;
coinex

هیچ مشکلی برای واردات واکسن کرونا نداریم

چندی پیش رییس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا علت انصراف ایران از دریافت و واردات واکسن کرونا فایزر را امکانات پایین حمل و نقل هوایی اعلام کرده بود.

مساله واکسن کرونا از یک طرف و انتقال آن از طرف دیگر، چالش‌های مختلفی را یک به یک روانه کشور کرده است. یک روز صحبت از ساخت آن بود و حالا که واکسن خارجی آماده انتقال به کشورهای متقاضی است، مساله انتقال آن به ایران هم مزید بر علت شده است.

البته برخلاف تصوراتی که ممکن است در ارتباط با مشکلات و موانع ارزی تداعی شود، مساله اصلی که در صحبت‌های مسئولان دیده می‌شود، امکانات انتقال و بحث‌های فنی است چرا که به صراحت عنوان شده که به دلیل نبود امکانات حمل و نقل، از دریافت آن انصراف داده‌ایم.

مصطفی قانعی رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا کمی قبل گفته بود که ایران در اتحادیه جهانی واکسن کرونا (کوواکس) اعلام کرده که واکسن فایزر را نمی‌خواهد چرا که این واکسن به شرایط و الزاماتی مانند زنجیره سرد منفی ۷۰ درجه نیاز دارد و این امکانات در هواپیماها و سیستم حمل و نقل ما وجود ندارد.

هیچ مشکلی برای واردات واکسن کرونا نداریم

اکنون رئیس سازمان هواپیمایی ایران، اظهارات قانعی را رد کرده است. وی گفته «در حال حاضر دو شرکت هواپیمایی ایران ایر و ماهان شرایط لازم برای واردات انواع واکسن کرونا را دارند.»

تورج دهقان زنگنه، رئیس سازمان هواپیمایی ایران می‌گوید این سازمان، «هیچ مشکلی» برای واردات هر نوع واکسنی از جمله واکسن شرکت فایزر برای مقابله با ویروس کرونا ندارد.

آقای زنگنه اضافه کرده که این دو ایرلاین، «آمادگی لازم را دارند و می‌توانند با استفاده از یخ خشک دمای مورد نیاز برای واردات هر نوع واکسنی از جمله فایزر را که نیاز به دمای منفی ۷۰ درجه دارد، تامین کنند.»

واردات واکسن کرونا

با در نظر گرفتن موارد فوق و در حالی که صنعت حمل و نقل ایران، «آماده» واردات واکسن فایزر است، مشخص نیست چرا ایران در اتحادیه جهانی واکسن کرونا، کوواکس اعلام کرده که واکسن فایزر را نمی‌خواهد.

واکسن تولید مشترک شرکت‌های فایزر و بیون‌تک آلمان موفق شده در شماری از کشورها از جمله آمریکا، کانادا و بریتانیا مجوز استفاده را کسب کند.

نتایج آزمایش‌ها نشان می‌دهد این واکسن تا ۹۵ درصد در پیشگیری از بیماری کووید-۱۹ کارساز است. مقامات وزارت بهداشت ایران بیشتر بر تولید واکسن داخلی تاکید دارند و در زمینه واردات نیز به طور مشخص نام واکسن و کشور صادرکننده را اعلام نکرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص واردات واکسن کرونا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر