;
coinex

جزئیات نحوه محاسبه قیمت اینترنت اعلام شد ؛ اپراتورها تخلفی نکرده‌اند

نحوه محاسبه قیمت اینترنت برمبنای ترافیک داخلی و خارجی اعلام شد و اینگونه که معاون وزیر ارتباطات خبر می‌دهد، اپراتورها در این زمینه هیچ تخلفی نکرده‌اند.

چندی پیش وزیر ارتباطات دستور بررسی نحوه محاسبه قیمت اینترنت کاربران از سوی اپراتورها را صادر کرد. برمبنای تعرفه های جدید اینترنت، قیمت‌گذاری باید برمبنای ۳ مدل تعرفه نیم بها برای سایتهای داخلی، تعرفه یک سوم برای پیام رسانهای بومی و تعرفه کامل برای ترافیک بین الملل و سایتهای خارجی انجام می‌گرفت.

حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات، در این خصوص در مصاحبه‌ای با مهر به چگونگی محاسبه نرخ اینترنت برای کاربران توسط اپراتورها اشاره کرد.

نحوه محاسبه قیمت اینترنت از سوی اپراتورها

معاون وزیر ارتباطات می‌گوید با اینکه در مورد تعرفه اینترنت مصرفی و نحوه قیمت‌گذاری آن از سوی اپراتورها شکایتی نداشتیم، اما به دلیل ادعای یکی از مدیران پیام رسانهای بومی مبنی بر اینکه قیمت یک سوم مصرف اینترنت برای پیام رسانهای داخلی محاسبه نمی شود، وزیر ارتباطات دستور پیگیری نحوه محاسبه قیمت اینترنت کاربران را به رگولاتوری داد.

مصوبه ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، می‌گوید که قیمت استفاده از پیام رسانهای داخلی یک سوم و برای سایتهای داخلی نیم بها است. جوشقانی می‌گوید:

بررسی ها نشان داد که تا پایان آذرماه تمامی اپراتورهای ارتباطی در ارائه سرویس اینترنت به کاربران، این مدل تعرفه گذاری را رعایت کرده اند.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به اینکه تفکیک میزان مصرف داخلی و خارجی پهنای باند مطابق با این مصوبه، از جمله الزاماتی است که اپراتورها باید آن را اعمال و اطلاع رسانی کنند.

او در ادامه درباره چگونگی محاسبه قیمت اینترنت افزود: برای مثال هرآنچه که کاربر از سایتهای داخلی استفاده کرده باشد، به نصف قیمت محاسبه می‌شود. در این مدل مصرف، اپراتور باید در انتهای بسته مصرفی مشترک و یا پایان مصرف منصفانه وی، دقیقا و با تفکیک، اعلام کند که کاربر چه حجمی از اینترنت را مصرف داخلی داشته و چه حجم از اینترنت را برای سایتهای خارجی استفاده کرده و حجم استفاده وی از پیام رسانهای بومی چقدر بوده است.

مدل محاسبه قیمت اینترنت

معاون وزیر با بیان اینکه این مدل محاسبه قیمت اینترنت هم در مرکز ارتباط مشتریان اپراتورها (CRM) و هم به صورت موردی و نیز در لاگ فایل رگولاتوری مورد بررسی قرار گرفته است، افزود: طی ۴ ماه اخیر، مشکلی در این باره مشاهده نشد.

وی گفت: پیش از این برخی IP آدرسهای داخلی به دلیل آنکه در بانک اطلاعاتی اپراتورها اعلام نشده بود، از سوی اپراتورها به عنوان ترافیک داخلی محاسبه نمی‌شد که هم اکنون این سایتها با درج IP آدرس خود، در لیست سایتهای داخلی قرار گرفتند.

از سوی دیگر برخی کاربران به دلیل آنکه از طریق فیلترشکن و VPN به اینترنت متصل می شوند، حتی زمانی که در یک سایت داخلی و یا پیام رسان داخلی نیز حضور دارند، سیستم، آنها را با IP آدرس خارجی تشخیص داده و ترافیک خارجی برایشان محاسبه می‌شود.

معاون وزیر ارتباطات با توصیه به کاربران که از فیلترشکن استفاده نکنند و یا در زمان اتصال به سایتهای داخلی، آن را خاموش کنند، گفت: بررسی عملکرد اپراتورهای ارتباطی در اعمال تعرفه های اینترنت به صورت مرتب، دوره ای و رندومی انجام می‌شود و تنها بر مبنای شکایت نیست.

وی درمورد اینکه برخی مردم درمورد مدل محاسبه قیمت و نحوه محاسبه حجم مصرفی اینترنت دچار ابهام هستند، افزود: این موضوع بیشتر مسبوق به ذهنیات قبلی کاربران است و بررسی ما نشان می‌دهد که بالغ بر ۴ ماه است که مصرف اینترنت کاربران کاملا مطابق با مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات درخصوص تعرفه گذاری قیمت اینترنت محاسبه می‌شود.

بیشتر بخوانید: توضیحات وزیر ارتباطات در مورد محاسبه قیمت مدل جدید اینترنت

فلاح جوشقانی با اشاره به اینکه اپراتورها باید جزئیات رفتار ترافیک اینترنت کاربران را در اختیارشان بگذارند، ادامه داد: این نحوه محاسبه قیمت مشخص است و مشترکان از طریق تماس با مرکز تماس اپراتور و یا اپلیکیشن حساب شخصی می توانند میزان و نمودار مصرف اینترنت خود را مشاهده کند.

رئیس رگولاتوری تاکید کرد: اگر موردی غیر از آنکه در مصوبه قیمت گذاری اینترنت آمده است، از سوی اپراتورها اعمال شود، کاربران می‌توانند به صورت مصداقی به رگولاتوری اعلام کنند تا موضوع مورد رسیدگی قرار گیرد.

وی ادامه داد: اپراتور الزام دارد که میزان ترافیک داخلی و خارجی و همچنین نحوه محاسبه قیمت اینترنت را به تفکیک به کاربر اعلام کند، اما اینکه میزان آپلود و دانلود را نیز اعلام کند، در این مصوبه الزامی آورده نشده است.

اخبار اینترنت را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر