;
coinex

نشانه‌ها و علائم ویروس کرونا ؛ از نشانه‌های بیماری مرموز چینی چه می‌دانیم؟

علائم ویروس کرونا چیست؟ بیماری مرموز چیزی تاکنون نزدیک به ۲۰ نفر را در چین کشته و وجود دو بیمار کروناویروس نیز در آمریکا تایید شده است.

ویروس جدید کرونا مرگبار ووهان، که نام علمی آن 2019-ان.سی.او.وی (2019-nCoV) است، تا روز چهارشنبه در چین 17 نفر را کشته و حداقل 554 فرد دیگر را آلوده کرده است. ایالات متحده نیز روز سه‌شنبه اولین مورد بیماری خود را تایید کرد: مردی در دهه‌ی سوم زندگی‌اش در ایالت واشنگتن که از چین دیدن کرده بود.

دانشمندان هنوز در تلاشند تا به‌طور کامل این ویروس را درک کنند. آن‌ها طی همین هفته تایید کردند که انتقال فرد به فرد کروناویروس ممکن است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) اطلاعات جامعی را در مورد علائم ویروس کرونا و راهکارهای موجود برای در امان ماندن از شر این ویروس منتشر کرده است. دیروز در تکراتو مفصلا در مورد هشدار جدی محققان در مورد شیوع یک بیماری سارس مانند مرموز! صحبت کردیم. در این نوشتار به سراغ علائم بیماری ویروس کرونا می‌رویم.

هرآنچه از نشانه‌ها و علائم ویروس کرونا می‌دانیم

آنطور که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (سی.دی.سی) می‌گوید افراد مستعد به کرونا ویروس دو ویژگی مهم دارند. طبق گفته‌ی این مرکز، افرد ممکن است در خطر باشد اگر:

  • بعد از مسافرت به ووهان (شهر منشاء بیماری در چین) یا تماس نزدیک با فرد مشکوک به بیماری داشته و یا حالا پس از دو هفته برای این ویروس تحت‌نظر بوده است، دارای تب و نشانه‌های بیماری خفیف تنفسی، مانند سرفه و مشکل در تنفس، باشد.
  • بعد از تماس نزدیک در طی دو هفته‌ی گذشته با کسی که تایید شده است که حامل ویروس کرونا بوده، دارای تب و نشانه‌های بیماری خفیف تنفسی باشد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، تماس نزدیک را «قرار گرفتن در محدوده‌ی 1.8 متری و یا داخل یک اتاق به‌مدت طولانی و بدون پوشش محافظ مناسب با فردی که دارای ویروس کرونا است» یا «تماس مستقیم با ترشحات عفونی بیمار ویروسی بدون پوشش محافظ مناسب» تعریف می‌کند. این مرکز هم‌چنین اعلام کرد تماس نزدیک می‌تواند شامل «مراقبت، زندگی، عیادت، یا استفاده‌ی مشتراک از اتاق با بیمار» باشد.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره ویروس کرونا ؛ منشا، علائم، درمان و خطرات کروناویروس

سی.دی.سی می‌گوید اگر اخیرا به ووهان چین سفر کرده‌اید و هرگونه سطحی از علائم ذکر شده را دارید، سریعا خود را به نزدیک‌ترین مرکز درمانی برسانید و از تماس با سایر افراد خودداری کنید. هر فردی که مشکوک به داشتن این علائم است باید در خصوص علائم ویروس کرونا مورد ارزیابی قرار بگیرد.

به نقشه زیر دقت کنید. تاکنون موارد ابتلا به کروناویروس در کشورهای چین، کره، ژاپن و آمریکا دیده شده‌ است. در چین اوضاع وخامت بیشتری دارد، به طوری که تاکنون بیش از ۵۰۰ نفر به نسل جدید ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد حدود ۲۰ نفر تاکنون جان خود را از دست داده‌اند.

نقشه پراکندگی ویروس کرونا. (اعتبار: بیزنس اینسایدر)

چه کسانی در برابر ویروس کرونا بیشتر در معرض خطرند؟

کرونا ویروس‌هایی نظیر 2019-nCoV برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند، مانند کودکان و افراد سالخورده، خطرات بیشتری را به دنبال دارد. هیچ واکسنی برای محافظت از افراد در برابر ابتلا به کروناویروس وجود ندارد. حیوانات خانگی نیز در معرض ابتلا هستند؛ آنها به سرعت مبتلا شده و جان خود را از دست می‌دهند.

منشاء کروناویروس ووهان به بازاری در این شهر برمی‌گردد که محل داد و ستد غذاهای دریایی و حیوانات زنده نظیر گربه‌های زباد (Civet) بوده است. دولت چین این بازار را در روز نخست سال جدید میلادی پلمب کرد.

محافظت در برابر ویروس کرونا

سازمان CDC و نیز سایر متخصصان سلامت، راهکارهای محافظت در برابر کروناویروس را به ویژه در هنگام سفر منتشر کرده‌اند. برای حفاظت از خود در برابر کروناویروس موارد زیر را جدی بگیرید:‌

  • از افرادی که علائمی نظیر سینه‌پهلو و سرماخوردگی معمولی را،‌ نظیر آبریزش بینی و سرفه، از خود بروز می‌دهند فاصله بگیرید.
  • با دست‌های نشسته هرگز چشم، بینی و دهان خود را لمس نکنید.
  • دست‌های خود را مرتب با آب و صابون بشوئید و مالیدن دست‌ها را حداقل ۲۰ ثانیه ادامه دهید.
  • در صورت امکان از ضدعفونی‌کننده‌های دست الکلی استفاده کنید.
  • تا حد امکان از هرگونه تماسی با حیوانات و حضور در بازارهای فروش حیوانات خودداری کنید.

سازمان بهداشت جهانی روز چهارشنبه یک جلسه اضطراری با موضوع کروناویروس برگزار کرد. در پایان این جلسه مقامان این سازمان شیوع ویروس کرونا در جهان را در سطح «اضطراری» تشخیص ندادند.

بیشتر بخوانید:

منبع: sciencealert

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر