;
coinex

مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان

بعد از انجام هر کار زیبایی مراقبت های خاص و مربوط به آن وجود دارد تا نتیجه کار به بهترین شکل ممکن حفظ شود و طول عمر آن بیشتر شود. ونیر کردن دندان ها هم مراقبت های خاص خودش را دارد.

بعد از انجام ونیر کامپوزیت می توانید خوراکی های مختلفی که دوست دارید را مصرف کنید و محدودیت خیلی خاصی وجود ندارد.

تصور غلط این است که گاز زدن به خوراکی هایی مانند ساندویچ و … نباید انجام شود که این ذهنیت اشتباه است، اما خوردن خوراکی های سختی مانند سیب، هویج و آجیل (پسته و فندق) امکان دارد آسیب هایی را به ونیر وارد کند که بهتر است اینها را به حداقل برسانیم تا کامپوزیت ها دچار لب پریدگی، آسیب و یا سائیدگی در سطح آنها ایجاد نشوند.

اگر کامپوزیت ونیر دچار صدمه و آسیب شد اصلا نگران نباشید به خاطر اینکه کاملا قابل ترمیم است و می توانید به دندانپزشک خود مراجعه و آن را ترمیم کنید ولی اگر درمان ونیر از جنس لمینیت سرامیکی باشد متاسفانه باید آن را تعویض کنید و نمی توان لمینیت را ترمیم کرد.

سعی کنید مصرف مواد رنگی، نوشیدنی های رنگی مانند چای، قهوه را حتی المقدور در روزهای اول قطع کنید و به حداقل برسانید، چون کامپوزیت ها در روزهای اول خیلی مستعد جذب مواد رنگی هستند و به طور کلی هم باید مصرف مواد رنگی مثل چای، قهوه و نوشابه به حداقل برسد تا تغییر رنگ کمتری بر روی آنها ایجاد شود به خصوص در دندان هایی که رنگ خیلی سفیدی دارند این دندان ها مستعد رنگ پذیری بیشتری هستند و سریعا باید بعد از مصرف مواد رنگی دندان ها را بشوئید، آب بخورید تا ماندگاری رنگ و زیبایی آنها افزایش پیدا کند و بیشتر شود.

همچنین عادت هایی مثل سیگار کشیدن و قلیون می تواند باعث کوتاه شدن عمر کامپوزیت ها شود.

نکته بعدی که باید خیلی به آن توجه کرد رعایت بهداشت دهان و دندان است که شامل استفاده از دهانشویه، مسواک و نخ دندان است. حداقل دو بار در شبانه روز (یکبار قبل از خواب و یکبار قبل از خوردن صبحانه) مسواک بزنید.

استفاده از خمیردندان های حاوی فلوراید که مواد ساینده کمتری داشته باشند.

خمیردندان هایی که مواد ساینده زیادی دارند و سفیدکننده هستند باعث کم شدن عمر کامپوزیت ها می شوند چون مواد ساینده باعث ساییده شدن کامپوزیت ها و عمر کمتر آنها می شود و بهتر است که هفته ای یکبار از این دسته خمیردندان ها استفاده شود ولی خمیردندان های روزانه و نخ دندان را می توانید استفاده کنید.

استفاده از نخ دندان هر شب قبل از مسواک زدن می تواند از تغییر رنگ دندان ها جلوگیری کند. مسواک به تنهایی قادر به تمیز کردن تمام فواصل دندان ها نیست و بیشتر پوسیدگی هایی که مشاهده می شود بین دندانی هستند، یعنی تمیز نشدن بین دندان ها باعث به وجود آمدن این پوسیدگی ها شده است، به هر حال چه با داشتن کامپوزیت و چه نداشتن آن نخ دندان نکشیدن باعث پوسیدگی دندان ها می شود. کامپوزیت ها هیچ گاه باعث پوسیدگی دندان نمی شوند اگر ونیرها و لمینیت های سرامیکی درست کار شده باشند.

اگر بعد از انجام ونیر کامپوزیت پوسیدگی داشتید مطمئن باشید که علت آن رعایت نکردن بهداشت به خصوص نخ دندان نکشیدن است. حتی اگر لمینیت سرامیکی و ونیر کامپوزیتی را نداشتید هم این دندان پوسیده می شد.

مراجعه مرتب به دندانپزشکی

پالیش و پرداخت کامپوزیت ها سالی یک بار رایگان است. حتما سالی یک بار با دندانپزشک خود ملاقات داشته باشید تا اگر نیاز به اصلاح و ترمیم و یا تغییر رنگی در کامپوزیت به وجود آمده است، رفع شود و همچنین پالیش و پرداخت انجام شود.

پالیش و پرداخت یک مرحله از کار ونیر کامپوزیت ها است که بعد از اتمام کار انجام می شود و توصیه می شود سالی یکبار هم تکرار شود تا براق و شفاف بودن و رنگ اصلی کامپوزیت ها حفظ شود.

برای ونیرهای سرامیکی هم باید سالی یک بار مراجعه کنید تا دندانپزشک کاملا آنها را تحت نظر داشته باشد که مشکلی برای آنها به وجود نیاید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر