;
coinex

هیوندای آزرا 2019 (Hyundai Azera)؛ بررسی و مشخصات فنی سدان 1 میلیاردی ایران!

هیوندای آزرا یا گرنجور نمونه ایست در خودروهای کلاس بدنه سدان خانوادگی سایز متوسط که در این نوشته به مرور نسل ها و تیپ‌های مختلف، مشخصات فنی هیوندای آزرا 2019 و موتور و عملکرد و شتاب و حداکثر سرعت و تجهیزات و قیمت آن در ایران و جهان خواهیم پرداخت.

خودروهای کلاس بدنه سدان سایز متوسط (Mid Size Sedan) خودروهایی بوده که با توجه به فضای نسبتا راحت، گنجایش ۵ سرنشین را داشته و نمونه هایی مناسب برای خانواده ها به حساب می‌آیند. هیوندای آزرا که برای اولین بار در سال ۱۹۸۶ توسط شرکت خودروسازی کره ای هیوندای معرفی شد، عنوان بهترین و لوکس ترین نمونه تولیدی این شرکت در کلاس سواری را در برند اصلی این شرکت (به غیر از تولیدات تحت نام جنسیس/Genesis) به خود اختصاص داده است.

تاریخچه هیوندای آزرا (گرنجور)

هیوندای آزرا (Hyundai Azera) که با نام گرنجور (Grandeur) اولین بار در سال ۱۹۸۶ ساخته شد، نمونه تغییر نام یافته میتسوبیشی دبونیر (Mitsubishi Debonair) بود. این خودرو برای بدست آوردن بازار خودروهای لوکس کره که پیش از این در اختیار محصولات شرکت دوو (Daewoo) قرار داشت ساخته شده بود.

نسل دوم این خودرو نیز حاصل همکاری مشترک هیوندای و میتسوبیشی بود و آن را در رده بهترین و لوکس ترین خودروی هیوندای قرار می داد. این عنوان تا پیش از تولید هیوندای ایکوس (Equus که در برخی بازارها از جمله ایران با نام سنتنیال به فروش می رسید) و تولید برند خودروهای لوکس هیوندای با برند جنسیس حفظ گردید.

هیوندای آزرا مدل سال 2017 میلادی

این خودرو به طور رسمی و عمده از نسل چهارم وارد ایران شد و با توجه به قیمت مناسب و رقابت مستقیم با کیا اپتما (Kia Optima) مورد توجه بسیاری از خانواده های متوسط و نسبتا مرفه ایرانی قرار گرفت. آزرا نسل چهارم با تکیه بر قدرت و عملکرد مناسب و ایمنی استاندارد در بسیاری از کشورهای توسعه یافته نیز حاضر شده و موفق به کسب عناوینی مانند بهترین خودروی سدان خانوادگی کانادا در سال ۲۰۰۶ گردید.

نسل های مختلف هیوندای آزرا

نسل های مختلف این خودرو عبارتند از:

  1. نسل اول مابین سال های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۲
  2. نسل دوم مابین سال های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۸
  3. نسل سوم مابین سال های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۵
  4. نسل چهارم مابین سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱
  5. نسل پنجم مابین سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷
  6. نسل ششم از سال ۲۰۱۸ تا کنون

بررسی هیوندای آزرا 2019

هیوندای آزرا 2019 یا گرنجور 2019 متعلق به آخرین نسل این خودروی سدان خانوادگی بوده که در اکتبر سال ۲۰۱۶ معرفی گردید. البته این خودرو در آمریکای شمالی به فروش نرفته و با عرضه محصولات جنسیس به عنوان خودروهای لوکس این شرکت، سوناتا لقب گران ترین خودروی برند هیوندای در آمریکا را با قیمت پایه ۲۵.۰۰۰ دلار (در حدود ۴۳۰ میلیون تومان با ارز ۱۲.۰۰۰ تومانی در زمان نگارش – برابر با حقوق ۱۲ ماه یک کارگر در ایالات متحده آمریکا) به خود اختصاص می دهد. این خودرو در فهرست محصولا 2020 هیوندای نیز حاضر است.

هیوندای آزرا 2019 (Hyundai Azera)؛ بررسی، مشخصات فنی و قیمت گرنجور جدید

نسل ششم این خودرو که عملکردی نسبتا مشابه با نسل پیشین داشته، در حال حاضر عنوان بهترین و پرفروش ترین خودروی کره جنوبی را نیز به خود اختصاص داده است.

نقاط قوت

  • طراحی داخلی و خارجی مدرن
  • کیفیت بالای مواد اولیه استفاده شده در ساخت کابین
  • تکنولوژی ها و امکانات استفاده شده در خودرو
  • عملکرد مناسب پیشرانه های 3.0 لیتری 6 سیلندر
  • فضای کافی کابین و صندوق عقب

نقاط ضعف

  • هندلینگ متوسط نسبت به رقبا
  • عملکرد ضعیف پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیتری
  • نبود سیستم توربو شارژر

ابعاد

هیوندای آزرا 2019 با طولی در حدود ۴۹۳۰ میلی متر، پهنای ۱۸۶۵ میلیمتر، ارتفاع ۱۴۷۰ میلی متر و فاصله ۲ محور عقب و جلویی ۲۸۴۵ میلی متر یک اتومبیل نسبتا بزرگ بوده که گنجایش کافی برای سرنشینان و وسایل یک خانواده ۵ نفره را دارد.

هیوندای آزرا 2019 (Hyundai Azera)؛ بررسی، مشخصات فنی و قیمت گرنجور جدید
هیوندای آزرا 2019 (Hyundai Azera)؛ بررسی، مشخصات فنی و قیمت گرنجور جدید

این خودرو از لحاظ ابعاد در مکانی بالاتر از کیا اپتیما 2019 با طولی در حدود ۴۸۵۵ میلی متر و تویوتا کمری 2019 با طولی در حدود ۴۸۸۵ میلیمتر و مزدا ۶ با طولی در حدود ۴۸۷۰ میلیمتر و پایین تر از مرسدس بنز کلاس E با طولی در حدود ۴۹۲۵ میلی متر، ب ام و سری ۵ با طولی در حدود ۴۹۳۵ میلی متر و ولوو S9 با طولی در حدود ۴۹۶۰ میلی متر قرار می گیرد.

طراحی ظاهری

نمای کلی هیوندای آزرا 2019 مطابق با نسل جدید محصولات این شرکت بوده و بر پایه پلتفرم Y7 (مشترک با سوناتا، کادنزا و اپتیما) این شرکت ساخته شده است.

هیوندای آزرا 2019 (Hyundai Azera)؛ بررسی، مشخصات فنی و قیمت گرنجور جدید

طراحی بخش جلویی شباهت زیادی با هیوندای سوناتا هیبریدی، هیوندای اکسنت 2019 و هیوندای ولستر 2019 دارد. طراحی خطوط جانبی نیز به گونه ای بوده که به دور از ایجاد زوایای تند، نمایی لوکس را برای آن رقم می زند. بخش عقبی نیز با توجه به طراحی نسل قبلی ساخته شده و چراغ عقبی سرتاسری و یک تکه به عنوان وجه تمایز آن با سوناتا قرار گرفته است. فرم شیب شیشه عقب و خمیدگی در صندوق عقب نیز نمایی شبیه خودروهای لوکس و مدرن به آن بخشیده است.

هیوندای آزرا 2019 (Hyundai Azera)؛ بررسی، مشخصات فنی و قیمت گرنجور جدید

در مجموع از لحاظ ظاهری می توان هیوندای آزرا 2019 را یک خودروی شکیل و لوکس قلمداد نمود که اندکی حس قدرت را نیز به بینندگان القا می کند.

طراحی داخلی و کابین

کابین هیوندای آزرا 2019 نیز اگرچه نسبتا ساده طراحی شده، اما استفاده از مواد اولیه با کیفیت مناسب و قابلیت انتخاب ۳ رنگ متفاوت برای پوشش ها، نمایی جذاب به آن بخشیده است.

هیوندای آزرا 2019 (Hyundai Azera)؛ بررسی، مشخصات فنی و قیمت گرنجور جدید

داشبورد از دو بخش جداگانه ساخته شده و با شیب ملایم، حس راحتی و آسایش بیشتری را برای سرنشینان رقم می زند. صفحه نمایش رنگی لمسی مرکزی با جایگذاری نامتقارن، در دسترس راننده قرار داشته و غربیلک فرمان چهار شاخه با تجهیز به دکمه های کنترلی سیستم های صوتی و کنترل سرعت، تسلط راننده بر خودرو را بیشتر خواهد کرد. کیفیت مواد اولیه برای ساخت پوشش ها و صندلی ها نیز با توجه به بازه قیمتی بالا بوده و در کنار استفاده از تکنولوژی ها مدرن کمکی رانندگی، محیطی کم صدا و آرام را برای سرنشینان رقم خواهد زد.

در مجموع کابین این خودرو با توجه به قرار گرفتن در رده خودروهای نسبتا ارزان قیمت لوکس، زیبا و مجلل بوده و سرنشینان از فضای کافی در دو بخش عقب و جلو در حداکثر ظرفیت برخوردار هستند.

 

موتور و پیشرانه

هرچند نسل های قبلی آزرا در ایران به قدرت و حداکثر سرعت بالا مشهور بودند، اما رقام ثبت شده توسط این خودرو در مقایسه با معیارهای جهانی آن و نسبت به نمونه هایی مانند کیا استینگر چندان جذاب نبوده و آن را از این حیث در رده خودروهای با شتاب متوسط قرار می دهد. برای مدل جدید این خودرو، نمونه دیزلی سال گذشته حذف شده و تنها ۴ پیشرانه بنزینی برای آن قابل انتخاب و سفارش هستند که تیپ های مختلف آن را در کنار ۲ جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک و ۸ سرعته اتوماتیک تشکیل می دهند.

چهار موتور هیوندای آزرا 2019 به ترتیب توانایی تولید نیرو و گشتاور عبارتند از:

  1. موتور ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری GDi
  2. موتور ۶ سیلندر ۳.۰ لیتری MPi
  3. موتور ۶ سیلندر ۳.۰ لیتری GDi
  4. موتور ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری MPi

موتور ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری GDi

این پیشرانه ضعیف ترین نمونه در نظر گرفته شده برای هیوندای آزرا 2019 بوده است. این موتور ۴ سیلندر خطی ۱۶ سوپاپه Theta ۲.۴ GDi با حجم دقیق ۲.۳۵۹ سی سی، توانایی تولید نیرویی برابر با ۱۸۷ اسب بخار در دور موتور ۶.۰۰۰ دور در دقیقه را داشته و حداکثر گشتاورتولیدی آن نیز ۱۷۸ پاوند بر فوت (معادل ۲۴۱ نیوتون متر) است که در دور موتور ۴.۰۰۰ دور در دقیقه تولید می گردد.

هیوندای آزرا 2019 (Hyundai Azera)؛ بررسی، مشخصات فنی و قیمت گرنجور جدید

این نیرو توسط یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ های جلویی (FWD) منتقل می گردد.

شتاب ، حداکثر سرعت و مصرف بنزین

عملکرد آزرا 2019 با استفاده از این پیشرانه معمولی بوده و این خودرو در زمانی در حدود ۹.۷ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت خواهد رسید. حداکثر سرعت آن نیز در حدود ۲۱۳ کیلومتر در ساعت (معادل ۱۳۲ مایل در ساعت) بوده و به مسافتی در حدود ۴۳ متر برای رسیدن از سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت به حالت سکون نیاز دارد.

با این پیشرانه مصرف سوخت برابر با ۱۱.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مسیر شهری، ۶.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در مسیرهای بزرگراهی و ۸.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر به صورت میانگین خواهد بود. میزان آلایندگی و تولید CO۲ نیز در این موتور برابر با ۱۹۱ گرم در هر ۱۰۰ کیلومتر مسیر ترکیبی (شهری و بزرگراهی) اعلام شده است.

موتور ۶ سیلندر ۳.۰ لیتری MPi

این موتور ۶ سیلندر ۲۴ سوپاپه با کد Lambada MPi و حجم دقیق ۲.۹۹۹ سی سی، قدرت بیشتری نسبت به پیشرانه ۴ سیلندر داشته و توانایی تولید نیرویی معادل ۲۴۷ اسب بخار در دور موتور ۶۴۰۰ دور در دقیقه را دارد.

هیوندای آزرا 2019 (Hyundai Azera)؛ بررسی، مشخصات فنی و قیمت گرنجور جدید

حداکثر گشتاور تولیدی نیز برابر با ۲۱۰ پاوند بر فوت (معادل ۲۸۴ نیوتون متر) بوده که در دور موتور ۵.۰۰۰ دور در دقیقه در اختیار راننده قرار می گیرد. این نیرو و گشتاور نیز مانند موتور ۴ سیلندر توسط یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ های جلویی منتقل می شود.

شتاب ، حداکثر سرعت و مصرف بنزین

عملکرد هیوندای آزارا با این موتور به مراتب بهتر از موتور پایه بوده و این خودرو با شتاب اولیه ۸.۴ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۲۲ کیلومتردر ساعت (معادل ۱۳۸ مایل در ساعت) یک نمونه استاندارد در کلاس خود به حساب می آید. مسافت ترمزگیری نیز مشابه با مدل پایه بوده و این خودرو در مسافت ۴۳ متر از سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت به توقف کامل خواهد رسید.

مصرف سوخت و میزان تولید آلاینده ها نیز با توجه به حجم بیشتر موتور بالاتر بوده و به ۱۳.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مسیر شهری، ۷.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مسیر بزرگراهی و ۹.۵ لیتر به صورت میانگین خواهد رسید. میزان تولید آلاینده CO۲ نیز ۲۲۷ گرم در هر کیلومتر مسیر ترکیبی اعلام شده است.

موتور ۶ سیلندر ۳.۰ لیتری GDi

این موتور ۶ سیلندر ۳.۰ لیتری با کد Lambada GDi و ۲۴ سوپاپ و حجم دقیق ۲.۹۹۹ سی سی، توانایی تولید نیرویی معادل ۲۶۲ اسب بخار در دور موتور ۶.۴۰۰ دور در دقیقه را دارد و حداکثر گشتاور آن نیز که در دور موتور ۵.۳۰۰ دور در دقیقه در اختیار راننده قرار می گیرد، برابر با ۲۵۰ پاوند بر فوت (معادل ۳۰۸ نیوتون متر) است.

هیوندای آزرا 2019 (Hyundai Azera)؛ بررسی، مشخصات فنی و قیمت گرنجور جدید

این نیرو توسط یک جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک مدرن به چرخ های جلویی منتقل شده که علیرغم تولید قدرت بیشتر و عملکرد مناسب تر مصرف سوخت کمتری را نیز برای آن رقم می زند.

شتاب ، حداکثر سرعت و مصرف بنزین

همانطور که اشاره شد، این موتور توانایی های بالاتری نسبت به موتور پایه ۳.۰ لیتری دارد. با این موتور هیوندای آزرا 2019 به تنها ۷.۹ ثانیه زمان برای رسیدن از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت نیاز داشته و توانایی دستیابی به حداکیر سرعتی در حدود ۲۳۰ کیلومتر در ساعت (معادل ۱۴۳ مایل در ساعت) را دارد. سیستم ترمز نیز مشابه با دو نمونه قبلی بوده و این خودرو در ۴۳ متر از سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت به توقف کامل می رسد.

مصرف سوخت نیز با توجه به استفاده از تکنولوژی مدرن موتور و گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک پایین تر از نمونه ۳.۰ لیتری MPi بوده و با ۱۲.۶ لیتر سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر مسیر شهری، ۶.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مسیر بزرگراهی و ۸.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سیکل ترکیبی و ۲۱۲ گرم آلاینده CO۲ در مسیرهای ترکیبی یک نمونه با مصرف سوخت متعادل (در کلاس بدنه) به حساب می آید.

موتور ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری MPi

این پیشرانه قدرتمند ترین موتور هیوندای آزرا 2019 بوده که توسط مشتریان قابل انتخاب است. این موتور ۶ سیلندر ۲۴ سوپاپه با کد Lambada ۳.۵ MPi و حجم دقیق ۳.۴۷۰ سی سی، توانایی تولید نیرویی برابر با ۲۸۶ اسب بخار در دور موتور ۶.۶۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور تولیدی ۲۵۰ پاوند بر فوت (معادل ۳۳۸ نیوتون متر) را دارد.

هیوندای آزرا 2019 (Hyundai Azera)؛ بررسی، مشخصات فنی و قیمت گرنجور جدید

نیروی تولیدی نیز مشابه با تیپ های مجهز به موتور ۳.۰ لیتری ۶ سیلندر GDi توسط جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک به چرخ های جلویی منتیل می گردد.

شتاب ، حداکثر سرعت و مصرف بنزین

پر شتاب ترین و سریع ترین مدل هیوندای آزرا 2019 نمونه های مجهز به این موتور هستند. این پیشرانه با شتاب اولیه ۷.۴ ثانیه برای رسیدن از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت و حداکثر سرعت ۲۳۰ کیلومتر در ساعت، این سدان خانوادگی را در نزدیکی جایگاه خودروهای سریع و اسپرت قرار خواهد داد.

مصرف سوخت نیز علیرغم قدرت و سرعت و عملکرد بهتر، در حدود موتور ۶ سیلندر ۳.۰ لیتری MPi بوده و این خودرو به ۱۳.۵ لیتر سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر مسیر شهری، ۷.۰ لیتر در مسیرهای بزرگراهی و ۱۰.۷ لیتر به صورت میانگین نیاز دارد که با توجه به ابعاد و توانایی ها رقمی قابل قبول به حساب می آید. میزان تولید آلاینده CO۲ نیز ۲۲۳ گرم در هر کیلومتر سیکل ترکیبی اعلام شده است.

امکانات و تجهیزات رفاهی

هیوندای آزرا 2019 همگام با سایر محصولات شرکت های کره ای با استاندارد سازی محصولات در حد نمونه های اروپایی و آمریکایی خود را در رده خودروهای معتبر و استاندارد جهانی قرار داده است و به لیست بلندبالایی از تجهیزات و امکانات کمکی رانندگی و رفاهی مجهز شده است.

نمونه هایی از این امکانات عبارتند از:

  • رینگ های آلومینومی اسپرت سایزهای ۱۷ و ۱۸ و ۱۹ اینچی
  • شیشه های مجهز به پوشش سولار برای کاهش اثرات نور خورشید
  • تزئینات با پوشش کرومی درها و بدنه
  • چراغ های مجهز به لامپ های LED
  • سیستم تهویه مطبوع دوگانه (Dual Zone Climate Control)
  • سیستم تهویه برای صندلی های جلویی
  • سیستم گرم کن برای تمامی صندلی ها
  • سیستم گرمکن برای غربیلک فرمان
  • پوشش چرم و ناپا (Nappa) و تزئینات چوبی در داخل کابین
  • سقف پانوراما
  • قطب نما
  • سیستم نمایش جهت قبله (Mecca Compass)
  • سیستم استارت خودرو بدون ورود با ریموت کنترل
  • سیستم کنترل دمای هوای داخل کابین پیش از ورود با ریموت کنترل
  • هد آپ دیسپلی (HUD) یا نمایش اطلاعات بر روی شیشه جلوی راننده
  • کامپیوتر سفری
  • شارژ بدون سیم گوشی‌های تلفن همراه
  • صفحه نمایش سوپر ویژن ۴.۲ اینچی LCD رنگی برای نمایش اطلاعات کامپیوتر سفری
  • سیستم صوتی با کیفیت شرکت اینفینیتی (Infinity) با آمپلی فایر و ساب ووفر
  • صفحه نمایش ۸.۰ اینچی لمسی رنگی با کیفیت بالا
  • سیستم ناوبری ماهواره ای
  • پشتیبانی از سیستم های Android Auto و Apple CarPlay برای ارتباط با بهترین گوشی‌های تلفن همراه سال
  • سی دی پلیر در کنسول میانی
  • سیستم باز شدن اتوماتیک در صندوق عقب

ایمنی و سیستم های کمکی رانندگی

هیوندای آزرا 2019 همانطور که در خصوص تجهیزات رفاهی به آن اشاره شد، از لحاظ ایمنی نیز در رده خودروهای استاندارد جهان قرار دارد.

هیوندای آزرا 2019 (Hyundai Azera)؛ بررسی، مشخصات فنی و قیمت گرنجور جدید

هرچند این خودرو هنوز توسط موسسات معتبر بررسی ایمنی خودرو مورد بررسی قرار نگرفته اما؛ با توجه به کسب نمرات بالا و خوب کسب شده توسط سوناتا (که پلت فرم مشترکی با هیوندای آزرا 2019 دارد) ایمنی این خودرو را به احتمال زیاد بالا و در حد استاندارد خواهد بود.نمونه هایی از سیستم های کمکی رانندگی و ایمنی موجود در این خودرو عبارتند از:

  • سیستم نمایش نمای اطراف (AVM) یا دوربین ۳۶۰ درجه
  • سیستم هوشمند کنترل سرعت (ASCC)
  • سیستم هشدار هوشیاری راننده (Driver Attention Alert)
  • سیستم کمکی نور بالای خودکار (Smart High Beam Assist)
  • سیستم نمایش نقاط کور خودرو (Blind Spot Detection)
  • سیستم هشدار خروج مسیر حرکت خودرو در بین خطوط جاده (Lane Departure Warning)
  • سیستم ترمز کمکی خودکار (AEB)
  • سیستم ترمز پارک الکترونیکی (EPB)
  • سیستم کمکی پارک (PAS)
  • استفاده از فولاد تقویت شده (AHSS) در ساخت شاسی
  • ۹ کیسه هوای ایمنی

قیمت هیوندای آزرا 2019 در ایران و جهان

قیمت هیوندای آزرای 2019 در حال حاضر رقمی در حدود ۱۱۰.۰۰۰ تا ۱۳۰.۰۰۰ درهم امارات متحده عربی (در حدود ۳۰.۰۰۰ دلار تا ۳۵.۵۰۰ دلار – معادل ۳۶۰ تا ۴۲۵ میلیون تومان با ارز ۱۲.۰۰۰ تومانی) فعلی به فروش می رسد و در رده خودروهای پایه لوکس قرار می گیرد. این خودرو در بازارهای کشورهای اروپای غربی و آمریکا حضور نداشته و به جای آن اتومبیل‌های تحت برند اینفینیتی (مدل های G70 – G80 و G90) عرضه می گردد.

هیوندای آزرا 2019 (Hyundai Azera)؛ بررسی، مشخصات فنی و قیمت گرنجور جدید

این خودرو علیرغم مشکلات به وجود آمده بر اثر قطع روابط با کشورهای جهان، در بازار ایران حضور دارد. بنا بر آمار و اطلاعات موجود، قیمت هیوندای آزرا 2019 در ایران رقمی در حدود ۹۵۰ میلیون تومان (در حدود ۸۰.۰۰۰ دلار و بیشتر از ب ام و سری ۵ و مرسدس بنز کلاس E) اعلام شده که بسیار فراتر از ارزش واقعی آن است.

رقبای هیوندای آزرا 2019 در بازار جهانی

از رقبای این خودرو در بین خودروهای سدان سایز متوسط خانوادگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تویوتا آوالون (Avalon) با قیمت پایه ای در حدود ۳۲.۵۰۰ دلار (۴۰۰ میلیون تومان)
  • کرایسلر ۳۰۰ با قیمت پایه ای در حدود ۳۰.۰۰۰ دلار (۳۶۰ میلیون تومان)
  • نیسان ماکسیما (Maxima) با قیمت پایه ای در حدود ۳۴.۰۰۰ دلار (۴۱۰ میلیون تومان)
  • شورولت ایمپالا (Impala) با قیمت پایه ای در حدود ۲۹.۰۰۰ دلار (۳۵۰ میلیون تومان)
  • بیوک لاکراس (LaCross) با قیمت پایه ای در حدود ۳۰.۰۰۰ دلار (۳۶۰ میلیون تومان)

رقبا در بازار ایران

رقبای هیوندای آزرا 2019  به دلیل عدم ورود اکثر محصولات مطرح روز دنیا، خصوصا نمونه های آمریکایی محدود تر است و به تنها چند نمونه مربط به سال گذشته در این کلاس محدود می گردد:

  • کیا اپتیما با قیمتی در حدود ۷۵۰ میلیون تومان (معادل ۶۲.۰۰۰ دلار)
  • رنو تلیسمان با قیمتی در حدود ۷۰۰ میلیون تومان (معادل ۵۸.۵۰۰ دلار)
  • فولکس واگن پاسات با قیمتی در حدود ۸۹۰ میلیون تومان (معادل ۷۴.۰۰۰ دلار)

سخن آخر

هیوندای آزرا 2019 در بازارهای جهانی با توجه به قیمت پایین تر از ۴۰.۰۰۰ دلار و قرار گرفتن در رده خودروهای ارزان قیمت و بهره گیری از تکنولوژی روز اتومبیل جهان، نمونه ای قابل قبول و قابل توجه برای قشر متوسط جامعه بوده و کابین لوکس آن محیطی بسیار جذاب را برای سرنشینان فراهم خواهد کرد.

هیوندای آزرا 2019 (Hyundai Azera)؛ بررسی، مشخصات فنی و قیمت گرنجور جدید

موتور ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری این خودرو در کنار گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک سرعت و شتاب بسیار خوبی (در مقایسه با رقبای هم قیمت و هم کلاس) داشته و به راننده توانایی به چالش کشیدن طیف گسترده ای از خودروهای موجود در خیابان را می دهد. البته در صورتیکه این خودرو مانند بسیاری دیگر از اتومبیل های موجود در بازار قابلیت استفاده از موتورهای کوچک ۴ سیلندر مجهز به سیستم توربوشارژر (پرخوران یا Turbocharger) را نیز داشت، جذابیت بیشتری برای مخاطبان عام پیدا می نمود.

در ایران…

این خودرو حتی در کشورهای در حال توسعه نیز یک نمونه ارزان قیمت بوده و یک کارمند متوسط با حداقل درآمد ۲.۵۰۰ دلار در ماه توانایی خرید آن را دارد. اما در کشور ما و به دلایل مختلف و قرار گرفتن ریال در صدر جدول بی ارزش ترین پول های جهان و هزینه ها و عوارض مختلف بر خودروهای وارداتی به بهانه پروارتر کردن خودروسازان حکومتی این خودرو از دسترس بیش از ۹۰ درصد جامعه خارج شده است. خریدارانی نیز که توانایی پرداخت این مبلغ را داشته باشند، می توانند با خرید نمونه هایی مربوط به یکی دو سال گذشته برندهای ب ام و و بنز و لکسوس، اندکی پرداخت میلیاردی خود را توجیه نمایند.

البته این خودرو در ایران با ضعیف ترین موتور موجود با بالاترین قیمت ممکن ارائه شده و کسانی را که با پیش زمینه عملکرد جذاب مدل های قبلی اقدام به خرید آن می کنند، نا امید خواهد کرد.

یک نکته دیگر نیز در خصوص شرکت هیوندای جالب توجه است: این شرکت در سال ۱۳۴۶ خورشیدی و ۷ سال پس از پارس خودرو، ۲ سال بعد از سایپا و ۶ سال پس از ایران خودرو تاسیس شده است. نگاهی به تصاویر زیر (جدیدترین خودروی 2019 هیوندای/جدیدترین خودروی 2019 ایران – محصول سال 1979 ایران/محصول سال 1987 کره) نمایی تاسف بار از زوال این صنعت را در 3 دهه گذشته ایران به رخ می کشد….

درباره هیوندای

شرکت هیوندای موتورز یکی از تولیدکنندگان بزرگ خودروی جهان است. این شرکت که در سال ۱۹۶۷ میلادی (مصادف با سال ۱۳۴۶ شمسی) تاسیس شده، در رده ۱۰ خودروساز برتر جهان قرار داشته و مالکیت برد کیا (KIA) را نیز در اختیار دارد. این شرکت در حال حاضر انواع خودروهای سواری (سایز فوق کوچک تا سایز بزرگ)، کراس اوور (Crossover) و شاسی بلند (SUV)، خودروهای اسپرت و کامیونت و خودروهای تجاری را تحت برند هیوندای و خودروهای لوکس و گرانقیت را تحت برند جنسیس به بازار عرضه می کند.

 

این شرکت که از زیرمجموعه های هیوندای موتور گروپ (Hyundai Motor Group) به حساب می آید، پس از جنرال موتورز ایالات متحده آمریکا، گروه فولکس واگن آلمان و تویوتای ژاپن، رتبه چهارم بهترین و بزرگ ترین خودرو ساز جهان را به خود اختصاص داده است. اولین خودروی ساخت هیوندای که پونی (Pony) نام داشت در سال ۱۹۷۵ میلادی و با همکاری شرکت های آیتال دیزان (Italdesgin) ایتالیا و میتسوبیشی (Mitsubishi) ژاپن ساخته شد و توانست عنوان اولین خودروی ملی کره جنوبی را به خود اختصاص دهد.

این شرکت در سال ۱۹۹۷ شرکت خودروسازی کیا کره را که در معرض ورشکستگی قرار داشت، به تملک درآورد. در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی محصولات این شرکت به دلیل قیمت پایین و کیفیت قابل قبول مورد توجه کشورهای اروپایی و آمریکایی قرار گرفتند. این شرکت در سال ۲۰۱۵ با تاسیس زیر مجموعه جنسیس همگام با تویوتا (لکسوس)، هوندا (آکورا) و نیسان (اینفینیتی) به جرگه تولیدکنندگان خودروهای لوکس برای بازار آمریکا و اروپا پیوست.

محصولات شاخص

از محصولات شاخص هیوندای غیر از آزرا 2019 که در ایران نیز طرفداران زیادی دارند، می توان به نمونه های فهرست زیر اشاره کرد:

مشخصات فنی هیوندای آرزا ۲۰۱۹ در یک نگاه

تیپ ۲.۴ GDi ۳.۰ MPi ۳.۰ GDi ۳.۵ MPi
حجم موتور ۲.۳۵۹ سی سی ۲.۹۹۹ سی سی ۲.۹۹۹ ۳.۴۷۰
تعداد سیلندر ۴ خطی ۶ خورجینی ۶ خورجینی ۶ خورجینی
سیستم انتقال قدرت چرخ‌های جلو چرخ‌های جلو چرخ‌های جلو چرخ‌های جلو
گیربکس ۶ اتوماتیک ۶ اتوماتیک ۸ اتوماتیک ۸ اتوماتیک
قدرت (اسب بخار) ۱۸۷ ۲۴۷ ۲۶۲ ۲۸۶
گشتاور (نیوتون متر) ۲۴۱ ۲۸۴ ۳۰۸ ۳۳۸
شتاب اولیه (۰ تا ۱۰۰) ۹.۷ ۸.۴ ۷.۹ ۷.۴
حداکثر سرعت ۲۱۳ ۲۲۲ ۲۳۰ ۲۳۰
مصرف سوخت (شهری) ۱۱.۵ ۱۳.۸ ۱۲.۶ ۱۳.۵
مصرف سوخت (بزرگراه) ۶.۵ ۷.۱ ۶.۷ ۷.۰
مصرف سوخت (میانگین) ۸.۵ ۹.۵ ۸.۹ ۱۰.۷
آلاینده CO2 ۱۹۱ گرم ۲۲۷ گرم ۲۱۲ گرم ۲۲۳ گرم
طول ۴۹۳۰ ۴۹۳۰ ۴۹۳۰ ۴۹۳۰
عرض ۱۸۶۵ ۱۸۶۵ ۱۸۶۵ ۱۸۶۵
ارتفاع ۱۴۷۰ ۱۴۷۰ ۱۴۷۰ ۱۴۷۰
فاصله دو محور ۲۸۴۵ ۲۸۴۵ ۲۸۴۵ ۲۸۴۵
فاصله از زمین
حجم محفظه بار ۴۴۶ لیتر ۴۴۶ لیتر ۴۴۶ لیتر ۴۴۶ لیتر
وزن ۱.۵ تن ۱.۵ تن ۱.۵ تن ۱.۵ تن
حجم باک ۷۰ لیتر ۷۰ لیتر ۷۰ لیتر ۷۰ لیتر
سایز تایرها ۲۲۵/۵۵/۱۷ ۲۴۵/۴۵/۱۸ ۲۴۵/۴۵/۱۸ ۲۴۵/۴۰/۱۹
قیمت پایه (جهانی) ۳۰.۰۰۰ دلار ۳۲.۰۰۰ ۳۴.۰۰۰ ۳۵.۰۰۰
قیمت در ایران ۹۵۰ میلیون تومان

گالری تصاویر هیوندای آزرا 2019

 

منبع: Hyundai

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    ممنون از سایت پدال هم بهتر و تکمیل تر نوشته بودید. گویا سایت خوبی دارید. اما یک مشکل خیلی اساسی دارید! اون هم اسمتون هست. الان دیدم بعضیا میگن نه زومیت فلان بهمان. بگم برید کجا تکراتو! یکم طراحی سایتتونم باید بهتر کنید

    پاسخ

    سلام مطلب خوبی بود ممنون
    خاک بر سر هر چی خودروسازی داخلی هست ! ایران خوردو سایپا پارس خودرو !
    لعنت بر هر چی لگن ساز ارابه مرگ هست! 🙁

    پاسخ