;
coinex

چهار جهش خاص کرونا در ایران ؛ تکامل ویروس کرونا چگونه است؟

بر اساس اعلام معاون فناوری پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری،‌ تا به حال چهار جهش خاص کرونا در ایران شناسایی شده است. با ما باشید.

معاون فناوری پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری گفت: بر اساس مطالعات انجام شده در ایران حدود ۲۳ جهش ژنوم کرونا ویروس را مشاهده و گزارش کردیم. ضمن اینکه 4 نوع از جهش های مشاهده شده مخصوص به ایران هستند.

دکتر محمدعلی ملبوبی گفت: با اعلام رسمی شیوع کرونا در کشور، یکی از مسایلی که با آن مواجه شدیم، این بود که باید فراوانی جهش‌ها در جمعیت را شناسایی کنیم در غیر این صورت در تشخیص، درمان و تولید واکسن راه به جایی نخواهیم برد.

چهار جهش خاص کرونا در ایران ؛ تکامل ویروس کرونا چگونه است؟

وی ادامه داد: از این رو طرح شناسایی جهش این ویروس در ایران و جهان را در دستور کار قرار دادیم که این طرح شامل دو بخش “آزمایشگاهی” و “داده‌های سطح جهان” است.
ملبوبی مطالعات در بخش آزمایشگاهی را مطالعه بر روی ویروس‌ کرونای شیوع یافته در ایران دانست و یادآور شد: علاوه بر آن داده‌های موجود در دنیا را جمع‌آوری و آنالیز کردیم.
معاون فناوری پژوهشگاه زیست فناوری با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۹۰ هزار مورد توالی ژنوم کامل ویروس کرونا در دسترس است، خاطر نشان کرد: برای آنکه بتوانیم داده‌های جمع‌آوری شده را آنالیز کنیم، پاپ‌لاینی ایجاد شد تا بتوانیم از این طریق به سرعت داده‌ها را به صورت اتوماتیک و پشت سر هم ردیف و جهش‌های ویروس کرونا را شناسایی کنیم.
چهار جهش خاص کرونا در ایران

معاون فناوری پژوهشگاه زیست فناوری با بیان اینکه در ایران حدود ۲۳ جهش ژنوم این ویروس را مشاهده و گزارش کردیم، اظهار کرد: این جهش‌های ژنومی که ما مشاهده کردیم، با سایر کشورها مشابه است به غیر از ۴ مورد از این جهش‌ها که خاص ایران است.

ملبوبی اضافه کرد: بر این اساس ما از بیماران مختلف ویروس را جداسازی و آن را توالی یابی می‎کنیم و داده‌های به دست آمده در پایگاه داده‌ها جمع‌آوری خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه معمولا جهش ویروس اثری ندارد، یادآور شد: در صورتی که تغییر ایجادشده موجب شود که مزیتی برای بقا در جمعیت پیدا کند، ما به این مرحله نرسیده‌ایم و در فاز شناسایی جهش‌ها و قرار دادن آن در اختیار پژوهشگران هستیم تا آنها در تحقیقات خود از این داده‌ها استفاده کنند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص چهار جهش خاص کرونا در ایران چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید!

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر