;
coinex

اسپیس‌ایکس ساقی «گل» ایستگاه فضایی ؛ ارسال صدها گیاه «کانابیس» به ISS

کمپانی اسپیس‌ایکس در نظر دارد تا محموله‌ای از چندین گیاه کانابیس و قهوه را به سوی ایستگاه فضایی بین‌المللی راهی کند. با بررسی بیشتر این خبر همراه باشید.

فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) به زودی باید از چندصد مهمان سبز که کمپانی اسپیس‌ایکس (SpaceX) برای آنها فرستاده میزبانی کنند. از مارس ۲۰۲۰، پرواز کارگو CRS-20 این کمپانی ۴۸۰ عدد گیا «شاهدانه» (سویه قانونی و غیرمخدر گیاه کانابیس)‌ و نمونه‌هایی از محیط کشت سلول‌های گیاه قهوه به سوی ایستگاه فضایی ارسال خواهد کرد.

محققان در نظر دارند با چنین محموله‌ای تاثیرات کم‌گرانیش (Microgravity) را بر روی گیاهان مورد ارزیابی قرار دهند. بیانیه منتشر شده توسط کمپانی «بایوساینس‌ رنج فرانت» (BFR) نشان می‌دهد که این مطالعه با همکاری این کمپانی با ارزش تحقیقات بیوتکنولوژی، شرکت اسپیس‌سل (SpaceCell) و دانشگاه کلورادو انجام خواهد گرفت. با ادامه این خبر با تکراتو همراه باشید.

اسپیس‌ایکس «شاهدانه» و «قهوه» به ایستگاه فضایی می‌برد

هدف از این مطالعه بررسی تاثیرات محیط بدون جاذبه بر مسیرهای متابولیک گیاهان و پاسخ به این پرسش است که گیاهان در فضا آیا دستخوش تغییرات ژنتیکی از جنس جهش یا تغییراتی در بیان ژن‌هایشان می‌شوند یا خیر.

در این ماموریت ۴۸۰ محیط کشت گیاهی در انکوباتورهای فضایی قرار داده خواهد شد و دما را تنظیم می‌کنند و از راه دور توسط محققان روی زمین کنترل خواهند شد. دانشمندان FRB در تمام طول ماموریت نمونه‌های گیاهی را مورد ارزیابی قرار می‌دهند و RNA سلول‌ها را پس از ۳۰ روز حضور در فضا استخراج و بررسی می‌کنند تا تعیین کنن جاذبه کم و تشعشعات فضایی بر روند بیان ژن چه تاثیراتی می‌گذارد.

گل

دکتر «جاناتان ووت» (Jonathan Vaught)، هم‌بنیانگذار و مدیرعامل FRB،‌ در یک بیانیه آورده است: «این اولین باری است که گروهی از دانشمندان می‌خواهند اثرات کم‌گرانشی و پرواز فضایی را بر محیط کشت‌های سلولی گیاهان قهوه و شاهدانه مورد ارزیابی قرار دهند. برای حمایت از تئوری «بروز جهش در محیط فضا در سلول‌های گیاهی» استدلال‌های علمی وجود دارد. این فرصت خوبی است تا ببینیم آیا این جهش‌ها در صورت وقوع پس از بازگشت به زمین هم پایدار می‌مانند و آیا خواهیم توانست از آنها کاربردهای تجاری داشته باشیم یا خیر.»

شاهدانه با نام علمی Cannabis sativa var indica گیاهی یک ساله است که با بر‌گ‌های قطره‌ای آن را می‌‌شناسیم. میوه‌ ریز و روغنی این گیاه خاصیت آرامش‌بخشی دارد و استفاده‌های درمانی نیز از آن ثبت شده است. از گیاه شاهدانه مشتقات زیادی تهیه می‌شود که از مهم‌ترین آنها می‌توانیم به تخم شاهدانه، الیاف شاهدانه و مخدرهایی نظیر ماری‌جوانا و حشیش اشاره کنیم.

بیشتر بخوانید:

منبع: iflscience

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر