;
coinex

بهترین جشنواره های فیلم جهان ؛ آشنایی با بزرگ‌ترین و معتبرترین فستیوال‌های سینمایی دنیا

فستیوال‌ها و جشنواره‌های مرتبط با صنعت/هنر سینما بهترین مکان برای نمایش آثار جدید فیلمسازان است. در این نوشته علاوه بر معرفی بزرگ‌ترین و قدیمی ترین و بهترین جشنواره های فیلم جهان مروری خواهیم داشت بر حضور ایران در این فستیوال‌ها.

هر صنعت و هنری برای رشد و معرفی نیاز به محلی برای نمایش دارد. فیلم و سینما نیز از این قاعده مستثنی نبوده و اکثر کارگردانان و فیلمسازان جهان، بخصوص نسل جوان از این فستیوال‌ها به عنوان ویترینی برای نمایش آثار خود به مخاطبان و اهالی سینما استفاده می‌کنند.

به همین منظور فستیوال‌ها و رویدادهای مختفلی برای فیلم و سینما در جهان درنظر گرفته شده تا کارگردانان، فیلمنامه نویسان، بازیگران و سایر عوامل فنی حاضر در یک فیلم، علاوه بر نمایش آثار خود به رقابت با یکدیگر پرداخته و در نهایت جوایز بخش‌های مربوطه را به خود اختصاص دهند.

تاریخچه فستیوال‌ها و جشنواره‌های فیلم دنیا

برگزاری فستیوال مرتبط با سینما قدمتی زیادی داشته و تقریبا از اوایل دهه 1930 میلادی، جشنواره‌های متعددی در این حوزه آغاز به کار نمودند. جشنواره ونیز (Venice Film Festival) پرسابقه‌ترین فستیوال مربوط به سینما بوده که با برگزاری از سال 1932 میلادی تاکنون، عنوان قدیمی‌ترین جشنواره فعال سینما را به خود اختصاص داده است.

برخی از این فستیوال‌ها مانند جایزه آکادمی یا اسکار و گلدن گلوب جنبه عمومی داشته و آثار فیلسازان معتبر جهان با رویکرد تجاری در آن به نمایش درمی‌آیند. برخی نیز مانند جشنواره فیلم برلین با تاکید بیشتر بر بعد هنری آثار برگزار شده و فیلمسازان جوان با نگاه جدید به معرفی و نمایش توانایی‌های خود می‌پردازند.

امروزه در سرتاسر جهان هزاران جشنواره و فستیوال در عرضه سینما برگزار شده که برخی به طور محلی فعالیت کرده و برخی دیگر نیز با دعوت از هنرمندان سایر کشورهای جهان، با جذب مخاطب و سرمایه، به نوعی سعی در مطرح نمودن کشور خود در این هنر/صنعت می‌نمایند. جشنواره فیلم فجر نیز معتبرترین فستیوال سینمایی ایران بوده که در چند سال گذشته با جداکردن بخش داخلی و بین المللی خود، به وطر کلی از هنر سینمای جهان فاصله گرفته و هر ساله با حاشیه‌های بسیاری در نوع ممیزی برای اکران و انتخاب کاندیداها مواجه است.

معتبرترین، بزرگترین، قدیمی‌ترین و بهترین جشنواره های فیلم جهان

هنرمندان ایرانی نیز در چند دهه گذشته حضوری نسبتا موفق در جشنواره‌های بین المللی داشته و کارگردانان و هنرمندان بزرگی مانند عباس کیارستمی فقید، جعفر پناهی، داریوش مهرجویی، بهمن فرمان آرا، بهرام بیضایی، محسن مخملباف، محمد رسول اف ، رضا ناجی، شهاب حسینی و سوسن تسلیمی موفق به درخشش در بهترین جشنواره های فیلم جهان شدند.

نامزدهای کن 2019 ؛ مروری بر کاندیداهای دوره 72 نخل طلایی
چریکه تارا

در چند سال اخیر نیز اصغر فرهادی با حضور و کسب جوایز در در برترین فستیوال‌های دنیا نام خود را به عنوان شناخته شده ترین کارگردان ایرانی در عرصه بین المللی مطرح نمود. آخرین چهره ایرانی حاضر در فستیوال‌های بین المللی نیز علی عباسی کارگردان فیلم مرز بود که با کسب جایزه بهترین فیلم در بخش نوعی نگاه فستیوال بین المللی فیلم کن و حضور در جمع نامزدهای اسکار 2019 در بخش بهترین گریم و چهره پردازی نام خود را در عرصه بین المللی مطرح نمود.

اما از بین هزاران فستیوال فیلم برگزار شده در سراسر جهان، تنها نمونه‌های محدودی بوده که حتی حضور در آنها نیز به نوعی افتخار و پیروزی محسوب می‌شود. در ادامه به معرفی معتبرترین و بزرگترین و بهترین جشنواره های فیلم جهان خواهیم پرداخت:

فستیوال فیلم کن (Cannes)

  • کشور برگزار کننده: فرانسه
  • اولین برگزاری: سال 1939 میلادی
  • زمان برگزاری: ماه می/اواخر بهار
  • مکان برگزاری: شهر کن

فستیوال فیلم کن (Festival De Cannes) یکی از معتبرترین جشنواره های سینمای جهان بوده که هرساله در شهر کن (Cannes) فرانسه برگزار می‌گردد. این فستیوال قدمت بسیار زیادی داشته و اولین دوره آن در سال ۱۹۳۹ برگزار گردید.

بهترین جشنواره های فیلم جهان ؛ آشنایی با بزرگ‌ترین و معتبرترین فستیوال‌های سینمایی دنیا
فستیوال فیلم کن

در این جشنواره فیلم‌ها متعددی در بخش‌های مختلف به نمایش درآمده و به نوعی ویترینی برای عرضه بهترین فیلم‌های سال به حساب می‌آید. اکثر فیلم‌های حاضر در این جشنواره از آثار مستند و اجتماعی با رویکرد تکنیک و توانایی کارگردانان و هنرمندان بوده و عناوین اکشن و علمی تخیلی و به اصطلاح بلاک باسترها که همیشه در صدر جدول پرفروش ترین و بهترین فیلم‌های سال قرار می‌گیرند، معمولا در فستیوال‌های اروپایی مانند برلین، ونیز و کن حضور ندارند.

جشنواره فیلم کن به همراه جشنواره‌های برلین و ونیز در صدر جدول معتبرترین و بهترین جشنواره های فیلم جهان قرار داشته و برخی از آنها به عنوان 3 بزرگ (Big Three) فستیوال‌های دنیا یاد می‌کنند. رویکرد اصلی این فستیوال بعد هنری فیلم‌ها بوده و برندگان آن موفق به کسب نخل طلایی می‌گردند.

تاریخچه حضور ایران در جشنواره فیلم کن

کارگردانان ایرانی حضوری پررنگ در یکی از معتبرترین و بهترین جشنواره های فیلم جهان چه در بخش داوری و چه در بخش رقابتی داشته اند. اولین فیلم ایرانی که در جشنواره فیلم کن گردید، اثر کورش کبیر ساخته مصطفی فرزانه بود که در سال ۱۹۶۱ میلادی (سال ۱۳۴۰ هجری) موفق به حضور در بخش نامزدهای بهترین فیلم کوتاه گردید. عباس کیارستمی نیز علاوه بر کسب جوایز متعدد، قرار گرفتن در مسند داوری این جشنواره را نیز در کارنامه خود دارد.

دیگر آثار شاخص ایرانی حاضر در این فستیوال عبارتند از:

  • گاو ساخته داریوش مهرجویی (1350/1971)
  • شازده احتجاب ساخته بهمن فرمان آرا (1354/1975)
  • چریکه تارا ساخته بهرام بیضایی (1357/1980)
  • طعم گیلاس عباس کیارستمی برنده نخل طلا (1376/1997)
  • زیر درختان زیتون عباس کیارستمی (1373/1994)
  • بادکنک سفید ساخته جعفر پناهی (1373/1995)
  • نوبت عاشقی ساخته محسن مخملباف (1373/1995)
  • زمانی برای مستی اسب ها ساخته بهمن قبادی (1378/2000)

فستیوال فیلم سان دنس (Sundance)

  • کشور برگزار کننده: ایالات متحده آمریکا
  • اولین برگزاری: سال 1978 میلادی
  • زمان برگزاری: ماه ژانویه/اواسط زمستان
  • مکان برگزاری: سالت لیک سیتی (Salt Lake City) – یوتا (Utah)

فستیوال فیلم سان دنس بزرگترین رویداد سینمایی مستقل در آمریکا به حساب بوده که توسط موسسه غیر انتفاعی ساندنس (که توسط هنرمند مشهور رابرت ردفورد بنیان گذاری شده) برگزار می‌گردد.

بهترین جشنواره های فیلم جهان ؛ آشنایی با بزرگ‌ترین و معتبرترین فستیوال‌های سینمایی دنیا
فستیوال فیلم ساندنس

این فستیوال یکی از بزرگترین و بهترین جشنواره های فیلم جهان بوده که کارگردانان و هنرمندان جوان دنیا به عمرفی آثار و نمایش استعدادهای خود می‌پردازند. از نکات برجسته این فستیوال که در سال 1978 آغاز به کار نمود، می‌توان به تاکید و بها دادن به فیلم‌های با بودجه محدود و فعالان خارج از سیستم هالیوود اشاره کرد.

از هنرمندان و کارگردانانی که با نمایش آثار خود در این فستیوال به موفقیت جهانی رسیدند به توان به نام‌هایی مانند کوئنتین تارانتینو (Quentin Trantino) و جیم جارموش (Jim Jarmusch) اشاره کرد.

جشنواره فیلم بفتا (BAFTA)

  • کشور برگزار کننده: انگلستان
  • اولین برگزاری: سال 1949 میلادی
  • زمان برگزاری: ماه فوریه/اواسط زمستان
  • مکان برگزاری: لندن

جوایز آکادمی فیلم بریتانیا یا بفتا (BAFTA) نیز یکی از قدیمی ترین و بهترین جشنواره های فیلم جهان بوده که از سال 1949 میلادی تاکنون، توسط آکادمی هنرهای فیلم و تلویزیون بریتانیا برگزار می گردد. مراسم اهدای جوایز بفتا در حال حاضر در رویال آلبرت هال (Royal Albert Hall) شهر لندن برگزار می گردد.

بهترین جشنواره های فیلم جهان ؛ آشنایی با بزرگ‌ترین و معتبرترین فستیوال‌های سینمایی دنیا
بفتا

جوایز بفتا در حال حاضر در 25 رشته مختلف توزیع شده و مانند اسکار ابعاد فنی و تکنیکی علاوه بر هنر بازیگری هنرپیشگان جایگاه ویژه ای در آن دارند. نامزدهای بفتا 2020 نیز در روز 7 ژانویه (17 دی 98) اعلام شده و برخی از بهترین و پرفروش ترین فیلم های 2019 نیز در آن حضور دارند. کارتون های فروزن 2 ، داستان اسباب بازی 4 نیز که در جمع بهترین انیمیشن های 2019 قرار داشته، در بخش بهترین فیلم کارتون سال به رقابت با یکدیگر می پردازند.

فستیوال فیلم برلین (Berlinale)

  • کشور برگزار کننده: آلمان
  • اولین برگزاری: سال 1951 میلادی
  • زمان برگزاری: ماه فوریه/اواسط زمستان
  • مکان برگزاری: برلین

جشنواره فیلم برلین یا برلیناله اولین بار در سال 1951 میلادی در بخش غربی شهر برلین آلمان غربی برگزار گردید. این جشنواره که به همراه جشنواره‌های ونیز و کن در جمع Big Three قرار می‌گیرد نیز یکی از قدیمی ترین و معتبرترین و بزرگترین جشواره ها و بهترین فستیوال های فیلم جهان و اروپا به حساب می آید.

بهترین جشنواره های فیلم جهان ؛ آشنایی با بزرگ‌ترین و معتبرترین فستیوال‌های سینمایی دنیا
فستیوال فیلم برلین

جوایز اصلی این جشنواره خرس طلایی و نقره‌ای بوده که به عنوان نمادی از شهر برلین به برگزیدگان اختصاص می یابد. فستیوال فیلم برلین در سال 1951 با نمایش فیلم ربکا (Rebecca) آلفرد هیچکاک (Alfred Hitchcock) آغاز گردید و تا به امروز به فعالیت خود ادامه داده است.

تاریخچه حضور ایران در جشنواره فیلم برلین

سینمایی هنری ایران نیز مانند کن حضوری فعال در برلیناله داشته و آثار متعددی از هنرمندان و کارگردانی ایرانی از جمله جعفر پناهی، ساموئل خاچیکیان، هوشنگ شفتی، سهراب شهید ثالث، کامبوزیا پرتوی، مسعود کیمیایی، مجید مجیدی، اصغر فرهادی، رضا ناجی و هژیر داریوش و محمدعلی طالبی و … در آن به نمایش درآمده‌اند. شاخص‌ترین آثار ایرانی حاضر در برلیناله عبارتند از:

  • طبیعت بی جان ساخته سهراب شهید ثالث (1352/1974) برنده جایزه خرس نقره‌ای
  • باغ سنگی ساخته پرویز کیمیاوی (1354/1976) برنده جایزه خرس نقره‌ای
  • ماهی ساخته کامبوزیا پرتوی (1367/1989)
  • دندان مار ساخته مسعود کیمیایی (1369/1991)
  • آفساید ساخته جعفر پناهی (1385/2006) برنده جایزه خرس نقره‌ای
  • آواز گنجشک‌ها ساخته مجید مجیدی (1387/2008) برنده جایزه خرس نقره‌ای برای رضا ناجی
  • درباره الی اصغر فرهادی (1388/2009) برنده جایزه خرس نقره‌ای
  • جدایی نادر از سیمین اصغر فرهادی (1389/2010) برنده جایزه خرس طلایی
  • تاکسی جعفر پناهی (1393/2015) برنده جایزه خرس طلایی

جشنواره فیلم ونیز

  • کشور برگزار کننده: ایتالیا
  • اولین برگزاری: سال 1932 میلادی
  • زمان برگزاری: ماه آگوست و سپتامبر/انتهای تابستان
  • مکان برگزاری: ونیز

این جشنواره که از سال 1932 برگزار شده، علاوه بر قرار گرفتن در جمع معتبرترین و بهترین جشنواره های فیلم جهان لقب قدیمی ترین فستیوال فیلم دنیا را نیز در اختیار دارد.

بهترین جشنواره های فیلم جهان ؛ آشنایی با بزرگ‌ترین و معتبرترین فستیوال‌های سینمایی دنیا
فستیوال فیلم ونیز

جشنواره فیلم ونیز بخش های معتدد و جانبی بسیاری داشته و جایزه شیر طلایی (Leone d’Oro) به عنوان جایزه اصلی به بهترین کارگردان و فیلم اعطا می‌گردد. از دیگر جوایز فستیوال فیلم ونیز می‌توان به شیر نقره‌ای (Leone d’Argento)، اوسلای طلایی (Gloden Osella)، روباه طلایی (Coppa Volpi) و جایزه سن مارکو اشاره کرد.

حضور ایران در جشنواره فیلم ونیز

مانند سایر اعضای Big Three سینمای هنری ایران نیز حضور پررنگی در جشنواره فیلم ونیز دارد. عباس کیارستمی نیز مانند کن سابقه حضور در جایگاه هیئت داوران را دارد و جعفر پناهی نیز یکی از شاخص‌ترین چهره‌های آن به شمار می‌آید. از آثار پر اهمیت ایران در جشنواره ونیز می‌توان به فیلم‌های زیر اشاره کرد:

  • دایره ساخته جعفر پناهی (1379/2000) برنده جایزه شیر طلایی
  • آفساید ساخته جعفر پناهی (1385/2006) برنده جایزه شیر نقره‌ای
  • دار و دسته بد ساخته آنا لیلی امیرپور (1395/2016) جایزه ویژه جشنواره ونیز
  • داستان‌ها ساخته رخشان بنی اعتماد (1393/2014) جایزه بهترین فیلمنامه
  • ابوالفضل جلیلی (1374/1995) برنده جایزه اوسلای طلایی
  • زنان بدون مردان ساخته شیرین نشاط (1388/2009) برنده جایزه شیر نقره‌ای

جشنواره بین المللی فیلم تورنتو (TIFF)

  • کشور برگزار کننده: کانادا
  • اولین برگزاری: سال 1976 میلادی
  • زمان برگزاری: ماه سپتامبر/انتهای تابستان
  • مکان برگزاری: تورنتو (Toronto) – اونتاریو (Ontario)

جشنواره بین المللی فیلم تورنتو یا tiff. نیز یکی از معتبرترین و بزرگترین و بهترین جشنواره های فیلم جهان بوده که از سال 1976 تاکنون در روز جهانی کارگر آغاز شده و پس از 10 روز و نمایش فیلم‌های منتخب به کار خود پایان می‌دهد.

بهترین جشنواره های فیلم جهان ؛ آشنایی با بزرگ‌ترین و معتبرترین فستیوال‌های سینمایی دنیا
فستیوال فیلم تورنتو

جشنواره فیلم تورنتو برخلاف بیشتر جشنواره‌های اشاره شده در این فهرست، رقابتی نیست. به همین دلیل هیئت داوران و مسابقه رسمی ندارد. اما در انتها بهترین فیلم های سال بر اساس آرای مردم انتخاب می‌گردند.

فستیوال فیلم لندن (BFI London Film Festival)

  • کشور برگزار کننده: انگلستان
  • اولین برگزاری: سال 1976 میلادی
  • زمان برگزاری: ماه اکتبر/ابتدای پاییز
  • مکان برگزاری: لندن

فستیوال فیلم لندن (British Film Institute London Film Festival) نیز که از سال 1953 به صورت سالیانه برگزار می‌گردد نیز یکی دیگر از بزرگ ترین و بهترین جشنواره های فیلم جهان به حساب می‌آید.

بهترین جشنواره های فیلم جهان ؛ آشنایی با بزرگ‌ترین و معتبرترین فستیوال‌های سینمایی دنیا
فستیوال فیلم لندن

این فستیوال توسط انستیتو فیلم انگلستان برگزار شده و فیلمسازان و کارگردان برتر جهان در آن شرکت می‌کنند. علاوه بر نمایش فیلم‌های روز دنیا، جشنواره فیلم لندن به ویترینی برای نمایش خلاقیت‌ها و استعدادهای جدید و همچنین به روز رسانی آثار قدیمی سینما و همچنین کلاس ها و کارگاه‌های آموزشی تبدیل شده است.

حضور ایران در جشنواره فیلم لندن

شاخص ترین فیلم ایرانی حاضر در جشنواره فیلم لندن، فیلم من ترانه 15 سال دارم رسول صدر عاملی در سال 1381/2002 است. این فیلم با بازی ترانه علیدوستی و فیلمنامه کامبوزیا پرتوی موفق به کسب جایزه ویژه منتقدین گردید.

جشنواره فیلم بین المللی ادینبرو (EIFF)

  • کشور برگزار کننده: اسکاتلند
  • اولین برگزاری: سال 1947 میلادی
  • زمان برگزاری: ماه ژوئن/ابتدای تابستان
  • مکان برگزاری: ادینبورو (Edinburgh)

فستیوال فیلم ادینبرو اسکاتلند نیز یکی دیگر از بزرگ ترین و متعبرترین و بهترین جشنواره های فیلم جهان به حساب می‌آید. این جشنواره که از سال 1947 تاکنون به طور منظم برگزار شده است، قدیمی ترین جشنواره فیلم دنیا بوده که بدون وقفه به فعالیت خود ادامه داده است.

بهترین جشنواره های فیلم جهان ؛ آشنایی با بزرگ‌ترین و معتبرترین فستیوال‌های سینمایی دنیا
فستیوال فیلم ادینبرو

این جشنواره ابتدا با تمرکز بر روی فیلم‌های مستند آغاز گردید. اما در حال حاضر به ویترینی برای نمایش آثار اکران نشده در بریتانیا تبدیل شده است. از حامیان شاخص این فستیوال می‌توان به هنرمند پیشکسوت اسکاتلندی، شان کانری (Sean Connery) بازیگر اسبق کارکتر جیمز باند اشاره کرد.

فستیوال فیلم بین المللی نیویورک

  • کشور برگزار کننده: ایالات متحده آمریکا
  • اولین برگزاری: سال 1963 میلادی
  • زمان برگزاری: ماه سپتامبر/ابتدای پاییز
  • مکان برگزاری: نیویورک

این فستیوال نیز یکی از معتبرترین و بزرگ ترین فستیوال های بین المللی فیلم جهان بوده که هر ساله در شهر نیویورک برگزار می‌گردد.

بهترین جشنواره های فیلم جهان ؛ آشنایی با بزرگ‌ترین و معتبرترین فستیوال‌های سینمایی دنیا
فستیوال فیلم نیویورک

جشنواره فیلم نیویورک نیز یک فستیوال غیررقابتی بوده که توسط انجمن فیلم لینکلن (Film Society of Lincoln Center) در بخش‌های مختلفی مانند فیلم‌های بلند، فیلم‌های کوتاه، مستند و نگاه نو و… به نمایش آثار منتخب مردم می‌پردازد.

فستیوال فیلم ترایبکا (TFF)

  • کشور برگزار کننده: ایالات متحده آمریکا
  • اولین برگزاری: سال 2002 میلادی
  • زمان برگزاری: ماه آوریل/ابتدای بهار
  • مکان برگزاری: منهتن (Manhattan)

فستیوال فیلم ترایبکا در سال 2002 میلادی و به یاد قربانیان حملات تروریستی 11 سپتامبر به برج‌های دوقلوی تحارت جهانی در نیویورک آغاز به کار کرد.

بهترین جشنواره های فیلم جهان ؛ آشنایی با بزرگ‌ترین و معتبرترین فستیوال‌های سینمایی دنیا
فستیوال فیلم ترایبکا

این جشنواره که توسط هنرمند مشهور آمریکایی، رابرت دنیرو (Robert De Niro) و جین رزنتال (Jane Rosenthal) را اندازی شد، در حال حاضر به یک منبع درآمد بسیار بزرگ تبدیل شده و با حضور هنرمندان و فعالان صنعت موسیقی و برنامه‌های تفریحی و سرگرمی متنوع در رده معتبرترین و بزرگ ترین و بهترین جشنواره های فیلم جهان قرار گرفته است.

فستیوال فیلم رین دنس (Raindance)

  • کشور برگزار کننده: انگلستان
  • اولین برگزاری: سال 1992 میلادی
  • زمان برگزاری: ماه سپتامبر – اکتبر/انتهای تابستان – ابتدای پاییز
  • مکان برگزاری: بین المللی

فستیوال فیلم رین دنس یک همایش سینمایی مستقل بوده که از سال 1992 و توسط الیوت گروو (Eliot Grove) برگزار گردید. این جشنواره هرساله در شهرهای مختلفی مانند لندن، لس آنجلس، نیویورک ونکوور، تورنتو، مونرال، بوداپست، برلین و بروکسل برگزار می‌گردد.

بهترین جشنواره های فیلم جهان ؛ آشنایی با بزرگ‌ترین و معتبرترین فستیوال‌های سینمایی دنیا
فستیوال فیلم ریندنس

فستیوال فیلم رین دنس در حال حاضر یکی از معتبرترین فستیوال های فیلم دنیا بوده و جایگاهی را در فهرست بهترین جشنواره های فیلم جهان را در اختیار گرفته است. علاوه بر نمایش فیلم، کارگاه‌های مختلف هنر سینما نیز در این جشنواره ارائه می‌گردد.

فستیوال بین المللی فیلم ملبورن (MIFF)

  • کشور برگزار کننده: استرالیا
  • اولین برگزاری: سال 1952 میلادی
  • زمان برگزاری: ماه جولای/اواسط تابستان
  • مکان برگزاری: ملبورن

فستیوال بین المللی فیلم ملبورن در سال 1952 میلادی تاسیس شده و هرساله به مدت 3 هفته در شهر ملبورن استرالیا برگزار می‌گیرد. این جشنواره علاوه بر قرار گرفتن در لیست معتبرترین و بزرگ ترین جشنواره های فیلم جهان یکی از قدیمی ترین فستیوال های مربوط به این هنر نیز به حساب می آید.

بهترین جشنواره های فیلم جهان ؛ آشنایی با بزرگ‌ترین و معتبرترین فستیوال‌های سینمایی دنیا
فستیوال فیلم ملبورن

این جشنواره در حال حاضر در بخش‌های مجزا برای سازندگان فیلم، پخش کنندگان و نمایندگان فروش برگزار شده و علاوه بر نمایش فیلم، برنامه‌های تفریحی مانند اجرای کنسرت موسیقی و جلسات نقد و بررسی فیلم نیز شامل می‌گردد.

گلدن گلوب (Golden Globe)

  • کشور برگزار کننده: ایالات متحده آمریکا
  • اولین برگزاری: سال 1944 میلادی
  • زمان برگزاری: ماه ژانویه/انتهای تابستان – ابتدای زمستان
  • مکان برگزاری: لس آنجلس

گلدن گلوب (Golden Globe) یا گوی طلایی، همایشی است سالیانه در کشور ایالات متحده آمریکا که توسط انجمن مطبوعات خارجی هالیوود (HFPA یا Hollywood Foreign Press Association) برگزار می‌گردد.و می‌توان از آن به عنوان مقدمه‌ای بر معتبرترین رویداد سینمایی سال (اسکار) یاد کرد.

بهترین جشنواره های فیلم جهان ؛ آشنایی با بزرگ‌ترین و معتبرترین فستیوال‌های سینمایی دنیا
فستیوال فیلم گلدن گلوب

فستیوال گلدن گلوب که اولین بار در سال 1944 میلادی برگزار گردید، یکی از معتبرترین و بزرگ ترین و قدیمی ترین جشنواره های فیلم جهان بوده که دومین رویداد سینمایی سال پس از اسکار (Academy Awards) و سومین مراسم پربیننده سال پس از اسکار و گرمی (Grammy) می به حساب می‌آید.

حضور ایران در گلدن گلوب

حضور ایران در گلدن گلوب بسیار محدود بوده و تنها فیلم جدایی نادر از سیمین اصغر فرهادی موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی از هیئت داوران یکی از بهترین جشنواره های فیلم جهان گردیده است.

جایزه آکادمی یا اسکار (Academy Awards/OSCAR)

  • کشور برگزار کننده: ایالات متحده آمریکا
  • اولین برگزاری: سال 1929 میلادی
  • زمان برگزاری: ماه ژانویه/انتهای تابستان – ابتدای زمستان
  • مکان برگزاری: لس آنجلس

مراسم اسکار (Oscar) یا جوایز آکادمی (Academy Awards) بزرگترین همایش سینمایی سال بوده که از سال ۱۹۲۹ میلادی تاکنون به صورت منظم توسط آکادمی علوم و هنرهای سینما (AMPAS) برگزار شده و طی آن جوایز مختلفی به بهترین فیلم های سال، بهترین کارگردانان و عوامل ساخت اهدا می گردد.

بهترین جشنواره های فیلم جهان ؛ آشنایی با بزرگ‌ترین و معتبرترین فستیوال‌های سینمایی دنیا
جوایز آکادمی/اسکار

مراسم اسکار یکی از معتبرترین، بزرگترین و بهترین جشنواره های فیلم جهان از بعد تجاری بوده که با تکیه بر تبلیغات گسترده و حضور شاخص‌ترین چهره‌ها و سلبریتی‌های جهان از سینما و موسیقی گرفته تا مد و فشن، به محبوب ترین فستیوال سینمایی تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید:

حضور ایران در اسکار

ایران در اسکار نیز حضور داشته ولی مانند گلدن گلوب، تنها جایزه کسب شده در آن متعلق به فیلم‌های اصغر فرهادی (چه از سبک وی لذت ببریم و چه از وی متنفر باشیم) است. دیگر آثار شاخص سینمای ایران در این فستیوال بین المللی عبارتند از:

  • جدایی نادر از سیمین ساخته اصغر فرهادی (1390/2011) جایزه بهترین فیلم به زبان خارجی
  • فروشنده ساخته اصغر فرهادی (1395/2016) جایزه بهترین فیلم به زبان خارجی
  • بچه‌های آسمان ساخته مجید مجیدی (1377/1398)
  • شهره آغداشلو برای فیلم خانه‌ای از مه و شن (1382/2003) نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل زن
  • انیمیشن پرسپولیس ساخته مرجانه ساتراپی (1386/2007)
  • مرز ساخته علی عباسی (1397/2019) نامزد بهترین چهره پردازی و گریم

بیشتر بخوانید:

ویر بزرگ‌ترین و معتبرترین و قدیمی‌ترین و بهترین جشنواره های فیلم جهان

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر