;
coinex

راهنمای خرید گوشی دست دوم ؛ برای خرید یک گوشی کارکرده باید چه کار کنیم؟

گاهی می‌توانید با خرید اصولی یک گوشی کارکرده هم کارایی خوبی را دریافت کنید. در این مطلب به ارائه راهنمای خرید گوشی دست دوم پرداخته‌ایم.

شکی در این موضوع نیست که خرید یک گوشی دست دوم بسیار مقرون به ‌صرفه است و بودجه کمتری را می‌طلبد، اما اگر پیش از خرید یک گوشی دست دوم به چند مورد مهم و اساسی توجه نکنید خریدتان می‌تواند هزینه خیلی بیشتری نسبت به هزینه خرید یک گوشی نو روی دستتان بگذارد. در این مقاله، راهنمای خرید گوشی دست دوم را در قالب چند نکته مهم در اختیارتان گذاشته‌ایم. با تکراتو همراه باشید.

راهنمای خرید گوشی دست دوم

این روزها با افزایش بیش از اندازه قیمت گوشی تلفن همراه، خیلی از خریداران ترجیح می‌دهند تا یک گوشی دست دوم خریداری کنند. اما در این بین موارد مهمی وجود دارند که پیش از خرید باید به آن‌ها توجه کرد و اکثر خریداران و کاربران از آن‌ها بی‌خبر هستند. در هنگام خرید گوشی‌ های دست دوم باید به نکات زیر توجه کنید.

هیچ‌ وقت دستگاهی را که خیلی قدیمی است، نخرید

هیچ‌ وقت دستگاهی را که خیلی قدیمی است، نخرید
راهنمای خرید گوشی دست دوم

گوشی ‌هایی که بین سه تا پنج سال از عمرشان می‌گذرد، به‌ یک دلیل گزینه خوبی نیستند؛ آن‌ها به‌ ندرت قابل استفاده هستند. اگر گجتی که قصد خریدش را دارید بیش از اندازه قدیمی است، اصلا مهم نیست که تجهیزات آن تا چه اندازه سالم باشند، زیرا به ‌احتمال خیلی زیاد نمی‌توانید از فریم ورک‌های آپدیت شده و جدید روی آن‌ها استفاده کنید. اگر نتوانید یک فریم ورک جدید را روی آن پیاده کنید، به ‌احتمال زیاد خیلی از اپلیکیشن‌های جدید و مشهور را هم نمی‌توانید روی آن نصب کنید.

از کجا بخرید

از کجا بخرید
راهنمای خرید گوشی دست دوم

به عنوان یکی از نکات مربوط به راهنمای خرید گوشی دست دوم، اگر در سایت‌های آنلاین دنبال گوشی مور نظر خود هستید حتما از سایت‌های مطمئن و قابل اطمینان استفاده کنید. از طرف دیگر سایتی را انتخاب کنید که بتوانید دستگاه را حضوری ببینید و کاملا چک کنید. چندین سایت وجود دارد که امکان ملاقات حضوری خریدار و فروشنده را فراهم می‌کنند.

بدانید چه زمانی باید خرید کنید

بدانید چه زمانی باید خرید کنید
راهنمای خرید گوشی دست دوم

خیلی از کاربران عادت دارند به‌ محض ورود یک گوشی جدید به ‌بازار آن ‌را بخرند. این همان زمانی است که آن‌ها تصمیم می‌گیرند تا گوشی قبلی خود را بفروشند. پس، اگر دنبال خرید گوشی خوب و با هزینه مناسب هستید، دنبال چنین مواردی باشید.

بیشتر بخوانید:‌

سیاست مرجوع

سیاست مرجوع
راهنمای خرید گوشی دست دوم

قبل از خرید گوشی حتما آن ‌را از نظر فیزیکی چک کنید تا مشکلی از نظر ضربه خوردگی و شکستگی نداشته باشد. اگر دستگاه مشکلات سخت‌ افزاری یا نرم افزاری داشته باشد ممکن است کمی طول بکشد تا اثرات خود را نشان دهد. بنابراین، همیشه گوشی هوشمندی را انتخاب کنید که مالک آن حاضر به قبول مرجوع کردن دستگاه باشد. یعنی اگر بعد از تنها 2 یا 3 روز گوشی به‌ مشکل خورد بتوانید آن ‌را برگردانید.

ببینید چه تجهیزاتی کنار گوشی ارائه می‌شود

ببینید چه تجهیزاتی کنار گوشی ارائه می‌شوند
راهنمای خرید گوشی دست دوم

یکی از مواردی که می‌تواند اطلاعات خوبی درباره فروشنده دستگاه به ‌شما بدهد، تجهیزاتی است که فروشنده هنگام ارائه محصول خود به ‌شما می‌دهد. همیشه زمان خرید گوشی دست دوم ببینید چه تجهیزات دیگری در کنار آن ارائه می‌شود. به عنوان مثال، اگر جعبه خود گوشی هم کنار آن است یعنی این دستگاه سرقتی نیست. همیشه هنگام خرید و معامله فکرتان را به‌ کار بگیرید.

مطمئن شوید که دستگاه آنلاک شده باشد

مطمئن شوید که دستگاه آنلاک شده باشد
راهنمای خرید گوشی دست دوم

اسمارت ‌فون‌های لاک شده قیمت پایینتری دارند که البته این موضوع طبیعی است. اگر گوشی که قصد خریدش را دارید لاک شده باشد مشکلات زیادی برای شما ایجاد می‌کند. پس حتما از بابت این موضوع مطمئن شوید.

مطمئن شوید که گوشی دزدی نیست

مطمئن شوید که گوشی دزدی نیست
راهنمای خرید گوشی دست دوم

یکی از احتمالاتی که باید در هنگام خرید یک گوشی پیشرفته با قیمت مناسب در نظر بگیرید، دزدی بودن آن است. اگر پیشنهادی که به‌ شما داده شده غیرواقعی است، شک کنید. مسلما در آگهی گجت حرفی از دزدی بودن گوشی زده نمی‌شود. برای دوری کردن از چنین خطری سعی کنید از مکان‌های مطمئن و شناخته شده خرید کنید.

شماره‌های IMEI، ESN یا MEID گوشی را بخواهید و در وب آن‌ها را چک کنید تا بتوانید از دزدی نبودن آن مطلع شوید. البته، این مورد به ‌تنهایی سرقتی نبودن گوشی را ثابت نمی‌کند، اما بهتر از چک نکردن است.

قبض را چک کنید

قبض را چک کنید
راهنمای خرید گوشی دست دوم

می‌توانید با گرفتن کد #06#* شماره معتبر IMEI گوشی را به‌ دست بیاورید. با این کار شماره منحصربفرد و اختصاصی گوشی در اختیار شما قرار می‌گیرد. همچنین، می‌توانید این شماره را روی قبض گوشی چک کنید.

شرایط فیزیکی و ظاهری گوشی را به ‌دقت چک کنید

شرایط فیزیکی و ظاهری گوشی را به ‌دقت چک کنید
راهنمای خرید گوشی دست دوم

هیچ کس انتظار ندارد که یک گوشی کار کرده و دست دوم مثل یک گوشی نو براق و تمیز باشد، اما اگر گوشی کارکرده مورد نظرتان خیلی آسیب دیده یا به‌ شکلی است که تعمیر آن فوق ‌العاده سخت باشد، آن را نخرید. اگر قیمت گوشی مناسب و منطقی است می‌توان چند خراش کوچک را نادیده گرفت. دقت کنید که نمایشگر گوشی سالم باشد و خود گوشی آسیب‌های فیزیکی حادی نداشته باشد و نیازی به‌ تعمیر هم نداشته باشد.

باتری‌ گوشی را چک کنید

باتری‌ گوشی را چک کنید
راهنمای خرید گوشی دست دوم

خیلی از کسانی که قصد خرید گوشی دست دوم را دارند به ‌این مسئله توجه چندانی نمی‌کنند. اما باتری گوشی اطلاعات خوبی را درباره وضعیت آن ارائه می‌کند. چک کنید که باتری دستگاه باد کرده یا خراب نباشد. باتری‌ها به ‌خاطر استفاده بیش از حد یا به‌ دلیل آب خوردگی باد می‌کنند.

قیمت

قیمت
راهنمای خرید گوشی دست دوم

شاید به‌ نظر شما قیمت گوشی دست دوم مهمترین فاکتور باشد، اما این‌ طور نیست. اگر گوشی مدنظر شما چهار فاکتور اول و مهم این مقاله را شامل نشود، خرید آن هیچ فایده‌ای ندارد. قیمت گوشی باید منطقی باشد. بهای دستگاه نو محصول مورد نظرتان را در بازار چک کنید تا راحتتر بتوانید درباره قیمت پیشنهاد شده تصمیم بگیرید.

وضعیت سخت‌ افزاری گوشی و کارکرد آن‌ را بررسی کنید

وضعیت سخت‌ افزاری گوشی و کارکرد آن‌ را بررسی کنید
راهنمای خرید گوشی دست دوم

شماره #*0#* را تایپ کنید تا تمام فانکشن‌های سخت ‌افزاری گوشی بررسی شود. البته این کد برای گوشی ‌های سامسونگ است. با این کار، برخی از ویژگی‌ها مانند ویبره، سنسور، تیره شدن صفحه، تاچ، اسپیکر و بسیاری موارد دیگر چک می‌شود.

اطمینان از خرید

قطعات دست دوم را از جاهایی بخرید که مطمئن باشند تا  در صورت بروز مشکل بتوانند به شما پاسخ دهند.

۹ توصیه قبل از خرید یک گوشی نو

اگر قصد خرید یک تلفن همراه را دارید پیشنهاد میکنیم دست نگه دارید. در اینقسمت 9 نکته کوتاه اما مفید را شرح داده‌ایم که توجه به آن‌ها قبل از خرید یک اسمارت فون بی ضرر نخواهد بود.

 توصیه اول: پول

اصلیترین عاملی که مشخص می‌کند شما موبایل یک میلیونی داشته باشید یا صد هزار تومانی، جیب شماست. بله درحقیقت این بودجه شماست که برند، نوع و مدل گوشی را مشخص می‌کند. پس توصیه می‌کنیم که پیش از وارد شدن به فروشگاه سقف پولی را که می‌خواهید صرف خرید تلفن همراه کنید مشخص کنید، در غیر این صورت ممکن است با چرب زبانی‌های آقای فروشنده، خانه و یا اتومبیل خود را فروخته و پول آن را خرج خرید یک تلفن همراه کنید. اگر گوشی لمسی یا  tochscreenمی‌خواهید باید حداقل 110 دلار هزینه کنید.

 توصیه دوم: الویت با کارایی است

۹ توصیه قبل از خرید یک گوشی نو

اگر برای خرید تلفن همراه الویتی را مشخص کرده‌اید، توصیه می‌کنیم الویت اول خود را هرچه که هست به کارایی تغییر دهید، زیرا با عدم توجه به کارایی بی شک هم پول و هم وقت خود را هدر داده‌اید. به عنوان مثال اگر شما از تلفن همراه خود انتظار کیفیت تماس بالا و دوربین با کیفیت دارید، چه لزومی دارد که یک تلفن همراه با سی پی یو چهار هسته‌ای و نمایشگر پنج اینچی بخرید؟

 توصیه سوم: از اینترنت غافل نشوید

گاهی اوقات پیش می‌آید که بین چند مدل موبایل گیر می‌افتید و چاره‌ای جز انتخاب یکی از آن‌ها ندارید. در این هنگام بهترین راه استفاده از اینترنت و کمی وب گردی در وب سایت‌ها و فروم‌هاست. به طور کلی فروم‌ها در این زمینه از سایت‌های نقد و بررسی بهتر‌اند چرا که همه می‌توانند در آن از تجربیات خود بنویسند. شما می‌توانید در فروم‌ها کسانی را پیدا کنید که قبلا موبایل مورد نظر شما را خریداری کرده‌اند و از تجربیات آنان نهایت استفاده را ببرید. شبکه‌های اجتماعی هم همچین کارکردی دارند، اما اگر به اینترنت دسترسی ندارید اصلا نگران نباشید  و فقط کافی است که به نزدیکترین باجه روزنامه فروشی مراجعه کنید تا با انبوهی از مجلات موبایل رو به رو شوید که بهترین آن‌ها بدون شک مجلات gsm است.

بیشتر بخوانید:

توصیه چهارم: از نمایندگی‌ها خرید کنید

توصیه چهارم: از نمایندگی‌ها خرید کنید

حال که تلفن همراه خود را براساس کارایی و قیمت پیدا کردید، نوبت به خرید آن می‌رسد اما اینکه از کجا بخرید هم مهم است. اگر شرکت گوشی موبایل شما در کشوری که در آن زندگی می‌کنید نمایندگی رسمی دارد، توصیه می‌کنیم که حتما از یکی از نمایندگی‌های مجاز خرید کنید، زیرا چنین مکان‌هایی (مگر در صورت خواست خودتان) موبایل دست دوم و بدون گارانتی به شما تحویل نمی‌دهند، ضمن این که با خرید از این مراکز از مزایای دیگری مانند تخفیف و شرکت در قرعه کشی هم بهره مند خواهید شد. اما اگر شرکت سازنده موبایل مورد نظر شما نمایندگی در کشورتان ندارد، می‌توانید از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید.

 توصیه پنجم: چینی بی چینی

حتی اگر شده در این روزگار بدون تلفن همراه باشید بهتر از این است که پول خود را برای خرید موبایل های بی کیفیت چینی هدر دهید. بعضی از گوشی های چینی بی کیفیت، بدون گارانتی و بدون شناسنامه هستند و تنها ظاهر جذابی دارند که پشت آن بی کیفیتترین قطعات قرار گرفته‌اند؛ به همین دلیل این محصولات به گوشی های یک بار مصرف معروف شده‌اند. البته حساب کمپانی‌های معتبری همچون مارشال، شیائومی و هوآوی از شرکت‌های بی نام و نشان چینی جداست. پس تحت هیچ شرایطی اقدام به خرید گوشی های بی نام و نشان چینی نکنید.

 توصیه ششم: هیچ ارزانی بی علت و هیچ گرانی بی حکمت نیست

پیش از خرید حتما از قیمت تلفن همراه مورد نظر خود آگاهی پیدا کنید تا هنگام خرید پس از شنیدن قیمت دچار حمله قلبی نشوید. بهترین راه هم این است که قیمت موبایل را از چندین فروشگاه بپرسید و یا به سایت‌های فروش اینترنتی مراجعه کنید و از قیمت روز مطلع شوید. حتما شنیده‌اید که می‌گویند: “هیچ ارزانی بی علت و هیچ گرانی بی حکمت نیست؟” این ضرب المثل در خرید تلفن همراه هم صدق می‌کند. هرگز فریب قیمت‌های پایین را نخورید چرا که ممکن است با تعویض لوازم جانبی موبایل مثل شارژر و هندزفری با نمونه‌های تقلبی، قیمت تلفن همراه را تا چند ده هزار تومان کاهش دهند. از طرفی به قیمت‌های خیلی بالا هم اعتماد نکنید چرا که خیلی از فروشگاه‌های شیک پول اسم و رسمشان را می‌گیرند.

 توصیه هفتم: ترجیحا گوشی لمسی بخرید

اگر تاکنون از همان گوشی های قدیمی با همان دکمه‌های درشت و سفت استفاده می‌کردید، توصیه می‌کنیم که کمی به روز شوید و از گوشی های لمسی استفاده کنید. عمر گوشی های صفحه کلید دار رو به اتمام است و اکنون اگر به ویترین موبایل فروشی‌ها نگاه کنید به ازای هر ده گوشی لمسی یک گوشی صفحه کلید دار مشاهده خواهید کرد و این نشان دهنده این است که دیر یا زود گوشی های کلاسیک صفحه کلید دار منقرض می‌شوند؛ پس بهتر است که همین الان به کار کردن با گوشی های لمسی عادت کنید.

 توصیه هشتم: برند پرست نباشید

 توصیه هشتم: برند پرست نباشید

اگر انتظار شما از تلفن همراه کارایی و کیفیت باشد، چه فرقی می‌کند که آن گوشی سامسونگ باشد یا نوکیا، اچ تی سی باشد یا سونی. برند پرستی را کنار بگذارید و به دنبال موبایلی بگردید که بهترین کارایی را نسبت به بودجه شما ارائه دهد.

 توصیه نهم: تست کردن حق شماست

در فروشگاه از فروشنده بخواهید که موبایل مورد نظرتان را در اختیارتان قرار دهد. سپس آن را روشن کنید و بدون هیچ عجله‌ای شروع به کارکردن با آن کنید. با دوربین گوشی عکس بگیرید، اسپیکرهای گوشی را تست کنید و حد الامکان یک ویدئو در آن تماشا کنید و یک سیمکارت در آن گذاشته و به یکی از دوستانتان زنگ بزنید و از او بخواهید کیفیت صدا شما را بررسی کند. خلاصه اینکه شما حق دارید که پیش از خرید یک محصول تمامی قسمت‌های گوشی را تست کنید. از فروشندگانی که این حق را از شما سلب می کنند، خرید نکنید.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: techviral و تکراتو

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر