;
coinex

حذف دلار در دولت سیزدهم ؛ مسیر دلارزدایی سهل الوصول است!

گویا دولت جدید دارای دو طرح کلی برای نظام ارزی کشور است که یکی از آن‌ها تلاش برای حذف دلار در دولت سیزدهم و دیگری زنده‌ کردن دوباره حساب‌های ارزی است.

طی چند روز تغییر دولت، دلار بیش از ۳ هزار تومان افزایش قیمت داشت و همه منتظر عملکرد دولت جدید جهت بهبود این وضعیت هستند. اما نکته مهم طرح های دولت جدید، شکست خوردن آن‌ها در گذشته و دولت احمدی نژاد است.

حذف دلار در دولت سیزدهم

به ادعا وزیر صنعت و معدن پیشنهادی، مسیر دلار زدایی از اقتصاد ایران سهل الوصول است. او در ویدیوئی در این باره گفت:

ما با دست خودمان اقدام به دلاری کردن اقتصاد کرده‌ایم و یکی از راهکارهای اقتصادی دولت رئیسی برای خروج از فضای شرطی اقتصاد، عدم دلاریزه کردن اقتصاد کشور است

علاوه بر او، وزیر اقتصاد پیشنهادی نیز درباره حذف دلار از مبادلات کشور گفته بود. اما آیا این مسئله به وضع فعلی ما کمک می‌کند؟ معاون ارزی سابق بانک‌ مرکزی، در این باره می‌گوید:

گویا اطلاعات این عزیزان از شرایط کشور و این که چرا اقتصاد ما دلاریزه شده ناقص است. عمده دلاریزه شدن اقتصاد ما به خاطر فروش نفتی است که به دلار انجام می‌شود و اگر بخواهیم پرداخت ارز نفت با ارز دیگری باشد باید در معاملات ذکر شود که هزینه تبدیل برای ما خواهد داشت.

حذف دلار در دولت سیزدهم ؛ مسیر دلارزدایی سهل الوصول است!

گویا ایده دولت جدید برای حذف دلار از مبادلات فقط به پیشنهاد تهاتر منتهی می‌شود. یکی از برنامه‌های وزرای دولت سیزدهم استفاده از معاملات تهاتری است که از ۱۵ سال پیش یعنی ابتدای دولت احمدی نژاد مطرح شد و همه هم قراردادهای تهاتری با تمام کشورها امضا کرده‌اند، اما حتی یک مورد هم اجرا نشد.

اگر به سابقه تصمیمات اقتصادی رجوع شود این موارد را متوجه می‌شوند که معاملات تهاتری در نهایت باید به دلار تسویه شود و هیچ کشوری هم حاضر به تهاتر با ما نیست چرا که بانک‌ها در دنیا خصوصی گشته و تحت اختیار دولت و رئیس‌جمهور آن کشور نیستند و نمی‌شود آن‌ها را مجبور کرد که تهاتر با بانک‌های ایران را بپذیرند.

پس یک طرفه نمی‌شود ادعا کرد که دلار را از مبادلات حذف می‌کنیم. اگر چین را می‌بینید که در معاملات تهاتری موفق بوده به این علت است که در آسیای جنوب شرقی معاملات بر اساس یوان انجام می‌شود اما ما و کشورهای منطقه این شرایط را نداریم.

اگر بخواهیم با سایر کشورها تهاتر نماییم اولین سوال بانک‌ها در این باره است که آیا عضو FATF هستید؟ و خب همین‌جا بحث به اتمام می‌رسد. حتی اگر دولت‌ها هم بپذیرند و قرارداد ببندند بانک‌های سایر کشورها به علت بسیاری از مشکلات بانک‌های ما مثل FATF، کفایت‌سرمایه، ترازنامه و غیره با ما کار نخواهند کرد.

در ارتباط با مسائل ارزی کشور نباید به بخش‌های فرعی توجه کرد و دوباره مسیرهای شکست خورده را امتحان کنیم. ما با انواع ارز در معاملات روبرو هستیم و تمرکز بر حذف دلار اصلا معنایی ندارد

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص حذف دلار در دولت سیزدهم چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    واو واو ، عالی میشه ، دلار رو حذف کنید خود به خود قیمتش به شدت میاد پایین بعدش راحت میشه همه چی گرفت ، ایول

    پاسخ

    آره واقعا. چرا قبلا به این فکر نیوفتاده بودیم. وقتی دست گربمون به گوشت نمیرسه بهترین راه حل اینه که بگیم گیاه خوار هستیم. واقعا احسنت بر این فکر دندان شکن دشمن کش.

    پاسخ