;
coinex

کاهش 15 درصدی قیمت گوشی موبایل!

با تخصیص ارز بانک مرکزی برای شرکت های وارد کننده گوشی موبایل، انتظار می‌رود که تا 2 هفته آینده شاهد کاهش 15 درصدی قیمت گوشی موبایل باشیم.

گران شدن دلار، کاهش واردات، آموزش مجازی، افزایش تقاضا برای خرید و عدم تحرک عرضه به اندازه تقاضا از جمله مواردی بود که در کنار سایر مسائل همیشه موجود، قیمت ابزارهای هوشمند از جمله اسمارتفون ها را در سال جاری بالا برد و بالا نگه داشت.

این موضوع در کنار الزام برگزاری کلاس های مجازی، وضعیت را برای بسیاری از خانواده ها پیچیده کرده و دانش آموزان زیادی را از تحصیل محروم نگاه داشته است.

یکی از مسائلی که فروشندگان و واردکنندگان در ذکر علت ارزان نشدن گوشی به میان می‌آورند،‌ عدم تخصیص ارز برای واردات موبایل است. حال به نظر این مشکل قرار است حل شود، اما ایا قیمت گوشی نیز ارزان خواهد شد؟

کاهش 15 درصدی قیمت گوشی موبایل!

بانک مرکزی دو روز پیش، میزان زیادی ارز برای واردکردن موبایل به شرکت‌های واردکننده تخصیص داد. این بدان معنا است که بازار گوشی تلفن همراه دست‌کم تا دو ماه دیگر تأمین خواهد بود و قیمت‌ها رقابتی می‌شود.

رضا قربانی، رئیس کمیسیون ساماندهی و تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل می‌گوید تقریبا تمام شرکت‌هایی که طی سه الی چهار ماه گذشته در نوبت تخصیص ارز بودند، تخصیص گرفته‌اند. او می‌گوید: «البته ما به روند تخصیص آن اعتراضاتی داریم و این تخصیص طبق الگوریتم بانک مرکزی صورت گرفته که اطلاعی از آن نداریم اما در هر صورت، بازار متاثر از این اتفاق می‌شود.»

کاهش 15 درصدی قیمت گوشی موبایل
وضعیت قیمت گوشی در روزهای آینده

قربانی می‌گوید باتوجه‌به کاهش یافتن نرخ ارز طی ماه اخیر و تأمین بازار با تخصیص ارز بانک مرکزی، کاهش قیمت‌ها از همین اکنون آغاز شده است. او می‌گوید: «گوشی‌های که اکنون در بازار موجود هستند، با ارز ۳۰ هزار تومانی وارد شده‌اند. گوشی‌های جدید با ارز ۲۶ هزار تومان و ایجاد رقابت میان شرکت‌های واردکننده وارد می‌شوند.» به‌گفته‌ی رئیس کمیسیون تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل، با تخصیص گرفتن ۳۰۰ الی ۴۰۰ شرکت واردکننده، آن‌ها حاضر هستند حتی از سود قانونی خود هم بسیار کمتر دریافت ‌کنند تا کالای خود را به فروش برسانند.

قربانی می‌گوید دو هفته و نهایتا یک ماه طول می‌کشد تا گوشی‌های جدید وارد بازار شوند اما طی دو روزی که از تخصیص ارز به شرکت‌ها گذشته نیز، قیمت گوشی‌های موبایل موجود در بازار ۳ تا ۵ درصد کاهش یافته است. او می‌گوید: «در چنین شرایطی دیگر دلال‌بازی اتفاق نمی‌افتد چون همه می‌خواهند کالای خود را سریع بفروشند و دچار کاهش قیمت نشوند؛ البته همین حالا هم با دریافت سود بیشتر، کار غیرقانونی نمی‌کنند.»

به‌گفته‌ی قربانی، تخصیص ارز به شرکت‌ها شامل واردات گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو و حتی آیفون هم می‌شود و رجیستر این گوشی‌ها نیز بدون مشکل صورت خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص کاهش 15 درصدی قیمت گوشی چیست؟ آیا قیمت گوشی ارزان میشود؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر