;
coinex

طرز تهیه قهوه و انواع آن ؛ آشنایی با بهترین روش های درست کردن قهوه

از دنیای قهوه‌ها چه میدانید؟ انواع قهوه کدامند؟ طرز تهیه قهوه چگونه است؟ در این مطلب علاوه بر آشنایی با انواع مختلف قهوه برای یافتن پاسخ این سوالات با ما همراه باشید.

برای من دانشجو زیاد پیش آمده که شب امتحان موکاپات در دست به سمت آشپزخانه روان شوم تا با کمی بیشتر بیدار ماندن به نمره بهتر امید بیشتری داشته باشم. یا یک کارمند ممکن است در اداره روزی دو شات اسپرسو مصرف کند. اما قهوه ها آنقدر متنوع و جذاب هستند که شما می‌توانید به آنها به چشم تفریح و لذت نگاه کنید. کافه و کافه نشینی در هر جایی از دنیا با نوشیدن قهوه نیز همراه است. نوشیدن قهوه همانا و صحبت های تمام نشدنی نیز همانا.

قهوه چیست ؛ چگونه در خانه قهوه درست کنیم؟

  • با بهترین روش های درست کردن قهوه آشنا شوید!

اولین نشانه‌های قهوه مربوط به جایی در اتیوپی است که به نام کافا (kaffa) شناخته میشد. در حدود قرن یازدهم میلادی بود که استفاده از این گیاه به انحای مختلف میان مردم آن منطقه رواج یافت. البته قطعا طرز تهیه قهوه نزد مردم اتیوپی در قرن یازدهم میلادی با طرز تهیه قهوه در قرن بیستم بسیار متفاوت بوده است. مردم منطقه فقط متوجه شده بودند که مصرف این گیاه انرژی خوبی به آنها میبخشد و به زبان بومی خود به آن بونو میگفتند. که البته جالب است ابوعلی سینا در کتاب قانون با همین نام به اشار میکند.

به تدریج و در قرن چهاردهم میلادی این نوشیدنی محبوب به شبه جزیره عربستان وارد شد. نوشیدن آن میان اعراب به زودی به یک عادت روزانه تبدیل شد. و آب و هوای مناسب یمن در جنوب شبه جزیره نیز، عاملی شد در کشت و کار گسترده این نوشیدنی دوست داشتنی. افزایش تولید و مصرف قهوه به نوبه خود معلول عامل دیگری نیز بود: دین مبین اسلام.

بهترین قهوه سازهای جهان : خواب را از چشمانتان می‌گیرند

آمدن اسلام، نوشیدنی محبوب و دلخواه و باب میل اعراب یعنی مشروبات الکلی را جزو نوشیدنی های ممنوعه قرار داده بود. البته موضوع ما طرز تهیه قهوه است نه ممنوعیت شراب برای اعراب. اما تاریخچه قهوه و سایر نوشیدنی‌ها مبحث جالبی است. {سردبیر: اگر به این موضوع علاقه‌مندید پیشنهاد می‌شود به سراغ کتاب «تاریخ جهان در ۶ لیوان» (‌A History of the World in 6 Glasses) نوشته تام استندج نگاهی بیاندازید. پادکست بی‌پلاس نیز خلاصه‌ای از این کتاب را ارائه کرده است که با سرچ در گوگل به آن خواهید رسید.}

به هر صورت ممنوعیت شراب، حس و حال را از اعراب گرفته بود و آنها هیچ چیز جایگزینی برای آن نداشتند. قهوه اما ظاهرا تا حدی توانست جای شراب را برای اعراب بگیرد. چرا که به سرعت و در سطح گسترده به تولید انبوه و مصرف زیاد رسید،‌ قهوه خانه ها ساخته شدند و حتی ذکر قهوه به اشعار و داستان ها و ضرب‌المثل ها رسید. البته که بعد از مدتی نسبت به قهوه هم شک‌هایی وارد شد و در باب شباهت تاثیرات قهوه و الکل بر آدمی بحث هایی داشتند، اما در نهایت مصرف قهوه به آنچه بدل شد که می‌بینیم.

به هر صورت قهوه و مصرف آن در جهان اسلام به حد زیادی رشد پیدا کرد و قهوه‌خانه‌ها به تدریج جای خود را در مناطق مختلف باز کردند. در حدود قرن پانزدهم و در دستگاه دولت عثمانی بود که قهوه ترک به یکی از محبوب ترین نوشیدنی‌های دربار ترک‌ها بدل شد.

از همین جا و طی قرن شانزدهم قهوه از عثمانی و از سواحل شمال آفریقا به اروپا و انگلستان راه یافت. قهوه، طرز تهیه قهوه و قهوه نوشی و کافه نشینی در اروپا معانی جدیدی پیدا کرد و به شکل عجیبی گسترش یافت. در آنجا هم دین نقش مهمی ایفا کرد. میگویند پاپ وقت به حدی از نوشیدن یک فنجان قهوه تحت تاثیر قرار گرفت که پیشنهاد داد انحصار کشت و تجارت آن را از دست مسلمانان خارج کنند.

با ذکر مختصری در باب تاریخ قهوه، در ادامه این گفتار با ما همراه باشید تا به انواع و طرز تهیه قهوه بپردازیم.

طرز تهیه قهوه ترک (Turkich coffe)

  • یک نوشیدنی گرم از دل تاریخ!

همانطور که پیشتر ذکر شد، قهوه ترک از علایق درباریان دولت عثمانی بود. اما این قهوه در اصل از طریق یکی از حکمرانان سلطان سلیمان که در یمن مستقر بود، به دربار عثمانی راه یافت. او که در مدت اقامت در یمن شیفته این نوع از تهیه قهوه شده بود آنرا به سلطان سلیمان و سایر درباریان نیز منتقل کرد. جالب است بدانید قدیمی ترین آثار به جا مانده از این طرز تهیه قهوه نیز مربوز به دربار عثمانی است.

پودر قهوه ترک از آسیاب دانه های قهوه به ریزترین اندازه ممکن (چیزی شبیه به آرد) تهیه میشود. طرز تهیه قهوه ترک نیز نه ابزار چندان خاصی میخواهد و نه هزینه زیادی دارد. البته قیمت پودر قهوه میتواند متغیر باشد و بسته به کیفیت بالا و پایین باشد.

طرز تهیه قهوه ترک در کشورها و مناطق مختلف با کمی تفاوت انجام میگیرد ولی بطور کلی؛ برای درست کردن قهوه ترک، قهوه آسیاب شده داخل یک ظرف کوچک مخصوص که جازوه (جَذوه یا cezve) و همچنین ایبریک Ibrik  نامیده می شود، با ترکیبی متناسب از آب و در صورت تمایل شکر، تهیه می‌شود.

در ایران تهیه قهوه ترک به این صورت است که ابتدا محلول قهوه و آب (شکر) را به خوبی به هم میزنند. سپس آنرا روی شعله قرار میدهند تا آب به نقطه جوش برسد و کف مخصوص قهوه ترک روی سطح قهوه ظاهر شود. در این مرحله و پیش از بالا آمدن کف قهوه به سمت دهانه ظرف است که قهوه جوش را از روی شعله برمیدارند. قهوه آماده سرو است.

طرز تهیه قهوه فرانسه (filter coffee)

  • یک اختراع قرن ۱۸امی!

قهوه فرانسه را اسقف اعظم پاریس در قرن 18 میلادی،  ژان‌باپتیست ‌دوبِلوآ، اختراع کرد. او که به قهوه علاقه وافری داشت در تمام عمر خود تلاش های وافری برای ابداع روش خاصی برای تهیه قهوه با کیفیت بهتر داشت.

قهوه فرانسه بر خلاف قهوه ترک در اندازه درشت‌تر آسیاب میشود و با دستگاه قهوه ساز و یا فرانسه ساز (فرنچ پرس) دم می شود. به شکلی که در تهیه این نوع از قهوه، دانه‌های قهوه در فلیتر کاغذی (دستگاه قهوه‌ساز)‌ یا فیلتر توری (فرنچ پرس) باقی مانده و فقط عصاره قهوه است که از طریق آب جوش به مخزن دستگاه هدایت میشود. قهوه فرانسه مانند چای رقیق و فاقد کف و لرد ته فنجان است و معمولا در لیوان معمولی سرو می گردد.  قهوه فرانسه یکی از آسان دم ترین انواع قهوه است.

 قهوه اسپرسو (espresso)

  • همه چیز ماشینی می‌شود!

حوالی سال 1901، همزمان با نوآوری های ناشی انقلاب صنعتی اروپا دستگاه اسپرسوساز در ایتالیا متولد شد، قبل از اختراع ماشین‌های اسپرسوساز در قرن 19، قهوه اسپرسو تقریبا وجود نداشت. در حقیقت نام اسپرسو از همین نام دستگاه گرفته شد.

قهوه‌خانه‌های قرن نوزدهم مکان‌های آرامی بودند، اما بعد از ابداع اسپرسو طولی نکشید که به کافه‌هایی که مخاطبان روشن‌فکر داشتند، تبدیل شدند. مورد توجه قرار گرفتن قهوه اسپرسو در ایتالیا مصادف بود با توسعه شهرنشینی. اسپرسوبارها مکانی بودند برای دیدار و هم نشینی مردم؛ مانند قهوه‌خانه‌های چندصدسال قدیمی تر در خاورمیانه.

در ابتدا ماشین های ساخته شده قهوه‌‌ را نه در قوری،  بلکه به طور مستقیم در فنجان می‌ریخت و این ویژگی در زمان خود بسیار ایده‌آل محسوب می‌شد. به طور کلی طرز مکانیزم این ماشین های اسپرسو ساز، الهام‌بخش بسیاری از اسپرسوسازهایی شد که در طول قرن بیستم در اکثر کافه‌های جهان رایج بود.

اسپرسوسازهای اولیه شبیه به ماشین‌های بخار لوکسی بودند که به شکل استوانه‌ای ساخته می‌شدند، مخزن آب انها در کف استوانه قرار داشت و شیرها و دسته‌ها از بدنه‌ی دستگاه بیرون زده بودند. این دستگاه‌های قهوه‌ساز لوکس تا جنگ جهانی دوم در کافه‌های اروپا رایج بود. بعد از جنگ جهانی مردم قهوه خور، قهوه‌های‌شان را سنگین‌تر و سریعتر می خواستند.

در دهه‌های 30 و 40 مصرف قهوه ایتالیایی کاهش یافت (در ابتدا به دلیل سیاست‌های محدود کننده واردات و سپس به دلیل کمبود زمان جنگ)، با این حال دستگاه اسپرسو ایده‌آل با نام‌هایی مانند فرانسیسکو الیلی و آچیل گاگیا چندین پیشرفت را به خود دید.

Faema E61 پدر اسپرسو مدرن است. این اولین ماشین نیمه اتوماتیک بود که نیاز به هیچ کار بیش از حد (خرحمالی) را نداشت. با این­حال به باریستا اجازه داد تا کاراکترهای عصاره‌گیری را مدیریت کند. دیگ داخلی بجای عمودی، بصورت افقی تنظیم شده بود، بلافاصله قهوه‌خانه را به یک محیط اجتماعی تبدیل کرد که مشتری و باریستا می‌توانند در حالیکه صحبت می‌کنند، شات اسپرسو را بکشند.

طرز تهیه قهوه اسپرسو

قهوه اسپرسو نرم تر از فرانسه و زبرتر از ترک آسیاب می شود و بادستگاه مخصوص اسپرسوساز دم می شود به صورتی که آب با فشار زیاد از قهوه عبور داده می شود و عصاره قهوه  به طور کامل خارج می گردد، اسپرسو  در فنجان کوچکتر از قهوه ترک سرو می شود و کف نازک و روشنی روی آن می بندد (اگر دستگاه خوب و قهوه مناسب استفاده گردد) و فاقد لرد است. اسپرسو یکی از محبوب ترین و دوست داشتنی ترین قهوه‌ها در دنیا می باشد. اسپرسو پایه و به اصطلاح (قهوه ی پایه) نوشیدنی های مختلفی همچون لانگو و کاپوچینو و لاته و آمریکانو و غیره می باشد.

بیشتر بخوانید:

قهوه اسپرسو را می توان با دستگاه ها و قهوه جوش های متفاوتی که امروزه در بازار بسیار گسترده و متنوع می باشد تهیه نمود.

محبوب ترین قهوه جوش های خانگی را می توان موکاپات نامید که امروزه در خانه هر قهوه دوستی پیدا خواهید کرد. موکاپات ها یا همان قهوه جوش ها در عرض چند دقیقه و بدون زحمت زیادی به شما یک شات قهوه اسپرسو خواهند داد. موکاپات ها امروزه در سایزهای مختلف و در شکل و رنگ بندی های بسیار متنوع در بازار موجود می باشند.

طرز تهیه قهوه های دمی

  • نوشیدنی که تبدیل به صنعت شد!

امروزه با گسترش صنعت قهوه و تبدیل آن به یکی از پر سودترین تجارت‌ها روش های مختلف دم کردن نیز در دنیا باب شده . یکی از روش های بسیار محبوب این روزها دم‌آوری قهوه بصورت قطره‌ای و فیلتری می باشد که با استفاده از قهوه ساز های خاصی همچون سایفون , کمکس و V60 می باشد. در این نوع دم آوری معمولا آسیاب قهوه درشت تر و تقریبا هم اندازه با آسیاب فرانسه می باشد. در این نوع دم آوری معمولا یک قهوه صاف بدون لرد(ته نشین ) و معمولا فاقد کف را خواهید داشت.

طرز تهیه قهوه فوری

  • سریع، سریع، سریع‌تر!

به احتمال بسیار قوی نام قهوی فوری را شنیده باشید و اصطلاحی که بسیار رایج شده (نسکافه) و یا کافی میکس می باشد که به جای قهوه فوری استفاده می کنیم.اما تفاوت قهوه فوری با قهوه دم کردنی در چیست؟

به طورکلی باید گفت به قهوه هایی که در یک روند و با فرمول خاص کارخانه‌ای به طور مثال (شرکت نسکافه) فراوری شده و به صورتی تبدیل می شود که با آب جوش و یا شیر به شما یک نوشیدنی آماده بدهد قهوه فوری یا به اصطلاح انگلیسی (Instant coffee) گفته می شود.

بسیاری از این قهوه های فوری با ترکیب های مختلف و فراوری های مختلف عرضه می شود. شرکت‌های مختلف با فرمول‌ها و متدها خاص خود اقدام به تولید این محصول میکنند. گاها حتی نمونه‌های طعم‌دار نیز تولید میکنند.

بیشتر بخوانید:

گردآوری: techrato

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    سلام
    سایت خوب و مفیدی دارید
    موفق باشید
    سوله آکام فلز

    پاسخ