;
coinex

با 10 ویژگی اصلی رابط کاربری One UI سامسونگ آشنا شوید

رابط کاربری One UI سامسونگ ویژگی های بسیار زیادی دارد و جایگزین سامسونگ اکسپرینس محسوب می‌شود. در این مطلب به معرفی برترین ویژگی های این رابط پرداخته‌ایم.

گوشی ساز بزرگ کره‌ای رابط کاربری One UI خود را با اسمارت فون های جدیدش مانند گلکسی اس 20 اولترا و پرچمدارانش در فهرست بهترین گوشی های سامسونگ در سال 2020 وارد بازار کرد و می‌خواهد آن را به تدریج برای گوشی های قدیمیترش هم منتشر کند. در این مطلب به معرفی 10 مورد از برترین ویژگی های رابط کاربری One UI سامسونگ پرداخته‌ایم.

این احتمال نیز وجود دارد که دیگر موارد فهرست بهترین گوشی های هوشمند جهان نیز در آینده از رابط کاربری وان یو آی استفاده کنند.بعضی از این ویژگی ها در پوسته های نرم افزاری قبلی سامسونگ هم بوده‌اند، ولی تعدادی از آن‌ها برای اولین بار به همراه پوسته نرم افزاری جدید این برند مشهور ارائه شده‌اند. با تکراتو همراه باشید.

10 ویژگی های رابط کاربری One UI سامسونگ در یک نگاه

  1. سامسونگ دکس (DeX) کاربردیتر
  2. سکیور فولدر (Secure folder)
  3. قابلیت بیدار کردن گوشی با برداشتن آن
  4. غیرفعال سازی کلید دستیار مجازی بیکسبی
  5. ابزارها و لانچر بازی
  6. حالت شب سیستمی
  7. فرامین لمسی حرکتی
  8. پیام رسان دوگانه (Dual Messenger)
  9. کاربرد یک دستی
  10. نمایشگر اج

سامسونگ دکس کاربردیتر Dex Carburetor

فراتر از یک گوشی هوشمند

هیچ کس فکرش را نمی‌کرد که یک برند اندروید در زمینه ایجاد همگرایی بین گوشی هوشمند و رایانه از شرکت مایکروسافت سبقت بگیرد. این همان کاری بود که سامسونگ با فناوری دکس خود انجام داد و کاربرانش را قادر ساخت تا با متصل کردن گوشی خود به یک نمایشگر بزرگتر تجربه‌ای مانند تجربه استفاده از یک رایانه را از آن دریافت کنند.

رابط کاربری One UI سامسونگ عملکرد این قابلیت را از دو طریق ارتقاء داده است:

  1.  به کمک این رابط کاربری شما دیگر به یک داک دکس برای استفاده کردن از گوشی خود مانند یک رایانه ندارید و تنها باید گوشی خود را به یک رابط پشتیبانی کننده فناروی اتصالی HDMI متصل کنید تا بتوانید از این ویژگی استفاده نمایید.
  2. با کمک رابط کاربری One UI شما می‌توانید از گوشی خود در هنگام فعال بودن حالت DeX هم استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره سامسونگ گلکسی اس ۲۰ پلاس (SAMSUNG GALAXY S20 PLUS)

همه گوشی های دارای رابط کاربری One UI سامسونگ قابلیت دکس را ندارند، ولی همه گوشی های پرچمداری که بعد از گلکسی اس 8 و نوت 8 وارد بازار شدند این ویژگی را پشتیبانی می‌کنند. بنابراین اگر نمی‌خواهید برای خریدن یک اسمارت فون جدید مجهز به قابلیت دکس هزینه کنید، می‌توانید با خرید یکی از گوشی های پرچمدار قدیمی سامسونگ از مزایای این فناوری بهره ببرید.

سامسونگ دکس کاربردیتر

سکیور فولدر Secure Folder

تامین‌کننده امنیت مهمترین اسناد و مدارک

این ویژگی منحصرا از ویژگی های رابط کاربری One UI سامسونگ نیست و در رابط کاربری سامسونگ اکسپرینس هم وجود داشت، اما بدون شک از جمله ویژگی هایی است که کارایی یک گوشی گلکسی را بهبود می‌بخشد زیرا این اطمینان را ایجاد می‌کند که می‌توانید همه اسناد و فایل‌های حساس خود را در یک گاو صندوق رمزدار بگذارید.

شما می‌توانید به سکیور فولدر (پوشه امن) از طریق سنسورهای اثر انگشت یا اسکنر قرنیه چشم هم دسترسی داشته باشید. اضافه کردن فایل و اسناد به این پوشه بسیار راحت است و کاربر می‌تواند با منوی به اشتراک گذاری اندروید یا یا لمس گزینه‌های add apps یا add files خود برنامه این کار را انجام دهد.

قابلیت بیدار کردن گوشی با برداشتن آن

Lift to wake functionality

این ویژگی چند سال پیش وارد بازار شد، اما هم اکنون رابط کاربری One UI سامسونگ هم آن را در اختیارتان می‌گذارد. همانطور که از نام این ویژگی پیداست، به کمک آن می‌توانید با برداشتن گوشی خود آن را بیدار کنید و دیگر برای بیدار کردن آن نیازی به فشار دادن کلید پاور گوشی ندارید. این قابلیت ماهیت چندان بزرگی ندارد، اما راحتی شما را در استفاده از گوشی افزایش می‌دهد.

غیرفعال سازی کلید دستیار مجازی بیکسبی (Bixby)

یکی از بزرگترین انتقادهای وارد شده به گوشی های پرچمدار اخیر سامسونگ عدم امکان غیرفعال سازی رسمی کلید دستیار مجازی بیکسبی بود، موقعیتی که کاربران را مجبور می‌کرد که برای رفع آن در فروشگاه نرم افزاری گوگل پلی استور به دنبال نرم افزارهای واسط بگردند. سامسونگ در رابط کاربری One UI که در گلکسی اس 20 شاهد آن هستیم، به شما اجازه نمی‌دهد که کلید دستیار مجازی بیکسبی را کاملا غیرفعال کنید، اما این امکان را برایتان فراهم کرده است که برای فعال سازی این فناوری یکی از دو آپشن یک یا دو بار فشار دادن کلید بیکسبی را انتخاب کنید.

بنابراین اگر می‌خواهید بیکسبی را با دو بار فشار دادن کلیدش فرا بخوانید، باید دستیار صوتی سامسونگ را فعال و مسیر زیر را دنبال کنید:

three-dot icon > Settings > Bixby key > Double press to open Bixby

شما همچنین می‌توانید فرمان یک بار فشار دادن کلید بیکسبی را به فعال کردن نرم افزار دیگری مانند واتساپ یا رددیت اختصاص دهید. در مجموع می‌توان گفت که در رابط کاربری One UI هم کلید بیکسبی کاملا غیرفعال نمی‌شود، اما به لطف انتخاب‌های ارائه شده توسط این رابط کاربری احتمال فعال شدن آن به طور تصادفی کمتر است.

ابزارها و لانچر بازی

سامسونگ از اولین برندهایی بود که ویژگی های گیمینگ را در گوشی های خود ارائه کرد و راه را برای سایر گوشی سازان باز کرد تا محصولات خود را به ویژگی های مشابهی مجهز کنند.

یکی از این ویژگی ها لانچر بازی (Game Launcher) است که به صورت یک پوشه اختصاصی همه بازی های نصب شده روی گوشی سامسونگ شما را در خود جای می‌دهد. نقطه ضعف اصلی این ویژگی این است که آگهی‌های تبلیغاتی هم دارد و ممکن است باعث خستگی شما شود.

بیشتر بخوانید:

بهترین گوشی های ارزان قیمت سامسونگ

رابط کاربری وان یو آی به پکیج ابزارهای بازی (Game Tools) هم مجهز است. این ویژگی در پوسته نرم افزاری قبلی سامسونگ هم وجود داشت، اما هم اکنون به صورت دو آیکون در زیر صفحه گیم لانچر قرار دارد.

آیکون سمت چپ وظیفه غیرفعال سازی اعلان‌ها و هشدارها و آیکون سمت راست وظیفه تغییر عملکرد بازی را برعهده دارد. نوار لغزان ارائه شده توسط آیکون سمت راست شما را قادر می‌سازد تا یک تعادل مناسب را بین عملکرد بازی و میزان ذخیره سازی انرژی باتری و توان گوشی برقرار کنید.

سامسونگ این امکان را هم فراهم کرده که هر بازی را با نوار اختصاصی خودش تنظیم کنید. بنابراین اگر که بخواهید فقط بازی PUBG را با راندمان بالایی اجرا کنید، پکیج ابزارهای بازی رابط کاربری One UI سامسونگ این امکان را برای شما فراهم می‌کند. با لمس کردن عنوان بازی در این منو دو آپشن دیگر به نام اسلایدر حداکثر FPS و گزینه فعال کننده رزولوشن کم هم در اختیارتان گذاشته می‌شود.

حالت شب سیستمی

حالت شب (Dark Mode) یکی از پرتقاضاترین ویژگی های کاربران گوشی های همراه و نرم افزارهای این محصولات است و توسط تعدادی از سازندگان هم عرضه می‌شود. رابط کاربری One UI سامسونگ هم این قابلیت را ارائه می‌کند. شما می‌توانید با دنبال کردن مسیر Settings > Display > Night mode دارک مود سیستمی رابط کاربری وان یو آی را فعال کنید و از گوشی خود در شرایط تاریک راحتتر استفاده نمایید.

این ویژگی در همه قسمت‌ها و نرم افزارهای گوشی وجود ندارد، اما بدون شک یک بهینه سازی برجسته محسوب می‌شود. فعال کردن حالت شب رابط کاربری One UI سامسونگ تنظیم پذیر هم هست و شما می‌توانید در زمان‌های مورد نظرتان از آن استفاده کنید.

فرامین لمسی حرکتی

نمایشگرهای گوشی های هوشمند امروزی ثانیه به ثانیه بزرگتر می‌شوند و هر دقیقه تعداد بیشتری از سازندگان گوشی های خود را به قابلیت پشتیبانی فرامین لمسی مجهز می‌کنند. سامسونگ هم با اضافه کردن این قابلیت به رابط کاربری One UI خود به این قافله پیوسته است؛ با این حال عملکرد این قابلیت با آنچه که در سایر گوشی های هوشمند می‌بینید و باید در آن‌ها برای انجام یک کار صفحه را از نقطه خاصی حرکت دهید، متفاوت است.

درواقع آنچه از این فناوری در گوشی های سامسونگ می‌بینید، حد وسط بین نحوه عملکرد کلیدهای کنترلی قدیمی و فرامین لمسی حرکتی موجود در گوشی های امروزی است. بنابراین می‌توان گفت که اگر علاقه‌ای به نحوه عملکرد فرامین لمسی در گوشی های شیائومی، هواوی و گوشی های دارای نسخه خام سیستم عامل اندروید ندارید، فناوری سامسونگ گزینه خوبی برای شما محسوب می‌شود.

پیام رسان دوگانه

سامسونگ اولین شرکتی نبود که گوشی هایش را به قابلیت پشتیبانی دو نسخه از یک نرم افزار مجهز کرد؛ این قابلیت ابتدا توسط شرکت‌های شیائومی و هواوی ارائه شد و پس از مدت کوتاهی سامسونگ هم آن را در اختیار کاربرانش گذاشت. با همه این تفاسیر چند سال است که از فعالیت قابلیت پیام سان دوگانه می‌گذرد. مانند آنچه که در گوشی های هواوی و شیائومی می‌بینید، قابلیت پیام سان دوگانه سامسونگ این امکان را به شما می‌دهد که روی یک نرم افزار پیام رسان دو اکانت را ثبت کنید.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با پرجمعیت‌ترین کانال‌های تلگرام

شما می‌توانید از این قابلیت در کنار نرم افزارهایی مانند واتساپ، اسکایپ، فیسبوک مسنجر، اسنپ چت و چند برنامه پیام رسان محبوب دیگر استفاده کنید. برای فعال کردن این قابلیت در یک گوشی سامسونگ باید مسیر Settings > Advanced Features > Dual Messenger را دنبال کنید.

کاربرد یک دستی

فرامین لمسی حرکتی تنها قابلیت کنترلی اضافه شده به رابط کاربری One UI سامسونگ نیستند، بلکه این رابط کاربری هم اکنون کاربرد یک دستی را هم پشتیبانی می‌کند. البته این قابلیت زمانی ماهیت معقول خود را نشان می‌دهد که شما در حال استفاده از یک گوشی بزرگ سامسونگ مانند گلکسی اس 10 5 جی (مجهز به نمایشگر 6.7 اینچی) باشید.

سامسونگ برای این که استفاده از گوشی های بزرگش را با یک دست برای کاربرانش ممکن سازد، تغییراتی را در منوها و نرم افزارهای پیش فرض رابط کاربریش اعمال کرده است و اجزای اصلی رابط کاربریش را در مکانی گذاشته است که فاصله مناسبی با انگشت شست کاربر داشته باشند. این تغییرات چندان جامع نیستند و بعضی از نرم افزارهای پیش فرض گوشی های سازنده بزرگ کره‌ای مانند سامسونگ هلث و برنامه ضبط کننده صدا هنوز آن را پشتیبانی نمی‌کنند، با این حال یک شروع خوب برای سامسونگ محسوب می‌شوند و امیدوار هستیم که سایر نرم افزارها هم در آینده‌ای نزدیک به قابلیت پشتیبانی آن مجهز شوند.

نمایشگر اج (Edge)

قابلیت دیگری که قبل از ارائه رابط کاربری One UI سامسونگ در اختیار کاربران گذاشته شده بود و هم اکنون توسط پوسته نرم افزاری جدید سامسونگ هم ارائه می‌شود، نمایشگر اج یا همان پنل اج است.

این فناوری برای اولین بار در سال 2014 به همراه گلکسی نوت اج ارائه شد و با حرکت انگشت به سمت لبه نمایشگر یا خارج از آن یک کشوی نرم افزاری را در لبه نمایشگر گوشی مخفی می‌کند یا از آن بیرون می‌آورد. این کشو می‌تواند محتویات مختلفی نظیر نرم افزارهای مورد علاقه کاربر، فیدهای خبری، مخاطبان مورد علاقه کاربر و ابزارهای ویرایش سازی هوشمند سامسونگ را در خود جای دهد. البته سامسونگ این امکان را نیز در رابط کاربری جدیدش فراهم کرده است که کاربر همه این قابلیت‌ها را در این کشو نرم افزاری در کنار هم داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: androidauthority

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر