coinex
راهنمای خرید تکراتو

یارانه پنهان چیست و آیا رفراندوم حذف یارانه نقدی برگزار می‌شود؟ [+ نظرات کاربران]

اخیرا مجلس پیشنهاد کرده یارانه پنهان حذف شود. اما یارانه پنهان چیست و حذف یارانه نقدی چه تاثیری خواهد داشت؟ برای دانستن این موضوع، با ما باشید.

هر چند کمی پیش تر دولت و برخی نمایندگان در صدد این بودند که یارانه‌های نقدی را افرایش دهند، اما در این چند روز گذشته برخی از نمایندگان مجلس از طرحی رونمایی کرده‌اند که بر اساس آن یارانه‌های پنهان حذف شود.

اما مطمئنا سوالی که برای شما پیش می‌آید این است که یارانه پنهان چیست و میزان یارانه پنهان چقدر است؟ آیا حذف یارانه پنهان موجب افزایش قیمت کالاها می‌شود؟ ما در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد. با تکراتو همراه باشید!

یارانه پنهان چیست و آیا رفراندوم حذف یارانه نقدی برگزار می‌شود؟ [+ نظرات کاربران]

همه‌ی ما با یارانه نقدی 45 هزارتومانی که ماهانه به حساب سرپرست خانواده واریز می‌شود آشنایی داریم. اما جالب است بدانید که برای هر شهروند به جز این یارانه که یارانه آشکار نامیده می‌شود، دولت هزینه‌ای را برای یارانه پنهان نیز پرداخت می‌کند.

در واقع، یارانه آشکار همان مبالغ نقدی و اعتباری است که ماهانه به حساب مردم واریز می‌شود و برای مثال می‌توان به یارانه نقدی، یارانه معیشت و یارانه کرونا اشاره نمود. از آنجایی که جامعه هدف در این نوع یارانه مشخص بوده و پول مستقیما به شهرورندان می‌رسد، به این نوع یارانه، یارانه آشکار گفته می‌شود.

اما به جز این، دولت مبلغی را برای برخی از کالاها می‌پردازد تا آن کالاها ارزانتر به دست مردم برسد. به این مبلغ یارانه پنهان گفته می‌شود. این بدین معناست که دولت برای مواردی همچون بنزین، آب، برق، گاز و غیره هزینه‌ای را پرداخت می‌کند تا این کالاها با قیمت ارزان‌تری به دست مردم برسد.

البته خوب است بدانید اینکه همه به قسمت مساوی از یارانه‌های پنهان استفاده نمی‌کنند مسئله طبیعی است و مسلما کسی بیشترین سهم را از یارانه پنهان دارد که از آن کالا یا خدمات استفاده بیشتری کند.

یارانه پنهان چیست
طرح حذف یارانه های نقدی / رفراندوم حذف یارانه پنهان / یارانه پنهان دولت / یارانه پنهان چیست

اگر بخواهیم این موضوع را در قالب مثالی توضیح دهیم، باید گفت کسی که وسیله نقلیه دارد، از یارانه پنهان انرژی استفاده می‌کند در صورتی که کسی که از وسیله نقلیه استفاده‌ای ندارد از این یارانه پنهان بی‌بهره است و یا اینکه هر کس مصرف آب و برق و گاز بیشتری داشته باشد، یارانه پنهان بیشتری از دولت می‌گیرد.

این مسئله را می‌توان بزرگ‌ترین عیب یارانه پنهان دانست؛ اینکه طبقات پایین جامعه چون قدرت خرید کمتری دارند، از این یارانه کمتر استفاده می‌کنند و طبقات مرفه بیشتر از این یارانه بهره می‌برند.

بر این اساس به نظر می‌رسد که مجلس می‌خواهد یارانه‌های پنهان را حذف کند و آن را در قالب یارانه نقدی به مردم بدهد. همینطور به نظر می‌رسد مهم‌ترین هدف این طرح حذف یارانه پنهان انرژی است که اگر عملی شود، متقابلا قیمت حامل‌های انرژی از جمله قیمت بنزین باید افزایش پیدا کند.

یارانه پنهان چقدر است ؟

یارانه پنهان چیست
طرح حذف یارانه های نقدی / رفراندوم حذف یارانه پنهان / یارانه پنهان دولت / یارانه پنهان چیست

در اقتصاد ایران رقم مشخصی درباره مبلغ یارانه پنهان وجود ندارد. اما چندی پیش رئیس مجلس گفته بود رقم یارانه پنهان در اقتصاد ایران ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان است. یعنی دولت سالانه ۲۰ برابر یارانه آشکار به برخی گروه‌ها یارانه پنهان می‌دهد.

دولت سالانه ۴۲ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به خانوارها پرداخت می‌کند. علاوه بر آن، دولت سالانه ۳۱ هزار میلیارد تومان صرف پرداخت یارانه معیشت می‌کند. مجموع این دو عدد یارانه مستقیمی که به بخش مهمی از مردم جامعه پرداخت می‌شود ۷۳ هزار میلیارد تومان است.

جدا از این ارقام، رقم یارانه پنهان اقتصاد ایران ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان است. یعنی رقم یارانه پنهان ۱۹ برابر یارانه‌ آشکار است. نکته قابل توجه این است که بخش مهم یارانه پنهان در اقتصاد ایران مربوط به یارانه انرژی است. منظور از یارانه انرژی، یارانه‌ای بوده که دولت برای انواع سوخت و از جمله بنزین پرداخت می‌کند تا سوخت ارزانتر به دست مردم برسد.

بررسی‌ها می‌گوید قیمت بنزین فوب خلیج فارس حدود ۳۸ سنت است که با دلار آزاد حدود ۱۰ هزار تومان می‌شود. اگر دولت بخواهد قیمت بنزین را واقعی کند و یارانه‌ای برای آن پرداخت نکند باید قیمت بنزین داخل را به ۹۰ درصد قیمت بنزین فوب خلیج فارس برساند.

این یعنی قیمت واقعی هر لیتر بنزین ۹ هزار تومان است. این در حالی است که الان قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای هزار تومان و قیمت بنزین آزاد سه هزار تومان است. پس دولت روی هر لیتر بنزین سهمیه‌ای حدود هشت هزار تومان یارانه پنهان پرداخت می‌کند.

سهمیه ماهانه بنزین خودروها ۶۰ لیتر است. یعنی مالک هر خودرو ماهانه ۴۸۰ هزار تومان یارانه پنهان انرژی از دولت می‌گیرد. حالا اگر خانواده‌ای سه خودرو داشته باشد، ماهانه یک میلیون تومان یارانه پنهان از دولت می‌گیرد. یارانه‌ای که افرادی که خودروی شخصی ندارند از آن محروم هستند.

یارانه پنهان چیست و سهم هر فرد از مبلغ یارانه پنهان چقدر است؟

یارانه پنهان چیست
طرح حذف یارانه های نقدی / رفراندوم حذف یارانه پنهان / یارانه پنهان دولت / یارانه پنهان چیست

آژانس بین‌المللی انرژی گزارشی از میزان یارانه پنهان در اقتصاد ایران منتشر کرده بود. بر اساس این گزارش ایران حدود ۸۶ میلیارد دلار (معادل حدود ۲ هزار تریلیون تومان) یارانه مصرف سوخت پرداخت کرده است. این عدد به این معناست که سهم هر ایرانی از یارانه پنهان انرژی روزانه ۶۵ هزار تومان است و در ماه به عددی نزدیک دو میلیون تومان می‌رسد.

ابوالفضل ابوترابی نماینده‌ نجف آباد در مجلس شورای اسلامی در خصوص این طرح در توییتر خود نوشته است:

دهک‌های اول و فقیر فقط ۱.۲ درصد از یارانه انرژی استفاده می‌کنند. درحالیکه این مقدار برای دهک‌های دهم و مرفه ۲۵ درصد است! لذا طرحی به مجلس ارائه کرده‌ام برای به #رفراندوم گذاشتن #حذفیارانه‌پنهانوآشکار و پرداخت مستقیم آن به مردم که نیاز به امضا حداقل صد نماینده دارد

یارانه پنهان چیست

اما اگر مبنا را عدد اعلام شده توسط محمد باقر نوبخت بدانیم، دولت سالانه ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان می‌دهد که سهم هر ایرانی از این یارانه روزانه ۴۵ هزار تومان است. یعنی یک روز یارانه پنهان هر فرد معادل یک ماه یارانه نقدی است.

مجموع ماهانه یارانه پنهان ماهانه برای هر فرد یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان است. اما نکته این است که این یارانه پنهان نصیب همه نمی‌شود و فقط افرادی می‌توانند از آن استفاده کنند که از برخی کالاها از جمله انرژی بیشتر استفاده کنند.

رفراندوم حذف یارانه پنهان ؛ کاربران چه می‌گویند؟

انتشار خبر بررسی این موضوع در مجلس واکنش‌های بسیاری میان کاربران در فضای مجازی به ویژه توییتر را در پی داشت. به عنوان مثال «عباس» یکی از کاربرانی است که با حذف یارانه پنهان 63 میلیارد دلاری موافق است. او در این خصوص می‌نویسد:

ایران بیشترین سهم یارانه انرژی را در بین کشورهای مختلف جهان دارد. با این تفسیر پرمصرفترین‌ها(ثروتمندان) سهم بیشتری از یارانه آشکار انرژی دارند، یارانه‌های پنهان جای خود دارد. عدالت و هوشمندی در توزیع یارانه به نفع ولی‌نعمتان واقعی انقلاب خواهد بود.

یکی دیگر از کاربران به نام امین در مخالفت با این موضوع می‌نویسد:

نماینده ها کمیسیون انرژی مجلس همیشه حرف از یارانه پنهان سوخت و انرژی میزنن، ولی یارانه اصلی را مردم به دولت میدن که با دستمزد کم کار میکنن، سالی چند بار قیمت اجناس گرون میشه و انگار نه انگار. یارانه را مردم با جوونی و عمرشون دارن به دولت ها پرداخت میکنن.

رضا یکی دیگر از مخالفان حذف یارانه پنهان است که می گوید:

مشکلی نیس اگه همه یارانه های پنهان و اشکار صفر بشه و به صورت نقدی به سرانه، اون موقع میبینم چند تا از این کارخانه های سیمان میتونن با قیمت جهانی رقابت کنند. نمیدونم کسی از دوستان آنالیز قیمت سیمان داشته هزینه سوخت و برق و مواد معدنی ارزان چند درصد قیمت سیمانه.

روزنامه دنیای اقتصاد در توییتر در این رابطه اطلاع داده که:

طرحی در دستان نمایندگان مجلس دست به دست می‌شود که در صورت رای آوری حذف یارانه‌ها‌ی پنهان و آشکار را به رفراندوم خواهند گذاشت. ابوالفضل ابوترابی طراح #رفراندوم حذف یارانه‌ها‌ی آشکار و پنهان است و تاکنون توانسته ۲۲ امضا جمع کند.

اکانت دیگری با نام محمد از موافقان برگزاری رفراندوم حذف یارانه است و می‌گوید:

#حذفیارانهپنهان و توزیع آن به صورت مساوی بین مردم، یک حرکت انقلابی مجلس است و در جهت عدالت اجتماعی است که نیاز به همت مجلس و دولت دارد. البته باید با توجیه مردم و بیان مزایای آن همراه باشد. در حال حاضر اکثر یارانه به جیب ثروتمندان می‌رود.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص یارانه پنهان چیست ؟ به نظر شما حذف آن چه پیامدهایی را در پیش دارد؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    دیگه چیزی برای مردم نمونده ای کاش یذره به فکر مردم بودن.تورم گرونی بدبختی فقر فسادبیکاری کمر مردم شکسته چرا فقط بنزین علم کردید چرا حقوقا رو به دلار پرداخت نمیکنید چرا حق کارگر رو نمیدید چرا یارانه ۴۵ هزار تومانی رو بعد از ده سال همون اندازه هست ولی پراید ۷ میلیونی ۱۵۰ میلیون شده این مسئولین کجا هستن فک کنن ماهم مردم کشورهای همسایه هستیم یه مقدارم بفکر مردم باشید یکبار تنها یکبار به نفع مردم رای بدید چرا موقع انتخابات دست مردمو میبوسید اما تشریف میبرید مسئولیت میگیرید مردمو فراموش میکنید و به ارباب مردم تبدیل میشید ؟

    پاسخ