;
coinex

واکسن سینوفارم چینی چیست و اثرپذیری آن چقدر است؟

واکسن های چینی از اولین واکسن های تایید شده در مقابل کرونا بودند. جستار پیش رو به پاسخ این سوال میپردازد که واکسن سینوفارم چینی چیست ؟

همانطور که چین اولین کشوری بود که به طور جدی و فراگیر، شیوع پاندمی کرونا را تجربه کرد، این کشور در ساخت واکسن کرونا نیز نسبت به سایرین پیشگام بود. هم اکنون حدود 5 واکسن جینی به مرحله تایید نهایی و استفاده حداقل در مرزهای چین رسیده اند و در این میان دو واکسن سینوفارم و سینوواک وکسن هایی هستند که در سایر کشورهای جهان نیز استفاده میشوند.

چین اما در ارائه واکسن چینی کرونا به هیچ وجه درگیر بازی های سیاسی و گرایشات ملی گرایانه صرف نشد. چینی ها فارغ از روند واکسیناسیون سراسری که مدت مدیدی درگیر آن بودند و به دقت آنرا پیش بردند، محموله هایی اهدایی خاصی از واکسن چینی کرونا اعم از واکسن سینوفارم چینی و سینوواک را برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه در نظر گرفتند. این کشور تاکنون محموله های اهدایی واکسن را به 53 کشور در حال توسعه اهدا کرده که ایران نیز یکی از آنها بوده است. فارغ از این چینی ها 10 میلیون دوز واکسن چینی کرونا را در اختیار کوواکس (برنامه تهسیل دسترسی عادلانه جهانیان به واکسن کرونا) قرار میدهند.

اما از واکسن چینی کرونا چه میدانیم؟ جستار پیش رو ضمن بررسی این موضوع و موارد شناخته شده واکسن چینی کرونا به پاسخ سوال واکسن سینوفارم چینی چیست میپردازد. با ما باشید.

واکسن سینوفارم چینی چیست و اثرپذیری آن چقدر است؟

واکسن چینی کرونا و میزان اثربخشی آن

بر اساس اطلاعات و داده های موجود، تاکنون بیش از 40 کشور نیاز خود را برای واردات واکسن کرونای چینی اعلام کرده اند. از این میان 22 کشور به صورت رسمی درخواست خرید واکسن کرونای چینی را به مقامات چینی ارائه داده اند.

مقامات چینی چندی پیش از این اعلام کردند که این کشور در حال انجام آزمایش های بالینی بر روی 16 واکسن کرونا است که 7 مورد از آنها وارد آزمایش های مرحله سوم شده اند.

از این میان سه واکسن سینواک، سینوفارم و کانسینو هم در چین مجوز تزریق گرفته اند. سینوفارم اولین واکسن چین بود که اواخر سال 2020 مجوز استفاده اضطراری دریافت کرد. اما حالا واکسن چینی کرونا در ایران نیز استفاده میشود. اما واکسن سینوفارم چینی چیست و اثربخشی آن چقدر است؟

واکسن سینوفارم چینی چیست ؟

واکسن سینوفارم چینی چیست و اثرپذیری آن چقدر است؟
میزان اثربخشی واکسن سینوفارم

سینوفارم شرکت چینی تولید واکسن که حالا در حال تولید واکسن اختصاصی خود است، داده هایی را منتشر کرده که از اثربخشی 79 درصدی آن حکایت دارد. شرکت چینی برای کسب مجوز استفاده ابتدا به نهادهای نظارتی چین درخواست داد و این واکسن پس از بررسی نهایی تایید شد.

یکی از مزیت های واکسن مذکور به مانند واکسن آکسفورد امکان نگهداری آن در دمای عادی یخچال است. این واکسن اولین واکسن از مجموعه پنج واکسن کرونای چینی است که اطلاعات مرحله آزمایش انسانی آن به طور رسمی منتشر شده است. امارات متحده عربی مدتی پیش در ارزیابی خود از واکسن مذکور، میزان اثربخشی آنرا 86 درصد اعلام کرد.

حالا سینوفارم خود اثربخشی واکسن را 79 درصد اعلام کرده است. سخنگوی شرکت از ارائه توضیحاتی درباره علت این اختلاف خودداری کرد. هنوز سینوفارم اطلاعات دقیق و جزئی خاصی از واکسن در اختیار دیگران قرار نداده است.

واکسن سینوفارم چینی چیست ؟

واکسن سینوفارم چینی چیست و اثرپذیری آن چقدر است؟
میزان اثربخشی واکسن سینوفارم

در ادامه تلاش های جهانی برای بهره مندی عادلانه همگان از واکسن کرونا، چین با دو واکسن سینوفارم و سینوواک، در حال حاضر به موفقیت مهم و بزرگی در بازارهای خارجی دست یافته است.

سینوفارم یک شرکت داروسازی دولتی در چین است. واکسن مورد بحث، به مانند سینوواک و آسترازنکا بر پایه ویروس مرده یا تضعیف شده کرونا تولید شده است. حتی صحبت هایی در میان است که واکسن ایرانی کرونا نیز بر همین اساس تولید شده است. اما اطلاعات منتشر شدن از واکسن سینوفارم چینی چیست ؟

نتایج آزمایش‌ های حیوانی و مراحل اول و دوم آزمایش انسانی این واکسن‌ ها با همکاری دانشگاه‌ های مطرح چین پیشتر در نشریات معتبر انتشار یافته‌ اند. با اعلام شرکت سینوفارم، آزمایش مرحله سوم واکسن سنوفارم از اثربخشی 79 درصدی این واکسن خبر می‌دهد که کمتر از دو واکسن فایزر و مدرنا و بیشتر از واکسن آکسفورد – آسترازنکا است. شرکت مدرنا از اثربخشی ۹۵ درصدی واکسن خود خبر داده است. بنابر داده‌ها اما میزان اثربخشی واکسن آکسفورد بریتانیا حدود ۷۰ درصد اعلام شده است.

اما حتی پیش از انتشار نتایج مرحله سوم هم، واکسن سینوفارم بر اساس یک برنامه اضطراری به تقریبا یک میلیون چینی تزریق شد. این موضوع سبب شد پروفسور دیل فیشر از دانشگاه ملی سنگاپور استفاده گسترده از یک واکسن بدون طی مرحله سوم را غیر معمول خوانده است.

اوایل ماه دسامبر امسال، پرو ازمایش واکسن سینوفارم را به خاطر رویداد جدی نامطلوبی که برای یکی از دواطلبان رخ داد، به تعلیق درآورد. بعدتر اما این تعلیق برداشته شد. توقف در جریان آزمایش‌ های بالینی غیر معمول نیست. چنین اتفاقی در زمان آزمایش واکسن کرونا دانشگاه آکسفورد نیز روی داد. در چین، عمدتا گسترش ویروس کرونا مهار شده و زندگی، آرام و آهسته به یک وضعیت عادی جدید باز می ‌گردد.

واکسن سینوفارم چینی چیست و کی به ایران میرسد؟

بر اساس برنامه ریزی وزارت بهداشت برای خرید واکسن کرونا، اسفندماه 1399 اعلام شد که 250 هزار دوز از واکسن سینوفارم چین به کشور وارد می شود. این واکسن که مراحل تحقیقات آن از همان آغاز شیوع کرونا (بهمن ۹۸) در چین شروع شد، در شهریور امسال بعد از طی مراحل آزمایشی در امارات مجوز استفاده اضطراری گرفت و  تا کنون توسط حدود بیست کشور مختلف دنیا خریداری شده است. در این گزارش به بررسی فناوری مورد استفاده در واکسن چینی سینوفارم و ویژگی‌ های آن پرداخته ایم. در واکسن سینوفارم چینی چیست ما را همراهی کنید.

فناوری مورد استفاده در واکسن سینوفارم چینی چیست ؟

واکسن سینوفارم چینی چیست و اثرپذیری آن چقدر است؟
میزان اثربخشی واکسن سینوفارم

واکسن سینوفارم مانند دیگر واکسن چینی یعنی واکسن کروناواک، بر اساس فناوری معمولی ساخت واکسن با استفاده از نسخه تضعیف شده یا مرده ویروس ساخته میشود. ویروس غیرفعال شده نمیتواند در سلول های انسانی تکثیر شود، ولی پاسخ ایمنی بدن را برمی انگیزد.

سازمان ملی بهداشت چین می‌گوید میزان کلی عوارض جانبی این واکسن شبیه سایر واکسن ‌های غیرفعال ‌شده است و میزان بروز عوارض جانبی شدید مانند آلرژی بسیار اندک و در حد دو در میلیون است.

اواسط آبان ماه سال جاری بود که رسانه های چینی از موفقیت آمیز بودن پروژه تولید واکسن در این کشور خبر دادند. همچنین رئیس شرکت داروسازی سینوواک اعلام کرده که هیچ یک از افرادی که تاکنون این واکسن را دریافت کرده اند و به خارج از کشور سفره کرده اند، به ویروس مبتلا نشده اند.

 

رئیس شرکت داروسازی سینوفارم همچنین در یک نشست خبری اظهار کرد: هیچ عارضه جانبی جدی از کسانی که واکسن را در موارد اضطراری دریافت کرده‌اند گزارش نشده است.

مزیت واکسن چینی این است که خلاف واکسن‌های دیگر به دمای خیلی پایین نیاز ندارد و این امر انتقال و نگهداری آن را تسهیل می‌کند.

شرایط نگه داری واکسن سینوفارم چینی چیست

واکسن سینوفارم چینی چیست و اثرپذیری آن چقدر است؟
میزان اثربخشی واکسن سینوفارم

سینوفارم مانند سایر واکسن ‌ها باید دو نوبت باید تجویز شود. کارایی آن ۷۹ درصد است که  بالاتر از واکسن آسترازنکا قرار دارد. مزیت واکسن چینی این است که خلاف واکسن‌های دیگر به دمای خیلی پایین نیاز ندارد و این امر انتقال و نگهداری آن را تسهیل می‌کند.

به دنبال انتشار خبر ورود واکسن سینوفارم به پاکستان، در وب سایت رسمی وزارت بهداشت این کشور اعلام شد که واکسن سینوفارم یکی از برترین واکسن‌ های تولید شده در دنیاست و سازمان بهداشت جهانی این واکسن را در زمره ده اکسن برتر دنیا برای مبارزه با کرونا قرار داده است.

به گفته رییس شرکت داروسازی سینوفارم، دیپلمات های اعزامی، دانشجویان، کارمندان اعزامی پروژه های ساختمانی، کارکنان کمپانی‌ های مختلف چینی مانند شرکت «ملی نفت چین»، شرکت «پتروشیمی چین» و همچنین هواوی این واکسن را دریافت کرده‌ اند و در همان ابتدا این واکسن به بیش از یک میلیون نفر تزریق شد.

کلیه واکسن ‌های کرونا که تاکنون در کشور‌های مختلف دنیا در حال تزریق هستند، مجوز استفاده اضطراری گرفته ‌اند و در کنار آن همچنان در حال ادامه آزمایشات بالینی هستند. سینوفارم نیز در ۱۰ کشور از جمله امارات متحده عربی، مصر، اردن، پرو و آرژانتین با نزدیک به ۶۰ هزار داوطلب، ادامه آزمایش‌های بالینی را در دست انجام دارد.

این شرکت دو تاسیسات در چین ساخته که قادر به تولید ۲۰۰ میلیون دوز واکسن در سال است. علاوه بر این، تعداد فزاینده ‌ای از کشور‌ها در سراسر جهان به واکسن‌های چینی کرونا روی آورده‌اند، زیرا شرایط سخت نگهداری از واکسن‌های آمریکایی و حواشی ایجاد شده برای آن پس از تزریق بر روی برخی از افراد مختلف تعدادی از دولت‌ها را دچار تردید کرده است.

براساس اطلاعات موجود مجارستان، صربستان، بوسنی و هرزگوین، پاکستان، برونئی، نپال، فیلیپین، میانمار، کامبوج، لائوس، سریلانکا، مغولستان و سرزمین‌های اشغالی، مصر، مراکش، شیلی، پرو، بحرین، امارات و برزیل از جمله کشور‌هایی هستند که مشتری واکسن چینی هستند.

تاکنون سه میلیون دوز واکسن سینوفارم توسط امارات خریداری و وارد بازار امارات شده است. امارات پیش از این اعلام کرده بود در سال جاری 100 میلیون دوز واکسن سینوفارم تولید می‌کند و آن را به بازار‌های مصرف کشور‌های عربی صادر خواهد کرد؛ حدود یک ماه است که این کشور تولید محصول چینی را آغاز کرده است. چندی پیش و به طور دقیق تر، در 10 اسفند 1399 اولین محموله از واکسن چینی سینوفارم نیز به ایران رسید.

اطلاعاتی از دیگر واکسن های چینی

واکسن سینوفارم چینی چیست و اثرپذیری آن چقدر است؟
استفاده از واکسن سینوفارم

چین دارای 5 واکسن کرونا است که توسط شرکت ها و گروه های دارویی سی ان بی جی سازنده واکسن سینوفارم، سینوواک، کان سینو بیولوجیک و آکادمی علوم اجتماعی چین در حال آزمایش و تولید هستند.

پس از آغاز استفاده از واکسن کرونای شرکت سینوفارم چین با تصویب اداره ملی نظارت بر داروی چین، واکسیناسیون توده های حساس در برخی شهرها از جمله در پکن و ووهان آغاز شد.

به گفته مقامات تنها در روزهای یکم و دوم ژانویه ساکنان پکن از طریق 220 پایگاه در مجموع ۷۳ هزار و ۵۰۰ واکسن کرونا دریافت کرده اند و تاکنون هم هیچ عوارض جانبی از تزریق این واکسن ها گزارش نشده است.

سینوفارم یا سینوواک

واکسن سینوفارم چینی چیست و اثرپذیری آن چقدر است؟
استفاده از واکسن سینوفارم

همانطور که گفتیم دو واکسن سینوفارم و سینوواک مجوز استفاده انسانی را دریافت کرده اند و از این دو واکسن در طرح واکسن اضطرار کرونا که چندماه پیش طی آن حدود یک میلیون نفر واکسینه شدند.

واکسن های ساخت چین در حال حاضر در ۱۵ کشور و منطقه جهان در حال طی مراحل مختلف آزمایش های بالینی هستند. همزمان با انجام آزمایش های بالینی تعدادی از کشورهای جهان هم خرید این واکسن ها را اغاز کرده اند به طوری که اندونزی در ۱۳ دی ماه سال جاری اعلام کرد واکسن کرونای ساخت شرکت سینوواک چین را در سراسر کشور توزیع کرده و قصد دارد واکسیناسیون سراسری را از آواخر ماه جاری میلادی آغاز کند.

سینوواک با چندین کشور دیگر از جمله ترکیه، برزیل و شیلی قرارداد تامین واکسن امضا کرده است و در حال مذاکره با فیلیپین برای فروش واکسن به این کشور است. واکسن سینوواک همچنین یکی از سه واکسن آزمایشی کرونا است که چین از آن برای واکسینه کردن حدود یک میلیون نفر تحت یک برنامه استفاده اضطراری استفاده کرده است.

وزیر بهداشت مصر هم ۱۲ دی ماه خبر استفاده از واکسن کرونای ساخت شرکت سینوفارم چین را اعلام کرد. همچنین علاوه بر امارات متحده عربی و بحرین، تعداد دیگری از کشورهای جهان واکسیناسیون کرونا با استفاده از واکسن چینی را آغاز کرده اند.

از واکسن سینوفارم چه میدانیم؟

واکسن سینوفارم چینی چیست و اثرپذیری آن چقدر است؟
استفاده از واکسن سینوفارم

در حال حاضر 18 شرکت چینی با توجه به روند تحقیقات در حوزه تولید واکسن، در حال توسعه خطوط تولیدی واکسن هستند. از این میان واکسن غیرفعال کرونا شرکت سینوفارم یک روز مانده به پایان سال 2020 و مصادف با 10 دی ماه 1399 رسما مجور ورود به بازار را دریافت کرد و حالا تولید انبوده واکسن آغاز شده است.

واکسن های سینوفارم دارای یک کارت شناسایی الکترونیکی است که از طریق آن می توان کل فرایند و جریان تولید واکسن از جمله اینکه این واکسن به کجا ارسال شده و دریافت کننده اش چه کسی بوده است را پیگیری کرد.

جانگ جین مسئول تولید واکسن کرونای شرکت سینوفارم، گفته که برای اینکه واکسن بیشتری قبل از عید بهار چین (اواخر دی ماه) وارد بازار شود، بسیاری از کارگران و کارمندان در روزهای تعطیل و استراحت خود نیز کار کنند. پیش بینی می شود سال ۲۰۲۱ میلادی، ظرفیت تولیدی این شرکت به یک میلیارد دوز برسد.

بر اساس اطلاعات موجود، میزان اثربخشی واکسن سینوفارم 79.34 درصد است و به خاطر هماهنگی ایمنی، اثربخشی، سهولت دسترسی و قابلیت مصرف به تایید استاندارد سازمان بهداشت جهانی و اداره ملی نظارت بر داروی چین نیز رسیده است.

واکسن کرونای سینوواک

واکسن سینوفارم چینی چیست و اثرپذیری آن چقدر است؟
استفاده از واکسن سینوفارم

واکسن سینوواک آخرین مراحل آزمایش بالینی خود را در ابتدای تیرماه گذراند، این شرکت داروسازی همان زمان اعلام کرد بود واکسن آزماشی که برای کووید 19 توسعه داده است، سبب ایجاد ایمنی در بدن بیماران مبتلا به بیماری شده است. داده‌های اولیه حاکی از آن بود که این واکسن می‌تواند از افراد در برابر ابتلا به کرونا محافظت کند.

گزارش ها همچنین حاکی از این است که واکسن این شرکت کروناواک نام دارد پس از اینکه در 14 روز دوبار به بدن افراد تزریق شود، سبب ایجاد آنتی بادی یا پادتن در بیش از 90 درصد افراد میشود. این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد هیچ عوارض جانبی شدیدی در اثر تزریق این واکسن مشاهده نشده است.

ویدونگ یین مدیرعامل شرکت سینوواک نیز در بیانیه ای گفته: مطالعه ما نشن میدهد که واکسن کروناواک بی خطر است و میتواند منجر به پاسخ ایمنی در بدن شود. شرکت سینوواک همچنین در حال ساخت یک مرکز تولیدی است که هدف آن افزایش تعداد دوزهای موجود از واکسن برای محافظت از مردم در برابر کووید ۱۹ است.

این شرکت در ساخت واکسن سینوواک از نسخه غیرفعال شده ویروس کرونا استفاده کرده است. این شرکت از فناوری تهیه واکسن‌ های تایید شده همانند هپاتیت آ و ب، آنفلوانزای خوکی، آنفلوانزای پرندگان و ویروسی که باعث بیماری دست، پا و دهان می‌شود، استفاده کرده است.

با این حال کارشناسان هشدار داده اند که ایمنی نامزدهای واکسن کرونا غیرفعال شده باید برای مدت طولانی تری رعایت شود چون ممکن است برخی از واکسن های غیرفعال منجر به افزایش اثر بیماری شوند. همزمان ممکن است آنتی بادی های ناشی از واکسن به جای محافظت، باعث بدتر شدن عفونت در هنگام قرار گرفتن در معرض ویروس در افراد پس از تزریق شوند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره واکسن سینوفارم چینی چیست ؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر