;
coinex

زندگینامه و بهترین فیلم های استنلی کوبریک ؛ برترین آثار و کارگردانان سینمای جهان

تعداد انگشت شماری از کارگردانان در تاریخ سینما بوده که هم به موفقیت در بین عامه مردم و هم به محبوبیت در جمع منتقدان دست یافته‌اند. در این نوشته به بهانه سالروز تولد یکی از برترین کارگردانان تاریخ سینمای جهان، به مرور زندگینامه و معرفی بهترین فیلم های استنلی کوبریک خواهیم پرداخت.

در هنر/صنعت سینمای مدرن، برخی از کارگردانان با توجه به موضوعات انتخاب شده و اقتباس از آثار ادبی در کنار تکنیک فیلسازی، توانسته‌اند به محبوبیت در بین جامعه سخت‌گیر منتقدین دست یابند. گروهی دیگر نیز با تکیه بر فروش بسیار بالای فیلم‌ها خود و موفقیت در گیشه دل مخاطبان را به دست آورده‌اند. اما تنها معدود نام‌هایی هستند که با ترکیب این دو المان، نام خود را در تاریخ جاودانه ساخته و در بین بهترین کارگردانان جهان جای گرفته‌اند.

استنلی کوبریک (Stanley Kubrick) یکی از این دسته کارگردانان بوده که علیرغم کارنامه نسبتا محدود، با تجربه ژانرهای وحشت، علمی-تخیلی، معمایی و جنایی و حتی اکشن و نوآر، به موفقیتی جهانی دست یافته و تمامی آقار وی به نوعی در رده بهترین فیلم‌های تاریخ سینما قرار می‌گیرند. این موفقیت و اعتبار در حدی بوده که اساطیری مانند مارتین اسکورسیزی (Martin Scorses – کارگردان فیلم راننده تاکسی با هنرنمایی رابرت دنیرو)، استیون اسپیلبرگ (Steven Spielberg – کارگردان فیلم‌های ای‌تی و فهرست شیندلر) و وس اندرسون (Wes Anderson – کارگردان انیمیشن Isle of Dog و یکی از بهترین انیمیشن‌های 2018) از وی به عنوان الگوی اصلی خود در این رشته یاد نموده‌اند.

زندگینامه استنلی کوبریک

استنلی کوبریک در 26 ژوئیه سال 1928 در یک خانواده یهودی در محله برانکس (Bronx) منهتن (Manhattan) شهر نیویورک به دنیا آمد. او اولین فرزند جیکوب لئونارد کوبریک (Jacon Leonard Kubrick) و سدی گرترود (Sadie Gertrude) بود. پدر وی از مهاجران یهودی ساکن اتریش بودند.

برترین آثار و کارگردانان سینمای جهان: زندگینامه و بهترین فیلم های استنلی کوبریک
برترین آثار و کارگردانان سینمای جهان: زندگینامه و بهترین فیلم های استنلی کوبریک

در سن 13 سالگی اولین دوربین را از پدر هدیه گرفت و همین هدیه شور به عکاسی را در او برانگیخت. او در دوران دبیرستان با همین دوربین به صورت حرفه‌ای به عکاسی پرداخت و پس از شرکت در کلاس‌های کالج نیویورک (City College of New York) به عنوان عکاس در مجله Look مشغوب به کار شد. در سال 1946 نیز به سمت خبرنگار حرفه‌ای این مجله انتخاب و با سبک خاص و روایت‌گر عکاس‌ها به شهرت رسید.

آغاز ساخت فیلم کوتاه و مستند

او در اوایل دهه 1950 میلادی و باتوجه به علاقه به ساخت فیلم، اولین فیلم خود را با نام روز نبرد (Day of the Fight) کارگردانی نمود. این فیلم که یک اثر کوتاه 16 دقیقه‌ای مستند بر اساس زندگی والتر کارتیر (Walter Cartier) بود، با توجه به تجربه عکاسی استنلی در مجله لوک ساخته شده بود و دوست قدیمی او الکساندر سینگر (Alexander Singer) نیز به عنوان فیلمبردار در کنار وی حضور داشت.

پس از فیلم و موفقیت نسبی، کوبریک به طور جدی وارد هنر سینما شده و پس از ترک شغل عکاسی و خبرنگاری در جمله لوک به دیدار فیلسازان برجسته نیویورک رفت و به فراگیری تکنیک‌های حرفه‌ای فیلمسازی پرداخت. دومین فیلم استنلی کوبریک نیز که پس از عقد قرارداد با شرکت RKO ساخته شد، یک اثر کوتاه 9 دقیقه‌ای مستند بود که کشیش پرنده (Flying Padre) نام داشت.

برترین آثار و کارگردانان سینمای جهان: زندگینامه و بهترین فیلم های استنلی کوبریک
The Killing

اولین فیلم بلند و داستانی استنلی کوبریک هراس و هوس (Fear & Desire) نام داشت. این فیلم که خود کوبریک علاقه چندانی به آن نداشت در سال 1953 ساخته شد و با وجود نقد مثبت منتقدان، موفق به فروش قابل قبولی در گیشه نگردید. استنلی در سال 1955 به همراه دوست خود جیمز هریس (James B. Harris) یک شرکت فیلمسازی تاسیس نموده و پس از خرید حق ساخت چند داستان، با ساخت فیلم کشتن (The Killing) در سال 1956 میلادی که در رده فیلم‌های نوآر (Noir) با خط داستانی غیرخطی قرار می‌گرفت، موفق به کسب جایزه بفتا گردید و نام خود را به عنوان یکی از بهترین کارگردانان تاریخ سینما ثبت نمود.

مرگ

او در سال 1999 و تنها اندکی پس از اتمام نهایی یکی از بهترین فیلم‌های خود چشمان تمام بسته بر اثر سکته قلبی و در سن 70 سالگی درگذشت. مراسم خاکسپاری وی به دور از جنجال رسانه‌ها و با حضور دوستان و اعضای نزدیک خانواده برگزار گردید.

برترین آثار و کارگردانان سینمای جهان: زندگینامه و بهترین فیلم های استنلی کوبریک
برترین آثار و کارگردانان سینمای جهان: زندگینامه و بهترین فیلم های استنلی کوبریک

او در طول زندگی حرفه‌ای خود به عنوان یکی از بهترین کارگردانان تاریخ سینما موفق به کسب جوایز متعدد از بهترین جشنواره های فیلم جهان گردید.

بهترین فیلم های استنلی کوبریک

انتخاب بهترین فیلم های استنلی کوبریک با توجه به آثار نسبتا محدود و کم تعداد بلند وی کاری بسیار دشوار است. تمامی فیلم‌های او با حضور در جشنواره‌های مختلف و نامزدی در رشته‌های مختلف در رده بهترین آثار سینمایی تاریخ قرار می‌گیرند. اما در بین آثار وی برخی با توجه به کسب جوایز بیشتر، از اهمیت بالاتری بین مخاطبان برخوردار هستند که در ادامه به مرور آنها خواهیم پرداخت:

برترین آثار و کارگردانان سینمای جهان: زندگینامه و بهترین فیلم های استنلی کوبریک
Paths of Glory

Paths of Glory

  • IMDB: نمره 8.4 از 10
  • سال ساخت: 1957 میلادی/1336 شمسی
  • ژانر: درام جنگی
  • مدت زمان: 1 ساعت و 28 دقیقه
  • بودجه ساخت: 900 هزار دلار

این فیلم که اولین همکاری کوبریک با کرک داگلاس به حساب می‌آید، یک اثر ضد جنگ بوده که با تهیه کنندگی جیمز هریس و بر اساس داستانی از همفری کاب (Humphrey Cobb) ساخته شد. این فیلم نامزد بهترین فیلم بفتا شد اما رقابت را به فیلم پل رودخانه کوآی (The Bridge on the River Kwai) ساخته دیوید لین واگذار نمود. از هنرمندان حاضر در این فیلم می‌توان به کرک داگلاس، رالف میکر (Ralph Meeker)، آدولف منژو و جورج مک ردی اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های کرک داگلاس ؛ مروری بر زندگینامه و جوایز و افتخارات Kirk Douglas

 

برترین آثار و کارگردانان سینمای جهان: زندگینامه و بهترین فیلم های استنلی کوبریک
Spartacus

اسپارتاکوس (Spartacus)

  • IMDB: نمره 7.9 از 10
  • Metascore: نمره 87 از 100
  • سال ساخت: 1960 میلادی/1339 شمسی
  • ژانر: درام تاریخی
  • مدت زمان: 3 ساعت و 17 دقیقه
  • بودجه ساخت: 12 میلیون دلار
  • میزان فروش: 60 میلیون دلار (جهانی)
  • دیالوگ شاخص: من اسپارتاکوس هستم!

فیلم اسپارتاکوس که بر اساس زندگینامه برده‌ای به همین نام ساخته شده بود، با تکیه بر حضور ستارگان پرتعدادی مانند کرک داگلاس (Kirk Douglal)، لارنس اولیویه (Lawrence Olivier)، تونی کورتیس (Tony Curtis)، جین سیمونز (Jean Simmons) و پیتر اوستینوف (Peter Ustinov) و … علاوه بر قرار گرفتن در جمع بهترین فیلم های استنلی کوبریک و با کسب 4 جایزه اسکار در بخش‌های بهترین فیلمبرداری، بهترین هنرپیشه مرد نقش مکمل (پیتر اوستینوف)، بهترین طراحی لباس و بهترین کارگردانی هنری و کسب عنوان بهترین فیلم درام از گلدن گلوب (Golden Globe) نام خود را به عنوان یکی از ماندگارترین فیلم‌های حماسی تاریخ نیز ثبت نمود.

خلاصه داستان

داستان فیلم اسپارتاکوس بر اساس داستانی از هوارد فست (Howard Fast) ساخته شده و به روایت زندگی یک برده سفید پوست با نام اسپارتاکوس (با بازی کرک داگلاس) می‌پردازد. او که در جوانی برای آموزش فنون رزم در یک موسسه پرورش گلادیاتور به کار گرفته می‌شود، دلباخته یکی از خدمتکاران شده و پس از شورش و فرار، به مبارزه و جنگ با امپراطور روم پرداخته و…

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های اکشن 2019 که آدرنالین خونتان را بالا خواهد برد!

 

برترین آثار و کارگردانان سینمای جهان: زندگینامه و بهترین فیلم های استنلی کوبریک
Lolita

Lolita

  • IMDB: نمره 7.6 از 10
  • سال ساخت: 1962 میلادی/1341 شمسی
  • ژانر: درام جنایی/عاشقانه/کمدی سیاه
  • مدت زمان: 2 ساعت و 33 دقیقه
  • بودجه ساخت: 2 میلیون دلار
  • میزان فروش: 9.2 میلیون دلار (ایالات متحده)

این فیلم که بر اساس رمانی به همین نام به قلم ولادیمیر نابوکوف (Vladimir Nabokov) ساخته شد، اولین همکاری کوبریک با هنرمند مشهور بریتانیایی، پیتر سلرز (Peter Sellers) بود. از هنرمندان حاضر در فیلم لولیتا می‌توان به نامی‌هایی مانند سو لاین (Sue Lyon – در نقش لولیتا)، جیمز میسون (James Mason – در نقش ناپدری لولیتا)، شلی وینترز (Shelly Winter – مادر لولیتا) و پیتر سلرز در نقش کلر (Clare) اشاره کرد. فیلم لولیتا با حضور در جشنواره‌های مختلف، موفق به نامزدی در شته‌های مختلف شد و سو لاین توانست جایزه بهترین هنرپیشه زن تازه وارد را به خود اختصاص دهد.

با توجه به مضمون خاص و با حذفیات و اصلاحات نسبت به نسخه اصلی رمان و سانسورهای مختلف و بازی چند لایه و استادانه پیتر سلرز، لولیتا نیز به عنوان یکی از بهترین فیلم های استنلی کوبریک به حساب می‌آید.

خلاصه داستان

لولیتا (با بازی سو لاین) دختر نوجوانی بسیار زیبا است. پروفسور هامبرت (با بازی جیمز میسون) ناپدری لولیتا است که درگیر عشقی نامعمول و نافرجام با دختر خوانده خود شده است…

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های عاشقانه 2020 ؛ مروری بر فیلمهای جدید درام و کمدی رومانتیک سال

 

برترین آثار و کارگردانان سینمای جهان: زندگینامه و بهترین فیلم های استنلی کوبریک
Full Metal Jacket

Full Metal Jacket

  • IMDB: نمره 8.3 از 10
  • Metascore: نمره 76 از 100
  • سال ساخت: 1987 میلادی/1366 شمسی
  • ژانر: درام جنگی
  • مدت زمان: 1 ساعت و 54 دقیقه
  • بودجه ساخت: 30 میلیون دلار
  • میزان فروش جهانی: 120 میلیون دلار

فیلم Full Metal Jacket یا غلاف تمام فلزی، در سال 1987 و بر اساس داستانی از استنلی کوبریک و مایکل هر (Michael Herr) با اقتباس از رمان The Short Timers اثر گوستاو هسفورد (Gustav Hasford) ساخته شد. این اثر با فروش 120 میلیون دلار و حضور هنرپشگانی مانند ماتیو موداین (Mathew Modine)، آدام بالدوین (Adam Baldwin)، وینسنت دنافریو (Vincent Philip D’Onofrio) و آر لی ارمی (R. Lee Ermey) و دوریان هیروود (Dorian Harewood) در رده بهترین فیلم‌های تاریخ سینما در ژانر اکشن قرار گرفت.

فیلم غلاف تمام فلزی نیز مانند سایز آثار کوبریک در جمع نامزدهای فستیوال‌های معتبر سینمایی جهان قرار گرفت و با کسب جوایزی مانند بهترین کارگردانی و بهترین هنرپیشه مکمل مرد از جامعه منتقدین بوستون و لندن، در جمع بهترین فیلم های استنلی کوبریک و تاریخ سینمای جهان جایگاهی را به خود اختصاص داد. این فیلم رتبه 95 را در فهرست 100 سال 100 فیلم فستیوال بفتا را نیز در اختیار دارد. فیلم غلاف تمام فلزی با نگاهی منتقدانه به جنگ ویتنام، مروری بر تبدیل جوانان آمریکایی به ماشین‌های کشتار در جنگ می‌پردازد.

خلاصه داستان

گروهی جدید از سربازان داوطلب به خدمت نیروی دریایی ایالات متحده در کارولینای جنوبی درمی‌آیند. پس از 8 هفته آموزش و تمرینات سخت و وحشیانه و توهین‌های مکرر، یکی از داوطلبان پس از شلیک به مافوق، با یک گلوله به زندگی خود خاتمه داده و باقی سربازان نیز با سرنوشتی تلخ در جنگ ویتنام روبرو می‌شوند…

بیشتر بخوانید:

برندگان اسکار 2020 ؛ لیست بهترین های سینما در دوره 92 مراسم Academy Awards

 

برترین آثار و کارگردانان سینمای جهان: زندگینامه و بهترین فیلم های استنلی کوبریک
Dr. Strangelove

Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb

  • IMDB: نمره 8.4 از 10
  • Metascore: نمره 97 از 100
  • سال ساخت: 1964 میلادی/1343 شمسی
  • ژانر: کمدی
  • مدت زمان: 1 ساعت و 35 دقیقه
  • بودجه ساخت: 1.8 میلیون دلار
  • میزان فروش جهانی: 9.4 میلیون دلار (ایالات متحده)

این فیلم در سال 1964 میلادی بر اساس رمانی از پیتر جورج (Peter George) با نام وضعیت قرمز (Red Alert) ساخته شده و دومین همکاری کوبریک با پیتر سلرز است. از هنرمندان حاضر در این فیلم علاوه بر پیتر سلرز می‌توان به نام‌هایی مانند جورج اسکات، استرلینگ هایدن، کینان وین، اسلیم پیکنز، تریسی رید و جیمز ارل جونز اشاره کرد.

فیلم Dr. Strangelove با کسب نمره 97 از 100 از منتقدین علاوه بر قرار گرفتن در جمع بهترین فیلم های استنلی کوبریک یکی از بهترین فیلم های سینمایی تاریخ نیز به حساب می‌آید. این فیلم موفق به کسب عناوین بهترین فیلم و بهترین کارگردان هنری از جشنواره‌های معتبری مانند بفتا و حلقه منتقدین نیویورک گردید ولی با حضور رقبایی مانند فیلم بانوی زیبای من (My Fair Lady) ساخته جورج کیوکر و ریچارد برتون (Richard Burton)، پیتر اوتول (Peter O’Toole) و آنتونی کوئین (Anthony Quinn) نتوانست جایزه اسکار 37 را کسب نماید.

خلاصه داستان

جک ریپر (با بازی استادانه پیتر سلرز) یک ژنرال روان‌پریش ارتش و رئیس یک پایگاه هوایی در آمریکا بوده که در اقدامی خودسرانه، تهاجمی هسته‌ای علیه شوروی به راه انداخته و رئیس‌جمهور و سیاستمداران آمریکا پس از آگاهی از این عمل با تجمع در اتاق فرماندهی جنگ ایالات متحده به دنبال راهی برای توقف این حملات می‌گردند.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های کمدی 2019 ؛ آمیزه‌ای از خنده، عشق و تفکر

 

برترین آثار و کارگردانان سینمای جهان: زندگینامه و بهترین فیلم های استنلی کوبریک
2001: A Space Odyssey

2001: A Space Odyssey

  • IMDB: نمره 8.3 از 10
  • Metascore: نمره 82 از 100
  • سال ساخت: 1968میلادی/1347 شمسی
  • ژانر: علمی تخیلی
  • مدت زمان: 2 ساعت و 29 دقیقه
  • بودجه ساخت: 12 میلیون دلار
  • میزان فروش جهانی: 193 میلیون دلار (جهانی)
  • سکانس برتر: چرخش استخوان در هوا و تبدیل آن به سفینه فضایی

فیلم 2001: اودیسه فضایی که با نام راز کیهان نیز شناخته می‌شود، در سال 1968 ساخته شد. داستان آن نیز توسط سر آرتور سی. کلارک (Arthur C. Clarke) نویسنده بسیار مشهور ژانر علمی تخیلی بریتانیایی نوشته شد و با اقبال در گیشه و جمع منتقدان، به یکی دیگر از بهترین فیلم های تاریخ سینمای علمی تخیلی جهان و به نوعی یک خرده فرهنگ در بین طرفداران سینما تبدیل گردید.

این فیلم اگرچه در نگاه اول یک فیلم علمی تخیلی بر اساس موضوعات روز دهه 1960 و 1970 آمریکا و جهان بود، اما استفاده از از جلوه‌های ویژه خارق العاده در زمان خود، بهره گیری از انگاره‌های فلسفی زرتشت و نیچه و نمایش سیر تکامل اسنان در کنار موسیقی بسیار هماهنگ، جلوه‌ای استعاره‌ای به آن بخشیده و آن را به یک اثر حماسی در بین بهترین فیلم های استنلی کوبریک تبدیل نموده است.

از جوایز معتبری که فیلم 2001: ادیسه فضایی موفق به کسب آن شد می‌توان به مورادی مانند بهترین جلوه‌های بصری در اسکار سال 68 و بهترین طراحی صحنه، بهترین فیلمبرداری و بهترین موسیقی متن در بفتا سال 1968 اشاره کرد. علاوه بر این این فیلم الهام بخش بسیاری از فیلم‌ها، ترانه‌ها و بازی‌های کامپیوتری و حتی فضاپیماهای ناسا گردید.

هنرپیشگان

هنرمندان حاضر در این فیلم عبارتند از:

  • کِیر دوله
  • گری لاک‌وود
  • ویلیام سیلوستر
  • دنیل ریچر
  • لئونارد روزیتر
  • مارگارت تیزاک
  • رابرت بیتی

خلاصه داستان

این فیلم با توجه به نوع روایت، نمونه‌ای متفاوت در بین بهترین فیلم های استنلی کوبریک است. باتدای داستان مربوط به دوران اولیه حضور انسان بر روی زمین بوده و به بیان بدون دیالوگ و استعاره گونه از سیر تکامل می‌پردازد…

برترین آثار و کارگردانان سینمای جهان: زندگینامه و بهترین فیلم های استنلی کوبریک
A Clockwork Orange

A Clockwork Orange

  • IMDB: نمره 8.3 از 10
  • Metascore: نمره 80 از 100
  • سال ساخت: 1971 میلادی/1350 شمسی
  • ژانر: درام جنایی
  • مدت زمان: 2 ساعت و 16 دقیقه
  • بودجه ساخت: 2.2 میلیون دلار
  • میزان فروش جهانی: 27 میلیون دلار (ایالات متحده)

فیلم A Clockwork Orange یا پرتقال کوکی اثری است متفاوت که به روایت بسیار خشن زندگی بزه‌کارانه گروهی جوان پرداخته که با فعالیت‌های آنارشیستی و جامعه ستیز خود، آینده اجتماع و زوال اخلاق را به تصویر می‌کشند. این فیلم بر اساس داستانی از آنتونی برجس (Anthony Burgess) انگلیسی ساخته شده است. هنرپیشان حاضر در این فیلم عبارتند از مالکوم مک داول، پاتریک مگی، مایکل بیتس، وارن کلارک و آدرین کُری.

پرتقال کوکی با حضور در جمع کاندیداهای اسکار در بخش‌های بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین فیلمنامه و بهترین تدوین، بهترین فیلم و بهترین کارگردان و بهترین هنرپیشه نقش اول مرد در گلدن گلوب و انتخاب به عنوان بهترین فیلم و بهترین کارگردان از حلقه منتقدین نیویورک و جشنواره ونیز در جمع بهترین فیلم های استنلی کوبریک قرار گرفته است.

خلاصه داستان

الکس (با بازی مالکوم مک داول) رهبر یک گروه خشن و بزه‌کار است که در زندان داوطلب انجام یک سری آزمایشات روانشناسی می‌گردد. اما اسن آزمایشان آنطور که انتظار می‌رفت گیش نرفته و الکس دست به کارهای وحشتناکی می‌زند…

برترین آثار و کارگردانان سینمای جهان: زندگینامه و بهترین فیلم های استنلی کوبریک
Barry Lyndon

Barry Lyndon

  • IMDB: نمره 8.1 از 10
  • Metascore: نمره 89 از 100
  • سال ساخت: 1975 میلادی/1354 شمسی
  • ژانر: درام تاریخی
  • مدت زمان: 3 ساعت و 5 دقیقه
  • بودجه ساخت: 12 میلیون دلار
  • میزان فروش جهانی: 31.5 میلیون دلار (جهانی)
  • نکته شاخص: فیلمبرداری با نور طبیعی

بری لیندون دهمین فیلم کوبریک بوده که در سال 1975 میلادی و بر اساس رمان سال 1844 شانس بری لیندون (The Luck of Barry Lyndon) اثر ویلیام میکپیس تاکری (William Makepeace Thakeray) ساخته شد. هنرنمایی هنرمندانی مانند رایان اونیل، ماریسا برنسون، پاتریک مگی، هاردی کروگر ، استیون برکاف، گی همیلتون و ماری کین آن را به یکی از بهترین فیلم های استنلی کوبریک تبدیل نموده است.

از جوایز متعددی که فیلم بری لیندون کسب نموده می‌توان به بهترین موسیقی متن، بهترین طراحی لباس، بهترین فیلمبرداری و بهترین تولید از اسکار و بهترین کارگردان و بهترین فیلمبردار از بفتا و قرار گرفتن در جمع نامزدهای بهترین فیلم و کارگردانی و سناریو اسکار و بهترین فیلم درام و بهترین کارگردان در گلدن گلوب اشاره نمود. علاوه بر این این فیلم در جمع 250 فیلم برتر IMDB نیز حضور دارد.

خلاصه داستان

فیلم بری لیندون روایت عشق یک بیوه ثروتمند انگلیسی به یک مرد دغلباز در قرن 18 است…

برترین آثار و کارگردانان سینمای جهان: زندگینامه و بهترین فیلم های استنلی کوبریک
Eyes Wide Shut

Eyes Wide Shut

  • IMDB: نمره 7.4 از 10
  • Metascore: نمره 68 از 100
  • سال ساخت: 1999 میلادی/1378 شمسی
  • ژانر: درام ترسناک
  • مدت زمان: 2 ساعت و 39 دقیقه
  • بودجه ساخت: 65 میلیون دلار
  • میزان فروش جهانی: 160 میلیون دلار (جهانی)

چشمان تمام بسته یا Eyes Wide Shut آخرین فیلم استنلی کوبریک بوده که پس از مرگ وی راهی سینماهای جهان گردید. این فیلم که با توجه به بازی هنرپیشگان شاخص هالیوود شناخته شده ترین اثر وی برای نسل جوان به حساب می‌آید، بر اساس رمانی از آرتور اشنیتزلر (Arthur Schnitzler) به نام Dream Story ساخته شده و با توجه به صحنه‌های روابط جنسی با سانسورهای مختلف به نمایش درآمد.

از هنرپیشگان حاضر در فیلم Eyes Wide Shut به عنوان یکی از بهترین فیلم های استنلی کوبریک می‌توان به تام کروز، نیکول کیدمن، سیدنی پولاک، مدیسون اگینتون، جکی ساویریس، لزلی لو، پیتر بنسون و تاد فیلد اشاره کرد. این اثر با حضور در جشنواره‌های شیکاگو، سزار و گلدن گلوب، موفق به کسب عنوان بهترین فیلم از نگاه منتقدان در فستیوال فیلم ونیز و بهترین فیلم خارجی از سندیکای منتقدین فرانسه شد.

خلاصه داستان

دکتر ویلیام هاردفورد (با بازی تام کروز) و همسرش آلیس (با بازی نیکول کیدمن) در زندگی زناشویی خود با مشکلاتی جدی روبرو شده‌اند. این مشکلات با برملا شدن یک راز و گذراندن شبی ترسناک در یک مهمانی شبانه رنگی تازه به خود می‌گیرد.

برترین آثار و کارگردانان سینمای جهان: زندگینامه و بهترین فیلم های استنلی کوبریک
The Shinning

The Shining

  • IMDB: نمره 8.4 از 10
  • Metascore: نمره 66 از 100
  • سال ساخت: 1980 میلادی/1360 شمسی
  • ژانر: ترسناک
  • مدت زمان: 2 ساعت و 26 دقیقه
  • بودجه ساخت: 19 میلیون دلار
  • میزان فروش جهانی: 44.5 میلیون دلار (ایالات متحده)
  • سکانس شاخص: تیتراژ (سرازیر شدن خون از آسانسور) – خنده عصبی جک نیکلسون در هنگام شکستن در

ترکیب هنرنمایی جک نیکلسون (Jack Nicholson) و کوبریک در سال 1980 منجر به ساخت یکی از بهترین فیلم های ترسناک تاریخ سینمای جهان از نگاه کاربران و مخاطبین گردید. فیلم The Shinning یا درخشش که بر اساس داستانی از دایان جانسون (Diane Johnson) و شخص کارگردان، ساخته شده با فروش در حدود 45 میلیون دلار علاوه بر قرار گرفتن در جمع بهترین فیلم های استنلی کوبریک نام خود را به عنوان یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های آمریکا مطرح نمود. از هنرمندان حاضر در این فیلم علاوه بر جک نیکلسون می‌توان به شلی دووال (Shelly Duvall)، دنی لوید (Danny Lloyd)، اسکاتمن کرادرز (Scotman Crothers)، بری نلسون (Barry Nelson)، فیلیپ استون (Philip Stone) و جو ترکل (Joe Turkel) و آن جکسون اشاره کرد.

فیلم Doctor Sleep که توانایی قرار گرفتن در جمع بهترین فیلم های ترسناک 2019 را دارد، دنباله‌ای بر این فیلم استنلی کوبریک بوده که توسط مایک فلاناگان (Mike Flanagan) ساخته شده و در نوامبر سال 2019 راهی سینماهای جهان شده و می توان از آن به عنوان یکی از بهترین فیلم های ترسناک 2019 نیز یاد کرد.

خلاصه داستان

یک نویسنده به نام جک تورنس (با بازی جک نیکلسون) تصمیم می‌گیرد که برای تمرکز بر روی نوشتن داستان خود، فصل زمستان را در یک هتل دورافتاده به همراه خانواده خود بگذراند. اما بارش برف و بسته شدن راه‌ها و فضای هتل افکار جک را به هم ریخته و او را به قتل عام خانواده خود ترغیب می‌کند…

نظر ما در خصوص این کارگردان چیست؟ آیا آثار اشاره شده در فهرست بهترین فیلم های او توانایی قرار گرفتن در جمع بهترین فیلم های تاریخ را دارند؟

گالری تصاویر بهترین فیلم های استنلی کوبریک

منبع: IMDB

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر