;
coinex

بهترین تکنولوژی های پزشکی در سال 2020 ؛ پیش به سوی نامیرایی انسان!

همه می‌دانیم سال‌‌‌‌ها‌ست که تکنولوژی و پزشکی در‌ کنار هم قرار گرفته‌اند. در ادامه به بهترین تکنولوژی های پزشکی در سال 2020 می‌پردازیم.

پیشرفت مداوم بشر در زمینه پزشکی و دارویی تا‌‌‌کنون‌ جان میلیون‌ها نفر را نجات داده و زندگی بسیاری از مردم را بهبود بخشیده است. با‌ وجود پیشرفت تکنولوژی در طول سالیان، هیچ پیشگویی درباره پیشرفت‌های آینده نمی‌توان کرد.

می‌دانیم که تکنولوژی در زمینه پزشکی هر سال پیشرفت های زیادی داشته که به صورت اختصار بعضی از بهترین و مهمترین فناوری های پزشکی را در این مقاله مورد بررسی قرار می‌دهیم که با تازه های بهترین تکنولوژی های پزشکی در سال 2020، بیشتر آشنا شوید. یووال هراری در کتاب «انسان خداگون» (Homo Deus)‌ می‌گوید انسان‌ها به دلیل نقص‌های فنی می‌میرند و این نقص‌ها از سه قسم خارج نیستند: قطحی، جنگ و بیماری.

برای مقابله با جنگ جهان روز به روز به سمت صلح با ثبات‌تر حرکت می‌کند. علی‌رغم وجود گروهک‌های تروریستی و حکومت‌های دیکتاتوری، میزان صلح در جهان امروز از هر روز دیگری بیشتر است. احتمال وقوع جنگ میان هر دو کشوری در جهان (حتی هند و پاکستان یا دو کره) نسبت به هر زمان دیگری در تاریخ بشریت کمتر است. این از جنگ!

اما در خصوص قطحی و بیماری‌ها این تکنولوژی‌ها هستند که ما را به آینده‌ای عاری از مرگ و میر سوق می‌دهند. بیوتکنولوژی و فناوری اطلاعات (IT) امروزه پیش از هر دوران دیگری در تاریخ ما را امیدوار کرده‌اند که گرسنگی و خطرناک‌ترین بیماری‌ها را ریشه‌کن کنیم. در جهان امروز نسبت افرادی که شب‌ها گرسنه سر به بالین می‌گذارند،‌ از هر زمان دیگری کمتر است. برای اطلاعات و درک بیشتر از این موضوع کتاب مذکور را در To Do List خود قرار دهید.

بهترین تکنولوژی های پزشکی در سال 2020

ما در اینجا چهارده تکنولوژی جدید در زمینه پزشکی را به عنوان بهترین تکنولوژی های پزشکی در سال 2020 به شما معرفی می‌کنیم. با تکراتو همراه باشید تا بهترین تکنولوژی های پزشکی در سال 2020 را بررسی کنیم؛ از ربات‌ها حراج، پرینت سه‌بعدی و واقعیت مجازی تا کریسپر/کس۹ (CRISPR/Cas9)، اندام‌های مصنوعی و پهپادهای تحویل دارو.

اسپری های استنشاقی هوشمند

یکی از بهترین تکنولوژی های پزشکی در سال 2020 ، اسپری های استنشاقی هستند که گزینه اصلی درمان آسم بوده و اگر به درستی مصرف شوند، برای 90٪ بیماران موثر خواهند بود. با این حال در واقعیت، تحقیقات نشان می‌دهد که تنها حدود 50٪ از بیماران وضعیت خود را تحت کنترل دارند و بیشتر از 94٪ از آن‌ها از اسپری های استنشاقی، به درستی استفاده نمی‌کنند.

اسپری استنشاقی هوشمند

اسپری های استنشاقی هوشمند مجهز به بلوتوث، برای کمک به بیماران مبتلا به آسم به منظور مدیریت بهتر وضعیتشان، طراحی و توسعه پیدا کرده است. به این صورت که یک دستگاه کوچک به اسپری استنشاقی متصل شده که تاریخ و زمان هر دوز و اینکه آیا این کار را به درستی انجام داده‌اید، ثبت می‌کند.

این اطلاعات پس از آن به تلفن‌های هوشمند بیماران ارسال می‌شود تا آن‌ها بتوانند وضعیت خود را پیگیری و کنترل کنند. آزمایشات بالینی نشان دادند که با استفاده از دستگاه اسپری های استنشاقی هوشمند، مصرف داروهای کمکی و همین طور روزهای استفاده از آن کمتر شده است.

ربات ‌های پزشکی

به لطف ارتقا و پیشرفت فناوری های پزشکی، هوش و کارایی ربات‌ها در حوزه پزشکی و درمان، پیوسته در حال پیشرفت است. کمپانی Gaumard Scientific که سابقه ای ۸۰ ساله در زمینه توسعه شبیه سازهای پزشکی دارد، اخیرا رباتی را ساخته که به آموزش پزشکی کودکان کمک قابل توجهی کرده است.

ربات دکتر

این ربات انسان نما که HAL نام دارد، قابلیت‌های زیادی نظیر نفس کشیدن، گریه کردن، پمپاژ خون و ضربان قلب در آن تعبیه شده و می‌تواند حساسیت آلرژیکی را هم شبیه سازی کند.

در دانشگاه «یو سی دیویس» آمریکا نیز برای نخستین بار، اسکنر جدید «اکسپلورر» امکان قابلیت تصویربرداری سه بعدی از تمام بدن را به صورت یک اسکن فوری به وجود آورده است و همچنین این دستگاه امکان مشاهده جزییاتی را در بدن می‌دهد که در اسکنرهای معمولی ثبت نمی‌شوند. علاوه بر این سرعت اسکن آن نسبت به مدل‌های معمولی چهل برابر بیشتر بوده و درعین حال میزان ارتعاشات آن ‌هم ده ها برابر کمتر است.

جراحی رباتیک

یکی دیگر از بهترین تکنولوژی های پزشکی در سال 2020 جراحی رباتیک هست. در جراحی رباتیک روش‌های تهاجمی به حداقل رسیده که به جراحان کمک می‌کند با دقت بیشتر، کنترل و قابلیت انعطاف پذیری بیشتری عمل جراحی را انجام دهند.

جراحی رباتیک

در جراحی رباتیک، جراحان می‌توانند روش‌های بسیار پیچیده‌ای انجام دهند که در غیر اینصورت، جراحی بسیار دشوار یا غیر ممکن خواهد شد. با پیشرفت تکنولوژی در این نوع جراحی رباتیک، می‌توان واقعیت های مجازی را با آن ترکیب کرد که به جراحان اجازه می‌‌دهد همزمان در حالی که هنوز در حال عمل جراحی هستند، اطلاعات مهم بیشتری را درباره بیمار مشاهده کنند.

در حالی‌که این نگرانی وجود دارد که این اختراع، به عنوان یکی از بهترین فناوری های پزشکی 2020 در نهایت جایگزین جراحان انسانی خواهد شد، اما احتمال می‌رود که این روش، فقط برای کمک و افزایش کارایی جراحان مورد استفاده قرار گیرد.

کاربرد فیزیک در پزشکی ؛ تشخیص بیمار‌ی‌ها با قوانین فیزیک

جراحان مغز و اعصاب و متخصص‌های گوش و حلق و بینی دانشگاه پنسیلوانیا از اجرای نخستین جراحی ستون فقرات با کمک ربات خبر دادند. این فرایند پیچیده برای برداشتن تومور از گردن یک بیمار ۲۷ ساله بوده که با استفاده از دو بازوی رباتیک انجام شده است. و طی این عمل سه جراح ماهر، با استفاده از ابزارهای جراحی که از طریق گردن وارد بدن بیمار شده بودند، در ستون فقرات برشی ایجاد کردند و در مرحله بعد برای برداشتن تومور از طریق دهان از بازوهای رباتیک کمک گرفتند. در نهایت از استخوان مفصل ران و میله‌های اضافی برای پایداری بیشتر مهره‌های گردن استفاده کرده اند.

دکتر «نیل مالهوترا» عضو این تیم جراحی به دو جنبه مهم استفاده از ربات ها اشاره می‌کند:

این ابزار به ما امکان درمان تومورهای پیچیده را می‌دهد و علاوه بر این آسیب کمتری را به بیماران وارد کرده و فرایند درمانی آن‌ها را تسریع می بخشد.

سنسورهای بی سیم مغز

با کمک صنعت پلاستیک، پیشرفت های پزشکی این اجازه را به دانشمندان و پزشکان داده تا با تشکیل تیم‌هایی، تجهیزات الکترونیکی که توسط موجودات زنده جذب می شوند را بسازند و آن را در مغز جایگذاری کرده و هنگامی که دیگر احتیاجی به آن نیست، حل شوند. این سنسورها، به عنوان یکی از بهترین فناوری های پزشکی 2020 به پزشکان در اندازه گیری دما و فشار در مغز کمک خواهند کرد.

از آنجایی‌ که این سنسورها قادر به حل شدن هستند، دیگر نیازی به خارج کردن آن‌ها نیست و نیاز به جراحی‌های اضافی را کاهش می‌دهند. با توجه به موارد گفته شده، این سنسورها را می‌توان یکی از بهترین تکنولوژی های پزشکی در سال 2020 نام برد.

چاپ سه بعدی

امروزه یکی از بهترین تکنولوژی های پزشکی در سال 2020 چاپگرهای سه بعدی است که به سرعت به یکی از داغ‌ترین تکنولوژی های بازار پزشکی دنیا تبدیل شده‌اند. این چاپگرها می‌توانند برای ایجاد ایمپلنت‌ها و حتی مفاصل در طول جراحی مورد استفاده قرار گیرند. پروتزهایی که به کمک بهترین پرینترهای سه بعدی 2020 ساخته شده‌اند روز به روز بین مردم محبوب‌تر می‌شوند.

زیست پرینت سه بعدی

این پروتزها به صورت سفارشی هم می‌توانند ساخته شوند. ویژگی‌های دیجیتالی این امکان را برای آن‌ها به وجود می‌آورد تا برای هر فرد، اندازه گیری‌ها را به صورت میلیمتری مطابقت دهند و همین طور این اجازه را به آن‌ها می‌دهد تا به سطح بی نظیری از تحرک و راحتی دست پیدا کنند.

با چاپگرهای سه بعدی می‌توان محصولات با دوام بالا و حتی حل شونده هم ساخت. برای مثال این تکنولوژی، به عنوان یکی از بهترین فناوری های پزشکی 2020 می‌تواند برای تولید و چاپ قرص‌ها و برای داروهای مختلف استفاده شود. و همین طور به بیماران و سازمان‌های مرتبط برای زمانبندی مصرف آن‌ها و دنبال کردن نتایج مصرف آن‌ها کمک خواهد کرد. چاپگرهای سه بعدی یک مثال واقعی از همکاری تکنولوژی و علم پزشکی محسوب می‌شوند.

قرص ‌های هوشمند

یکی از بهترین تکنولوژی‌های پزشکی در سال‌های اخیر، قرص‌های هوشمند هستند. در دورانی که از موبایل و ماشین گرفته تا خانه ها در حال هوشمند شدن هستند چرا قرص ها از این قافله عقب بمانند؟!

در ملبورن استرالیا، گروهی از محققین دانشگاه RMIT موفق به ساخت کپسول هوشمندی شده اند که به موبایل بیمار متصل شده و داده های مختلفی را از دستگاه گوارش جمع آوری می‌کند. این کپسول پس از بلعیده شدن توسط بیمار، وارد روده شده و با تجزیه و تحلیل گازهای محیط، اطلاعاتی را درباره غذا و در کل تمام مشکلات محیطی و غیره را به اپلیکیشن ویژه‌ای که برای این کار طراحی شده و در تلفن همراه بیمار نصب شده است را ارسال می‌کند.

از این کپسول می‌توان برای تشخیص بیماری هایی نظیر سندرم روده تحریک‌ پذیر یا آی‌بی‌اِس (IBS)، بیماری‌های التهابی روده و حتی موارد کشنده‌ای از قبیل سرطان روده استفاده کرد. محققان با استفاده از این قرص هوشمند، این آزمایش را روی ۲۶ داوطلب انجام داده و کارایی و ایمنی آن را ثابت کرده‌اند.

استارتاپ «لیندرا» نیز قرصی را تولید کرده که با استفاده از نوعی تجزیه ‌پذیر بودن، کاربران را از مصرف دارو در ساعت های مشخص بی نیاز می‌کند. عملکرد این قرص، به عنوان یکی از بهترین فناوری های پزشکی 2020 اینگونه است که راس ساعت های از پیش تعیین شده دوز مشخصی از دارو را در بدن بیمار آزاد می‌کند. علاوه بر این محققان استرالیایی، بازی مبتنی بر این قرص هوشمند طراحی کرده‌اند که کاربر را به تحرک بیشتر وادار می‌کند.

بافت‌ ها و ارگان ‌های زیست مهندسی شده

یکی از بهترین تکنولوژی های پزشکی در سال 2020 ساخت و توسعه بافت ها و ارگان های بیو مهندسی شده، بوده است. با اینکه پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه پیوند اعضا به وجود آمده، اما همچنان این حوزه با کمبود شدید عضو مناسب پیوند مواجه است.

یکی از راه حل‌های بالقوه برای غلبه بر این مشکل رشد اندام های جدید در محیط آزمایشگاهی است، در حالی که هنوز فناوری پزشکی به این تکامل نرسیده است که بتواند اندام های انسانی بسازد ولی محققان با تمرکز بر زیست چاپ سه بعدی، اندام های مختلفی را برای حیوانات و انسان ها چاپ و تولید کردند که برای نمونه می‌توان به بافت قلب انسان اشاره کرد. این یکی از جدید ترین تکنولوژی های پزشکی 2020 است.

همین طور یکی دیگر از پیشرفت‌های مهم که می‌توان به آن اشاره کرد که در دانشکده پزشکی دانشگاه تگزاس در گالوستون انجام شد، ایجاد ریه‌های زیست مهندسی شده بود که بر روی خوک‌ها این پیوند را انجام دادند و از این طریق به آن‌ها امکان تنفس مصنوعی بدون عوارض پزشکی داده شد.

 اندام‌های مصنوعی

به عنوان مرحله بعدی پیشرفت چاپ سه بعدی، می‌توان به پدیده چاپ بافت‌های زنده (بیو پرینتینگ) در تکنولوژی پزشکی اشاره کرد که یکی از بهترین تکنولوژی های پزشکی در سال 2020 است.

اندام مصنوعی

هر چند که در آغاز بازسازی سلول‌های پوستی برای ضایعات پوست قربانیان سوختگی، راهکار ابتکارانه‌ای بود ولی به مرور زمان این روش جای خود را به روش‌های مهیج تری داده است.

دانشمندان قادر به ساخت رگ‌های خونی، تخم دان مصنوعی و حتی لوزالمعده هستند. این اندام‌های مصنوعی، به عنوان یکی از بهترین فناوری های پزشکی 2020 درون بدن بیمار رشد می‌کنند تا جایگزین عضو معیوب در آن‌ها شوند. توانایی تهیه اندام‌های مصنوعی به این روش و بدون آنکه توسط سیستم ایمنی بدن رد شوند، انقلابی خواهد بود که سالانه جان میلیون‌ها بیمار که وابسته به پیوند عضو هستند را نجات می‌دهد.

ابزارهای پوشیدنی پزشکی

از زمان انتشار بلوتوث در سال 2000 تقاضا برای دستگاه‌های پوشیدنی پزشکی از زمان معرفی آن تا چند سال گذشته افزایش یافته است. امروزه مردم از تلفن همراه هوشمند خود برای دنبال کردن تمام اطلاعاتی که از وضعیت مراحل آمادگی جسمانی و ضربان قلب و الگوهای خواب خود ثبت می‌شود، استفاده می‌کنند.

با پیشرفت تکنولوژی‌ های پوشیدنی که با افزایش بیماری‌های مزمن مثل دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی همراه بوده است و هدف آن مبارزه با این بیماری‌هاست و به بیماران برای پیگیری و بهبود آمادگی جسمانی آن‌ها کمک می‌کند.

بهترین گجت های پوشیدنی 2019 : دوران فناوری‌های آنالوگ خیلی وقته که به سر آمده

در اواخر سال 2018، اپل به صورت پیشگامانه ساعت مچی هوشمند سری 4 را ساخت که مجهز به نوعی سیستم ثبت نوار قلبی هست که می‌تواند ریتم ضربان قلب را توسط آن پیگیری کرد. در عرض چند روز بعد از انتشار آن، مشتریان این محصول خیلی ذوق زده شده بودند که با استفاده از این تکنولوژی پزشکی، بیماری‌های خطرناک قلبی را زودتر از حد معمول می‌توانند شناسایی کنند. پیش بینی‌ می‌شود که تا سال ۲۰۲۴ ارزش بازار تکنولوژی ‌های پوشیدنی به ۶۷ میلیارد دلار می‌رسد.

پزشکی دقیق

همراه با پیشرفت تکنولوژی ‌های پزشکی، این علم بیشتر و بیشتر به یک موضوع شخصی برای هر بیمار تبدیل می‌شود. برای مثال پزشکی دقیق، به پزشکان این اجازه را می‌دهد که بر اساس آرایش ژنتیکی افراد، داروها و روش‌های درمانی برای بیماری‌هایی مانند سرطان را انتخاب کنند.

این علم پزشکی، به عنوان یکی از جدید ترین تکنولوژی های پزشکی 2020 شخصی سازی شده خیلی موثرتر از روش‌های دیگر درمان است به این دلیل که این روش به تومورها بر اساس ژن‌ها و پروتئین‌های مختص بیمار که باعث جهش‌های ژنتیکی می‌شود حمله می‌کند و به این ترتیب تخریب آن‌ها را توسط داروهای ضد سرطان آسان می‌کند.

از پزشکی دقیق هچنین می‌توان برای درمان روماتیسم مفاصل استفاده کرد. این روش از مکانیسم مشابهی برای حمله به ژن‌های آسیب پذیر این بیماری استفاده می‌کند تا آن را ضعیف‌تر کرده و علائم و آسیب‌های همراه با آن را کاهش دهد.

پهپاد های تحویل دارو و تجهیزات پزشکی

یکی از بهترین تکنولوژی های پزشکی در سال 2020، پهباد های تحویل دارو هستند. کاربرد پهپادها در زندگی امروزی بسیار گسترده است. امروزه تحویل مرسوله به وسیله پهباد، خیلی در دسترس و عمومی نشده است ولی با این وجود برای هواپیماهای بدون سرنشین در حوزه پزشکی، پیشرفت های بزرگی انجام شده است.

پهپاد ارسال دارو

در یک اقدام پیشگامانه در دانشگاه مریلند با استفاده از یک هواپیمای بدون سرنشین برای حمل و نقل ایمن یک عضو پیوندی برای نجات جان افرد، آزمایشی انجام شد. آن‌ها کلیه ای در یک محفظه خنک کننده در زیر یک پهباد قرار دادند و مشاهده کردند که در مقایسه حمل ونقل آن با یک هواپیمای عادی، ارتعاشات کمتری را نسبت به همان زمان خود تجربه کرده است.

در همین حال ،کمپانی Zipline از پهپاد سریع و جدیدی برای ارائه خدمات پزشکی حیاتی مانند تأمین خون، رونمایی کرد. در دو یا سه سال گذشته، Zipline  برای انتقال خون به کلینیک های دورافتاده کشور رواندا برای حمل و نقل خون استفاده کرده است. این کمپانی با ساخت این پهباد، به عنوان سریع ترین پهباد تجاری تحویل محموله، اجرای این ماموریت را کارآمدتر کرده است.

دستگاه‌ های واقعیت مجازی

دستگاه‌ های واقعیت مجازی یکی از بهترین تکنولوژی های پزشکی در سال 2020 هست و سال‌های زیادی هست که این تکنولوژی به دنیا معرفی شده است. با این حال اخیرا با پیشرفت تکنولوژی و پزشکی برای دانشجویان پزشکی این امکان فراهم شده است تا از نزدیک تجربه‌ای مشابه اتفاقات در دنیای واقعی را به‌دست آورند.

بهترین عینک های واقعیت مجازی در سال 2020 : جهان مجازی یا دنیای واقعی؟

این ابزارهای پیچیده به دانشجویان کمک می‌کنند تا تجربیاتی را که لازم است از روش‌های تمرینی به دست آورند و درک بصری و عینی از آناتومی بدن انسان و چگونگی ارتباط آن‌ها با هم را فراهم کنند. دستگاه‌ های واقعیت مجازی، این خدمات بسیار عالی را برای کمک به تشخیص و برنامه‌های درمانی و همین طور کمک به آماده سازی بیماران برای مواجه شدن با مراحل درمان آن‌ها ارائه می‌دهد و همچنین ثابت شده است که برای بهبود و توانبخشی بیماران بسیار مفید است.

پزشکی از راه دور

امروزه در جوامع پیشرفته که تکنولوژی محور هستند، حدود ۶۰ درصد از مردم ترجیح می‌دهند که از خدمات دیجیتالی استفاده کنند. درمان از راه دور نوعی از درمان پزشکی است که به پیشرفتی از تکنولوژی پزشکی گفته می‌شود که در آن به بیماران این اجازه را می‌دهد تا به جای اینکه در صف انتظار ملاقات با پزشکشان باشند، درمان و مراقبت‌های پزشکی را از طریق ابزارهای دیجیتالی خود دریافت کنند.

به عنوان مثال، اپلیکیشن‌هایی برای تلفن همراه به صورت بسیار شخصی طراحی شده است که به بیماران این امکان را می‌دهد تا  بتوانند با پزشکان و سایر متخصصان پزشکی به صورت مجازی صحبت کنند تا تشخیص فوری و توصیه‌های پزشکی را بتوانند به راحتی دریافت کنند.

با وجود این خدمات عالی، درمان از راه دور به بیماران در نقاط مختلف دنیا امکان دسترسی به مراقبت‌های پزشکی در هر زمان و مکانی که به آن نیاز دارند را فراهم می‌کند. این امر به ویژه برای بیمارانی که شرایط مزمن را باید کنترل کنند بسیار مفید است، به این دلیل که مراقبت مداوم، راحت و مقرون به صرفه را برای آن‌ها به وجود می‌آورد. انتظار می‌رود که ارزش بازار جهانی درمان‌های پزشکی از راه دور، تا سال 2025 به 113.1 میلیارد دلار هم برسد.

کریسپر

یکی از بهترین تکنولوژی‌ های پزشکی 2019، کریسپر نام دارد که یک روش اصلاح ژن پیشرفته است. این روش به این صورت کار می‌کند که مکانیسم‌های طبیعی سیستم‌های دفاعی سلول‌های باکتریایی ویروس های مهاجم را مهار می‌کند و در نتیجه قادر به بریدن زنجیره دی ان ای آلوده می‌شود.

برش دی ان ای همان چیزی است که قدرت تغییر روش درمان بیماری را دارد. با اصلاح ژن‌ها بعضی از بزرگترین تهدیدها برای سلامتی ما مثل سرطان و اچ آی وی را می‌توان در طی چند سال برطرف کرد.

کریسپر کس ۹

هر چند این روش مانند تمام ابزارهای قدرتمند، پیرامون کاربرد گسترده آن اختلاف نظر‌های زیادی را با خود به همراه دارد، مثل مشکلات حقوق بشری مرتبط به این تکنولوژی و حق دستکاری ژن‌های اختصاصی انسان، با این حال روش کریسپر هنوز یک ابزار نسل اول بوده و خیلی از توانایی‌ها و قابلیت‌های آن هنوز درک نشده است.

بیوتکنولوژیست چینی به جرم «تولید انسان تراریخته» به زندان افتاد

با گذشت سال‌ها، فناوری در زمینه داروسازی و پزشکی پیشرفت چشمگیری داشته است و زندگی انسان‌ها را طولانی‌تر کرده است و باعث شده بیماری‌های کمتری غیر قابل درمان باشند. هم اکنون بیش از هر زمان دیگری تقاضای زیادی برای مشاغل موجود در صنعت داروسازی وجود دارد و چه کسی می‌داند در سال‌های آینده، پیشرفت‌های پزشکی چه تکنولوژی هایی را با خود به همراه داشته باشد!

بیشتر بخوانید:‌

 

منبع:‌ proclinical

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر