;
coinex

پیش بینی انتخابات 2020 آمریکا ؛ رئیس جمهور بعدی آمریکا چه کسی است؟

رئیس جمهور بعدی آمریکا کیست؟ تاثیر نتایج انتخابات 2020 آمریکا بر سرنوشت کشور ما چیست؟ با ما در پیش بینی انتخابات 2020 آمریکا همراه باشید.

اگر کمی درگیر مسائل روز سیاسی باشید و پیگیر اخبار این حوزه، در جریان هستید که انتخابات 2020 ایالات متحده به زودی برگزار میشود. طبق معمول دو نامزد از دو حزب اصلی دموکرات و جمهوری خواه، به ترتیب جو بایدن و دونالد ترامپ، کاندیداهای اصلی این رقابت هستند.

بازهم اگر کمی اطلاعات درباره ارتباط مستقیم سیاست و اقتصاد داشته باشید، بالطبع باید بدانید که تاثیر این انتخابات در وضع کشورهایی مثل کشور ما که وضعیت خاص و متفاوتی در قبال ایالات متحده دارند، بسیار مهم است. یکی از مباحث داغ این روزها در محافل مختلف، بررسی نظرسنجی ها و پیش بینی ها از انتخابات 2020 آمریکا و حدس زدن سیاست هر یک از روسای جمهور احتمالی در آینده ارتباط با ایران است.

اهمیت مسئله انتخابات آمریکا حداقل در دوران ترامپ و با به قول خودش کارزارهای فشار حداکثری، بر همه مردم، حتی عامی و بیسواد نیز روشن شده. این روزها برخی افراد ترامپ و تصمیمات او را بهتر از مسئولان خودمان و تصمیماتشان میشناسند. در نتیجه و با توجه به اهمیت قطعی انتخابات ایالات متحده، قصد داریم در ادامه این گفتار،‌ به بررسی این موضوع و پیش بینی انتخابات 2020 آمریکا با تکیه بر نظرسنجی ها و اظهارنظرهای کارشناسان بپردازیم.

پیش بینی انتخابات 2020 آمریکا ؛ بایدن یا ترامپ

سوم نوامبر 2020 روز بسیار مهمی است از دو جهت. اول اینکه مردم ایالات متحده در این روز مشخص میکنند که آیا ترامپ 4 سال دیگر دیگر در کاخ سفید خواهد ماند یا نه و دوم اینکه به گفته ناسا، احتمال برخورد یک سیارک به زمین در روز انتخابات آمریکا یعنی همان سوم نوامبر وجود دارد.

پیش بینی انتخابات 2020 امریکا
پیش بینی انتخابات 2020 آمریکا

برای خواندن درباره آن سیارک احتمالی، میتوانید به لینک همان خبر مراجعه کنید. اما بحث من در اینجا درباره مسئله انتخابات 2020 ایالات متحده است. سعی کردم در مقدمه این گفتار تا جای ممکن از اهمیت این انتخابات در سرنوشت سیاسی اقتصادی کشور خودمان و حتی سرنوشت سیاست در جهان سخن بگویم. البته که به این مسئله نیز واقفم که عموم افراد این روزها از اهمیت انتخابات آمریکا آگاه هستند.

اما آنچه احتمالا کمتر درباره آن شناخت دارید، نحوه برگزاری انتخابات آمریکا و شیوه متفاوت خاص این کشور در برگزاری انتخابات است. سیستمی که خاص ایالات متحده است و به ظاهر فقط در همین کشور جواب داده است. در این گفتار علاوه بر بررسی نظرسنجی ها برای پیش بینی انتخابات 2020 آمریکا ، قصد دارم شما را با این سبک و نظام خاص انتخاباتی نیز آشنا کنم.

بیشتر بخوانید:

نحوه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا

انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا در ۳ نوامبر ۲۰۲۰ مصادف با ۱۳ آبان ۱۳۹۹ برای انتخاب رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا و معاون او برگزار خواهد شد. این انتخابات پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا است.

رای‌دهندگان در این انتخابات قرار است گزینندگان را انتخاب کنند؛ گزینندگان نیز در روز ۱۴ دسامبر ۲۰۲۰ رای نهایی خود برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید را به صندوق خواهند انداخت. در نتیجه، مشخص خواهد شد که رئیس‌جمهور فعلی دونالد ترامپ و معاون او مایک پنس به کار خود ادامه خواهند داد، یا رئیس‌جمهور و معاون جدیدی زمام امور کاخ سفید را در دست خواهند گرفت.

پیش بینی انتخابات 2020 امریکا
پیش بینی انتخابات 2020 آمریکا

دو حزب اصلی شرکت‌کننده در انتخابات، حزب دموکرات و حزب جمهوری‌خواه هستند. رئیس‌جمهور دونالد ترامپ از حزب جمهوری‌خواه، که در سال ۲۰۱۶ انتخاب شد، متقاضی انتخاب مجدد برای دوره دوم در سال ۲۰۲۰ است. همزمان با این انتخابات، انتخابات مجلس نمایندگان و سنا نیز برگزار می‌گردد.

رقابت‌های مقدماتی حزب دموکرات در ۳ فوریه ۲۰۲۰ آغاز شد. در طول این رقابت‌ها اکثریت نامزدها به نفع جو بایدن انصراف دادند، تا این‌که پس از سه‌شنبه بزرگ در ۳ مارس، رقابت مقدماتی دموکرات‌ها به دوگانه بین جو بایدن و برنی سندرز تبدیل شد. سندرز در نهایت در ۸ آوریل ۲۰۲۰ کمپین خود را تعلیق کرد و بایدن به نامزد مقدر حزب دموکرات تبدیل شد.

بیشتر بخوانید:

انتخابات رئیس‌جمهور در ایالات متحده آمریکا در حقیقت به صورت دو مرحله‌ای انجام می‌شود. مردم در روز انتخابات، از یک‌سو به نامزد ریاست جمهوری و معاون وی رأی می‌دهند و از سوی دیگر اعضای هیئت‌های انتخاباتی (گزینش‌گران رئیس‌جمهور) را برمی‌گزینند؛ ولی اگر چه اسم نامزدهای پُست رئیس‌جمهور در برگه‌های اخذ رأی نوشته می‌شود، اما در عمل مجمع گزینندگان به‌طور مستقیم رئیس‌جمهور و معاون او را انتخاب می‌کنند.

پیش بینی انتخابات 2020 امریکا
یک پوستر انتخاباتی قدیمی

به این معنی که رأی‌دهندگان هر ایالت گزینش‌گران رئیس‌جمهور (electors) را انتخاب می‌کنند و آن‌ها بعداً رئیس‌جمهور را انتخاب می‌کنند. در موارد بسیار نادر این امکان وجود دارد که رأی‌دهندگان در برگهٔ اخذ رأی به نامزدی رأی بدهند ولی گزینش‌گران منتخب آن‌ها شخص دیگری را رئیس‌جمهور کنند.

نامزد ریاست جمهوری معمولاً برای خود یک جفت انتخابی برمی‌گزیند که سپس در کنوانسیون حزب توسط نمایندگان تأیید می‌شود. در انتخابات  رای‌دهندگان به فهرستی از کاندیداهای مجمع گزینندگان (Electoral College) رای خواهند داد؛ گزینندگان سپس به صورت مستقیم رئیس‌جمهور و معاونش را انتخاب خواهند کرد.

در صورتی که هیچ نامزدی نتواند ۲۷۰ رای الکترال که حداقل رای مورد نیاز جهت پیروزی در انتخابات است را کسب کند، مجلس نمایندگان از بین ۳ نامزدی که بیشترین رای الکترال را کسب کرده‌اند، یکی را به ریاست جمهوری برخواهد داشت. معاون رئیس‌جمهور را نیز مجلس سنا از میان دو نامزدی که بیشترین رای الکترال را داشته‌اند، انتخاب خواهد کرد. انتخابات ریاست جمهوری همزمان با انتخابات مجلسین (نمایندگان و سنا) و دیگر انتخابات‌های ایالتی و محلی برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی انتخابات 2020 آمریکا ؛ بررسی نظرسنجی ها

نظرسنجی‌های سراسری راهنمای خوبی برای سنجش محبوبیت یک نامزد در سراسر کشور است، اما لزوما روش خوبی برای پیش‌بینی نتیجه انتخابات نیست.

برای مثال، هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶ هم در نظرسنجی‌ها پیشتاز بود و هم در انتخابات حدود سه میلیون رای بیشتر از دونالد ترامپ آورد، اما همچنان بازنده شد – دلیلش هم استفاده از سیستم الکترال و مجمع گزینندگان است که پیشتر مختصری به آن پرداختیم.  در نتیجه کسب بیشترین آراء همیشه به پیروزی در انتخابات منجر نمی‌شود.

پیش بینی انتخابات 2020 امریکا
پیش بینی انتخابات 2020 آمریکا

این نکته به کنار، جو بایدن در نظرسنجی‌های سراسری امسال عمدتا از دونالد ترامپ جلوتر بوده است. میزان رای او در هفته‌های اخیر در حول و حوش ۵۰ درصد بوده است و بعضا ۱۰ درصد از رقیب خود جلوتر بوده است، هر چند که وضع آقای ترامپ در چند روز اخیر تا حدی بهتر شده است.

اما و برای مقایسه، در سال ۲۰۱۶ نظرسنجی‌ها اصلا به این اندازه واضح نبودند و هر چه به زمان انتخابات نزدیکتر می‌شدیم، فاصله آقای ترامپ با هیلاری کلینتون از دو سه درصد بیشتر نمی‌شد. این مسئله شاید کار را برای رییس جمهور فعلی سخت کند.

بیشتر بخوانید:

مسئله ایالات تاثیر گذار

سرنوشت کلینتون در سال 2016 درس عبرتی شد برای سایر کاندیداها که بدانند، تعداد آراء به اندازه جایی که آن آراء را کسب می‌کنید اهمیت ندارد.

بیشتر ایالت‌ها تقریبا همیشه به یک شکل رای می‌دهند. لذا در واقعیت تنها چند ایالت هست که هر دو نامزد در آن‌ها شانس پیروزی دارند. نتیجه انتخابات در این نقاط مشخص می‌شود و به همین خاطر به “ایالت‌های محل رقابت” معروف شده‌اند.

پیش بینی انتخابات 2020 امریکا
پیش بینی انتخابات 2020 آمریکا

در سیستم کالج الکترال که برای انتخاب رئیس‌جمهور آمریکا استفاده می‌شود، به هر ایالت بر اساس جمعیتش تعدادی رای تعلق می‌گیرد. تعداد کل آرای موجود در کالج الکترال ۵۳۸ رای است و نامزدها برای پیروزی در انتخابات به ۲۷۰ رای نیاز دارند.

همان‌طور که در نقشه بالا دیده می‌شود، بعضی از ایالت‌های محل رقابت رای الکترال بسیار بیشتری دارند و برای همین نامزدها وقت بسیار بیشتری صرف برگزاری برنامه‌های انتخاباتی در آن‌ها می‌کنند.

در حال حاضر نظرسنجی‌ها در این ایالت‌ها به نفع جو بایدن است، اما هنوز راه زیادی مانده است و وضعیت می‌تواند به سرعت تغییر کند، مخصوصا وقتی پای دونالد ترامپ در میان باشد.

نظرسنجی‌ها حاکی از پیشتازی فاحش آقای بایدن در میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین است؛ سه ایالت صنعتی که در سال ۲۰۱۶ با کمتر از یک درصد اختلاف به آقای ترامپ رسیدند و او را پیروز انتخابات کردند.

نظرسنجی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020
نظرسنجی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020

اما چیزی که تیم آقای ترامپ را بسیار نگران خواهد کرد ایالت‌های محل رقابتی است که در سال ۲۰۱۶ با اختلاف زیاد به او رای داده بودند. او آن سال در ایالت‌های آیووا، اوهایو و تگزاس با هشت تا ۱۰ درصد اختلاف پیروز شده بود، اما حالا شاهد رقابتی تنگاتنگ با آقای بایدن در هر سه ایالت است.

این ارقام شاید توضیح خوبی برای تصمیم او به تغییر مدیر برنامه‌های انتخاباتی خود در ماه ژوئیه و اشاره مرتبش به “نظرسنجی‌های جعلی” در اختیار ما بگذارد.

با این حال بازارهای شرط‌بندی فعلا از آقای ترامپ قطع امید نکرده‌اند و بخت پیروزی او در انتخابات سوم نوامبر را حدود ۳۳ درصد می‌دانند.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی انتخابات 2020 آمریکا توسط یک استاد تاریخ

آلن لیختمان (یا لیچتمان) 73 ساله، یک مورخ با سابقه است که از سال 1984 به این سو، نتایج تمام انتخابات ایالات متحده را درست پیش بینی کرده است. برای بسیاری از افراد، نظر لیختمان درباره پیش بینی انتخابات 2020 آمریکا بسیار اهمیت دارد.

این مورخ با تجربه در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان تاکید کرد: پیش بینی نشان می‌دهد که دونالد ترامپ امسال کاخ سفید را از دست خواهد داد.

نظرسنجی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020
نظرسنجی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020

وی نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را از زمان پیروزی دوباره رونالد ریگان در سال ۱۹۸۴ با استفاده از سیستم “۱۳ کلید” پیش بینی کرده است. قابل ذکر است که لیختمان در انتخابات سال ۲۰۰۰ پیش بینی پیروزی ال گور در انتخابات را کرده بود. گرچه ال گور پیروز در نتیجه آرای عمومی بود اما در نهایت نتیجه کلی را به جورج دبلیو بوش پسر باخت.

البته در آن سال‌ها زمزمه تقلب در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود و بوش نیز بسیار تلاش کرد تا دادگاه عالی را از شمارش مجدد آرا الکترال در ایالت فلوریدا که در رای الکترال موثر است، بگیرد.

به نوشته سی‌ان‌ان، لیختمان در پیش بینی نتیجه انتخابات اعتبار دارد.

لیختمان بر اساس مدلی به نام ۱۳ کلید پیش بینی‌های خود را صورت می‌دهد که می‌تواند پاسخ درست یا غلط را برای نتیجه انتخابات ارائه کند. این سیستم عواملی از قبیل اقتصاد، ناآرامی اجتماعی و همچنین جاذبه شخصیتی کاندیداها را بررسی می کند.

بیشتر بخوانید:

کرونا و تاثیر آن بر جریان کارزارهای انتخاباتی

همه‌گیری ویروس کرونا از ابتدای سال در صدر اخبار آمریکا بوده است و واکنش‌ها به اقدامات آقای ترامپ هم طبق روال معمول تابع گرایش‌های حزبی بوده است.

میزان حمایت از او در اواسط ماه مارس، یعنی هنگامی که اعلام وضعیت اضطراری کرد و ۵۰ میلیارد دلار بودجه برای مهار شیوع ویروس به ایالت‌ها داد، به اوج خود رسید. در آن برهه و بنا به آماری که توسط یکی از شرکت‌های برجسته نظرسنجی به نام ایپسوس منتشر شد، ۵۵ درصد آمریکایی‌ها از اقدامات او حمایت می‌کردند.

اما بعد از آن سطح حمایت دموکرات‌ها از او سقوط کرد، در حالی که جمهوری‌خواه‌ها همچنان به حمایت خود ادامه دادند. این مسئله پیش بینی انتخابات 2020 امریکا را پیچیده تر میکند.

نظرسنجی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020
نظرسنجی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020

با این حال، جدیدترین آمار نشان می‌دهد که با شیوع مجدد ویروس در ایالت‌های جنوبی و غربی آمریکا حالا حتی حامیانش هم با تردید به برخورد او با این بحران نگاه می‌کنند. میزان حمایت از او در بین جمهوری‌خواه‌ها تا اوایل ژوئیه به ۷۸ درصد کاهش پیدا کرده بود.

این مساله شاید دلیل خوبی برای تغییر رفتار اخیر او و خوش‌بینی کمترش باشد. آقای ترامپ چندی پیش گفت که شرایط “پیش از آن که بهتر شود بدتر خواهد شد”.

او در عین حال برای نخستین بار ماسک به صورت زد، از آمریکایی‌ها خواست که از ماسک استفاده کنند و گفت که این کار “تاثیر خواهد داشت” و نشانه “میهن‌پرستی” است.

شبیه‌سازی کارشناسان دانشگاه واشنگتن پیش‌بینی می‌کند که آمار مرگ‌ومیر آمریکا تا روز اول نوامبر، یعنی تنها دو روز پیش از انتخابات، از ۲۳۰ هزار نفر فراتر خواهد رفت.

آیا می‌توان به نظرسنجی‌ها اعتماد کرد؟

به راحتی می‌توان گفت که نظرسنجی‌ها در سال ۲۰۱۶ غلط از آب درآمدند و به همین خاطر می‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. این دقیقا کاری است که آقای ترامپ می‌کند. اما این حرف کل حقیقت نیست.

قطعا بیشتر نظرسنجی‌های ملی هیلاری کلینتون را چند درصد جلوتر نشان می‌دادند، اما این ثابت نمی‌کند که اشتباه بودند، چرا که او حدود ۳ میلیون رای بیشتر از رقیبش کسب کرد.

نظرسنجی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020

کار شرکت‌های نظرسنجی در سال ۲۰۱۶ قطعا با مشکلاتی همراه بود – مثل عدم توجه کافی به رای‌دهندگانی که مدرک دانشگاهی ندارند – و به همین خاطر برتری آقای ترامپ در بعضی از ایالت‌های محل رقابت کلیدی یا خیلی دیر به چشم آمد یا اصلا دیده نشد. بیشتر شرکت‌ها این مشکل را برطرف کرده‌اند.

اما وجود همه‌گیری ویروس کرونا و تاثیر آن بر اقتصاد و انتخاب مردم در ماه نوامبر باعث شده است که امسال شک و شبهه از همیشه بیشتر باشد. برای همین باید به چشم تردید به همه نظرسنجی‌ها نگاه کرد، مخصوصا که هنوز فاصله زیادی با روز رای‌گیری داریم.

بیشتر بخوانید:

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر