خواهیم داد.

منبع: SAMSUNG

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر