;
coinex

تتر در کدام شبکه‌ها پشتیبانی می‌شود؟ مقایسه‌ی تتر در 4 بلاکچین مختلف

تتر در کدام شبکه‌ها پشتیبانی می‌شود؟  تتر یا همان دلار دیجیتال یکی از استیبل کوین‌های نام آشنا در حوزه رمزارزها است. امروزه این ارز دیجیتل در شبکه های مختلفی در دسترس کاربران است که در ادامه این مقاله به معرفی چند شبکه پر استفاده تتر خواهیم پرداخت.

تتر چیست؟

به جرات باید بگوییم که تتر پس از بیت کوین یکی از مشهورترین رمزارزهای دنیای کریپتو است که در دسته استیبل کوین‌ها قرار دارد. احتمالا می‌پرسید استیبل کوین به چه معناست؟ در حقیقت استیبل کوین یک ارز دیجیتال است که ارزش آن به دارایی دیگری مثلا ارز فیات (دلار) متصل است. بنابراین یکی از مزیت‌های مهم استیبل کوین‌ها ثبات قیمتی آنهاست. در مورد تتر، ارزش آن با نسبت 1:1 با دلار آمریکا جفت شده و در بازار با نماد USDT معامله می‌شود.

شرکت تتر لیمیتد

ارز دیجیتال تتر توسط شرکت هنگ‌کنگی تتر لیمیتد (Tether limited) در سال 2014 معرفی شد. به دلیل اینکه پشتوانه این ارز دلار آمریکاست، به آن USD Tether می‌گویند و در پلتفرم‌های معاملاتی به‌طور خلاصه آن را USDT می‌نویسند.

تتر در ابتدا تحت پروتکل Omni روانه بازار شد. با گذشت زمان و افزایش کارمزدهای Omni، توسعه‌دهندگان مهاجرت تتر  به سایر بلاکچین‌ها را آغاز کردند. درحال حاضر این استیبل کوین علاوه بر بلاکچین بیت کوین، در بستر شبکه‌هایی مانند اتریوم، ترون، ایاس و … هم در دسترس است. اما این تنوع در شبکه‌های تتر چه تفاوتی برای کاربران دارد؟ در ادامه به بررسی انواع مختلف تتر می‌پردازیم.

انواع شبکه‌های تتر:

1. تتر Omni

تترOmni  در اواخر سال 2014 ابتدا با نام «Realcoin» ایجاد شد. واژه Omni برگرفته از نام پروتکلی به همین نام در شبکه بیت کوین است که توانایی ایجاد توکن‌های جدید، شبیه آنچه سایر بلاکچین‌ها با استفاده از قراردادهای هوشمند انجام می‌دهند را دارد. با این حال، نام آن در پایان نوامبر 2014 به «Tether» تغییر یافت. در ژانویه سال بعد، صرافی بیت‌فینکس امکان معامله این ارز دیجیتال را برای کاربران خود فراهم کرد و برای چند سال تتر Omni، تنها تتر استاندارد بازار بود.

 

2. تتر ERC20

اولین مهاجرت تتر از پروتکل Omni به اتریوم، در روزهای پایانی سال 2017 اتفاق افتاد. از آنجا که اتریوم یک شبکه بسیار فعال و محبوب بین کاربران است و از قابلیت قراردادهای هوشمند برای ایجاد توکن بهره می‌برد، ورود تتر به این شبکه اقدامی قابل انتظار بود. الگوریتمی که آدرس‌های اتریوم روی آن سوار شده‌اند، اصطلاحاً ERC-20 نام دارد؛ به همین دلیل به تترهای شبکه اتریوم، تتر ERC20 می‌گویند .با افزایش محبوبیت تتر ERC20 تا پایان سال 2019، اکثریت قریب به اتفاق این ارز از لایه Omni خارج و به بستر اتریوم منتقل شد. این نشان داد که معامله‌گران به دلیل مزایای شبکه اتریوم، استفاده از نسخه جدیدتر تتر را به نسخه اولیه آن ترجیح داده‌اند.

در آن زمان یکی از دلایل محبوبیت تتر ERC20 این بود که بلاکچین اتریوم بلاک‌ها را با سرعت بیشتری نسبت به بیت‌کوین تأیید می‌کرد و تراکنش‌ها در این شبکه بسیار سریعتر و با کارمزدی کمتر از بیت کوین انجام می‌شد.

3. تتر  TRC20

با ظهور پروژه‌های دیفای (DEFI) در بستر اتریوم و استقبال کاربران از آنها، ترافیک شبکه اتریوم شروع به افزایش کرد و در نهایت موجب بالارفتن نرخ کارمز‌د تتر ERC20 شد. این مشکل تنها گریبان‌گیر تتر نشد و در حال حاضر سایر تراکنش‌های این شبکه با مشکل کارمزدهای بالا مواجه‌اند. به همین دلیل، توسعه‌دهندگان تتر در مارس 2019 دست به مشارکت جدیدی با ترون برای مهاجرت به این شبکه زدند. اصطلاحاً الگوریتم بلاکچین ترونTRC-20  نام دارد و به تترهای این شبکه هم تتر TRC20 می‌گویند.

جاستین سان، خالق بلاکچین ترون ادعا کرد این تتر سریع‌ترین و کم کارمزدترین نوع تتر است. به لطف مشارکت سان با صرافی پولونیکس، تتر TRC20 به سرعت در این صرافی ارائه و پس از مدتی به استیبل کوین محبوب معامله‌گران تبدیل شد. در حال حاضر پلتفرم‌های زیادی از تتر TRC20 پشتیبانی می‌کنند. در ایران هم صرافی والکس تتر TRC20 را برای کاربران خود عرضه کرده است. شما می‌توانید با عضویت و ورود به بازار معاملاتی این صرافی، در بستر شبکه ترون، خرید و فروش تتر در والکس را تجربه کنید.

4. تتر EOS

تتر برای اولین بار در ماه می 2019 و به دنبال همکاری با توسعه‌دهنده بلاک دات وان (Block.one) به بلاکچین ایاس منتقل شد. مزیت تتر EOSIO کاهش مجدد نرخ کارمزدها و افزایش سرعت تراکنش‌هاست. از آنجا که فعلا این تتر حجم بازار اندکی را در اختیار دارد، به ندرت در صرافی‌ها و پلتفرم‌های معاملاتی پشتیبانی می‌شود. ویژگی‌های این شبکه عبارتند از:

  • سرعت تراکنش بالاتر نسبت به بلاکچین بیت‌کوین و اتریوم
  • کارمزد تراکنش ناچیز (تقریبا می‌توان آن را رایگان درنظر گرفت)
  • پذیرش کم و عدم پشتیبانی در اکثر کیف‌پول‌ها و صرافی‌ها

نحوه تشخیص نوع تتر

اما سوال اینجاست که چگونه می‌توان نوع تتر را تشخیص داد؟ در برخی موارد اگر تاحدی خوش‌شانس باشید، صرافی نوع تتر را مشخص کرده است. اما همیشه این طور نیست. متأسفانه اکثر صرافی‌ها فقط از یک نوع تتر با برچسب «USDT» پشتیبانی می‌کنند. چندین راه برای تشخیص شبکه تتر وجود دارد. راه اول مطالعه توضیحات هر ارز در وبسایت صرافی است. راه دوم ارتباط با تیم پشتیبانی صرافی و پرس و جو در این مورد است. اما یکی از راه‌های مطمئن برای تشخیص شبکه تتر، بررسی آدرس کیف پول آن است. شما کافیست آدرس کیف پول تتر مورد نظر خود را نگاه کنید تا متوجه شوید این توکن مربوط به چه بلاکچینی است.

به عنوان مثال، آدرس تترOmni  شبیه آدرس بیت کوین است، چیزی شبیه به این:

1EKrH8VvrXEz5jEUbHBGeQdvwhBY73UaNe

«توجه کنید که آدرس‌ها در شبکه بیت کوین همیشه با 1، 3 یا bc1 شروع می‌شوند»

آدرس تتر در بلاکچین اتریوم همیشه با 0x شروع می‌شود:

0x643B079a9706d62F56CC1c9904F0E7ffE3111236

آدرس تتر در بلاکچین ترون همیشه با T (حروف بزرگ) شروع می‌شود:

TAVXrv4yVyzMq6VqTYgmd8e1zazJ2r2Pkp

کدام تتر بهتر است؟

یکی از مسائل مهم در زمان خرید تتر، میزان کارمزد شبکه آن است. اما این به تنهایی عاملی تعیین کننده نیست. به عبارت ساده اگر بپرسیم در حال حاضر کدام تتر برای خرید فروش شرایط بهتری دارد؟، سه پارامتر جداگانه را برای آن باید درنظر بگیریم:

  • میزان پذیرش شبکه تتر در پلتفرم‌های معاملاتی و کیف پول‌ها
  • نرخ کارمزد
  • سرعت انتقال

بدون شک از نظر نرخ کارمزد و سرعت انتقال، تتر بلاکچین ایاس شرایط بهتری نسبت به سایر گزینه‌ها دارد اما به دلیل اینکه اکثر صرافی‌ها و کیف پول‌ها از آن پشتیبانی نمی‌کنند، معامله این تتر برای کاربران با دردسرهایی همراه است. بنابراین نزدیک ترین گزینه به شبکه ایاس، تتر بلاکچین ترون است که در حال حاضر از نظر کارمزد، سرعت انتقال و در دسترس بودن، گزینه‌ای مناسب و مقرون به صرفه برای کاربران است.

منابع:

beincrypto

medium

.

پایان رپورتاژ آگهی

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر