;
coinex

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1400 ؛ آخرین اخبار و بررسی ها

بازار مسکن طی سال 99 جهش های صعودی وحشتناکی را تجربه کرد. اما وضعیت این بازار در سال آینده چگونه است؟ در پیش بینی قیمت مسکن در سال 1400 با ما باشید.

پیش از سقوط اقتصاد کشور به ورطه آشفتگی کنونیف پیش بینی بازار مسکن کار چندان پیچیده ای نبود. بازاری به نسبت منطقی که هر چند سال یکبار از حوزه رکورد خارج میشد و سپس به واسطه افزایش تولید و سرمایه گذاری، دوباره به حوزه رکورد بازمیگشت.

نابسامانی های اقتصادی اما همه معادلات و پیش بینی ها را برهم زده است. بازار مسکن طی سالی که گذشت در کنار همه مشکلات اقتصادی، نرخ ارز، طلا و سکه، تحریم ها و افزایش ناگهانی قیمت ها وضعیت عجیبی را از سر گذارند.

این بازار که سابقه نازک نارنجی بودن نداشت، طی سال 99 به شدت نسبت به نوسانات اقتصادی خصوصا نوسانات ارز واکنش نشان داد و با هر میزان بالاتر رفتن قیمت دلار، جهش جدیدی تجربه کرد تا جایی که قیمت ها نه تنها در پایتخت که در سایر کلان شهرها و حتی شهرستانها نیز وضعیت عجیبی به خود گرفت.

همه اینها البته نشانگر عدم اطمینان نسبت به وضعیت اقتصادی کشور است که تاثیر خود را بر بازار مسکن نیز گذاشته است. تورم حاکم بر جامعه سبب شده که عده‌ای از بازار مسکن برای خرید خارج شده و دغدغه مایحتاج اولیه خود را داشته باشند.

اگر گروه سوداگران را کنار بگذاریم، گروه دوم با هدف حفظ سرمایه و حفظ ارزش دارایی به بازار مسکن مراجعه می‌کنند. سهم کم گروه اول از بازار موجب شده که رفتار گروه دوم بیشتر بر آینده بازار مسکن مؤثر باشد.

همه اینها عاملی شد تا در تکراتو تصمیم بگیریم نسبت به وضعیت بازار مسکن واکنش نشان بدهیم. یکی از دغدغه های اصلی هر فردی در جامعه امروز ما به احتمال زیاد پیش بینی قیمت مسکن در سال 1400 است.

ما در گفتار پیش رو با تکیه بر نظرات کارشناسی، آمارها و اطلاعات موجود و البته احتمالاتی که درباره وضعیت اقتصاد کشور برای سال‌ آینده وجود دارد به پیش بینی قیمت مسکن در سال 1400 خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1400

چندی پیش و با پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ما و بسیاری از مردم و تحلیلگران اقتصادی نسبت به آغاز دوران پساترامپ امیدوار شدیم.

در یک واکنش هیجانی نسبت به این موضوع در صبح پس از تایید پیروزی بایدن، با چک کردن قیمت اتومبیل ها متوجه کاهش قابل توجه قیمت خودرو شدم. به تدریج قیمت دلار نیز کمی کاهش یافت و این موضوع به نوبه خود تاثیر مهمی بر تخلیه حباب مسکن حداقل در آن بازه زمانی نهاد.

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1400
قیمت مسکن در سال آینده

این تاثیر هیجانی سبب شد تا همگان برای آغاز سال جدید خورشیدی و البته پایان کامل دوران ترامپ لحظه شماری کنند. ما نیز خود را برای سال 1400 با بررسی نمادهای سال 1400 ، سریال های نوروز 1400 آماده کردیم.

اما همچنان هم برای آغاز سال جدید هیچ چیزی به اندازه مباحث اقتصادی اهمیت ندارد. در همین راستا به عیدی و افزایش حقوق در سال 1400 و پیش بینی قیمت گوشی در سال 1400 پرداختیم.

نوبتی هم باشد مهمترین موضع پس از این دو موضوع مسکن است! البته اگر قصد خرید سربازی در سال 1400 نداشته باشید. در غیر اینصورت با پیش بینی قیمت مسکن در سال 1400 ما را همراهی کنید.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1400

بازار مسکن در این سال‌ها طولانی‌ترین رکود بعد از انقلاب را به‌خود دیده‌ است؛ رکودی که صرفا تعداد معاملات را کاهش داده و برای مهار قیمت‌ها کاری از پیش نبرده است.

تیرماه امسال در حالی معاملات خرید مسکن با ثبت حدود ۴ هزار و ۲۶۰ فقره معامله خرید مسکن به کما رفت که در این‌ماه تورم ماهانه مسکن به نزدیک‌ترین نقطه به صفر رسید.

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1400 ؛ آخرین اخبار و بررسی ها
افزایش قیمت مسکن در سال 1400

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در مرداد‌ماه هم میزان معاملات مسکن تا سطح 3 هزار و 500 فقره کاهش پیدا کرده و به پایین‌ترین حد خود رسیده و این در حالی است که آهنگ کاهش قیمت، کندتر از کاهش معاملات ثبت شده است.

اما آیا اگر در شرایط کنونی اقتصادی باقی بمانیم، رفتار بازار مسکن تا پایان 1400 به همین منوال ادامه خواهد یافت؟ نظرات در این باره متفاوت است.

برخی تحلیل‌گران در پیش بینی بازار مسکن در سال 1400 بر این باورند که رفتار بازار مسکن در بازه زمانی مورد بحث، موجب ادامه رکود به همراه کاهش قیمت خواهد شد. برخی دیگر از کارشناسان بر این باورند که بازار با رکود و افزایش قیمت مواجه خواهد شد.

در نهایت گروهی دیگر برای پیش بینی بازار مسکن در سال 1400 بر آنند که تعداد معاملات افزایش پیدا خواهد کرد و به همراه آن قیمت‌ها تغییر چندانی نخواهد کرد.

ما سعی میکنیم در گفتار پیش رو تمام این نظرات و جنبه های گوناگون را درباره پیش بینی قیمت مسکن در سال 1400 با شما به اشتراک بگذاریم.

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1400

بازار مسکن به عنوان یکی از بازار های پر سود و دارای تورم زیاد در چند سال اخیر و بخصوص از اواخر سال 97 تورمی رو به رشد و افزایشی به خود دیده که بخشی از آن بر اثر فعالیت های سفته بازارن و دلالان ملک و مسکن بود.

اما در بهمن 98 این رشد تورمی بازار مسکن متوقف و در اسفند 98 به علت شرایط بحرانی کشور و کووید 19 به یکباره بازار مسکن رکودی چند ماهه و بی سابقه را به خود دید.

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1400 ؛ آخرین اخبار و بررسی ها
افزایش قیمت مسکن در سال 1400

هم‌اکنون به دلیل نامشخص بودن چشم‌انداز هزینه‌ تمام شده ساخت مسکن در نتیجه تغییرات روزانه و لحظه‌ای هزینه‌های ساخت به خصوص نرخ فروش مصالح، تمایل به عرضه واحدهای مسکونی نوساز از سوی سازنده‌ها کم شده است؛ هر چند انبوه‌سازان به دلیل آنکه ساخت وفروش مسکن به‌عنوان حرفه اصلی و محل درآمد آنها تلقی می‌شود در هر شرایطی ناچار به عرضه مسکن هستند اما هم‌اکنون تعداد قابل توجهی از سازنده‌ها اعم از حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای، تا حد امکان از عرضه واحدهای نوساز خودداری کرده و منتظر ایجاد ثبات نسبی در بازار برای تصمیم‌گیری هستند.

حتی تا امروز نیز تورم مسکن و معاملات آن نرخ ثابت و مشخصی نداشته و خریداران و فروشندگان همگی منتظرند تاببینند چه بلایی بر سر این بازار سرمایه گذاری مهم خواهد آمد.

میزان ساخت و ساز در یک سال اخیر کاهش داشته و حتی افزایش قیمت‌ مسکن سبب نشده تا این بخش رونق یابد.

در مقابل نبود سیاست‌های مناسب و حمایتی سبب شده تا رغبت سازندگان و پیمانکاران نسبت به ادامه فعالیت در این بخش هر روز کمتر از دیروز شود. اگر این وضع ادامه یابد رکود عمیق حوزه ساختمان و همچنین به صفر رسیدن ساخت و ساز دور از انتظار نیست.

بررسی ها برای یافتن علت نشانگر آن است که شوک ارزی، افزایش مداوم قیمت مصالح و تورم زمین از جمله مهمترین عوامل ناامید کننده برای ساخت مسکن است.

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1400 ؛ آخرین اخبار و بررسی ها
قیمت مسکن در سال آینده

در این میان، ضعف مالی سمت تقاضا، فشار رکود را برای سازنده‌ها بیشتر کرده است. هرچند گروهی از بسازوبفروش‌ها به‌دلیل افت نسبی حاشیه سود ساخت‌و‌ساز، بعضا در نقش خریدار ملک در بازار ظاهر می‌شوند، اما حقوقی‌های بازار ساخت به «بهبود اوضاع در سال ۱۴۰۰» امیدوارند.

چشم‌انداز عرضه مسکن از نگاه این دسته، «تسهیل شرایط ساخت‌وساز» است. این پیش‌بینی با لحاظ «تغییر جهت متغیرهای بیرونی اثرگذار» مطرح شده است.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی بازار مسکن در سال 1400

در شرایط فعلی، به ترتیب نوسانات شدید نرخ ارز، تغییرات و رشد روزانه و حتی لحظه‌ای قیمت مصالح وتجهیزات ساختمانی، افزایش قیمت زمین و نوسانات بازار سرمایه ۵ منبع اصلی ایجاد فشار بر سازنده‌ها هستند.

در حالی که بازار ساخت وساز واحدهای مسکونی در شهر تهران هم اکنون در شرایط رکودی به سر می‌برد، تحقیقات میدانی درباره آخرین وضعیت و چشم‌انداز فعالیت‌ها وسرمایه‌گذاری‌های ساختمانی در ۵ کلان‌شهر دیگر کشور با استناد به اظهارات مدیران ارشد جامعه انبوه‌سازی در این کلان‌شهرها و همچنین سایر فعالان ساختمانی نشان می‌دهد، نگاه جامعه حرفه‌ای ساخت وساز به آینده این حوزه نگاهی دوگانه است.

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1400
قیمت مسکن در سال آینده

فعالان صنعت ساختمان کشور در حالی دست‌کم از ۵ زاویه مهم برای ادامه فعالیت‌های حرفه‌ای خود در این صنعت با چالش مواجه‌اند.

ایشان از سویی از احتمال تشدید شرایط رکود تورمی تا پایان سال خبر داده اما از سوی دیگر برخی از آنها با ترسیم آینده پیش‌روی بازار مسکن، شرایط این بازار در سال ۱۴۰۰ را وضعیتی امیدوار‌کننده برای این صنعت و فعالان آن ترسیم و پیش‌بینی می‌کنند. در افق دید کارشناسان مسکن امکان پیش بینی قیمت مسکن در سال 1400 و برنامه ریزی بر اساس آن وجود دارد.

به اعتقاد آنها در شرایط فعلی سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های ساختمانی به میزان قابل‌توجهی در مقایسه با سال‌های قبل کاهش یافته است و عمده ساخت وسازها‌یی که هم‌اکنون در سطح کلان‌شهرها در حال انجام است مربوط به پروانه‌های ساختمانی صادر شده در سال‌های قبل-عمدتا سال‌های ۹۷ و ۹۸- است.

از ابتدای امسال تاکنون روند ساخت وسازهای جدید مربوط به پروانه‌های صادر شده در سال ۹۹ روندی نزولی بوده است و بخش عمده کارگاه‌های ساختمانی فعال در سطح این کلان‌شهرها مربوط به پروانه‌هایی که امسال صادر شده‌اند، نیست.

با این حال، امیدواری عده‌ای از سازنده‌ها بابت ایجاد ثبات نسبی در بازارهای موازی بازار مسکن به خصوص بازار سرمایه(بورس) و بازار ارز در سال ۱۴۰۰ این پیش‌بینی را پیش روی آنها قرار داده است که در نتیجه ایجاد این ثبات نسبی پیش بینی بازار مسکن در سال 1400 ساده تر خواهد بود.

در حقیقت ایجاد ثبات نسبی در بازارهای موازی با مسکن، این بازار را پیش بینی پذیر خواهد کرد. در این حالت با ورود سرمایه اطمینان بخش خرید مسکن به‌عنوان حوزه امن و کم‌ ریسک سرمایه‌گذاری افزایش یافته و با فروش واحدهای آماده عرضه شرایط برای فاز جدید سرمایه‌گذاری ساختمانی به منظور اجرای پروژه‌های جدید از سوی سازنده‌ها مهیا شود.

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1400 ؛ آخرین اخبار و بررسی ها
قیمت مسکن در سال آینده

این ثبات نسبی در دیگر بازارها به خصوص بازار ارز از سوی دیگر منجر به ایجاد توان تخمین نسبی بابت هزینه تمام شده ساخت مسکن برای سازنده‌ها شده و التهابی که هم‌اکنون به واسطه نوسان نرخ ارز و اثر آن در تغییرات لحظه‌ای و روزانه قیمت مصالح ساختمانی به‌عنوان یکی از موانع عمده ساخت وساز پیش روی سازنده‌ها قرار دارد تا حد زیادی کنترل می‌شود.

طی ماه‌ها و هفته‌های گذشته به دلیل نوسانات شدید نرخ ارز، قیمت مصالح وتجهیزات ساختمانی به شدت تحت تاثیر قرار گرفته وافزایش یافته است.

این افزایش و جهش قیمت حتی در مصالحی که صفر تا ۱۰۰ آنها تولید داخل است مشاهده می‌شود. میلگرد، فولاد و آهن‌آلات ساختمانی و همچنین سیمان دو گروه از مصالح ساختمانی هستند که بنا بر اعلام انبوه‌سازان اگرچه ۱۰۰ درصد تولید داخل هستند اما با نوسانات نرخ ارز به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و نرخ فروش آنها به‌صورت لحظه‌ای و روزانه تغییر می‌کند.

آمارها نشان می‌دهد قیمت فروش سیمان در حال حاضر نسبت به سال ۹۶ حدود ۵/ ۳ برابر شده است و میلگرد نیز با ۶/ ۷ برابر افزایش قیمت در این بازه زمانی همراه شده است.

احتمال جهش شدید بازار مسکن : پیش بینی قیمت مسکن در سال 1400

بیت الله ستاریان از تحلیلگران بازار مسکن معتقد است در حال حاضر اینکه کسی انتظار کاهش قیمت مسکن را داشته باشد انتظار نامعقولی است. وی میگوید اگر افراد از وضعیت بازار مسکن و ماهیت این بازار شناخت داشته باشند میدانند که چنین چیزی ممکن نیست.

ستاریان در مورد پیش بینی بازار مسکن در سال 1400 توضیح داد: اگر بخواهیم اقتصاد پسا کرونا رو بررسی کنیم باید به انتظارات رونق و توسعه اقتصادی اشاره کنیم که باید گفت این شرایط در حوزه ساختمان نیز رخ‌نمایی خواهد کرد به گونه ای که قدر مسلم در بخش مسکن رونق و افزایش قیمت خواهیم داشت با این تفسیر که تولید ناخالص کشور بالا خواهد رفت و در نتیجه درآمد سرانه نیز افزایش می یابد.

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1400 ؛ آخرین اخبار و بررسی ها
قیمت مسکن در سال آینده

وی درباره پیش بینی قیمت مسکن در سال 1400 تاکید کرد: اگر رونق و رشد اقتصادی اتفاق بیافتد، این مساله باعث رونق بخش ساخت ساز می شود و در نهایت موجب می شود مردم از افزایش قیمت مسکن فشار زیادی را متحمل نشوند.اما در این میان باید به یک نکته بارز و مهم در بخش مسکن و ساختمان توجه کرد که همان تعطیلی ‌هایی است که اتفاق می افتد.

این کارشناس بخش مسکن در ارتباط با افزایش قیمت مسکن در سال 1400 عنوان کرد: برای مقابله با کرونا مجبور به اعمال محدودیت و تعطیلی و .. هستیم ولی عموما محیط‌های کارگاهی، غیر از خوابگاه‌های کارگری به گونه‌ای است که کارگران می توانند در سایر بخش ها با حفظ فاصله و رعایت پروتکل‌های به کار خود ادامه دهند تا تولید به مشکل برخورد نکند.

ستاریان در در ارتباط با پیش بینی بازار مسکن در سال 1400 بیان کرد: در ماه‌های اخیر هزینه ‌های تولید بین 40 تا 55درصد افزایش یافته است.

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1400 ؛ آخرین اخبار و بررسی ها
افزایش قیمت مسکن در سال 1400

وی درباره حداقل هزینه ساخت هر متر مربع مسکن در شرایط فعلی گفت: اگر ساخت مسکن بسیار ساده را ملاک قرار دهیم، ‌حداقل متری یک میلیون و 600 هزار تومان و به طور متوسط 3 میلیون تومان برای ساخت هر متر مسکن باید هزینه کرد.

این کارشناس اقتصاد مسکن در پاسخ به این سوال که با توجه به روند فعلی بازار و نوسان قیمت مصالح ساختمانی آیا تا پایان سال بر هزینه ساخت مسکن افزوده خواهد شد یا خیر، اظهار کرد: با توجه به تورمی که پیش بینی می شود باید گفت تا پایان سال به حتم بر هزینه ساخت افزوده خواهد شد .

ستاریان در مورد میزان افزایش قیمت مسکن در سال 1400 توضیح داد: بنده روند 6 تا 10 درصد افزایش قیمت در ماه را تا پایان سال قطعی می دانم. اما جهش اصلی دربهار سال آینده خواهد بود که جهش بسیار بالایی خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص پیش بینی قیمت مسکن در سال 1400 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید!

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    سلام من حاظرم از جان و دل سرمایه گذاشته و قیمت مسکن را به سال 96و97 برگردانم چون از نان خوردن برای مردم واجب تر است . اینهایی که نمیخواهند قیمت مسکن پایین بیاید ضرر خود و اطرافیان خود را در نظر میگیرند من حاظرم با اختیارات تام قیمت مسکن را به سالهای 96 و97 برگردانم بشرطی که اختیار تام از طرف دولت و مجلس داشته و باهام همکاری کنند . نه بهانه بیاورند . مسکن واجب و از واجبات واجب تر است و من در این راه حاظرم برای ملت مظلومم و رهایی از دست دولت مردان بی انصاف و سودا گران زالو صفت جهاد کنم . مگه فقط جنگ رفتن جهاد است . هر خدمتی به این مردم جهاد است . منتها جهاد برای اسایش مردم کمرنگ شده . من با جان و دل حاظرم . این گوی و این میدان 09171384543 ترک قشقایی

    پاسخ