;
coinex

سیگار و مصونیت در برابر کرونا ؛ آیا واقعا سیگاری ها کمتر کرونا می‌گیرند؟

آمارها از تعداد کمتر سیگاری‌های مبتلا به ویروس کرونا خبر می‌دهند. آیا سیگار و مصونیت در برابر کرونا به هم ارتباط دارند؟ با ادامه این نوشته همراه باشید.

دانشمندان فرانسوی بر روی فرضیه «تاثیر مثبت نیکوتین برای مقابله با ویروس کرونا» تحقیق می‌کنند. دانشمندان فرانسوی در حال تحقیق بر روی این فرضیه‌اند که سیگار می‌تواند افراد را در برابر ویروس کرونا محافظت کند.

تاکنون بار‌ها سازمان بهداشت جهانی و همچنین چندین پژوهش میدانی در چین از اثر منفی سیگار بر ابتلا و مقابله با ویروس کرونا می‌گفتند، اما آمار تازه مبتلایان آمریکا و فرانسه فرضیه دیگری را مطرح کرده است مبنی‌بر اینکه شاید افراد سیگاری کمتر به این ویروس مبتلا می‌شوند. ویروس کرونای جدید (SARS-Cov-2) تاکنون بیش از 2.6 میلیون نفر را در سراسر جهان آلوده کرده است.

این تحقیق پس از آن آغاز شد که داده‌های بیمارستانی در پاریس نشان می‌داد افراد سیگاری کمتر به علت ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان بستری می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

سیگار و مصونیت در برابر کرونا

آیا واقعا سیگاری ها کمتر کرونا می‌گیرند؟

آمارها مربوط به ارتباط سیگار و مصونیت در برابر کرونا تنها به فرانسه و آمریکا محدود است و البته محل بحث‌های فراوانی است و در همین کشور‌ها افراد زیادی با سابقه مصرف سیگار به کرونا مبتلا شدند و حتی به شرایط حاد هم رسیدند، اما دست‌کم در روز‌های گذشته خبر «کمتر مبتلاشدن افراد سیگاری به کرونا» بار‌ها در رسانه‌های حتی معتبر دنیا هم مطرح شده و ازقضا با استقبال فراوانی در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده است.

سیگار و مصونیت در برابر کرونا
سیگار و مصونیت در برابر کرونا

ماجرایی که البته پیش از ورود جدی کرونا به اروپا و آمریکا و مرگ ده‌ها هزار نفر براثر این ویروس، در کوچه و بازار ایران به‌صورت شایعه‌ای غیرمستند منتشر هم شده بود. واقعیت ماجرا چیست و این فرضیه که افراد سیگاری کمتر به کرونا مبتلا می‌شوند، از کجا می‌آید و تا چه اندازه قابل‌اعتنا است؟ نتیجه تحقیق گروهی از دانشمندان فرانسوی نشان می دهد که افراد سیگاری کمتر از دیگران در معرض ابتلا به بیماری «کووید ۱۹» هستند.

بیشتر بخوانید:‌

دانشمندان فرانسوی در این تحقیق از تکه‌های نیکوتین برای درمان افراد استفاده خواهند کرد. با این حال، وزارت بهداشت فرانسه از شهروندان خواسته علارغم اینکه تحقیق بر روی این فرضیه آغاز شده، اما شهروندان از خوددرمانگری با نیکوتین بپرهیزند.

چند نفر از محققان در یکی از بیمارستان های پاریس با بررسی آماری مبتلایان به ویروس جدید کرونا دریافته اند که شمار افراد سیگاری در میان بیمارانی که به این ویروس مبتلا شده اند به طرز معناداری کم است. آنها در همین راستا در نظر دارند تحقیقی بالینی در مورد تاثیر احتمالی نیکوتین در پیشگیری از بیماری «کووید ۱۹» انجام دهند.

به عنوان یک مثال دیگر، نتایج یک بررسی در آمریکا نشان می‌دهد که از میان هفت هزار و ۱۶۲ بیمار کرونا که دارای سوابق پزشکی هستند، بیش از ۹۶ درصد سابقه مصرف سیگار ندارند، ۲.۳ درصد سابقه مصرف سیگار دارند و تنها ۱.۶ درصد یعنی ۹۶ نفر سیگاری هستند. آمار‌هایی مشابه از کشور فرانسه هم منتشر شده و به این فرضیه دامن زده است که افراد سیگاری احتمالا کمتر به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

آکادمی علوم فرانسه تحقیقی را که پزشکان بیمارستان «پیتیه سالپتریه» در پایتخت فرانسه انجام داده اند منتشر کرده است. پژوهشگران در این تحقیق وضعیت ۳۵۰ بیماری را که به دلیل ابتلا به نوع جدید ویروس کرونا در این بیمارستان بستری شده بودند بررسی کردند. آنها همچنین شرایط ۱۳۰ نفر دیگر از مبتلایان را که به طور سرپایی و بدون نیاز به بستری شدن در این بیمارستان به حال آنها رسیدگی شده بودند مدنظر قرار دادند.

نتیجه بررسی های دانشمندان نشان داد که تعداد افراد سیگاری در میان این بیماران کمتر از جمعیت عمومی (با در نظر گرفتن سن و جنسیت) است. به گفته محققان تنها پنج درصد بیمارانی که وضعیت آنها در این تحقیق بررسی شده است سیگاری بودند. اما مسئله ارتباط سیگار و مصونیت در برابر کرونا ابعاد دیگری نیز دارد.

آیا 98 درصد از قربانیان کرونا غیرسیگاری‌اند؟

سیگار و مصونیت در برابر کرونا به هم مرتبطند؟

ماجرای ارتباط سیگار و مصونیت در برابر کرونا ، پیش از شیوع جهانی این ویروس در چین هم مورد بحث و بررسی قرار گرفت. پیش‌ازاین بررسی‌های آماری، خبری غیرمستند مبنی‌بر غیرسیگاری‌بودن ۹۸درصد جان‌باختگان کرونا هم منتشر شد که به‌شدت در شبکه‌های اجتماعی بازنشر پیدا کرد. پیش از بررسی این ادعا، نگاهی به مقالات معتبری که به بررسی این موضوع در بین مبتلایان شهر ووهان و استان هوبی چین پرداختند، می‌تواند به روشن‌شدن بحث کمک کند.

سیگار و مصونیت در برابر کرونا
سیگار و مصونیت در برابر کرونا

در کشور چین ده‌ها پژوهشگر به بررسی این موضوع پرداختند و نتیجه تحقیقات و بررسی خود را در چندین مقاله هم منتشر کردند. یکی از این پژوهش‌ها که بالاترین جامعه آماری مورد بررسی را دارد، مربوط به همین استان هوبی در چین است؛ در این مطالعه شرایط یک هزار و ۹۹ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ ازسوی گوان و همکارانش از مناطق مختلف چین بررسی شده است. نتایج توصیفی درباره این بیماران می‌گوید که از این یک هزار و ۹۹ نفر، ۱۷۳ نفر علائم شدید و ۹۲۶ نفر علائم غیرشدید داشتند.

بیشتر بخوانید:

در بین مبتلایان به علائم شدید، ۹/۱۶ درصد افراد سیگاری فعلی و ۲/۵ درصد افراد سیگاری سابق بودند. علاوه‌براین در بین بیماران دارای علائم غیر شدید، ۱۱.۸ درصد آن‌ها سیگاری فعلی و ۱.۳ درصد سیگاری‌های قبلی بودند. این بررسی می‌گوید در گروه بیمارانی که به تهویه مکانیکی (ونتیلاتور) یا بستری در بخش مراقبت‌های ویژه (آی‌سی‌یو) نیاز داشتند یا فوت شدند، ۵/۲۵ درصد افراد سیگاری فعلی و ۶/۷ درصد سیگاری‌های قبلی بودند.

در مقابل، در گروه بیمارانی که این عوارض جانبی را نداشته‌اند، تنها ۱۱.۸ درصد افراد سیگاری فعلی و ۱.۶ درصد سیگاری‌های قبلی بودند. این پژوهشگران در قسمت نتیجه‌گیری مقاله خود می‌گویند که با این اطلاعات نمی‌توان به تجزیه‌وتحلیل آماری برای ارزیابی ارتباط بین شدت پیامد بیماری و وضعیت سیگارکشیدن پرداخت هرچند در نتایج خود به اثر منفی مصرف سیگار برای مقابله بدن با این ویروس تأکید می‌کنند.

براساس نتایج این پژوهش در ووهان چین، افراد سیگاری ۱.۴ برابر بیشتر (از افراد غیرسیگاری) دچار علائم شدید کرونا می‌شوند و ۲.۴ برابر هم بیشتر نیازمند بستری در بخش آی‌سی‌یو و ونتیلاسیون شده و جان خود را از دست می‌دهند.

این بررسی همچنین می‌گوید که مصرف سیگار به آن شدتی که درباره آنفولانزا و.. مضر بود، در کووید۱۹ مضر نیست، اما سیگاری‌ها در صورت ابتلا شرایط سخت‌تری خواهند داشت. این بررسی و دیگر پژوهش‌های آماری انجام‌شده، اما ادعای مصونیت افراد سیگاری در برابر کرونا را رد می‌کند و حتی برای این شایعه که ۹۸ درصد جان‌باختگان کرونا، غیرسیگاری هستند هم دست‌کم تاکنون هیچ سند و آماری ارائه نشده است.

بیشتر بخوانید:

.

منبع:‌ theguardian

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر