;
coinex

علل داغ شدن گوشی اندروید ؛ چگونه از داغ شدن گوشی هوشمند خود جلوگیری کنیم؟

یک گوشی می‌تواند به خودی خود گرم شود یا این که عوامل دیگری باعث داغ شدن آن شوند. در این مطلب علل داغ شدن گوشی اندروید و نحوه جلوگیری از آن را شرح داده‌ایم.

داغ شدن یک گوشی هوشمند می‌تواند به دلایلی نظیر فعال بودن برنامه های نصب شده روی دستگاه، پخش بیش از حد فیلم با گوشی، گرم بودن شرایط آب و هوایی و عوامل دیگری باشد، اگرچه که ساختار خود گوشی هم می‌تواند به داغ شدنش منجر شود.

داغ شدن گوشی می‌تواند باعث کند شدن عملکرد آن شود یا حتی به خاموش شدن گوشی و عدم روشن شدن آن تا هنگام خنک شدنش منجر شود. در هر صورت روش‌هایی وجود دارند که به کاربر در جلوگیری از بروز چنین حالتی کمک می‌کنند. در این مطلب علل داغ شدن گوشی اندروید و نحوه جلوگیری از بروز آن را شرح داده‌ایم. با تکراتو همراه باشید.

علل داغ شدن گوشی اندروید و نحوه جلوگیری از بروز آن

قبل از همه چیز ابتدا باید “داغ شدن گوشی” را تعریف کنیم. یک گوشی هوشمند نباید به دلیل استفاده‌های عادی داغ کند و البته شما هم نباید گرم شدن گوشی را داغ شدن آن توصیف کنید.

درواقع می‌توان گفت که کمی گرم شدن گوشی بعد از 15 دقیقه بازی کردن با آن عادی است، ولی اگر که با هشدار داغ شدن بیش از حد گوشی مواجه شدید یا گوشی آنقدر گرم شده است که نمی‌توانید به آن دست بزنید، بدانید که با مشکلی مواجه هستید و باید برای رفع آن اقدام کنید.

داغ شدن گوشی عموما یک علت مشترک دارد و استفاده بیش از حد از آن یا متصل بودنش به یک اسپیکر بلوتوث برای مدت زمانی طولانی از جمله دلایل متعارف بروز این حالت هستند.

به منظور پایین آوردن دمای گوشی می‌توانید تعدادی از نرم افزارهای آن را ببندید یا آن را ری استارت کنید. برای کشف علل داغ شدن گوشی اندروید همچنین می‌توانید در اینترنت جستجو کنید؛ با این حال شایعترین مواردی که پس از جستجو به عنوان علل داغ شدن گوشی اندروید مطرح می‌شوند، موارد زیرهستند:

  • زیاد بودن بیش از حد روشنایی نمایشگر
  • متصل بودن به یک شبکه وای فای برای مدت زمانی طولانی
  • بازی کردن بیش از حد با گوشی

ولی نکته‌ای که باید مد نظر بگیرید این است که گوشی های مدرن موجود در بازار به دلایل فوق داغ نمی‌شوند. درواقع می‌توان گفت که به احتمال زیاد گوشی اندروید شما به یکی از علل زیر داغ می‌کند.

استفاده بیش از حد از دوربین گوشی

استفاده بیش از حد از دوربین گوشی

یکی از علل داغ شدن گوشی اندروید استفاده بیش از حد از دوربین آن است و علاوه بر این می‌توان گفت که کاربران دارای اسمارت فون های مجهز به دوربین های پیشرفته و قوی بیشتر با این معضل مواجه می‌شوند. موارد زیر از عواملی هستند که در بیشتر موارد در ارتباط با دوربین گوشی منجر به گرم شدن بیش از حد دستگاه می‌شوند:

  • رزولوشن و نرخ فریم انتخاب شده
  • میزان روشنایی نمایشگر
  • دمای محیط

برای مثال ضبط فیلم با دوربین سلفی گوشی پس از مدت کوتاهی می‌تواند باعث داغ شدن آن و ظاهر شدن هشدار گرم شدن بیش از حد گوشی شود. اگر که گوشی شما در یک کاور محافظ یا در معرض تابش مستقیم نور خورشید باشد، حتی ممکن است که در بازه زمانی کوتاه‌تری گرم شود.

اگر که برای مدت زمانی در حدود 20 دقیقه با بالاترین میزان کیفیت دوبین با گوشی خود فیلم بگیرید، به احتمال زیاد با هشدار گرم شدن بیش از حد گوشی و خاموش شدن آن به این دلیل مواجه می‌شوید.

نصب بودن بد افزار روی گوشی

نصب بودن بد افزار روی گوشی

نصب بودن بد افزار روی گوشی هم از علل داغ شدن گوشی اندروید است و کند شدن عملکرد آن را نیز به دنبال دارد. در این رابطه بد نیست بدانید که سازندگان چنین نرم افزارهایی علاقه‌ای به سلامتی اسمارت فون شما ندارند و تنها خواهان دیتای شما هستند.

اگر که تا به حال از منابع ناشناس و غیرمطمئن نرم افزار دانلود نکرده باشید، بعید است که داغ شدن گوشی شما به دلیل نصب بد افزار روی آن باشد. برای این که در این رابطه اطمینان کسب کنید، توصیه می‌کنیم که گوشی اندروید خود را با یک آنتی ویروس اندروید یا رایانه‌ای اسکن کنید.

کاور گوشی

کاور گوشی

یکی دیگر از علل داغ شدن گوشی اندروید کاور محافظ آن است، موردی که بیشتر کاربران آن را مد نظر نمی‌گیرند. بیشتر کاورهای محافظ یا به طور کامل از پلاستیک ساخته می‌شوند یا این که پلاستیک ماده اصلی سازنده آن‌ها است. البته کاورهای چرمی هم می‌توانند باعث داغ شدن گوشی شوند، زیرا چرم از خروج حرارت و خنک شدن گوشی جلوگیری می‌کند.

زمانی که یک گوشی گرم می‌شود (مخصوصا در هنگام انجام دادن کارهای سنگین)، باید به دلایل امنیتی حرارتش را دفع کند، و نصب یک کاور ساخته شده از مواد عایق مانع انجام این کار می‌شود. برای تسهیل این فرایند تبادل حرارت می‌توانید گوشی را از کاورش خارج کنید.

باتری و کابل شارژر

باتری و کابل شارژر

وضعیت باتری و کابل شارژر هم می‌تواند از علل داغ شدن گوشی اندروید باشد. اگر از یک گوشی قدیمی استفاده می‌کنید، توصیه می‌کنیم که برای حفظ سلامت باتری و جلوگیری از داغ شدن گوشی آن را بیش از حد (به میزان 100 درصد) شارژ نکنید و پس از رسیدن میزان شارژ به 80 تا 90 درصد گوشی را از شارژر جدا کنید.

یک گوشی موبایل نباید به دلیل شارژ شدن داغ شود؛ اگر که گوشی شما چنین مشکلی دارد، دلیل آن می‌تواند معیوب بودن باتری، کیفیت پایین کابل شارژ یا خراب بودن پورت گوشی باشد. در اینصورت ابتدا کابل شارژر را عوض کنید و سپس اگر که عیب برطرف نشد، برای خریدن یک باتری جدید اقدام کنید.

اگر که امکان تعویض باتری برای شما وجود ندارد (مثلا به دلیل یکپارچه بودن ساختار بدنه گوشی) به یکی از نمایندگی‌های مجاز شرکت سازنده گوشی خود مراجعه کنید.

اتصال وای فای

استفاده بیش از حد از شبکه وای فای هم می‌تواند از علل داغ شدن گوشی اندروید باشد، اگرچه که احتمال آن ضعیف است. گوشی های اندروید عمدتا دارای نرم افزارهایی هستند که در پیش زمینه دستگاه فعال باقی می‌مانند و بدون مطلع شدن کاربر حجم اینترنت او را مصرف می‌کنند و مقداری از توان پردازشگر و رم را به خود اختصاص می‌دهند. چنین نرم افزارهایی می‌توانند باعث داغ شدن گوشی شوند.

اگر که نسخه‌های قدیمی سیستم عامل اندروید را روی گوشی خود دارید، می‌توانید به کمک نرم افزار Greenify این برنامه‌ها را روی گوشی خود شناسایی و آن‌ها را غیرفعال کنید. در نسخه‌های جدید سیستم عامل اندروید ویژگی‌های بهینه سازی مصرف انرژی باتری همین کارایی را در اختیار شما می‌گذارند.

شما همچنین می‌توانید با دنبال کردن مسیر Settings > Apps & notifications > All apps و غیرفعال کردن دیتای پیش زمینه گوشی از داغ شدن اسمارت فون خود به دلیل مصرف آن توسط نرم افزارهای فعال در پیش زمینه دستگاه جلوگیری کنید.

پس از رفتن به آدرس فوق برای مشاهده وضعیت دیتای مصرفی نرم افزارهای گوشی گزینه Data usage را لمس کنید و برای قطع اتصال اینترنت گزینه Background data را غیرفعال کنید.

علاوه بر این می‌توانید با استفاده از گزینه Force Stop نرم افزار مورد نظرتان را به اجبار ببندید. راهکارهای فوق کارایی پیش زمینه‌ای گوشی را متوقف می‌کنند، ولی باعث کاهش مصرف دیتا و انرژی گوشی و همچنین مانع گرم شدن بیش از حد آن می‌شوند.

راهکارهایی برای خنک نگه داشتن گوشی و حفظ راندمان آن

اگر با مشکل داغ شدن گوشی و کند یا خاموش شدن آن مواجه هستید، توصیه می‌کنیم که برای خنک کردن آن از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • برداشتن کاور گوشی
  • فعال کردن حالت هواپیما به منظور قطع همه قابلیت‌های اتصالی گوشی
  • جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید بر گوشی
  • گذاشتن گوشی در جلو پنکه
  • کاهش میزان روشنایی نمایشگر

پس از دنبال کردن راهکارهای فوق باید به منظور جلوگیری از داغ شدن گوشی موارد زیر را انجام دهید:

  • فعال کردن حالت Battery Saver گوشی
  • حذف فایل‌های زائد و غیرضروری از روی گوشی
  • کاهش میزان استفاده از قابلیت‌های وای فای، جی پی اس و بلوتوث و استفاده از آن‌ها تنها در مواقع ضروری

راهکارهای فوق نه تنها از گرم شدن بیش از حد گوشی جلوگیری می‌کنند، بلکه عمر باتری آن را نیز افزایش می‌دهند. بد نیست بدانید که نرم افزارهایی هم وجود دارند که شما را نسبت به سلامت عملکرد گوشی هوشمندتان مطلع می‌کنند.

گوشی ها و تبلت ها به دلایل امنیتی به نحوی طراحی شده‌اند که پس از گرم شدن به مقدار بیش از حد به طور خودکار خاموش شوند. اگر که گوشی شما به این دلیل خاموش شده است، تنها باید صبر کنید تا دمای دستگاه کاهش یابد و سپس آن را روشن و راهکارهای فوق را دنبال کنید.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: makeuseof

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر