coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

ارتودنسی ثابت و مراحل نصب آن بر دندان ها

ارتودنسی دندان یکی از روش های پرطرفدار و بسیار موثر در اصلاح طرح لبخند است که در انواع مختلف مانند ارتودنسی ثابت، ارتودنسی متحرک، ارتودنسی نامرئی و چندین سبک دیگر مانند دیمون انجام می گیرد.

ارتودنسی دندانی ثابت از روش ها و انواع قدیمی تر ارتودنسی دندان بوده و در بسیاری از موارد از آن استفاده می شود. معمولا متخصصین ارتودنسی در مواقعی که اقدام به منظم نمودن دندان ها می نمایند از ارتودنسی از نوع ثابت استفاده می کنند. ارتودنسی دندانی ثابت بسته به وضعیت بیمار در چندین جلسه انجام گرفته و مدت زمان نگهداری آن نیز از چند ماه تا چند سال متغیر خواهد بود.

کاربردهای ارتودنسی دندان

ارتودنسی شاخه ای از علوم گسترش یافته دندانپزشکی است که به منظور برطرف نمودن بهم ریختگی های دندانی، منظم نمودن ساختار فک، پیشگیری از بدشکلی های دهان و دندان و عفونت های پنهان دندانی مورد استفاده قرار می گیرد. انجام این روش در سنین پایین تر اهمیت بیشتری داشته و تاثیرات کارآمد تری خواهد داشت. ارتودنسی دندانی ثابت از جمله روش های بسیار موثر در توازن ساختار دندان ها و فک بوده و احتیاج به مراقبت های بسیار جدی خواهد داشت.

ارتودنسی ثابت چیست؟

ارتودنسی دندانی از نوع  ثابت از جمله انواع بسیار پرطرفدار ارتودنسی دندان بوده که احتیاج به خارج نمودن از دهان نداشته و در تمام مدت درمان به شکل ثابت در سطح دندان ها قرار داده می شود. در ارتودنسی دندانی ثابت، بریس ها در جنس های مختلف به سطح دندان چسبیده و سایر تجهیزات مورد نیاز ارتودنسی با آن ها تنظیم می شوند. بریس ها در این نوع از ارتودنسی قابلیت خروج از دهان را نداشته و در طول مدت درمان در دهان ثابت هستند. امروزه ارتودنسی های ثابت در رنگ های مختلف وجود داشته و از جذابیت فوق العاده ای در جمعیت نوجوانان و جوانان برخوردار هستند.

مزایای ارتودنسی ثابت

ارتودنسی ثابت، به دلیل ماندگاری و ثباتی که در سطح دندان ها دارد، قادر به تاثیرگذاری بیشتری بوده و امکان جا به جایی و دستکاری کردن توسط بیمار را نداشته و به دلیل قرارگیری دائمی در دهان، اثرات بهتر و موثرتری اعمال می نمایند. با اینکه امکان انجام ارتودنسی دندانی ثابت در هر سنی وجود داشته اما باید توجه داشت که بهترین و مناسب ترین سن برای انجام این روش، 10 تا 15 سالگی می باشد.

عوارض ارتودنسی ثابت

یکی از مشکلات اصلی ارتودنسی ثابت، باقی ماندن ذرات مواد غذایی در لا به لای بریس ها و افزایش ریسک ابتلا به پوسیدگی دندانی و عفونت های لثه است. به همین منظور توصیه می شود نکات بهداشتی را رعایت نموده و از مصرف بی رویه شیرینی جات، میوه های پوست دار و دانه های آجیل خودداری نمایید.

مراحل انجام ارتودنسی دندان به روش ثابت

انجام ارتودنسی ثابت در چهار مرحله انجام گرفته که به اختصار به آن ها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشد.

  • مشاوره و معاینه بیمار

در این مرحله بیمار به منظور مشاوره و معاینه وضعیت دندان های خود به دندانپزشک مراجعه نموده و مورد بررسی قرار می گیرد. در این جلسه نوع ارتودنسی مورد نظر پزشک و انجام درمان های ضروری پیش از ارتودنسی مانند جرم گیری، مصرف آنتی بیوتیک ها و درمان پوسیدگی ها تشخیص داده شده و تعداد جلسات درمانی بیمار مشخص می گردد.

  •  توضیح برنامه و مشاوره نوع وسایل ارتودنسی

در این جلسه، متخصص ارتودنسی برنامه جلسات درمانی را برای بیمار مشخص نموده و در مورد دستگاه ها و تجهیزات ارتودنسی ثابت، جنس بریس ها و براکت ها با شما صحبت خواهد نمود. علاوه بر هزینه ارتودنسی ، نحوه مسواک زدن، بهداشت دهان و دندان و رژیم غذایی پس از انجام ارتودنسی ثابت نیز به بیمار اطلاع رسانی خواهد شد. متخصص ارتودنسی  با توجه به وضعیت بیمار، وی را از طول دوره درمان که به مدت 2 تا 3 سال می باشد، همچنین از محدودیت های احتمالی پس از درمان مانند صحبت کردن(در ابتدای آغاز درمان ) ، غذا خوردن و … آگاه می نماید.

  • نصب دستگاه ارتودنسی ثابت

در این جلسه، درمان اصلی آغاز گردیده و متخصص شروع به نصب دستگاه ارتودنسی بر سطح دندان ها می نماید. بدین منظور سطح دندان ها کاملا تمیز شده و براکت ها در جنس های متفاوت بسته به پیشنهاد دندانپزشک و وضعیت مالی بیمار بر سطح دندان ها قرار داده می شوند، سیم و سایر تجهیزات نیز با براکت ها تنظیم شده و بسته به وضعیت بیمار این کار در یک تا سه جلسه به مدت یک تا یک و نیم ساعت انجام می گیرد.

  • نگهداری ارتودنسی و معاینات منظم

از جمله مهمترین مراحل انجام ارتودنسی ثابت، بررسی منظم و انجام معاینات پزشکی می باشد. توصیه می شود بیماران پس از انجام این روش حتما به پزشک خود مراجعه نموده و جلسات ویزیت را به تعویق نیندازند.

مدت زمان درمان ارتودنسی دندانی ثابت

این دوره بسته به وضعیت دندان های بیمار کاملا متغیر بوده و در بیشتر مواقع از چند ماه تا چند سال به طول می انجامد. پس از نصب دستگاه ارتودنسی ، دندانپزشک هر چهار تا هشت هفته یک بار وضعیت دندان های شما را چک نموده و هرگونه تغییر را برای بیمار اعمال خواهد نمود. متدها و تکنیک های امروزی و پیشرفت علم دندانپزشکی توانسته است از درد و ناراحتی ایجاد شده به دنبال انجام ارتودنسی ثابت کاسته و این روش را بسیار آسان و بی دردسر نموده است.

دقت کنید اگر قصد ارتودنسی دارید حتما به پزشک حاذق و متخصص در این زمینه مراجعه کنید چرا که مشکلات و صدمات ناشی از انتخاب نادرست شما ممکن است جبران ناپذیر باشد و ارتودنسی مجدد خطرناک است .دکتر مسعود داوودیان متخصص ارتودنسی در تهران هستند و دارای بورد تخصصی در زمینه ارتودنسی هستند ایشان با داشتن کلینیک مجهز و کادر مجرب یکی از بهترین متخصصی در حوزه ارتودنسی به شمار می روند . برای دریافت نوبت و مشاوره ارتودنسی و یا همچنین برای دیدن نمونه کارهای ایشان میتوانید به وب سایت دکتر داوودیان مراجعه کنید.

.

انتهای رپورتاژ آگهی

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر