;
coinex

کاندیداهای ریاست جمهوری 1400 ؛ چه کسانی احتمالا نامزد می شوند؟

در بهار 1400 سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران برگزار خواهد شد. در این گفتار به کاندیداهای ریاست جمهوری 1400 میپردازیم. با ما باشید.

بنابر زمان بندی از پیش اعلام شده و همزمان با برگزاری ششمین دوره از انتخابات شوراهای شهر و روستا، سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران برای انتخاب رییس جمهور جدید ایران برگزار میشود.

وضعیت سیاسی و اقتصادی این روزهای ایران، سوالات زیادی درباره چگونگی انتخابات سال آینده و خصوصا کاندیداهای احتمالی دور بعد ایجاد کرده است.

امروز در تکراتو قصد داریم به برررسی و معرفی کاندیداهای ریاست جمهوری 1400 بپردازیم. با ما همراه باشید.

کاندیداهای ریاست جمهوری 1400

دولت دوازدهم با همه مصائب و مشکلاتی که تجربه کرد به روزهای پایانی خود نزدیک شده است. احتمالا سال 2020 یکی از بدترین سال هایی بود که هر دولتی میتواند در ایران تجربه کند!

این سال در خاطره حسن روحانی و کابینه او و البته از آن بیشتر در حافظه مردم ایران ثبت و ضبط خواهد شد. افزایش سرسام آور نرخ دلار ناشی از فشار حداکثری دونالد ترامپ که او هم سال پایانی ریاست جمهوری خود را میگذراند و البته به تبع این موضوع افزایش سرسام آور قیمت مسکن، سکه ، اتومبیل و حتی گوشی وضعیت اقتصادی بدی را برای مردم ایران رقم زد.

در این میان یک اپیدمی ویروسی کم بود تا ستون فقرات اقتصاد و معیشت ایران بیش از پیش تحت فشار خرد شدن قرار بگیرد که آن هم از چین و در میان سایر وارداتی ها از چین به کشور آمد. در وضعیت ناشی از اپیدمی کرونا، افراد شاغل نیز به خیل بیکاران و رد خانه ماندگان اضافه شدند تا وضعیت از آنچه بود زیباتر باشد.

حالا اما و همزمان با پایان دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ طی برگزاری انتخاب ریاست جمهوری 2020 آمریکا، دولت دوازدهم در ایران نیز پایان خواهد یافت.

حال و در وضعیتی که به پایان سال جاری شمسی نزدیک میشویم، و آنطور که وضعیت اقتصادی سوالاتی درباره عیدی و افزایش حقوق سال 1400 یا پیش بینی قیمت مسکن در سال 1400 ایجاد کرده است، باید به انتخابات ریاست جمهوری هم پرداخت.

وضعیت سیاسی ایران و شخصیت های احتمالی کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده از مهمترین وضعیت های پرسش برانگیز این روزهای ایران است. در این گفتار قصد داریم شما را با کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری 1400 آشنا کنیم.

کاندیداهای ریاست جمهوری 1400

سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران در وضعیت عجیبی باید برگزار شود. حداقل این را میدانیم که از کاندیداهای دور قبل و البته چهره های نسبتا شاخص دولت فعلی نباید خبری باشد.

آنچه که قطعی است در حال حاضر خداحافظی با حسن روحانی است که دور دوم ریاست جمهوری را با اقتدار به پایان رسانده است. در این میان اما تکلیف بقیه چهره های مطرح و احتمالی برای دولت بعدی چگونه است؟ کاندیداهای ریاست جمهوری 1400 چه کسانی هستند؟

حسین دهقان چراغ اول را روشن کرد!

حسین دهقان سیاستمدار و البته نظامی وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اولین فردی بود که حضور خود در انتخابات 1400 را اعلام کرد.

کاندیداهای ریاست جمهوری 1400 ؛ چه کسانی احتمالا نامزد می شوند؟
کاندیداهای ریاست جمهوری 1400

دهقان که از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در سال‌های جنگ است، سابقه ریاست بنیاد شهید، فرماندهی نیروی هوایی سپاه پاسداران، جانشین رئیس ستاد مشترک سپاه پاسداران و قائم مقامی وزیر دفاع را در دوره‌های مختلف در کارنامه دارد. و در حال حاضر به عنوان مشاور فرمانده کل قوا در امور دفاعی فعالیت دارد.

اما حسین دهقان کیست؟

دهقان دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته مهندسی متالورژی از دانشگاه تهران و دانش‌آموخته دکتری مدیریت از دانشگاه تهران است و فعالیت نظامی خود را از سال ۱۳۵۸ با عضویت در سپاه پاسداران آغاز کرد و در طول جنگ ایران و عراق از اعضای این نهاد بود.

وی از ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۹ جانشینی فرمانده نیروی هوایی سپاه و از ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۰ نیز فرماندهی نیروی هوایی سپاه پاسداران را برعهده داشت. او در فاصله سالهای ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۵ جانشین رئیس ستاد مشترک سپاه پاسداران بود.

دهقان در دولت هفتم بعنوان قائم‌مقام وزیر دفاع و در دولت‌های هشتم و نهم؛ بعنوان معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران فعالیت می‌کرد.

یک دوگانه دیگر رئیسی قالیباف؟

آشناترین چهره های دور قبل انتخابات که احتمال حضور آنها برای تصدی مقام ریاست دولت سیزدهم میرفت، سید ابراهیم رئیسی و البته محدباقر قالیباف بودند که در دوره قبلی انتخابات در مقابل حسن روحانی قرار داشتند.

در آن زمان آقای قالیباف به نفع آقای رئیسی کنار کشید تا سبب اتحاد آرای اصولگرایان شود که طی انتخابات های گذشته همواره با معضل چند کاندیدایی مواجه بودند.

اما این اتحاد نیز نتوانست کمکی به جناح اصولگرا کند و در نهایت حسن روحانی با وعده های اساسی برای بار دوم به ریاست جمهوری برگزیده شد.

ابراهیم رئیسی چندی بعد به ریاست قوه قضاییه برگزیده شد و محمدباقر قالیباف نیز در راس قوه مقننه کشور قرار گرفت تا تمام کاندیداهای ریاست جمهوری 96 بر سه قوه اساسی کشور مسلط شوند.

حالا اما به نظر میرسید که شاید با انتخابات سال 1400، آقایان رییسی و یا قالیباف با توجه به پایان دوران حسن روحانی به عنوان کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری 1400 مطرح شوند. اما به نظر میرسد این دو نفر از موقعیت فعلی خود راضی هستند و برنامه های بلند مدتی در پست فعلی خود دارد.

کاندیداهای ریاست جمهوری 1400 ؛ چه کسانی احتمالا نامزد می شوند؟
کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری 1400

آنطور که از اطرافیان سید ابراهیم رئیسی خبر میرسد، او برنامه مبارزه با فساد در قوه قضاییه را با قوت پیگیری میکند و فعلا قصدی برای جدایی زودهنگام از پست ریاست قوه قضاییه ندارد.

در همین راستا، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «سخن برادرم آقای امیرآبادی بر لزوم حضور آیت الله رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰ جدید نیست. جمع‌بندی بسیاری از انقلابی‌ها همین بود که مطرح هم شد، اما ایشان به شدت مخالفت کردند و ضمن تاکید بر برنامه ۵ ساله خود در قوه قضائیه، طرح بحث‌های این چنینی را انحراف در مسیر تحولی قوه و گفتمان مبارزه با فساد دانستند.»

کاندیداهای ریاست جمهوری 1400 ؛ چه کسانی احتمالا نامزد می شوند؟
کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری 1400

در مورد آقای قالیباف اما قطعیتی در کار نیست. شخص آقای قالیباف در این باره هنوز اظهار نظر و موضع گیری مشخصی نداشته اند و حتی به نقل از او خبری نقل نشده است.

اما برخی از فعالان اصولگرا بر این موضوع تاکید دارند که در شرایطی که نماینده مشخصی از اصولگرایان در انتخابات شرکت ندارد و آقای رییسی هم از شرایط در قوه قضاییه راضی است، بهترین انتخاب که تقریبا تمام اصولگرایان بر او اجماع دارند آقای قالیباف است. در نتیجه باید منتظر آینده باشیم تا ببینیم وضعیت چه خواهد شد.

کاندیداهای ریاست جمهوری 1400 ؛ چه کسانی احتمالا نامزد می شوند؟
کاندیداهای ریاست جمهوری 1400

در اردوی اصولگرایان همچنان به نظر میرسد از نظر کمی وضعیت خوب باشد! آنطور که عزت الله ضرغامی که خود از کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری 1400 محسوب میشود به خوبی گفته:

ما الان یک مینی‌بوس نامزد داریم و تعداد نامزدها زیاد است.

ضرغامی اگرچه پاسخ مشخصی به احتمال حضور احتمالی خود در انتخابات آینده نداده است، اما از احتمال حضور دیگران خبرهایی داده است. یکی از مهمترین افرادی که ضرغامی از حضور او تقریبا مطمئن است علی لاریجانی رییس سابق مجلس است که به نظر میرسد در حال برنامه ریزی برای حضور در انتخابات آینده است.

آنطور که برخی کارشناسان معتقدند لاریجانی را نباید الزاما یک کاندیدای اصولگرا بدانیم، چراکه این روزها به مانند گذشته شخصیت مقبول اصولگرایان نیست و حیت ممکن است با حمیات بیشتری از سوی جناح اعتدالی نزدیک به حسن روحانی مواجه شود.

به علاوه در شرایطی که کاندیدای مشخصی از جناح اصلاح طلب حضور نداشته باشد به نظر میرسد لاریجانی در میان بقیه گزینه ها شانس بیشتری برای رای اصلاح طلبان هم داشته باشد.

به علاوه احتمال حضور سعید جلیلی و پرویز فتاح به عنوان دو چهره نسبتا شناخته‌شده که نام‌شان پیش از این – به‌ویژه این سال‌های اخیر- بارها و بارها در فهرست گمانه‌زنی کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 چندان دور از ذهن نیست.

کاندیداهای ریاست جمهوری 1400 ؛ چه کسانی احتمالا نامزد می شوند؟
کاندیداهای ریاست جمهوری 1400

اما اینکه کدامیک می‌تواند در میدان جذب آرای مردمی نیز موفق باشد، بحث دیگری است. میدانی که شاید در آن، کار برای فتاح نه‌تنها در رقابت با جلیلی، بلکه شاید در رقابت با دیگر اعضای این فهرست نیز به‌نسبت آسان‌تر باشد.

چه او این ۲ سال اخیر را در بنیاد مستضعفان گذرانده و به این واسطه، با آحاد مختلف مردم، به‌ویژه طبقات فرودست سروکار داشته است. نکته جالب‌توجه دیگر درباره فتاح و البته سعید جلیلی ارتباط آنها با جبهه پایداری است.

ادامه اعتدال؟

پیروزی جو بایدن در انتخابات 2020 آمریکا شاید حتی بیش از آنکه طرفداران او را خوشحال کرده باشد، طرفداران جناح اصلاح طلبان در ایران را شادمان کرده باشد.

این قشر نسبتا عظیم که در سال 96 تمام امید و آرزوی خود را به وعده های چهره های شاخص اصلاح طلب بستند و برای بهبود وضعیت بازهم به حسن روحانی رای دادند، طی دوران دوم ریاست جمهوری او به اندازه زیادی از فضا و فعالیت سیاسی در ایران ناامید شده اند.

فشارهای دونالد ترامپ و وضعیت فاجعه بار اقتصادی در کنار برخی بی تفاوتی های کابینه و شخص حسن روحانی به بعضی مائل حساس ناامیدی این قشر را بیشتر کرده بود.

اما پیروزی بایدن امید را به اردوی اصلاح طلبان بازگردانده و حالا به نظر میرسد برای انتخابات سیزدهم ایده هایی داشته باشند. حتی خود حسن روحانی و جناج اعتدالی او نیز با قطعیت پیروزی بایدن نتوانستند خوشحالی خود را پنهان کنند و مستقیم یا غیرمستقیم از تغییر شرایط سخن گفتند.

به هرصورت آنچه قطعی است اینکه میل اصلی این دو طرف این است که بر سر یک کاندیدا اجماع داشته باشند و در صورت پیروزی بلافاصله برای مذاکرات با آمریکا و خارج کردن کشور از وضعیت تحریم اقدام کنند.

بدون شک مشکل اساسی که حتی اصلاح طلبان شناخته شده با آن مواجه هستند، کشاندن مردم و طرفداران به پای صندوق های رای است. مردمی که طی چند انتخابات گذشته همواره ناامید شده اند و به نظر نمیرسد دیگر به این سادگی به وعده ها اعتماد کنند.

همین موضوع سبب شده تا حتی برخی احتمال فعالیت دوباره دو جناح اعتدالی و اصلاح طلب در کنار هم را بدهند با وجود خاطره بدی که از دور دوم در یادها مانده است. اما کاندیداها ریاست جمهوری 1400 از این سمت ماجرا کیستند؟

در  میان اعضای دولت فعلی به نظر نمیرسد شخصیت خاصی جزو کاندیداهای ریاست جمهوری 1400 قرار بگیرد. البته که شایعاتی درباره اسحاق جهانگیری، عباس آخوندی (وزیر راه و شهرسازی)، محمدجواد آذری جهرمی (وزیر ارتباطات) و حتی سورنا ستاری جریان دارد که هنوز هیچکدام به اندازه مورد‌ آخوندی تایید نشده است.

کاندیداهای ریاست جمهوری 1400 ؛ چه کسانی احتمالا نامزد می شوند؟
کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری 1400

آخوندی در گفت‌وگویش با یکی از رسانه‌های اصلاح‌طلب، با بیان اینکه هیچ‌کدام از کاندیداهایی که اسمشان برای ریاست‌جمهوری مطرح است چنگی به دل نمی‌زنند، از ایده انتخاباتی خود تحت عنوان «ایده‌ی ایران» سخن گفته:

 با این ایده در ایران، یک گفتمان جدید می‌تواند شکل بگیرد. این ایده عناصر اقتصادی و سیاسی و امنیتی هم دارد. ایده ایران، فراتر از دولت رفاه است. از نظر من ایده ایران ایده‌ای است که بنیان‌های معرفتی دارد و هم تجربه تاریخی در ایجاد نظم اجتماعی اعم از نظم سیاسی و امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و حتی دفاعی…

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت فعلی البته به نظر شانس کمی برای جلب یک اجماع جناحی دارد و خیلی بعید است که گزینه نهایی یا اصلی اصلاح طلبان برای انتخابات آینده باشد.

کاندیداهای ریاست جمهوری 1400 ؛ چه کسانی احتمالا نامزد می شوند؟
کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری 1400

بسیاری از اصلاح طلبان با توجه به شرایط جدید بین المللی و تغییر رییس جمهور ایالات متحده آمریکا امیدوار به حضور وزیر امور خارجه دولت روحانی یعنی محمدجواد ظریف در انتخابات پیش رو بودند که در حال حاضر توسط ظریف این امکان رد شده است.

یک بار دیگر دولت مهر!

در این میان به نظر میرسد محمو احدی نژاد رییس دولت های نهم و دهم که در دوره دوازهم رد صلاحیت شد بار دیگر قصد کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری راداشته باشد. وهاب عزیزی فعال سیاسی اصولگرا درباره حضور احتمالی محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ،گفته:

در حالی که انتخابات یک رکود و کسالت بی سابقه‌ای را تجربه می‌کند، حضور جسورانه احمدی نژاد آرامش فکری را از کرسی نشینان اصولگرایی و اصلاح طلبی گرفته است.

کاندیداهای ریاست جمهوری 1400 ؛ چه کسانی احتمالا نامزد می شوند؟
کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری 1400

او در واکنش به تحرکات رسانه‌ای احمدی نژاد گفت: نوشتن نامه‌های غیر متعارف، انجام سفر‌های استانی، فعالیت گسترده در فضای شبکه‌های مجازی و مصاحبه اخیر ایشان با رادیو فردا نشانه‌هایی از تمایل آقای احمدی نژاد به ترمیم پایگاه اجتماعی و حضور مجدد در قدرت اجرایی کشور است.

دبیرکل جهادگران ایران اسلامی تصریح کرد: برآیند پیش بینی‌ها حاکی از آن است که محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ثبت نام می‌کند. از آنجایی که شرایط سیاسی کشور نسبت به چهار سال گذشته تغییر کرده و احمدی نژاد نیز در این مدت  مواضع و حرکات غیر معقولی نداشته که موجب عدم احراز صلاحیت ایشان شود،  به صورت طبیعی حساسیت و حسگر‌های ترس را در جریان‌های سیاسی تحریک می‌کند؛ لذا احتمال نامزدی احمدی نژاد در انتخابات ۱۴۰۰ آرامش را از اتاق‌های فکر اصولگرایان و اصلاح طلبان می‌گیرد.

جمع بندی

در یک جمع بندی نهایی درباره کاندیداهای ریاست جمهوری 1400 باید گفت فارغ از حسین دهقان که بسیار مصمم به نظر میرسد هنوز هیچ قطعیت خاصی درباره نمایندگان قطعی و احتمالی جناح های مشخص سیاسی نداریم.

در این میان افرادی چون عباس آخوندی احتمالا با امید جلب رای خاکستری و بدون وابستگی به جناح خاصی به میدان خواهند آمد. همچنین احمدی نژاد با تکیه بر محبوبتی که در میان قشر خاص و البته پرتعدادی از مردم کسب کرده بعید نیست به انتخابات 1400 برسد.

در مورد سایر جناح ها باید فعلا امید به آینده بست تا نامزد نهایی مشخص شود و ما سعی کردیم در این گفتار حداقل محدوده ای برای نمایندگان احتمالی هر جناح مشخص کنیم.

در نهایت هرچه که بشود و هرکس که رییس دولت سیزدهم باشد، باید دید ایا میتواند تغییر مشخصی در وضعیت فعلی پدید آورد؟ نظر شما چیست؟

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص کاندیداهای ریاست جمهوری 1400 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید!

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر