;
coinex

بررسی مشخصات فنی سونی PS4 Pro : یک پلی استیشن ایده‌آل برای تلویزیون 4K

اگر می‌خواهید وارد دنیای بازی های 4K شوید، باید یک کنسول PS4 Pro بخرید. در این مطلب به بررسی مشخصات فنی سونی PS4 Pro پرداخته‌ایم.

پی اس 4 پرو ورژن ارتقاء یافته کنسول محبوب پلی استیشن 4 سونی است. این کنسول از نظر ویژگی‌ها و قدرت نمایانگر نسل جدید کنسول‌های سونی نیست، ولی یک کنسول بازی با کارایی بالا محسوب می‌شود که برای ارائه نرخ فریم روانتر، تصاویر 4K و رنج دینامیکی بالاتر طراحی شده است.

پی اس 4 پرو در اواخر سال 2016 وارد بازار شد و در حال حاضر کنسول پیشرفته گیمینگ سونی به شمار می‌رود. این دستگاه مجموعه‌ای منحصربفرد و در حال رشد از بازی های جذاب را نیز با گرافیک کارآمدش در اختیار کاربرانش می‌گذارد. تنها مشکل پی اس 4 پرو این است که دیگر قدرتمندترین کنسول بازی موجود در بازار نیست، زیرا ایکس باکس وان ایکس مایکروسافت آن را از نظر کارایی خام گرافیکی و پردازشی شکست داده است.

بررسی مشخصات فنی سونی PS4 Pro

کنسول مایکروسافت می‌تواند بسیاری از بازی‌ ها را با رزولوشن 4K واقعی اجرا کند، در حالی که PS4 از ترفندهای بصری مبتکرانه‌ای استفاده می‌کند تا رزولوشنی شبیه به رزولوشن 4K را ارائه کند. حال سوال این است که آیا ایکس باکس وان ایکس مایکروسافت واقعا بهتر از پی اس 4 پرو سونی است یا خیر؟

عملا خیر! پی اس 4 پرو دیگر قویترین کنسول بازی موجود در جهان نیست، اما می‌تواند بازی های بسیار منحصربفردی را اجرا کند. این کنسول علاوه بر این کاراییش را با قیمت بسیار خوبی در اختیار مالکان تلویزیون‌های 1080 پیکسلی و 4K می‌گذارد. در این مطلب به بررسی مشخصات فنی سونی PS4 Pro پرداخته‌ایم. با تکراتو همراه باشید.

مشخصات فنی سونی PS4 Pro : طراحی و ویژگی‌ها

بررسی مشخصات فنی سونی PS4 Pro : طراحی و ویژگی ها

اگر از کاربران پی اس 4 استاندارد، ایکس باکس وان اس یا ایکس باکس وان ایکس هستید، پی اس 4 پرو برای شما بزرگ جلوه می‌کند. این کنسول بازی از هر سه بعد (طول، عرض و ارتفاع) از پی اس 4 استاندارد بزرگتر است و اگرچه ارتفاع کمتری نسبت به ایکس باکس وان ایکس دارد، طول و عرضش از این دستگاه هم بیشتر است.


بررسی کامل کنسول بازی ایکس باکس وان اس مایکروسافت : باکیفیت بازی کنیم!


پی اس 4 پرو هم از یک پروفایل متوازی الاضلاعی بهره می‌برد، با این تفاوت که نوعی طراحی سه طبقه دارد و یک کاور پلاستیکی مات هم همه قسمت‌های بدنه‌اش را پوشانده است. پی اس 4 پرو نسبت به پی اس 4 استاندارد و ایکس باکس وان ایکس یا اس صدای فن بیشتری هم دارد، اما این صدا آنقدر زیاد نیست که آزاردهنده باشد. این کنسول علی رغم ابعاد بزرگش به راحتی در زیر تلویزیون شما نیز جا می‌شود.

سازنده مشهور ژاپنی در ساخت پی اس 4 پرو کلیدهای لمسی خارج سازی دیسک و پاور پی اس 4 اصلی را کنار گذاشته و به جای آن‌ها از کلیدهای فیزیکی استفاده کرده است و باید گفت که این تغییر علی رغم ارزان به نظر رسیدن کلیدها و سخت بودن پیدا کردن مکان آن‌ها در تنگناهای زمانی، یک بهینه سازی خوب محسوب می‌شود.

پی اس 4 پرو دو پورت USB هم در جلوی خود دارد که برای شارژ کردن دسته‌های بازی مناسب هستند، و یک پورت USB هم در پشت خود دارد که می‌توانید هارد درایو یا PSVR خود را به آن متصل کنید. یک کانکتور مخصوص برای اتصال دوربین پلی استیشن، یک خروجی اترنت، یک خروجی HDMI و یک خروجی دستگاه تصویری دیجیتالی از دیگر پورت‌های پی اس 4 پرو هستند. این کنسول برخلاف پی اس 4های کوچکتر از خودش برقش را از طریق یک کابل ضخیم دریافت می‌کند.

مشخصات فنی سونی PS4 Pro : مشخصات کلی

بررسی مشخصات فنی سونی PS4 Pro : مشخصات

همه بهینه سازی‌های اعمال شده در طراحی فیزیکی و ویژگی‌های پی اس 4 پرو در مقایسه با بهینه سازی‌های اعمال شده در سخت افزار این محصول بی اهمیت جلوه می‌کنند. این کنسول هم مانند پی اس 4 وانیلا به یک پردازشگر هشت هسته‌ای AMD جگوار مجهز شده با این تفاوت که سرعت آن از 1.6 GHz به 2.13 GHz رسیده است. در این کنسول هم پردازشگر با یک رم 8 گیگابایتی GDDR5 پشتیبانی می‌شود.

برتری دیگر پی اس 4 پرو نسبت به سایر پی اس 4ها به واحد پردازش گرافیکی آن مربوط می‌شود که سرعتش از 800 MHz به 911 MHz و تعداد هسته‌هایش از 18 عدد به 36 عدد ارتقاء یافته است. این بهینه سازی باعث شده است که راندمان خام گرافیکی پی اس 4 پرو به 4.2 ترافلاپس برسد در حالی که راندمان گرافیکی خام کنسول های پی اس 4 قبلی سونی 1.4 ترافلاپس است.

البته قابلیت HDR پی اس 4 پرو از این بهینه سازی استفاده نمی‌کند و به همین دلیل است که یک پی اس 4 استاندارد آن را پشتیبانی می‌کند. درواقع کار مهمی که واحد پردازش گرافیکی ارتقاء یافته پی اس 4 پرو انجام می‌دهد، اجرای گرافیک‌های 4K یا 1080 پیکسلی با با جزئیات بیشتر در نرخ فریم روانتر است.

قابلیت HDR کنتراست بهتر و سایه‌ها و رنگ‌های بیشتری را در اختیار کاربر می‌گذارد و در نتیجه باعث می‌شود که تصاویر عمق بیشتری داشته باشند و واضح و روشنتر به نظر برسند. محض اطلاع بد نیست بدانید که در یک فیلم HDR تصاویر واقعیتر و اثر تصویری بهتری دارند. در رابطه با کیفیت 4K هم به بیان ساده می‌توان گفت که این ارتقاء به جای 1080 پیکسل، 2160 پیکسل را در اختیارتان می‌گذارد و باعث می‌شود که بازی های پی اس 4 پرو وضوح و جزئیات بسیار بیشتری داشته باشند.

علی رغم این تفاسیر در رابطه با قابلیت‌های گرافیکی پی اس 4 پرو باید به دو نکته اشاره کرد. نکته اول این که اگرچه پی اس 4 پرو از پی اس 4 استاندارد قویتر است، به اندازه کافی قدرت ندارد که بیشتر بازی ها را با کیفیت 4K و نرخ فریم 30fps به راحتی اجرا کند؛ در نتیجه بیشتر بازی ها را با رزولوشنی بین 1080 تا 1440 پیکسلی اجرا می‌کند و سپس هوشمندانه کیفیت آن‌ها را ارتقاء می دهد یا به واسطه یک الگوریتم مبدل گرافیک 3 بعدی کامپیوتری اجرا می‌کند تا نتیجه‌ای شبیه به کیفیت 4K را ارائه کند.

نکته دوم این که سازنده مشهور ژاپنی به برنامه نویسان کمی آزادی داده تا از قدرت اضافی پی اس 4 پرو طبق سلیقه خود استفاده کنند. بیشتر برنامه نویسان در محصولاتشان کیفیت 4K را ارائه می‌کنند، ولی بعضی از آن‌ها نرخ فریم روانتر یا افکت‌های تصویری بیشتری را در قالب رزولوشن 1080 پیکسلی در اختیار کاربرانشان می‌گذارند. بعضی از سازندگان نرم افزار هم به شما این امکان را می‌دهند که نرخ فریم یا میزان وضوح تصویر را اولویت بندی کنید.

بررسی مشخصات فنی سونی PS4 Pro : مشخصات

علاوه بر این بروزرسانی سفت افزاری 5.5 با ارائه یک حالت سوپرسمپلینگ قدرتمند پی اس 4 پرو متصل شده به یک تلویزیون 1080p را مجبور می‌کند تا کیفیتی شبیه به کیفیت 4K را ارائه کند. حالت Boost یکی دیگر از قابلیت‌های گرافیکی ارائه شده از طرف برنامه نویسان است که باعث می‌شود بازی های فاقد بهینه سازی‌های پی اس 4 پرو هم روی این کنسول با سرعت بیشتری اجرا شوند. پی اس 4 پرو برخلاف پی اس 4 استاندارد که یک هارد ساتا 2 را در خود دارد، به یک هارد SATA 3 مجهز شده است و به همین دلیل بسیاری از بازی ها را نیز با سرعت بیشتری بارگذاری می‌کند.

مشخصات فنی سونی PS4 Pro : کنترلر

سونی کنترلر دوال شاک 4 را برای پلی استیشن 4 پرو و پلی استیشن 4 اسلیم از برخی جهات بهینه سازی کرد و حال مدل جدید این کنترلر دسته استاندارد سونی به شمار می‌رود. این دسته بهترین کنترلری است که تا به حال توسط سونی عرضه شده است و ابزارهای کنترلی دقیقی را در اختیار کاربر می‌گذارد. سازنده مشهور ژاپنی یک سطح شفاف را هم به بالای پد لمسی دسته بازیش اضافه کرده است تا روشنایی نوار نور موجود در دسته از آن عبور کند.


بررسی کامل پلی استیشن 4 اسلیم : یک کنسول مناسب برای اجرای بازی‌های پیشرفته!


این نوار و پد لمسی در بیشتر بازی های پلی استیشن 4 کاربرد یا جذابیتی ندارد، ولی در بازی های PSVR (مخصوصا در صورت عدم استفاده از کنترلرهای هدف گیرنده یا حرکتی) کاربرد دارد. دوربین پلی استیشن از این نوار نور استفاده می‌کند تا مکان کنترلر دوال شاک 4 را پیدا کند و کارایی آن را در اجرای فرامین کاربر بالا ببرد.

در مجموع درباره کنترلر هم باید گفت که دسته‌های ایکس باکس وان ایکس از دسته‌های پلی استیشن 4 پرو بهتر هستند، اما دوال شاک 4 هم کارایی خوبی در اجرای بازی ها دارد و استفاده راحتی را در اختیار کاربرش می‌گذارد.

مشخصات فنی سونی PS4 Pro : ویژگی‌های سرگرم کننده و بلو – ری

بررسی مشخصات فنی سونی PS4 Pro : ویژگی‌های سرگرم کننده و بلو – ری

شاید فکر کنید که پلی استیشن 4 پرو به دلیل نیم نگاهی که به کیفیت 4K دارد یک کنسول عالی برای طرفداران فیلم‌های 4K است، ولی این چنین نیست. سازنده مشهور ژاپنی برای این که بتواند قیمت این کنسول را کاهش دهد آن را به درایو 4K Blu-ray مجهز نکرده است، در حالی که ایکس باکس وان اس و ایکس باکس وان ایکس این درایو را هم در خود دارند. پلی استیشن 4 پرو بدون این درایو هم می‌تواند دیسک‌های بلو – ری را اجرا کند و کیفیت آن‌ها را افزایش می دهد تا رزولوشنی شبیه به رزولوشن 4K را ارئه کند، اما اگر به دنبال کنسولی هستید که بتواند دیسک‌های 4K Blu-ray را با کیفیت HDR اجرا کند، باید به سراغ کنسول های مایکروسافت بروید.

مشخصات فنی سونی PS4 Pro : واقعیت مجازی (VR)

بررسی مشخصات فنی سونی PS4 Pro : واقعیت مجازی (VR)

قبل از عرضه پلی استیشن 4 پرو امیدوار بودیم که این کنسول بتواند تجربه PlayStation VR را ارتقاء دهد و در هنگام استفاده از هدست VR سونی جزئیات بیشتر و کارایی بهتری را ارائه کند، اما پی اس 4 پرو بدون این قابلیت‌ها عرضه شد. بعضی از بازی هایی که روی دو کنسول جدید پی اس 4 سونی اجرا کردیم، روانتر و با مشکلات گرافیکی کمتری اجرا شدند و علاوه بر این اثر محو شدگی کمتری در اطراف لبه فریم داشتند. با این حال باید گفت که پلی استیشن 4 پرو نمی‌تواند بازی Skyrim VR را به خوبی بازی Skyrim Special Edition اجرا کند.

کاربران پی اس 4 پرو و نسل اول هدست‌های سونی علاوه بر این باید بدانند که جعبه تقسیم این کنسول نمی‌تواند سیگنال  4K HDR را به خوبی منتشر کنند و به همین دلیل کاربر باید مدام در هنگام تغییر حالت گیمینگ از 4K به PSVR و برعکس کابل‌های HDMI را قطع و وصل کنند.

مشخصات فنی سونی PS4 Pro : کارایی

پلی استیشن 4 پرو به قدرتمندی ایکس باکس وان ایکس نیست، به ندرت خروجی 4K واقعی را ارائه می‌کند و سخت افزارهایش هم نسبت به سخت افزارهای یک رایانه گیمینگ قدیمی هستند. اگر بازی هایی مانند Rise of the Tomb Raider، Assassin’s Creed: Origins، Star Wars: Battlefront II و Call of Duty: World War II  را روی ایکس باکس وان ایکس و پلی استیشن 4 پرو اجرا کنید، متوجه می‌شوید که کنسول مایکروسافت کیفیت و نرخ فریم بهتری را ارائه می‌کند.

اما اگر پای این مقایسه مستقیم در میان نباشد، به این نتیجه می‌رسید که PS4 Pro سونی هم توانایی خوبی در اجرای بازی ها دارد. این بازی ها شاید 4K واقعی نباشند، ولی روی یک نمایشگر 4 کی با کیفیت منحصربفردی نمایش داده می‌شوند، تا حدی که بیشتر گیمرهای حرفه‌ای نمی‌توانند تفاوت کیفیت موجود را تشخیص دهند. از طرف دیگر اگر که یک بازی 1080 پیکسلی را روی پی اس 4 استاندارد و پرو اجرا کنید، متوجه برتری برجسته پی اس 4 پرو می‌شوید. به بیان ساده زمانی که دستتان به پی اس 4 پرو برسد دیگر نمی‌خواهید از کنسول های قبلی سونی استفاده کنید.

مقایسه مستقیم این موضوع را هم کمرنگ می‌کند که استودیوهایی که بهترین کارایی را از پی اس 4 سونی می‌گیرند، سازندگانی هستند که به طور انحصاری فقط برای سونی بازی می‌سازند. این موضوع را بازی هایی مانند Uncharted 3، The Last of Us، Killzone 3 و inFamous برای پی اس 3 و Uncharted 4، Uncharted: The Lost Legacy و Horizon: Zero Dawn برای پی اس 4 نشان دادند. به سختی می‌توانید بازی را برای کنسولی پیدا کنید که از Uncharted: The Lost Legacy و Horizon: Zero Dawn بهتر باشند. این دو بازی روی تلویزیون‌های بزرگ 4K دارای قابلیت HDR شما را حیرت زده می‌کنند.

سونی در ساخت پی اس 4 پرو دارندگان تلویزیون‌های 1080p را هم در نظر گرفته و برنامه نویسان را ترغیب کرده است که حالت‌های 1080 پیکسلی دقیقتری را در بعضی از بازی های پی اس 4 پرو مانند Rise of the Tomb Raider ارائه کنند یا از قدرت اضافی این کنسول استفاده کنند و نرخ فریم 60fps را در اختیار گیمرها بگذارند. کاربرد حالت‌های Boost و سوپرسمپلینگ در این است که حتی در رزولوشن 1080 پیکسلی هم کاربر تصاویر واضحتر و زیباتری را دریافت می‌کند.

مشخصات فنی سونی PS4 Pro : دلیل خرید

اگر به دنبال سریعترین، قویترین و مجهزترین کنسول بازی 4K هستید، باید ایکس باکس وان ایکس مایکروسافت را با پرداخت 499 دلار خریداری کنید، ولی باید در نظر داشته باشید که پی اس 4 پرو از این محصول 100 دلار ارزانتر است و علاوه بر این بازی های بهتری را در اختیار شما می‌گذارد. پی اس 4 پرو اختلاف قیمت زیادی با پی اس 4 استاندارد ندارد، اما در صورتی که می‌خواهید یک تلویزیون 4K بخرید توصیه می کنیم که این اختلاف بها را بپردازید. در نظر داشته باشید که پلی استیشن 4 پرو نسبت به پلی استیشن 4 استاندارد کیفیت گرافیکی بسیار بهتری را هم در اختیارتان می‌گذارد.

مشخصات فنی سونی PS4 Pro : نتیجه گیری

پی اس 4 پرو دیگر برترین کنسول بازی موجود در بازار نیست، اما اگر می‌خواهید وارد دنیای بازی های 4K شوید راهکار خوبی برای شما محسوب می‌شود.

ویژگی‌های اصلی:

  • قابلیت‌های 4K و HDR
  • 1 ترابایت فضای داخلی

نقاط قوت:

  • گرافیک عالی در رزولوشن 4K و قابلیت HDR
  • عملکرد بی صداتر و سرعت بارگذاری بیشتر بازی ها نسبت به پی اس 4 استاندارد
  • ارتقاء بعضی از بازی های PS4 و PSVR

نقاط ضعف:

  • نداشتن قابلیت 4K Blu-ray
  • ارزان به نظر رسیدن کلیدهای پاور و خارج کننده دیسک

بیشتر بخوانید:

.

منبع: trustedreviews

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر