;
coinex

نحوه حل مشکل پر بودن حافظه گوشی اندروید ؛ کمبود حافظه دردسر اصلی کاربران!

ظرفیت حافظه یک دستگاه آنقدر زیاد نیست که به نظر می‌رسد و همه مشکلات ناشی از همین موضوع است. این مطلب حل مشکل پر بودن حافظه گوشی اندروید را آموزش می‌دهد.

برای مثال دستگاهی با 32 گیگابایت حافظه داخلی هرگز کل این فضا را برای دانلود اپلیکیشن‌ها و نرم افزارهای مورد نیازتان ارائه نمی‌کند، زیرا بخش زیادی از این ظرفیت توسط سیستم عامل گوشی و نرم افزارهای نصب شده توسط سازنده دستگاه اشغال می‌شود و مقداری از حافظه هم بسته به نحوه فرمت بندی ظرفیت حافظه توسط سیستم عامل تلف می‌گردد.

خیلی از افراد از این موضوع آگاهند و هنگامی که در روند نصب یک نرم افزار مهم با پیام Insufficient storage available مواجه می‌شوند، کاری جز حرص خوردن ندارند. گاهی اوقات هم علی رغم وجود فضای کافی برای آپدیت یا نصب یک نرم افزار، دستگاه برای انجام این روند با کمبود فضا روبرو می‌شود و به همین دلیل کاربر نمی‌تواند برنامه مورد نظرش را نصب یا بروزرسانی کند.

معنی پر بودن حافظه گوشی چیست؟

وقتی که این پیام روی یک گوشی اندروید ظاهر می‌شود، معنی آن این است که دستگاه فضای ذخیره سازی کافی برای نصب و اجرای نرم افزار ندارد. چنین خطاهایی شما را ترغیب می‌کنند که نرم افزارهای دیگر را به منظور آزاد سازی مقداری فضا پاک کنید یا دیتای موجود در دستگاه را پاک کنید تا فضای کافی و بیشتری برای نصب نرم افزار جدید وجود داشته باشد. در این مقاله به علل ظاهر شدن این خطا و نحوه حل مشکل پر بودن حافظه گوشی اندروید پرداخته‌ایم. با تکراتو همراه باشید.

معنی پر بودن حافظه گوشی چیست؟

حل مشکل پر بودن حافظه گوشی اندروید

خطای Insufficient storage available به طور ناگهانی زمانی ظاهر می‌شود که کاربر می‌خواهد یک اپلیکیشن، فیلم یا تصویر بزرگ را از حافظه داخلی گوشی خود به حافظه خارجی آن منتقل کند. چنین اقدامی باعث خراب و اشباع شدن حافظه کش می‌شود. داده‌های کش قدیمی و غیرضروری در پوشه زباله دان گوشی ذخیره می‌شوند. این فایل‌های کش اغلب خودشان را پاک می‌کنند، با این حال انتقال فایل‌های بزرگ رسانه‌ای دیتای کش را ثبت می‌کند.

یکی دیگر از دلایل بروز خطای Insufficient storage available فقدان فضای عملکرد کافی است. هر نرم افزار اندرویدی سه حجم فضا را اشغال می‌کند؛ یکی برای خودش، یکی برای فایل‌های دیتایش و دیگری برای کش. زمانی که حجم کش زیاد شود، مقدار زیادی از فضا توسط آن اشغال می‌شود، حتی اگر که سیستم عامل گوشی گزارش دهد که فضای مورد نیاز برای اشغال کردن توسط فایل‌های کش آزاد است. بنابراین می‌توان گفت که پاک کردن این کش یک راهکار بسیار مفید برای حل مشکل پر بودن حافظه گوشی اندروید شماست. برای حل مشکل پر بودن حافظه گوشی اندروید می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید.

راه حل 1: پاک کردن فایل‌های کش

راه حل 1: پاک کردن فایل‌های کش

پاک کردن فایل‌های کش اولین قدم برای حل مشکل پر بودن حافظه گوشی اندروید است. برای انجام موفق این اقدام باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • از صفحه خانه ابتدا به قسمت تنظیمات و سپس قسمت Application manager بروید.
  • به قسمت دانلودها بروید؛ در این قسمت همه اپلیکیشن‌های دانلود شده و فضای اشغال شده توسط آن‌ها نمایش داده می‌شوند.
  • از قسمت منو گزینه sort by size را انتخاب کنید تا اپلیکیشن‌ها به ترتیب اندازه نمایش داده شوند.
  • حال یک برنامه را که فضای اشغال توسط آن، کش و دیتایش نمایش داده شده است، لمس کنید.
  • گزینه Clear cashe را لمس کنید تا فایل‌های کش پاک شوند.
  • این اقدام را برای سایر نرم افزارها هم انجام دهید.

شما می‌توانید کش همه اپلیکیشن‌ها را به طور همزمان هم به نحو زیر پاک کنید:

  • به قسمت تنظیمات گوشی خود بروید.
  • گزینه Storage را لمس کنید.
  • گزینه cached data را پیدا و لمس کنید.
  • حال یک پاپ آپ ظاهر می‌شود که از شما می‌خواهد پاک کردن اطلاعات کش را تایید کنید. گزینه Ok را لمس کنید تا دیتای کش موجود در گوشی پاک شود.

راه حل 2: استفاده از یک نرم افزار واسط

راه حل 2: استفاده از یک نرم افزار واسط

برای حل مشکل پر بودن حافظه گوشی اندروید یک راهکار دیگر برای شما دانلود یک نرم افزار 2 مگابایتی از فروشگاه گوگل پلی استور است. اگر برای این نرم افزار 2 مگابایتی هم جا ندارید، با حذف برنامه‌ها و فایل‌های رسانه‌ای غیرضروری فضای مورد نیازش را آزاد کنید. دقت داشته باشید که باید فایل‌ها را از حافظه داخلی گوشی پاک کنید، و نه کارت حافظه میکرو SD. در صورتی که نرم افزار یا فایل رسانه‌ای غیرضروری برای حذف کردن ندارید، آپدیت‌های گوگل پلی را پاک کنید تا فضای مورد نیاز آزاد شود. پس از انجام این اقدامات مراحل زیر را دنبال کنید:

  • به فروشگاه گوگل پلی بروید.
  • نرم افزار App Cache Cleaner را دانلود کنید.
  • این نرم افزار را نصب کنید تا تک تک برنامه‌های دارای دیتای کش ذخیره شده بزرگ را به شما نشان دهد. حال می‌توانید با لمس کردن آیکون سطل زباله روبروی هر برنامه فایل‌های کش آن را پیدا کنید. در انتهای این صفحه گزینه‌ای به نام clear all هم گذاشته شده است که با لمس کردن آن فایل‌های کش همه نرم افزارهای موجود در گوشی پاک می‌شوند. با انجام این مراحل دیگر در گوشی اندروید خود با مشکل Out of Space یا insufficient storage available مواجه نمی‌شوید.

راه حل 3: ارسال درخواست اعلام وضعیت کش

راه حل 3: ارسال درخواست اعلام وضعیت کش

اگر چند برنامه و مقداری دیتای کش را پاک کردید و باز هم با پیام کمبود فضای کافی مواجه شدید، باید درخواست اعلام وضعیت کش ارسال کنید. به این منظور باید:

  • نرم افزار شماره گیر گوشی خود را باز کنید.
  • کد *#9900# را شماره گیری کنید تا منو SysDump برای شما باز شود.
  • حال ابتدا گزینه Delete Dumpstate/logcat را لمس و سپس برای تایید درخواستتان گزینه Ok را لمس کنید.
  • گزینه Exit را در انتهای منو لمس کنید. پس از انجام این مراحل متوجه می‌شوید که فضای زیادی از حافظه گوشی شما آزاد شده است.

راه حل 4: انتقال نرم افزارها به کارت حافظه میکرو SD

راه حل 4: انتقال نرم افزارها به کارت حافظه میکرو SD

اکوسیستم اندروید و سازنده بزرگش برنامه نویسان را ترغیب می‌کند تا اپلیکیشن‌های خود را با حجم بیشتر از 10 مگابایت بسازند تا کاربر بتواند آن‌ها را به کارت حافظه میکرو SD خود منتقل کند. این انتخاب در اختیار برنامه نویسان قرار دارد، اما ممکن است که نرم افزارهای خاصی را در لیست اپلیکیشن‌هایتان داشته باشید که بتوانید آن‌ها را به کارت حافظه میکرو SD خود منتقل کنید. این اقدام باعث می‌شود که مقداری از ظرفیت حافظه داخلی گوشی اندروید شما آزاد شود. به این منظور باید:

  • به منو تنظیمات گوشی خود بروید.
  • گزینه Apps را لمس کنید.
  • حال برنامه‌ها را بر حسب اندازه ترتیب بندی کنید تا حجیمترین برنامه به ابتدای لیست آورده شود و گزینه Move to SD card کنار نرم افزار را چک کنید. اگر برنامه بتواند به کارت حافظه میکرو SD منتقل شود، این گزینه برای آن‌ هایلایت می‌شود؛ اما اگر برنامه‌ای قابل انتقال نباشد، این گزینه برایش محو می‌شود. انتقال هر نرم افزار به کارت حافظه میکرو SD باعث می‌شود که مقداری فضا به حافظه داخلی گوشی شما اضافه شود.
  • اگر گوشی شما کارت حافظه میکرو SD ندارد، نمی‌توانید از این روش استفاده کنید.

راه حل 5: استفاده از فضای ذخیره سازی کلود

راه حل 5: استفاده از فضای ذخیره سازی کلود

اگر به میزان زیادی از گوشی هوشمند خود استفاده می‌کنید و برنامه‌های زیادی را دانلود و روی آن نصب می‌کنید، بهتر است که یک سرویس ذخیره سازی ابری بخرید. از این طریق می‌توانید همه فایل‌های رسانه‌ای خود را در فضایی امن ذخیره کنید و فضایی هم برای ذخیره کردن نرم افزارهای مورد نظرتان داشته باشید. شرکت‌های ارائه کننده فضای ابری این سرویس‌ها را در طرح‌های مختلفی ارائه می‌کنند، از این رو به راحتی می‌توانید یک طرح را مطابق نیازهای خود خریداری کنید.

با دنبال کردن یکی از راه حل‌های فوق به راحتی می‌توانید فضای ذخیره سازی حافظه داخلی گوشی خود را آزاد کنید و برنامه‌ها و فایل‌های مورد نظرتان را روی گوشی خود بریزید.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: technobezz

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر