;
coinex

10 ترفند کاربردی برای عکاسی با دوربین دیجیتالی ؛ حرفه‌ای عکس بگیرید!

شاید گمان کنید عکاسی با دوربین دیجیتالی در روزگار کنونی کار چندان دشواری نیست. شاید شما عکاس خوبی باشید ولی ترفندهایی وجود دارد که به شما کمک می‌کند مانند حرفه‌ای‌ها عکس بگیرید.

عکاسی یعنی هنر ثبت لحظه. عکاس باید بداند کجا و کی دست به دوربین ببرد. البته همیشه هم دست به موبایل و گوشی و منتظر سوژه عکس بودن باعث می‌شود هم خودتان و هم همراهانتان آنطور که شاید و باید از لحظه‌هایتان لذت نبرید. باید میان ثبت خاطرات و زندگی کردن در لحظات خوش تعادل برقرار کرد.

عکاسی کار هر کسی نیست. نکات بسیار ریز و درشتی در گرفتن یک عکس خوب وجود دارد. حتما نیاز است تا اشتباهات متدوالی را که عمده عکس‌های شما را خراب می‌کنند بشناسید و از آنها دوری کنید. یکی از متدوا‌ل و مرسوم‌ترین خطاها در عکاسی این است که بدون هرگونه قاعده و قانونی با سرعت عکس‌ها را یکی پس از دیگری ثبت کنید.

اگر تاکنون برای‌تان سوال پیش آمده بود که تکنیک های جالب عکاسی یا ترفند های عکاسی حرفه‌ ای کدامند؟ یا حتی وقت کلاس رفتن ندارید و به دنبال یادگیری عکاسی در خانه هستید و یا حتی به دنبال ایده‌های خوب عکاسی می‌گردید به سراغ مقاله درستی آمده‌آید.

مسلما ثبت یک تصویر خوب به یک دوربین خوب نیز نیاز دارد. اگر دوربین خودکار رده پایه، دوربین برای افراد مبتدی، دوربین با سنسور بزرگ، دوربین میانجی یا بریج یا حتی دوربین برای مسافرت و گردش نیاز دارید، ما فهرست بسیار جامعی از بهترین دوربین‌های عکاسی سال ۲۰۱۹ تهیه کرده‌ایم که مطالعه آن خالی از لطف نخواهد بود.


بیشتر بخوانید: بهترین دوربین های عکاسی 2019 ؛ خاطره بازی با بهترین دوربین های عکاسی جهان


عکاسی با دوربین دیجیتالی ؛ این ترفندها را به آموزه‌های خود اضافه کنید!

با روش بالا شاید یکی دوتا عکس هم خوب دربیاید، اما به یاد داشته باشید: «عکاسی تنها ثبت عکس نیست، این هنری است که به رعایت قوانین خود متکی است. برای این که بتوانید عکس‌های خوبی را با دوربین دیجیتالی برتر خود بگیرید، باید ترفندهای عکاسی را بلد باشید. این ترفندها به شما کمک می‌کنند تا تجربه خود را در زمینه عکاسی بیشتر کنید.

ترفندهای عکاسی با دوربین دیجیتالی :‌ قانون یک سوم

از قانون یک – سوم استفاده کنید

اگر می‌خواهید یک عکس منحصر بفرد بگیرید، باید از قانون یک – سوم استفاده کنید. برای استفاده از این قانون فرض کنید که یک تصویر با دو خط افقی و دو خط عمودی به نه قسمت تبدیل شده است. بعضی از عکس‌ها در نقطه کانونی مربع مرکزی خوب به نظر می‌رسند، ولی قرار دادن هدف عکاسی در قسمت خارج از مرکز نقاط تقاطع خطوط ذهنی باعث می‌شود که عکس شما کیفیت و زیبایی هنری بیشتری داشته باشد.

در عکسی که با قانون یک – سوم گرفته می‌شود، چشم در فریم عکس غرق می‌شود و زیبایی‌های بیشتری را درک می‌کند. اگر می‌خواهید عکس‌هایی بگیرید که بعدا به آن‌ها افتخار کنید، توصیه می‌کنیم که از قانون یک – سوم استفاده کنید.


ترفندهای عکاسی با دوربین دیجیتالی :‌ لرزش دوربین یعنی مرگ یک عکس!

از لرزیدن دوربین جلوگیری کنید

لرزیدن دوربین یا تار شدن عکس آن باعث ناراحتی هر عکاسی می‌شود؛ برای جلوگیری از بروز این مشکلات باید راه‌های زیر را دنبال کنید. ابتدا باید نحوه درست در دست گرفتن دوربین را بیاموزید. از دو دست خود استفاده کنید. با یکی از دستانتان بدنه دوربین و با دست دیگر لنز آن را بگیرید، و دوربین را به بدنتان تکیه دهید.

زمانی که می‌خواهید دوربین را در دستتان بگیرید و عکس بگیرید، اطمینان یابید که از سرعت شاتر متناسب با فاصله کانونی لنز دوربینتان استفاده می‌کنید. اگر سرعت شاتر بسیار پایین باشد، هرگونه حرکت غیرعمدی دوربین باعث تار شدن کل عکس می‌شود. یک قانون کلی می‌گوید نباید با سرعت شاتری کمتر از فاصله کانونی دوربین عکس بگیرید. برای محاسبه این اندازه باید از فرمول زیر استفاده کنید:

1 / فاصله کانونی (برحسب میلیمتر) = حداقل سرعت شاتر (برحسب ثانیه)

برای مثال اگر از یک لنز 100 میلیمتری استفاده می‌کنید، سرعت شاتر شما نباید کمتر از 1/100 یک ثانیه باشد.

شما همچنین می‌توانید برای کاهش یا از بین بردن لرزش دوربین در صورت امکان از پایه‌های نگه دارنده دوربین استفاده کنید.


ترفندهای عکاسی با دوربین دیجیتالی :‌ مثلث نورگیری چیست؟

نحوه استفاده از مثلث نورگیری را یاد بگیرید

برای این که بهترین عکس‌های ممکن را بگیرید، باید سه عامل پایه را (دیافراگم، سرعت شاتر و ISO) یاد بگیرید. شما همچنین باید رابطه بین این سه پارامتر کنترلی را درک کنید. وقتی که یکی از این پارامترها را تنظیم می‌کنید، باید حداقل یکی دیگر از دو عامل باقیمانده را نیز در نظر بگیرید تا بتوانید عکس‌های مطلوبی را ثبت کنید.

در حالت خودکار (Auto Mode) دوربین این سه عامل را تنظیم می‌کند، ولی این حالت اغلب باعث می‌شود که به نتیجه مورد نظرتان نرسید و شما را دلسرد می‌کند. بهتر است یاد بگیرید که چگونه از حالت‌های دیافراگم یا سرعت شاتر استفاده کنید و سپس با اتکا به خودتان عکس بگیرید.


ترفندهای عکاسی با دوربین دیجیتالی :‌ فیلتر پلاریزه بخرید

از یک فیلتر پولاریزه استفاده کنید

اگر فقط بودجه خرید یک فیلتر را برای لنز دوربین خود دارید، یک فیلتر پولاریزه بخرید. توصیه می‌شود که برای خرید فیلترهای پولاریزه دایره‌ای شکل اقدام کنید، زیرا این فیلترها استفاده از ابزارهایی مانند قابلیت نورگیری خودکار را برای دوربینتان ممکن می‌سازند.

فیلترهای پولاریزه ضمن محافظت از لنز دوربین شما، میزان انعکاس نور را از آب، شیشه و فلز کم می‌کنند، رنگ آسمان و شاخ و برگ درختان را بهبود می‌سازند، و به شما کمک می‌کنند تا عکس‌های خارق العاده‌ای را ثابت کنید. هیچ دلیلی برای عدم استفاده از فیلترهای پولاریزه وجود ندارد.


ترفندهای عکاسی با دوربین دیجیتالی :‌ عمق ایجاد کنید

عمق ایجاد کنید

زمانی که از مناظر عکس می‌گیرید، عمق موجود در آن‌ها را درک کنید؛ به عبارت دیگر، سعی کنید کاری کنید که بیننده عکس حس کند که در داخل منظره عکس بوده است. برای نماهای پانورامیک از لنزهای واید انگل و یک دیافراگم کوچک f/16 (یا دیافراگم کوچکتر) استفاده کنید تا پیش زمینه و پس زمینه عکستان واضح شود.

قرار دادن هدف عکاسی در پیش زمینه مقیاس را برای شما قابل درک و فاصله بین هدف عکاسی و شما را برجسته می‌کند. در صورت امکان از یک سه پای استفاده کنید؛ اغلب در هنگام استفاده از یک دیافراگم کوچک به سرعت شاتر آهسته نیاز دارید.


ترفندهای عکاسی با دوربین دیجیتالی :‌ لطفا پس‌زمینه‌ها ساده باشند!

. از پس زمینه‌های ساده استفاده کنید

این راهکار ساده معمولا بهترین راهکار در عکاسی با دوربین های دیجیتالی است؛ در این راهکار باید تصمیم بگیرید که چه عواملی در کادر عکس باشند و مابقی عواملی را که باعث عدم برجستگی هدف عکاسیتان می‌شوند حذف کنید. در صورت امکان از پس زمینه‌های ساده (رنگ‌های خنثی و الگوهای ساده) استفاده کنید.

شما باید کاری کنید که چشم بیننده روی نقطه کانونی عکس متمرکز شود، نه یک گره رنگی یا ساختمان عجیب که در پس زمینه قرار دارد. از این ترفند به طور خاص باید زمانی استفاده کنید که هدف عکاسی در خارج از مرکز عکس قرار دارد.


ترفندهای عکاسی با دوربین دیجیتالی :‌ استفاده از فلش

در مکان‌های سربسته از فلش استفاده نکنید

استفاده از فلش در هنگام عکاسی از اهداف قرار گرفته در فضاهای بسته باعث غیرطبیعی شدن هدف عکاسی و کل عکستان می‌شود. برای بهبود عکستان بدون استفاده از فلش از راه‌های زیر استفاده کنید.

شاخص ISO را بالا ببرید؛ قرار داشتن شاخص ISO بین 800 تا 1600 تفاوت زیادی روی سرعت شاتر منتخبتان ایجاد می‌کند. از بزرگترین دیافراگم ممکن استفاده کنید تا از این طریق نور بیشتری به سنسور دوربین برسد و یک پس زمینه زیبا در عکس شما ایجاد شود. همچنین می‌توانید با استفاده از یک سه پایه یا لنز پایدارساز تصویر از تار شدگی هدف عکاسیتان جلوگیری کنید.

اگر حتما باید از فلش استفاده کنید، از یک فلش با سَری چرخان استفاده کنید و در زاویه‌ای مناسب نور را به سمت سقف بگیرید.


ترفندهای عکاسی با دوربین دیجیتالی :‌ شاخص ISO

شاخص ISO را روی حد مناسب تنظیم کنید

شاخص ISO میزان حساسیت دوربین شما به نور و همچنین میزان دانه دانگی عکس شما را در تعیین می‌کند. شاخص ISO را باید متناسب با وضعیت و شرایط عکاسی تنظیم کنیم؛ برای مثال در شرایط کم نور باید شاخص ISO بالا، بین 400 تا 3200، باشد تا حساسیت دوربین نسبت به نور زیاد شود و از تارشدگی عکس جلوگیری گردد. در روزهای آفتابی می‌توانید از شاخص ISO 100 یا حالت تنظیمات خودکار دوربین استفاده کنید، زیرا در این شرایط برای عکاسی نور کافی دارید.


ترفندهای عکاسی با دوربین دیجیتالی :‌ تکنیک پنینگ یا القای حرکت به سوژه

برای القای حرکت هدف عکاسی به عکستان، دوربین را حرکت دهید (تکنیک پنینگ)

اگر می‌خواهید از یک هدف متحرک عکس بگیرید، از تکنیک پنینگ استفاده کنید. برای استفاده از این تکنیک ابتدا باید سرعت شاتر را دو درجه از حد لازم کمتر کنید (برای مثال، اگر سرعت شاتر لازم 1/250 است، از سرعت شاتر 1/60 استفاده کنید).

حال دوربین را به سمت هدف عکاسی بگیرید، انگشتتان را روی شاتر فشار دهید تا فوکوس دوربین روی هدف عکاسی قفل شود و سپس در زمان مناسب عکس بگیرید. یادتان باشد که شما هم باید حرکت هدف عکاسیتان را دنبال کنید. برای جلوگیری از لرزش دوربین و داشتن خط حرکت واضح از پایه استفاده کنید.


ترفندهای عکاسی با دوربین دیجیتالی :‌ سرعت شاتر

حالت‌های مختلف سرعت شاتر را امتحان کنید

حالت‌های مختلف سرعت شاتر را امتحان کنید

برای خلق افکت‌های جالب از بازی کردن با سرعت‌های مختلف شاتر دوربین نترسید. وقتی در هنگام شب عکس می‌گیرید، از سه پایه استفاده کنید و سرعت شاتر دوربین را روی 4 ثانیه تنظیم کنید. در این حالت می‌بینید که حرکت هدف عکاسیتان به همراه دنباله ای‌از نور در عکس ثبت می‌شود. اگر سرعت شاتر بیشتری را انتخاب کنید (مثلا 1/250 ثانیه)، دنباله‌های نور بلند و روشن نمی‌شوند و حرکت هدف عکاسیتان را در عکس از بین می‌برید.

سعی کنید از اهداف متحرک با تنظیمات مختلف دوربین و پس زمینه‌هایی مانند موج‌های روی ساحل، ازدحام در حال پیاده روی، تردد خودروها، و سرعت‌های مختلف شاتر (برای ثبت حرکت تار شده یا ثابت کرده همه حرکت‌ها) عکس بگیرید.

هر بار که به منظور تار کردن حرکت از سرعت شاتر کم استفاده می‌کنید، لازم است که دوربین ثابت باشد و نلرزد. سه پایه قابل حمل 60 اینچی آمازون بیسیکس یک ابزار منحصر بفرد رده ابتدایی برای عکاسی با سرعت‌های پایین شاتر است.


ترفندهای عکاسی با دوربین دیجیتالی :‌ خرید تجهیزات شما را عکاس نمی‌کند!

بیشتر یاد بگیرید و کمتر روی تجهیزات سرمایه گذاری کنید

اگر در فکر این هستید که هزاران دلار را صرف خریدن یک دوربین جدید و لنزهای جدید کنید، در اشتباه هستید. مردم اغلب از این که می‌بینند ابزارها و تجهیزات جدیدشان نتایج مورد انتظارشان را ارائه نمی‌کنند، دلسرد می‌شوند.

شما می‌توانید با یک دوربین دیجیتالی ساده و لنزهای زوم استانداردش هم عکس‌های بسیار منحصر بفردی را ثبت کنید، ولی تنها به این شرط که درک عمیقی از اصول پایه عکاسی داشته باشید؛ به همین دلیل است که باید قبل از پرداخت مبالغ سنگین برای خریدن تجهیزات جدید، ابتدا روی ترکیب بندی منظره و میزان نور تسلط پیدا کنید.

بیشتر بخوانید:

منبع: exposureguide

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر