coinex
راهنمای خرید تکراتو

سکونت در مریخ ؛ رونمایی از طرح نخستین شهر مریخی

سکونت در مریخ ، این آرزوی دیرینه انسان در چه مرحله ای است و چه زمانی بشر می تواند درسیاره مریخ زندگی کند؟ برای جدیدترین پاسخ به این پرسش با ما همراه باشید.

سال ها ست که محققان پژوهش در مورد مریخ را آغاز کرده اند و ” زمینی سازی ” سیاره مریخ را ممکن می دانند. آن ها استقرار در مریخ یا بهتر است بگوییم شرایط اقامت در مریخ را وابسته به سه فرایند ایجاد جو، جلوگیری از نشت جو در فضای بیرونی و از دست رفتن آن و گرم نگه داشتن جو می دانند.

سکونت در مریخ ؛ رونمایی از طرح نخستین شهر مریخ

سکونت در مریخ ، این آرزوی دیرینه انسان در چه مرحله ای است و چه زمانی مریخ منزلگاه بشر می شود؟ پاسخ به این پرسش از سوی دانشمندان و پژوهشگران، برای افرادی که به سفر و استقرار در مریخ علاقه دارند، امیدوار کننده است. زیرا بر اساس نو یافته های آن ها و به دلیل شرایط سطحی مریخ و وجود آب در آن، قابل زیست ترین سیاره در منظومی شمسی (سامانه خورشیدی) بعد از زمین است.

سکونت در مریخ به این دلیل امکان پذیر است که، بعضی از شرایط طبیعی آب و هوایی در برخی از مناطق زمین با سیاره مریخ همسان است. این در حالی است که سیاره تیر (عطارد) دارای سطحی با نوسانات سرما و گرمای بسیار سخت است، و یا سیاره ناهید (زهره) سطحش مانند تنور داغ است.

اما سرمای شدید در سطح سیاره مریخ به سرمای مناطق قطبی در زمین نزدیک است. همچنین فشار هوایی در زمین، در ماه مه سال 1961 میلادی به وسیله افرادی که با بالن هوایی تا بالاترین مکانی که انسان صعودکرده یعنی ۳۴٬۶۶۸ ، ثبت شد. فشار هوایی که در سطح سیاره مریخ وجود دارد با همین فشار هوایی که در ارتفاع ۳۴٬۶۶۸ زمین وجود دارد، همسان است. بنابراین سکونت در سیاره سرخ و ساخت شهر در مریخ از نظر پژوهشگران عاقلانه تر و قابل باورتر به نظر می رسد، زیرا امکان فراهم سازی شرایط استقرار در مریخ از دیگر سیاره ها باور بیشتر است.

شناخت دقیق مریخ لازمه سکونت در آن

سال ها ست که محققان پژوهش در مورد مریخ را آغاز کرده اند و “زمینی سازی ” سیاره مریخ را ممکن می دانند. آن ها استقرار در مریخ یا بهتر است بگوییم شرایط اقامت در مریخ را وابسته به سه فرایند ایجاد جو، جلوگیری از نشت جو در فضای بیرونی و از دست رفتن آن و گرم نگه داشتن جو می دانند.

سکونت در مریخ ؛ رونمایی از طرح نخستین شهر مریخ

همچنین دانشمندان برای سکونت در مریخ به دنبال کشف رازهای درون سیاره مریخ هستند. بر همین اساس با بررسی داده ها و اطلاعات کاوشگر مستقر در مریخ توانستند به ساختار درونی سیاره سرخ پی ببرند. چندی پیش هم پژوهشگران از کشف شش حفره در سیاره سرخ خبر دادند. قطعا این کشف ها در برنامه ریزی سکونت در سیاره سرخ موثر خواهد.

35 مریخ لرزه که ساختار درون مریخ را آشکار کردند

کاوشگری که در سیاره ی مریخ حضور دارد، برای اولین بار توانسته است نقشه ای کامل از ساختار درونی مریخ  تهیه کند. این کاوشگر از زمان حضور در مریخ حدود 733 مریخ لرزه را  ثبت کرده است و با استفاده از 35 مریخ لرزه نقشه ای جامع از پوسته، گوشته و هسته ی تهیه کرده است.

به این ترتیب سیاره مریخ دومین سیاره پس از زمین است که به وسیله ثبت زلزله هایی که در آن رخ داده است، نقشه کاملی از ساختار درونش تهیه شده است. دانشمندان با در اختیار داشتن این نقشه جامع از ساختار درونی سیاره مریخ، یک گام به دریافتن نحوه تکامل سیارات صخره ای در منظومه شمسی نزدیک شدند.

سکونت در مریخ ؛ رونمایی از طرح نخستین شهر مریخ
ساخت شهر در مریخ

چندی پیش محققان دانشگاه کلتک شش حفره را در روی سیاره مریخ که محل خروج گاز متان است، شناسایی کرده اند. پژوهشگران بر این باورند که در اطراف این شش حفره میکروب هایی زنده وجود دارند که می تواند نشانه ای از وجود حیات و زندگی در مریخ باشد. این پژوهشگران برای پی بردن به سیر تحول تاریخی آن ها، در حال مدل سازی از ذرات گاز متان شناسایی شده هستند.

سکونت در مریخ

نو یافته های دانشمندان و پژوهشگران درباره سیاره مریخ و زندگی در مریخ ، پیش از همه طراحان یک شرکت معماری را برای سکونت در مریخ امیدوار کرده است. این شرکت معماری چندی پیش با در نظر گرفتن شرایط اقامت در مریخ از ساخت شهر در مریخ خبر داد. سپس این شرکت از طرح بلندپروازانه و رویایی اش که شهری مدرن، بزرگ و عمودی در سیاره مریخ با گنجایش 250 هزار نفر است، رونمایی کرد.

ABIBoo نام استودیوی معماری است که با انتشار یک فلیم کوتاه بسیار هیجان انگیز از ساخت شهر در مریخ خبر داده است. Nüwa  نام شهری 250 هزار نفری مدرنی در سیاره سرخ است که قرار است در منطقه ای به نام Tempe Mensa  ساخته شود. این شهر به شکل عمودی و در کنار یک صخره ساخته خواهد شد. این طراحی سبب می شود ساکنان این شهر مدرن در سیاره مریخ از پرتوهای کشنده و اثرات ویران کننده فشار جو در امان باشند و از تماشای چشم انداز های پیرامون خود لذت ببرند. این شهر مدرن مریخی شرایط اقامت در مریخ را برای علاقه مندان فراهم خواهد کرد.

نام این شهر برگرفته از الهه محافظ و نگهبان در افسانه ها و اساطیر چین است و شامل مناطق مسکونی، دفاتر اداری و فضای سبز خواهد بود. ABIBOO  می خواهد برای ساخت Nüwa  از منابع موجود در سیاره مریخ مانند دی اکسید کربن و آب استفاده کند، تا زندگی در مریخ  و درواقع زندگی در این شهر مدرن کاملا پایا (Sustainable) باشد.

زندگی در مریخ و امکانات تفریحی در شهر Nüwa

این شهر مدرن مریخی دارای سازه های گنبدی شکل است که مکانی برای پرورش گیاهان است و نقش پارک را برای اهالی شهر Nüwa  در سیاره مریخ بازی می کند. در کنار رفتن به پارک، ساکنان این شهر مریخی از دیگر تفریح های زمینی مانند، رفتن به باشگاه ورزشی و بازدید از گالری هنری نیز بهرمند خواهند بود.

سکونت در مریخ ؛ رونمایی از طرح نخستین شهر مریخ
زندگی دز مریخ / ساخت شهر در مریخ / امکانات شهر مریخی

بر اساس پیش بینی های صورت گرفته، قرار است اقدامات ساخت و اجرای شهر Nüwa از سال 2054 میلادی آغاز شود و نخستین ساکنان آن از سال 2100 میلادی در آن مستقر شوند. اما این طرح و درواقع سکونت در سیاره سرخ آن قدر هم آسان نیست. هنوز هم برخی از شرایط اقامت در مریخ برای دانشمندان روشن نیست و این موضوع سبب چالش های  بسیاری برای سکونت در سیاره سرخ و سپس زندگی در مریخ شده است.

چالش بزرگ سفر به سیاره مریخ

اگر اجرای طرح شرکت ABIBOO برای ساخت شهر در مریخ همان طور که پیش بینی شده و به بهترین شکل پیش برود باز هم لازمه سکونت در مریخ و این شهر مدرن مریخی ، سفر به سیاره سرخ است. نخستین موضوعی که در سفر فضایی مهم است فضاپیمای حامل فضانوردان است. امریکا به عنوان غول صنایع و فناوری هوا فضا، چندین سال است از فعالیت های شرکت های بزرگ و کوچک در این زمینه حمایت می کند. شرکت بویینگ که ناسا با آن به توافق رسیده است تا تسهیلات بهتری را برای سفر به ایستگاه فضایی بین المللی فراهم کند، از کپسول فضایی استارلاینر (سی اس تی 100) رونمایی کرد و درباره انتقال بیشتر فضانوردان جزییاتی را اعلام کرد.

دیگر شرکتی که ناسا از آن خواسته است راهی به صرفه تر برای انتقال فضانورد طراحی کند شرکت اسپیس ایکس است، ” ایلان ماسک ” رئیس این شرکت به تازگی اعلام کرد این شرکت می خواهد اولین موشک حامل انسان را در سال 2024 به مریخ بفرستد تا انسان بتواند در سال 2025 میلادی با اقامت در سیاره سرخ زندگی در مریخ را آغاز کند.

از آنچه در گزارش مربوط به سفر آمده است این طور دریافت می شود که فضاپیما (احتمالا استارشیب) هر سال یک بار زمین را به مقصد سیاره مریخ ترک خواهد کرد. این سفر استارشیب بین یک تا سه ماه طول خواهد کشید و هزینه بلیت یک طرفه آن تقریبا 300 دلار برآورد شده است.

سکونت در مریخ ؛ رونمایی از طرح نخستین شهر مریخ
سکونت در سیاره سرخ

البته وقتی صحبت از سفر به مریخ یا هر سیاره ای دیگری باشد، اول نام ناسا به میان می آید. درست است که ناسا هم رویای سفر به مریخ را در سر دارد اما ناسا در این موارد محتاطانه وارد عمل می شود. ناسا در نظر دارد پیش از آن که انسانی را به سیاره سرخ بفرستد، ربات های انسان نما را برای آزمایش شرایط اقامت در مریخ به این سیاره اعزام کند. این موضوع بیشتر شبیه داستان های علمی – تخیلی است، اما امکان دارد در آینده ای نزدیک عملی شود.

ناسا و ساخت ربات انسان نما “وال”

دانشمندان ناسا با همکاری چهار دانشگاه در یک برنامه مشترک روی پروژه ساخت ربات انسان نما مناسب ارسال به مریخ کار می کنند. “لوول ” استاد دانشگاه ایالت ماساچوست می گوید:

وال یک ربات انسان نمای تمام برقی است و ناسا قصد دارد پیش از ورود فضانوردان به مریخ رباتی شبیه آن را به سیاره سرخ ارسال کند.

وی درموررد مشخصات این ربات می گوید:

روی سر این ربات یک جفت دوربین است که به سامانه واقعیت مجازی ” آکیولوس ” مرتبط است. کنترل کننده می تواند با استفاده از این دستگاه از راه دور با دوربین ببیند. ربات به حسگر مادون قرمز مجهز است. در قسمت های مختلف آن مانند دست و پا نیز دوربین و حسگرهای مختلفی وجود دارد.

ربات انسان نما برای سکونت در مریخ

نام این ربات “والگری” است و هدف از طراحی آن انجام کارها و فعالیت هایی است که در مریخ برای انسان خطر دارد. این ربات ها پیش از انسان و به جای او به مناطق خطرناک سیاره سرخ وارد خواهند شد. دانشمندان امیدوارند با این ربات های انسان نما بتوانند شرایط انسان برای سکونت در سیاره سرخ تسهیل دهند و یا بهتر است بگوییم زندگی در مریخ برای انسان کم خطرتر شود.

چالش تامین غذا، برای سفر و سکونت در سیاره سرخ

وقتی قرار باشد به سفری بروی که چندین ماه برای رسیدن به مقصد در راه باشی، تامین غذا یکی از مهم ترین پیش نیاز های این سفر خواهد بود.

تامین غذا برای سکونت در سیاره سرخ و مسافران سیاره سرخ همیشه برای دانشمندان یک چالش بزرگ بوده است. با توجه به این که راهکارهای ذخیره سازی غذا به قدر کافی رضایت بخش نبوده، دانشمندان به دنبال راهی هستند تا بتوانند مواد غذایی را از طریق کاشت در فضاپیمای ارسالی تامین کنند. هر چند برنامه کلی سفر به مریخ از سوی ناسا تایید شده است اما هنوز در این مورد مشکلاتی هست که پاسخی برای آن ها نیافتند.

سکونت در مریخ ؛ رونمایی از طرح نخستین شهر مریخ
سکونت در مریخ و چالش غذا

جالب است بدانید در فیلمی به نام ” مریخی ” که موضوع آن جاماندن یک فضانورد ناسا در مریخ است، او در برخورد با چالش تامین مواد غذایی، در فضاپیما کشاورزی می کند. متخصصان ناسا اعلام کردند در این زمینه برای ساخت فیلم “مریخی ” مشورتی به سازندگان ارائه نداده است، اما ناسا با تمجید از این فیلم، بسیاری از مواردی که در این فیلم به نمایش آمده را امکان پذیر دانسته است.

اکنون باید منتظر ماند و دید، ناسا دقیقا چه زمانی شرایط سکونت در مریخ و زندگی در آن را مساعد و مناسب می بیند و فضانوردان را به سیاره سرخ می فرستد؟ و آیا طرح بلندپروازانه ی شرکت معماری ABIBOO برای ساخت شهر در مریخ بر اساس پیش بینی ها پیش می رود یا نه ؟

گالری تصاویر سکونت در مریخ

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص سکونت در مریخ و رونمایی از طرح نخستین شهر مریخ چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر