;
coinex

ماموریت چاندرایان 3 کلید خورد ؛ هندی‌ها بی‌خیال کره ماه نمی‌شوند

چاندرایان 3 تلاش خواهد کرد تا اولین فرود هند بر روی ماه را انجام دهد. این خبر به‌طور رسمی اعلام شد: هند بار دیگر تلاش خواهد کرد تا روی ماه فرود بیاید.

به‌گفته‌ی «ک. سیوان»، رئیس هیئت‌مدیره‌ی سازمان تحقیقات فضایی هند، در یک کنفرانس خبری در روز چهارشنبه (1 ژانویه)، ماموریت چاندرایان 3، که متشکل از یک ماه‌نورد و یک فرودآورنده‌ی ثابت است، توسط دولت هند تایید شده است.

هند به‌طور رسمی با قمرپیمای «چاندرایان 3» به ماه باز می‌گردد

اولین تلاش هند برای فرود روی ماه سپتامبر گذشته با شکست مواجه شد: چاندرایان 2 به‌شدت با سطح ماه برخورد کرده و متلاشی شد. اخبار مربوط به چاندرایان 3 شگفت‌آور نیست؛ رسانه‌های هندی در ماه نوامبر گزارش دادند که سازمان تحقیقات فضایی هند در حال طراحی این ماموریت است و در آینده‌ای نزدیک انتظار پرتاب وجود دارد.

چاندرایان 3
این تصویر باکیفیتی است که فضاپیمای چاندرایان ۲ از سطح ماه گرفته است. این کاوشگر قرار بود ۵ سپتامبر ۲۰۱۹ در قطب جنوب ماه فرود بیاید که با شکست مواجه شد. (اعتبار: India Space Research Organisation)

سیوان در کنفرانس خبری روز چهارشنبه تاریخ دقیقی برای این پرتاب اعلام نکرد. اما او از هزینه‌های تقریبی این ماموریت پرده برداشت: 6.15 میلیارد روپیه که مبلغی در حدود 91.2 میلیون دلار است. این مقدار به‌طور قابل توجهی ارزان‌تر از چاندرایان-2 با هزینه‌ی 9.7 میلیارد روپیه (136.1 میلیون دلار) است.

دلیل این تفاوت قیمت آن است که ماموریت قبلی شامل یک قمر مصنوعی، یک ماه‌نورد و یک فرودآورنده بود، اما چاندرایان-3 نیازی به قمر مصنوعی ندارد، زیرا قمر مصنوعی چاندرایان 2 سالم و دست‌نخورده باقی مانده است و  به‌گفته‌ی مسئولین سازمان تحقیقات فضایی هند، می‌تواند سال‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

سیوان هم‌چنین در این کنفرانس خبری در مورد ماموریت پرتاب انسان به فضای هند به‌نام «گاگانیان» نیز صحبت کرد. او گفت که چهار فضانورد برای این ماموریت انتخاب شده‌اند، اما از نام آن‌ها و تاریخ دقیق پرتاب رونمایی نکرد.

بیشتر بخوانید:

منبع: space

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر