;
coinex

سی فایو : از فریلنسری طراحی سایت، تا بزرگترین سایت ساز ایران

تصویری که از ادای واژه فریلنسر در ذهن جوانان امروز شکل می گیرد یک دنیای پر از رنگ های جذاب، مبل های راحت، کار در ساحل دریا و البته یک ماگ پر از قهوه با علامت استارباکس که هنگام کار کردن، کنار گلدان روی میز جا خوش کرده است.

اما در دنیای واقعیت فریلنسری دردسرهای خودش را دارد. کار کردن های مداوم، بیدارخوابی­های شبانه، سر و کله زدن با مشتری بد قلق و بیکاری فصلی چند نمونه از این دردسرها است. شاید فکر کنید سخت تر از این ممکن نیست اما متاسفانه باید ناامیدتان کنم. بر اساس داده های نامعتبر و شخصی اینجانب، بعد از کار در معدن، سخت ترین کار دنیا کار آفرینی و ساخت یک محصول به درد بخور است. محصولی که خریداران عاشق آن باشند.

چند روز پیش فرصتی دست داد تا با یکی از بنیان گذاران سایت ساز سی فایو گپ و گفتی داشته باشم. برای آن دسته از کسانی که سی فایو را نمی شناسند که البته بعید می دانم در جامعه استارتاپی کسی شامل این مورد بشود باید بگویم سایت ساز و فروشگاه ساز سی فایو بزرگترین سرویس ساخت آنی وب سایت در ایران است که تا لحظه نگارش این مطلب بیش از 105 هزار وب سایت راه اندازی کرده است. القصه این که در ادامه خلاصه ای از این گفتگو را برایتان می نویسم.

فریلنسری دو شغله:

رسول زارع، به همراه بردار بزرگترش سجاد، بنیان گذران سی فایو هستند. رسول تقریبا از دوران دبیرستان مشغول کار طراحی گرافیکی بوده و انصافا سلیقه ای منحصر به فرد و عالی دارد. قبل از اینکه به فکر راه اندازی استارتاپ خودشان بیافتند 5 سالی را در شرکت توسعه سامان (پیام رسان گپ امروزی) کار کرده است. از خاطراتش نقل می کند که شبانه روزی کار می کرده است. روز ها به عنوان کارمند و شبها در دل سکوت شهر، مشغول فریلنسری و طراحی گرافیکی بوده است. هنوز آن زمان ها از  adobe XD خبری نبود.

شروع از زیر پله :

کمی بعد تر در دفتر یکی از دوستانش یک میز می گذارد و فریلنسری را کمی جدی تر می گیرد و به همان کار طراحی گرافیکی وب ادامه می دهد و کماکان در شرکت توسعه سامان هم کار می کند. به واسطه شهرت کارش، حجم تقاضا بالاست و به همراه برادرش سجاد، و چند نفر از دوستانشان که هر کدام در یک زمینه وب تخصص داشتند، تصمیم می­گیرند یک دفتر کوچک 40-50 متری در طبقه دوم یک ساختمان اجاره کنند و برای خودشان کار کنند. اسم شرکتشان را هم می گذارند اسپاد به معنی دارنده سپاه نیرومند!

سفارشات مشتریان تا حدودی تکراری است باید راهی برای سریعتر انجام دادنش وجود داشته باشد. در­آمد آنقدری هست که خرج شرکت و کارکنان را در بیاورد اماکافی نیست. سجاد به عنوان مدیر عامل تصمیم می گیرد همزمان وارد عرصه فروش سامانه پیامک بشوند. یک اقیانوس کاملا قرمز و پر خون. رقابت شدید است. عده ای می گویند بازار تقریبا اشباع شده و باید خارج شد. اسپاد اما کم نمی آورد.

رشد چند هزار برابری با یک تغییر ساده:

تیم مدیران بحث می­کنند تا راهکاری پیدا کنند. ذره ذره راه ­حل مانند طلا از دل شن­های رودخانه نمایان می­شود. شیوه فروش و عرضه را باید عوض کرد. این استراتژی کاری می کند تا در همان بازار قرمز و اشباع، ظرف مدت بسیار کوتاهی چند ده هزار سامانه پیامکی بفروشند، همه چیز خوب است. شرکت درآمد خودش را دارد هم از راه فروش پنل پیامک و هم از راه سفارشات طراحی سایت. سیستم توسعه پیدا می کند و خدمات بیشتری را اضافه می­کند. شرایط رو به رشد است تا اینکه صدای زنگ خدمت سربازی به صدا در می آید. مدیر عامل به ناچار از مجموعه دور می شود.

سربازی و ما ادراک سربازی:

” سربازی ضربه بدی بهمون زد، مدیر عامل شرکت رفته بود و من هم به خوبی سجاد نبودم. تخصصم چیز دیگه ای بود و مدیر عاملی هم خیلی کار سختیه!” رسول زارع شرایط را اینطور توصیف می­کند. کمی بعد تر نوبت رسول می شود برای خدمت سربازی. شرکت تحت فشار زیادی قرار می گیرد. این اتفاقات موجب کاهش رشد شرکت و در مواقعی بروز مشکلات مالی می شود. “در آمد فقط به قدری بود که بتوانیم خودمون رو سر پا نگه داریم.”

 

تغییر مسیر در زمان درست :

در همین ایام افزایش قیمت پیامک و مالیات هایی که روی آن تصویب شده مشکل تازه ای می شود. بلک لیست شدن شماره تلفن های همراه هم قوز بالای قوز است. خیلی نمی توان به پیامک امید داشت، باید بازار جدید پیدا کنیم. راه درآمد دوم شرکت، گرفتن سفارش طراحی سایت بود. در خواست های مشتریان هم تا حد زیادی مشابه هم بودند. کم کم سجاد، ایده ای را مطرح می کند که سرویسی را تولید کنیم که کاربر با انتخاب نمونه های از پیش طراحی شده آماده ساخت سایت را آنلاین انجام دهد.

 

شروع سریع با یک نسخه اولیه MVP :

هدف این بود که محصولی، ساخته شود تا مشتری بتوانند به راحتی با آن وب سایت بسازد و فرآیند ساخت سایت را آسان کند، به قدری که حتی یک انسان بدون دانش فنی بتواند از آن استفاده کند. چند هفته ای صرف پیدا کردن راه حل شد. نهایتا نسخه اولیه محصول یا همان MVP توسط یکی از شرکای قدیم شان بنام صادق که فرد عملیاتی و حرفه ای بود، ساخته شد.

خوبی این محصول این بود که کاربر بدون دانش کدنویسی، بدون یادگیری، css,Html, php, mysql وحتی بدون دانش نصب سیستم های آماده CMS مثل وردپرس و جوملا و دروپال و … می توانست طراحی سایت خودش را انجام دهد.

رسول با افتخار و  خنده از آن موقع یاد می کند و می گوید ” محصول اولمون افتضاح بود. خیلی سخت بود اما ساخت وب سایت رو انجام می داد”.  به این جمله از رید هافمن، مدیر عامل لیندکین اشاره می کند که “اگر از ارائه اولین محصول تان خجالت نمی کشید پس خیلی دیر شروع کردید”.

سی فایو : از فریلنسری طراحی سایت، تا بزرگترین سایت ساز ایران

تمرکز خود را حفظ کنید:

سی فایو به مرور رشد می کند اما به واسطه چند محصولی بودن شرکت روند رشد آن کند است. مدیر عامل و هیات مدیره تصمیم می گیرند تمام محصولات جانبی شرکت را متوقف کنند و تنها بر روی سایت ساز تمرکز کنند. استراتژی تمرکز!

این حرکت موجب جهش رشد در سی فایو می شود. اعداد و ارقام وضعیت رو به رشد را عالی ارزیابی می­کنند. حضور در نمایشگاه ها و تبلیغات در فضای اینترنت موجب آشنایی و آغاز همکاری برند های بزرگ صنایع ایران مانند هلدینگ پگاه، ایران خودرو، خبرگزاری مهر، آستان قدس رضوی با سی فایو می شود.با افزایش حجم کاری مدیر عامل اقدام به گرفتن نیروهای جدید می کند.

 

ستاره های رئال مادرید:

شخصا به عنوان کسی که بار­ها با پرسنل سی فایو بر خورد داشته ام باید اعتراف کنم که کمتر تیمی مانند سی فایو را دیده ام. پرسنل سی فایو ( که البته به نظر این حقیر لفظ خانواده بیشتر برازنده آن است) کار نمی کنند، آنها در سی فایو زندگی می­کنند. بارها دیده ام که به خاطر علاقه زیاد به تیمشان و اعتقاد به هدفشان، بدون خستگی تا پاسی از شب هم به تلاششان ادامه می­دهند تا آنجا که به یکنفرشان لقب گلادیاتور داده اند. سجاد زارع معتقد است کارمند ندارد و تک تک افراد تیم سی فایو را ستاره هایی می داند که خود به تنهایی می درخشند. چیزی شبیه به رئال مادرید در فوتبال!

 

مهم ها را بسنجید !

می گویند که تقریبا دو سال است که با تیم سازی جدید و برنامه ریزی های انجام شده اهداف مورد انتظار به صورت منظم و ماهانه محقق می شود و رشد های قابل توجهی داشته اند. نظم کاری و سنجش مداوم عملکرد و تعهد به KPI های مهم، یکی از دلایل این اتفاق است که در این مورد به رشد 400 درصدی در میزان درآمد ها و رشد 450 درصدی در تعداد کابران اشاره می کند. این تیم شدیدا به این جمله پیتردراکر معتقند که: هرچیزی که اندازه گیری شود قطعا بهبود پیدا می کند . آنها همه ی موفقیت هایشان را حاصل لطف خدا و تلاش تیم خوبشان می دانند. البته که ناکامی های جدی هم داشته اند اما هیچ کدامشان موجب نا امیدی نشده و تجربیات ارزشمندی از آن ها آموخته اند.

سی فایو : از فریلنسری طراحی سایت، تا بزرگترین سایت ساز ایران
سی فایو : از فریلنسری طراحی سایت، تا بزرگترین سایت ساز ایران

 

بهانه ممنوع حتی در زمان قعطی اینترنت:

از عجیب ترین خاطرات کاری سال گذشته که می پرسم به قطعی اینترنت، شهادت سردار سلیمانی و همه گیری کرونا اشاره می کند. تعریف می­کند که در طول دوران قطعی سراسری اینترنت با یک تغییر برنامه بموقع، حتی توانستند رکود بزنند. خوشحالی اش آنجاست که با همان وضعیت هم توانستند رشد برنامه ریزی شده را محقق کنند و به اهدافشان رسیده اند.

 

سی فایو و وردپرس قدرتمند:

در خصوص علت استفاده از وردپرس در هسته وب سایتهای ساخته شده با سی فایو، پرسیدم و این که چرا خودشان یک CMS اختصاصی نمی نویسند؟ می گوید که : اتفاقا  خودشان یک CMS اختصاصی دارند که برای برخی مشتریانشان به دلایل خاصی در حال استفاده از آن هستند اما اینکه وردپرس را بهتر می دانند چند دلیل دارد:

اول اینکه وردپرس محبوب ترین و پر استفاده ترین سیستم مدیریت محتوا در دنیاست، بیش از یک سوم سایت های دنیا با وردپرس ساخته شده اند و مردم هم دوستش دارند.

دوم وجود افزونه ها و امکانات جانبی زیاد آن است. تقریبا چیزی وجود ندارد که خواسته باشید و قبلا در فضای وردپرس روی آن کار نشده یا افزونه ای نداشته باشد. این موضوع به کاربران هم کمک می کند که در هنگام توسعه هزینه کمتری را متحمل شوند.

سوم اینکه متن باز است! در واقع وردپرس همه جا وردپرس است و اینکه کاربر بتواند در صورت نیاز بستر سایت خود را عوض کند بسیار مهم است چون کاربران بر روی سایت خود سرمایه گذاری می کنند و اگر نتوانند مالک آن باشند مجبور می شوند در صورت نیاز تمامی هزینه ها را از اول پرداخت کرده تا سیستم مدیریت محتوا یا ارائه دهنده خدماتشان را عوض کنند.

چهارم هم وجود منابع آموزشی فراوانی است که به زبان فارسی در دسترس همگان قرار دارد.

 

سی فایو بزرگترین سایت ساز ایران:

امروز هم که در حال نگارش این گفتگو هستم سی فایو به عنوان بزرگترین سایت ساز ایران  با 100 هزار وب سایت ساخته شده کماکان در حال ارائه سرویس به مشتاقان فضای اینترنت و کسب و کارهایی است که قصد دارند در فضای اینترنت جایگاه مستحکمی برای خود داشته باشند.

مدیر عامل و هیات مدیره اما به این مقدار راضی نیستند. به نظر می رسد اهداف بالاتر و والاتری از اینها دارند، افزایش نرخ دلار و فروش های خارجی سی فایو، انگیزه ای شده تا با یک برند دیگر که بدلایلی نام آنرا مطرح نمیکند، بصورت جدی وارد فاز فروش بین المللی شوند و تلاش کنند تا درآمدهای ارزی خود را افزایش دهند، سی فایو می خواهد بزرگترین سایت ساز منطقه شود و برای آن برنامه های دقیق و فراوانی دارد که به بخشی از آنها هم دست یافته است.

برای مشاهده سی فایو، به آدرس زیر مراجعه کنید:
See5.net

پایان رپورتاژ آگهی

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    دنبال راه اندازی یک سایت سریع، ساده و با پشتیبانی مناسب بودم. با این مطلب نگاهم نسبت به سایت ساز تغییر کرد و فهمیدم با سی فایو راحت شده

    ممنون از مقاله خوبتون

    پاسخ