;
coinex

رقابت سنگین هواوی و سامسونگ در ایران و جهان ؛ پرفروش‌ترین برند موبایل کدام است؟‌

رقابت سنگین هواوی و سامسونگ در بازار ایران و جهان به نطر می‌رسد به سمت کفه شرکت چینی سنگینی می‌کند و هواوی در حال شکست دادن رقیب خود است.

کمپانی هواوی در بازار ایران و جهان به شدت در رقابت با سامسونگ، غول کره‌ای تولید کننده موبایل، موفق عمل کرده و در ایران و جهان خوب عمل کرده است. کمپانی هواوی در بازار جهانی فاصله بسیار اندکی با سامسونگ دارد و انتظارها بر این است که در صورت از میان رفتن تحریم‌های اعمال شده بر این شرکت از سوی آمریکا موفق شود شکست سنگینی را بر غول کره‌ای تحمیل کند.

کمپانی چینی در طول ۵ سال گذشته به شدت پیشرفت داشته؛ به طوری که در سال ۲۰۱۵ تعداد اسمارت‌فون‌هایش به ۱۰۴ میلیون عدد رسید. این بدان معناست که هواوی ۵.۵ درصد از بازار جهان را در اختیار خود دارد. یک سال بعد شرکت چینی اعلام کرد که پیش‌بینی می‌کند که تا ۲۰۲۱ به پرفروش‌ترین برند گوشی موبایل در جهان تبدیل خواهد شد. اکنون هواوی گزارش جدیدی ارائه کرده که این موضوع را تایید می‌کند.

رقابت سنگین هواوی و سامسونگ ؛ کدام پرفروش‌ترین برند موبایل در بازار ایران و جهان است؟

آنطور که استراتژی آنالیتیکس گزارش می‌دهد، در سال جاری میلادی شرکت جینی 251 میلیون گوشی به فروش رساند و با سهمی 17.7 درصدی به دومین برند پرفروش موبایل جهان تبدیل شد. این درحالی است که در سال 2019 سامسونگ 323 میلیون دستگاه فروخت و 21.3 درصد از بازار را در اختیار داشت. در مجموع این یعنی فاصله بین رتبه‌‌های اول و دوم در بازار جهانی فقط 3.6 درصد است.

فاصله دو شرکت از سال گذشته تا کنون کاهش داشته است. هواوی سال 2018 را با سهم 14.4 درصدی و سامسونگ با سهم 20.3 درصدی به پایان رساند. یعنی فاصله سال گذشته این دو از هم 5.6 بود. از تلاش قابل تحسین شرکت چینی همین بس که در طول سال‌های اخیر سامسونگ به تعداد گوشی‌های درحال فروش‌اش افزوده و با این حال هواوی در حال غلبه بر آن است.

تحریم‌های که ایالت متحده آمریکا در سال جاری میلادی بر شرکت چینی وارد کرده از رشد سریع و قابل توجه آن جلوگیری نکرده است. در کشور جین گوشی هواوی میت 30 به فروش بسیار قابل توجه‌ای دست پیدا کرده است. از آنجایی که خدمات گوگل بر روی این دستگاه قابل اجرا نیست، امکان عرضه آن در بازارهای جهان کم می‌شود.

نکته جالب اینکه در مقام سوم این رقابت شرکت اپل با فروشی بالغ بر ۱۹۳ دستگاه آیفون، قرار دارد. به بیان دیگر اپل سهمی ۱۳.۶ درصدی از بازار اسمارت‌فون‌ها را به خود اختصاص داده است. البته اپل در سایر عرصه‌های نظیر گجت‌ها با خودنمایی قابل توجه اپل‌واچ طرفداران بسیاری را به خود جذب کرده است.

رقابت سنگین هواوی و سامسونگ ؛ گزارش نیم‌سال اول ۹۸ دیجی‌کالا چه می‌گوید؟

در بازار ایران آمار و ارقام‌ها بسیار اندک هستند، اما هفته گذشته شرکت دیجی‌کالا گزارش جامع نیم سال اول ۹۸ خود را منتشر کرد و در بخش رفتار کاربران نکات قابل توجه‌ای را می‌توان در آن مشاهده کرد.

نکته بسیار قابل توجه در این گزارش این است که در میان تمامی دسته‌بندی‌های فروش دیجی‌کالا، هواوی پرفروش‌ترین برند محسوب می‌شود. شرکت چینی با سه پله صعود نسبت به سال گذشته، سهمی حدود ۱۰.۵ درصدی از فروش کل دیجی‌کالا را در اختیار و بالاتر شرکت‌هایی نظیر سامسونگ و نوکیا قرار دارد.

دیجی کالا
Credit: گزارش جامع نیم‌سال اول ۹۸ دیجی‌کالا

نمودار پرفروش‌ترین برند‌های موبایل در ایران نیز همپوشانی قابل توجه‌ای با پرفروش‌ترین برند‌های کلی بازار دارد. اگر دیجی‌کالا را به عنوان فروشگاهی با ۲۰ میلیون بازدید ماهانه ملاک قرار دهیم، در ایران هواوی، سامسونگ و نوکیا در رتبه‌های اول تا سوم بازار ایران در اختیار دارند و به ترتیب حدودا ۴۱ ، ۲۹ و ۱۲ درصد از فروش کل بازار آنلاین موبایل ایران را شامل می‌شود.

به نظر می‌رسد گزارش دیجی‌کالا آنقدر قابل اتکا باشد که بتوانیم آن را به کل بازار موبایل ایران تعمیم دهیم؛ البته در خلاء آمارها در این حوزه چاره دیگری نداریم. جایگاه اپل در این فهرست نیز قابل توجه است. شرکت آمریکایی پایین‌تر از آنر در رتبه ۵ام قرار گرفته است؛ موضوعی که به نظر می‌رسد به روابط سیاسی اقتصادی میان ایران و آمریکا بسیار ارتباط داشته باشد.

در فصل چهارم این گزارش به رقابت سنگین هواوی و سامسونگ در بازار ایران پرداخت است. در صفحه ۸۱ گزارش جامع دیجی‌کالا می‌خوانیم: «در سال ۱۳۹۶، برند اپل با سهم ریالی ۱/ ۱۱ درصد بالاتر از سامسونگ و هوآوی بود، درحالیکه در نیمه اول سال ۱۳۹۸هوآوی با داشتن سهم ۹/ ۱۰ درصد رتبه بالاتری از اپل و سامسونگ دارد.» نمودار زیر به خوبی سبقت هواوی از اپل و سامسونگ در بازار ایران را نشان می‌دهد.

رقابت هواوی و سامسونگ

آنطور که از این روند پیداست، به نظر می‌رسد کمپانی هواوی بازار فروش موبایل در ایران و جهان را به چنگ خود درآورد. اما مسلما غول تکنولوژی کره‌ای هم به این سادگی‌ها کوتاه نخواهد آمد و خط مشی‌های خود را با تغییراتی همراه خواهد ساخت. مواردی دیگری نظیر تحریم‌های اقتصادی آمریکا نیز در این رقابت سنگین هواوی و سامسونگ تاثیرات بسزایی دارند.

در شما در خصوص این رقابت چیست؟ آینده بازار فروش موبایل در ایران و جهان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بیشتر بخوانید:

منابع:

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر