;
coinex

مقایسه قیمت بنزین در ایران و آمریکا و جهان ؛ آیا بنزین در ایران گران تر از آمریکا است؟

با توجه به شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت های تردد، قیمت بنزین و سوخت های فسیلی در جهان کاهش پیدا کرده است. در این نوشته ضمن مقایسه قیمت بنزین در ایران و آمریکا و جهان به بررسی این نکته خواهیم پرداخت که آیا قیمت بنزین در ایران بالاتر از قیمت بنزین در آمریکا است؟


هرچند در چند دهه گذشته، کشورهای مختلف با تکیه بر صنایع و تکنولوژی سعی در کاهش وابستگی به نفت نموده؛ اما هنوز هم این محصول مهمترین و استراتژیک ترین محصول در جهان به حساب می آید. در ماه گذشته و باتوجه به کاهش مصرف و ثابت ماندن میزان عرضه، قیمت این محصول در کشورهای مدرن و دارای اقتصاد آزاد کاهش پیدا نمود و با استناد به اطلاعات وب سایت OilPrice در زمان نگارش این مطلب (انتهای بهار 99) به بشکه ای 22 دلار (WTI یا وست تگزاس اینترمدیت)، 31.5 دلار (برنت) و 21.2 دلار (سبد اوپک) رسیده است.

مقایسه قیمت بنزین در ایران و جهان

قیمت بنزین در آمریکا

گرچه در چند سال گذشته شرکت های تولید خودرو استفاده از موتورهای هیبریدی و الکتریکی را در دستور کار خود قرار داده اند، اما هنوز هم بسیاری از اتومبیل ها از بنزین به عنوان سوخت اصلی استفاده می کنند. با توجه به پاندمی ویروس چینی در جهان و کاهش تردد خودروها و با تکیه بر اصل هماهنگی عرضه و تقاضا، قیمت بنزین نیز به تبع قیمت نفت کاهش یافت. ایالات متحده آمریکا نیز چه موافق آن باشیم و چه با آن دشمنی دیرینه داشته باشیم، سالهاست که به عنوان یکی از بزرگترین و بهترین و قدرتمندترین اقتصادهای جهان شناخته شده و می توان از آن به عنوان معیاری قابل قبول و موثق در خصوص مقایسه قیمت و میزان مصرف یاد کرد.

ذکر این نکته نیز ضروری است که عبارتی تحت عنوان “قیمت جهانی بنزین” که دولتمردان ایران برای افزایش و کمبود کسری بودجه ها و پوشش فسادهای گسترده اقتصادی در بالاترین سطوح مدیریتی کشور به آن استناد کرده، به طور کلی وجود خارجی نداشته و بنزین با توجه به قیمت روز و با نرخ های متفاوت در کشورهای مخلف جهان به فروش می رسد…

بیشتر بخوانید:

واردات خودرو به ایران ؛ نگاهی به فساد در بالاترین سطوح مدیریتی اقتصاد کشور!

قیمت بنزین در آمریکا

قیمت بنزین در آمریکا با توجه به نوع حکومت (فدرال) در ایالت های مختلف متفاوت است. در حال حاضر قیمت پایه این محصول در برخی از مهم ترین ایالت های آمریکا که در 3 گونه معمولی (Regular) با عدد 87 اکتان ، متوسط (Mid Grade) با عدد اکتان 89 و پریمیوم یا سوپر (Primum) با عدد اکتان 91 و یا 93 عرضه می گردد برای هر گالن به شرح زیر است:

ایالت بنزین معمولی بنزین متوسط بنزین پریمیوم
کالیفرنیا 2.9 دلار 3 دلار 3.2 دلار
فلوریدا 1.9 دلار 2.2 دلار 2.5 دلار
ماساچوست 2 دلار 2.4 دلار 2.6 دلار
میشیگان 1.5 دلار 1.9 دلار 2.2 دلار
نوادا 2.4 دلار 2.7 دلار 2.8 دلار
اوکلاهوما 1.4 دلار 1.7 دلار 1.9 دلار
نیویورک 2.2 دلار 2.6 دلار 2.8 دلار
تگزاس 1.6 دلار 1.9 دلار 2.2 دلار
واشینگتن 2.6 دلار 2.8 دلار 3 دلار
مقایسه قیمت بنزین در ایران و آمریکا ؛ آیا بنزین در ایران گران تر از آمریکا است؟
مقایسه قیمت بنزین در ایران و آمریکا ؛ قیمت بنزین در ایالت های مختلف آمریکا

با توجه با آمار منتشر شده در وب سایت AAA، میانگین قیمت بنزین در آمریکا در زمان نگارش مطلب (انتهای بهار سال 99 خورشیدی) رقمی در حدود 1.851 دلار برای گونه معمولی در هر گالن است. هر گالن نیز برابر با 3.785 لیتر بوده و بنابراین قیمت هر لیتر بنزین در آمریکا رقمی در حدود 0.49 دلار یا 49 سنت است. ایالت ویسکانسین با 1.3 دلار برای هر گالن (1450 تومان در هر لیتر) ارزان ترین قیمت بنزین در آمریکا را داشته و جزیره هاوایی نیز با 3.3 دلار برای هر گالن (3600 تومان در هر لیتر) بالاترین نرخ بنزین در این کشور را به خود اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید:

بهترین خودروهای هیبریدی 2020 ؛ آشنایی با کم مصرف ترین اتومبیل های جهان در سال جدید

ارزش ریال ایران ؛ بررسی قدرت خرید ریال در برابر دلار به زبان ساده

مقایسه قیمت بنزین در ایران و آمریکا

آیا بنزین در ایران گران تر از آمریکا است؟

مسئولان کشور موکدا ادعا داشته که قیمت حامل های انرژی، سوخت و خصوصا بنزین در ایران بسیار پایین تر از کشورهای جهان است. به همین دلیل طی یک طرح عجولانه و در کمال عدم تخصص قیمت بنزین را در آبان ماه سال 1398 خورشیدی از 10000 ریال به 30000 ریال افزایش داده که موجب بروز مشکلات بسیاری برای انواع و اقسام کسب و کارها و وقوع اعتراضات گسترده کشوری گردید.

مقایسه قیمت بنزین در ایران و آمریکا ؛ آیا بنزین در ایران گران تر از آمریکا است؟

اما با توجه به قیمت 49 سنتی هر لیتر بنزین در آمریکا و ضرب این عدد در رقم 42000 ریال (که بر اساس داده های بانک مرکزی ایران، مرجع محاسبه نرخ مبادلات کلان ارزی از جمله نفت و گاز و بنزین است) قیمت بنزین در آمریکا در حال حاضر رقمی در حدود 20580 ریال یا 2 هزار و پنجاه و هشت تومان است و به این ترتیب قیمت بنزین در ایران (بدون توجه به کیفیت بسیار پایین و اضافه شدن انواع و اقسام مواد افزودنی به منظور افزایش هرچه بیشتر آلودگی هوا) 46 درصد بالاتر از قیمت بنزین در آمریکا است.

بیشتر بخوانید:

علت سقوط هواپیمای اوکرانی : حمله موشکی

قدرتمندترین و با ارزش ترین پول ها و ارزهای جهان در سال 2020 میلادی

قیمت بنزین و حداقل دستمزد

حال باید به این نکته نیز اشاره کرد که با توجه به حداقل دستمزد 8 دلار در هر ساعت و حداقل حقوق ماهیانه 1500 دلار، هر کارگر آمریکایی توانایی خرید 3060 لیتر بنزین (به عنوان ملاک مقایسه) در ماه را دارد؛ در صورتیکه با توجه به حداقل حقوق و دستمزد 99 (که به طرزی سخاوتمندانه و همگام با تورم 40 درصدی افزایش یافته) هر کارگر با دستمرد ماهیانه خود توانایی خرید تنها 610 لیتر بنزین را دارد. البته نکته دیگری که لازم است در مقایسه قیمت بنزین در ایران و آمریکا مورد توجه قرار گیرد علاوه بر قرار گرفتن ریال برای سومین سال متوالی در صدر جدول بی ارزش ترین ارزها و واحدهای پولی جهان، کیفیت و قیمت اتومبیل و مقایسه آن با میزان درآمد ماهیانه است…

بیشتر بخوانید:

بررسی و مشخصات فنی شورولت اسپارک 2020 ؛ ارزان ترین خودروی آمریکا در سال جدید

با اجاره کد ملی خود برای خرید خودرو کسب درآمد کنید!

حداقل دستمزد 99 ؛ حقوق کارگران در سال 99 چقدر است؟

نظر شما در خصوص مقایسه قیمت بنزین در ایران و آمریکا چیست؟ آیا بنزین در ایران با قیمتی بالاتر نسبت به کشورهای دیگر عرضه می گردد؟

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر