;
coinex

معیارهای کلیدی انتخاب یک شغل جدید ؛ حرفه جدیدمان را با چه معیارهایی انتخاب کنیم؟

برای اتخاذ هر تصمیمی به یک معیار نیاز دارید و ورود به یک شغل جدید هم از این قاعده جدا نیست. در این مطلب معیارهای کلیدی انتخاب یک شغل جدید را معرفی کرده‌ایم.

هر شغلی که در زندگی خود انتخاب می‌کنید، می‌تواند در پیشرفت یا عدم پیشرفت حرفه نهایی شما تاثیرگذار باشد. اگر که فکر کار شما را ناراحت می‌کند، اگر که به یک شغل خسته کننده به خاطر درآمدش چسبیده‌اید، اگر روز به روز بیشتر درباره شغلتان رویاپردازی می‌کنید، یا اگر که مدام می‌بینید که انگیزه و اعتماد به نفستان در حال کاهش است، در حال تجربه کردن یکی از چندین نشانه مناسب نبودن شغل کنونیتان هستید.

حتی اگر که حس می‌کنید دو یا سه مورد از این علائم به یکدیگر شبیه هستند و مصمم هستید که وقت عوض کردن شغلتان رسیده است، شناسایی و ارزیابی معیار مناسب برای تغییر دادن شغلتان مهم است.

در چنین پروسه‌ای درواقع باید همه جنبه‌های یک شغل را که فکر می‌کنید پتانسیل تغییر دادن زندگیتان را دارد، بررسی کنید. در ادامه قصد داریم به معیارهای کلیدی انتخاب یک شغل جدید بپردزایم. با تکراتو همراه باشید.

معیارهای کلیدی انتخاب یک شغل جدید

اگر این مرحله را نادیده بگیرید و وارد اولین شغلی شوید که برای آن پذیرفته می‌شوید، با خطر مواجه شدن با مشکلات قدیمی خود روبرو هستید و ممکن است که از چاله خارج شوید و به درون چاه بیفتید.

معیارها و پارامترهای هر شخصی متفاوت و خاص هستند و براساس فاکتور اهمیت به گونه خاصی برای او ترتیب بندی می‌شوند. در این مطلب معیارهای کلیدی انتخاب یک شغل جدید را معرفی کرده‌ایم.

این معیارها از زندگی واقعی شخصی برگرفته شده‌اند که از شغل اولش به حرفه متفاوت رزومه نویسی حرفه‌ای و داستان سرایی رسیده است. در ادامه به معیارهای ورود به یک شغل جدید می‌پردزایم. برای اطلاع از جزئیات با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید:

بهترین شغل های 2021

امکان یادگیری یک یا چند مهارت جدید

معیارهای کلیدی انتخاب یک شغل جدید
نحوه انتخاب یک کار جدید

اولین موردی که در انتخاب یک شغل جدید باید به آن توجه کرد امکان یادگیری یک یا چند مهارت جدید در حین کار است ما نباید کاری را انتخاب کنیم که تک بعدی باشد و حین کار مهارت خاصی را یاد نگیریم. به هم علت برای برخی از کارها لازم است مهارت‌های خاصی مانند مهارت‌های نرم را آموزش ببینند.

چنین مهارت‌هایی در فضای تجربی و کار بهتر آموزش داده می‌شود؛ پس یکی از معیارهای اصلی در انتخاب مسیر یا کارراهه شغلی، امکان یادگیری یک یا چند مهارت جدید است تا فرد تک بعدی رشد نکند و بتواند در آینده فرد موثرتری باشد.

امکان دریافت ترفیع و رشد جایگاه شغلی

اگر از کارمندان باسابقه درباره معیارهای انتخاب شغل یا (Job Selection Criteria) پرسیده باشید، حتما می‌گویند در شرکتی کار کن که ارزش کارهایت را بدانند! هیچکس دوست ندارد بعد از سال‌ها تلاش و وفاداری به شرکت، همچنان در یک جایگاه باقی بماند و هیچ رشدی نداشته باشد!

این مسئله برای خیلی از افراد عذاب‌آور است چون این حس به کارمند دست می‌دهد که هیچ شایستگی درخشانی ندارد یا پشتکارش دیده نمی‌شود. به همین علت در معیارهای کلیدی انتخاب یک شغل جدید امکان دریافت ترفیع و رشد جایگاه شغلی یکی از مهم‌ترین موارد به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری ها در سال 2021

حفظ توازن بین کار و زندگی شخصی

معیارهای کلیدی انتخاب یک شغل جدید
نحوه انتخاب یک کار جدید

کار یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های روزانه ما به حساب می‌آید و ما باید در کنار فعالیت‌های کاری زمانی از روز را به مسائل شخصی خود اختصاص بدهیم. کارمند یا فرد شاغل، با داشتن یک برنامه‌ریزی مناسب می‌تواند تا حد زیادی این توازن را برقرار کند.

اما رعایت پیش نیازها از جانب شرکت یا سازمان هم حائز اهمیت است. یعنی سازمان نباید خارج از زمان اداری، کارمند را موظف کند تا به کار مشغول شود. این موضوع عامل اصلی دلسردی از شغل و جایگاه شغلی است.

لذت بردن از جایگاه شغلی و فعالیت برای ادامه راه

اگر از کاری که می‌کنید لذت نبرید، امکان تداوم و انجام مستمر آن فعالیت وجود ندارد. شغل و پیشه‌ای که دارید باید برای شما الهام‌بخش باشد تا هر روز و هر ساعت بتوانید آن را انجام دهید و احساس خستگی عمیق یا فرسودگی شغلی نداشته باشید.

از یک زمانی به بعد، استمرار در شغل و انجام کارها تنها به فاکتور پول و حقوق وابسته نیست و به یک نیروی محرک درونی و علاقه شخصی نیاز دارد. از این جهت می‌توان این موارد را در معیار‌های انتخاب شغل یکی از اصلی‌ترین محرک‌های کار دانست.

بیشتر بخوانید: بی ارزش ترین پول های جهان 2021

 توانایی‌های مورد نیاز

معیارهای کلیدی انتخاب یک شغل جدید
نحوه انتخاب یک کار جدید

شکی در این نیست که رضایت شغلی به میزان زیادی تحت تاثیر میزان لذت شما از کاری است که به طور روزانه انجام می‌دهید و یکی از معیارهای کلیدی انتخاب یک شغل محسوب می‌شود.

به عبارت دیگر کارهایی که ساختار شکل شما را شکل می‌دهند، تعیین کننده این هستند که آیا به شغلتان علاقه دارید یا خیر. به این فکر کنید که آیا این مسئولیت‌های روزانه با توانایی‌های طبیعی و اکتسابی شما مطابقت دارند یا خیر.

با تهیه لیستی از توانایی‌هایی شروع کنید که از گذشته تا کنون در شغلتان سرمایه گذاری کرده‌اید و سپس دور مواردی که باعث لبخند زدن شما می‌شوند، خط بکشید.

وقتی که فرصت‌های شغلی را مرور می‌کنید یا درباره علائق پتانسیلی خود با سایر افراد صحبت می‌کنید، ببینید که شغل مورد نظرتان چقدر با توانایی‌هایی که دور آن ها خط کشیده‌اید مطابقت دارند.

حقوق کلی

برای بسیاری از افراد میزان حقوق و مزایا پارامتر تعیین کننده و از معیارهای کلیدی انتخاب یک شغل جدید است. قبل از این که وارد یک شغل تازه شوید، میانگین حقوق آن را بسنجید تا بفهمید که نرخ حقوق شما و سایر افراد مورد نظرتان در آن شغل چقدر است.

بیشتر بخوانید: با ارزش ترین پول های جهان 2021

سبک رهبری مدیر

معیارهای کلیدی انتخاب یک شغل جدید
معیارهای ورود به یک شغل جدید

مدیر ایده آل شما چگونه صحبت و رفتار می‌کند؟ آیا این شخصیت نسبت به کارهای مختلف تعهد احساسی دارد یا خیر؟ و آیا براساس اطلاعات موجود تصمیم گیری می‌کند یا بدون درنظرگیری اطلاعات تصمیم می‌گیرد؟

بهتر است که رک و پوست کنده از مدیرتان درباره این موضوع سوال کنید و جواب‌های او را بسنجید. اگر که سبک رهبری مدیرتان با سبک رهبری مورد نظر شما خوانایی نداشته باشد، رضایت شغلی در شما کاهش می‌یابد.

امنیت شغلی و فضای پیشرفت

بسیاری از افراد می‌خواهند با وارد شدن به رشته‌های مختلف شغلی یک حرفه از نردبان پیشرفت بالا بروند. اگر می‌خواهید جایگاه شغلیتان در سلسله مراتب سازمانتان بالا رود، باید فرصت‌های پتانسیلی پیشرفت را در داخل سازمانتان پیدا کنید.

برای سایر افراد امنیت شغلی نسبت به فضای پیشرفت اهمیت بیشتری دارد. اگر که جزء این دسته از افراد هستید باید ببینید که آیا شرکت شما در حال صعود است یا این که صنعتش سیر نزولی دارد.

بیشتر بخوانید: ثروتمندترین افراد جهان 2021

محل کار و میزان رفت و آمد

معیارهای کلیدی انتخاب یک شغل جدید
معیارهای ورود به یک شغل جدید

بعد از میزان حقوق طول مسیر رفت و آمد برای بسیاری از افراد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. ببینید که چه مقدار و چه نوع رفت و آمدی با سبک زندگیتان خوانایی دارد و این که آیا شرکت مورد نظرتان امکاناتی مانند پارکینگ رایگان، سرویس رفت و آمد و سایر خدمات مشابه را در اختیارتان می‌گذارد یا خیر.

بیشتر بخوانید: پیشگویی نوستراداموس 2021

ارزش‌ها و فرهنگ شرکت

معیارهای کلیدی انتخاب یک شغل جدید
معیارهای ورود به یک شغل جدید

برای بسیاری از افراد رضایت شغلی ارتباط تنگاتنگی با فرهنگ و ارزش‌های شرکت مورد نظرشان دارد. در رابطه با ارزش‌ها باید ببینید که آیا موضع مورد اتخاذ شرکتتان در رابطه با بعضی از موضوعات خاص با موضع شما هماهنگی دارد یا خیر. این موضع می‌تواند آیتم‌های مختلفی از مسئولیت اجتماعی مشارکتی گرفته تا تنوع نیروی کار و سازگاری با محیط زیست را شامل شود.

فرهنگ یک شرکت هم از معیارهای کلیدی انتخاب یک شغل جدید است و می‌تواند پارامترهای مختلفی را نظیر نوع لباس، ساختار دفتر کار، سیر تصمیم گیری، تعادل بین کار و زندگی شخصی و شامل شود. باید ببینید که کدام یک از این آیتم‌ها با معیارهای شما خوانایی دارند.

بیشتر بخوانید: پیش بینی قیمت نفت در سال 2021

حرف آخر

لازم به ذکر است که بگوییم این موارد تنها بخشی از معیارهای کلیدی انتخاب یک شغل جدید است و هر فرد برای انتخاب شغل علاوه بر موارد بالا  به ارزش های فردی، علایق واقعی، مزاج و طبع بدن، تیپ‌های شخصیتی  و در کل، استعداد ذاتی را هم توجه کند.

به روش‌های زیادی می‌توانید میزان هماهنگی خود را با یک فعالیت شغلی بسنجید و ببینید که آیا زمان تغییر رسیده است یا خیر و در صورت مثبت بودن جواب این تغییر باید چگونه باشد.

اگر مصمم هستید که وقت تغییر رسیده است و فاکتورهای مورد نظرتان را در نظر گرفته‌اید، زمان آن رسیده که ببینید آیا نقاط قوت شغل جدید مورد نظرتان از نقاط ضعفش بیشتر هستند یا خیر و سپس وارد عمل شوید.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص معیارهای کلیدی انتخاب یک شغل جدید چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر