;
coinex

اپل آیفون 13 پرو (Apple iPhone 13 Pro) ؛ قیمت، مشخصات فنی و قابلیت ها

اپل آیفون 13 پرو (Apple iPhone 13 Pro) دیروز و طی مراسم رونمایی اپل در کنار دیگر اعضای خانواده آیفون 13 رسما رونمایی شد. برای جزئیات بیشتر با ما باشید.

اپل بالخره به انتظارات پایان داد و رسما از خانواده آیفون 13 شامل نسخه های استاندارد، مینی، پرو و پرومکس رونمایی کرد. در این رویداد اپل همچنین از اپل واچ سری 7، تبلت های جدید خود و البته پردازنده جدید A15 پرده برداشت. اما این نوشتار به بررسی و معرفی اپل آیفون 13 پرو اختصاص دارد.

بزرگ‌ترین تغییر گوشی آیفون 13 پرو در مقایسه با آیفون 12 پرو را می‌توانیم ارتقا دوربین‌های آن نام ببریم. تغییر دیگر در ظرفیت باتری و سومین تغییر هم در داشتن صفحه نمایشی با نرخ نوسازی بالاتر است. به‌روزرسانی باتری، دوربین و استفاده از نمایشگر با نرخ نوسازی بالاتر اتفاقی است که انتظار آن را به عنوان یک ارتقا سالانه در آیفون 13 پرو داشتیم. اما برای بررسی مشخصات فنی آیفون 13 پرو با ما باشید.

اپل آیفون 13 پرو (Apple iPhone 13 Pro)

اپل آیفون 13 پرو (Apple iPhone 13 Pro) ؛ قیمت، مشخصات فنی و قابلیت ها
مشخصات آیفون 13 پرو / اپل آیفون 13 پرو

به راستی اپل در آیفون 13 پرو چ تغییر عمده ای نسبت به نسل قبل ایجاد کرده است؟ یکی از ایرادات عمده ای که به نسل پیشین آیفون در نسخه های پرو و پرومکس وارد بود مربوط به عدم پشتیبانی از نرخ تازه سازی 120 هرتزی در نمایشگر بود که حتی برخی گوشی های میان رده بازار نیز از آن بهره مند بودند.

اپل حالا رسما از آیفون 13 پرو رونمایی کرده است. گرچه تغییرات عمده ای درباره این محصول در مقایسه با نسل پیشین اش به چشم نمی خورد، اما این تغییرات جزئی برای طرفداران حائز اهمیت است. در ادامه این نوشتار ضمن بررسی تغییرات اپل آیفون 13 پرو به مشخصات فنی و قیمت آیفون 13 پرو می پردازیم.

بیشتر بخوانید: گوشی شیائومی می 11 لایت (Xiaomi Mi 11 Lite) 

طراحی و ساخت اپل آیفون 13 پرو

اپل آیفون 13 پرو (Apple iPhone 13 Pro) ؛ قیمت، مشخصات فنی و قابلیت ها
مشخصات فنی iPhone 13 Pro / قیمت و مشخصات فنی آیفون 13 پرو / اپل آیفون 13 پرو

طراحی نسل قبلی آیفون یعنی خانواده آیفون 12 تغییر جذابی برای بسیاری از طرفداران سنتی اپل بود. طراحی که در خانواده آیفون 13 هم تکرار شد. در نتیجه تغییر خیلی چشمگیری در مورد آیفون 13 با آیفون 12 دیده نمی‌شود. یکی از مهمترین تغییرات ظاهری شاید به کوچکتر شدن اندازه ناچ روی نمایشگر مربوط باشد که یکپارچگی بیشتری به نمایشگر گوشی بخشیده است.

دیگر تغییر به کمی ضخیم‌تر شدن گوشی مربوط است. البته که ماژول دوربین مهمترین قسمت و بخش برآمده گوشی است. ضخیم‌تر شدن گوشی سبب شده تا اپل بتواند کمی ظرفیت باتری را افزایش دهد.

برخلاف بیشتر گوشی‌های اندرویدی که از صفحه‌های نمایش خمیده در سمت لبه‌ها استفاده می‌کنند، اپل همانند آیفون 12 از صفحه نمایش کاملا مسطحی روی آیفون 13 پرو استفاده کرده و همچنان حاشیه‌هایی را در اطراف صفحه نمایش مشاهده می‌کنیم. در کنار حاشیه‌های صفحه نمایش هم نوار فلزی قاب گوشی را مشاهده می‌کنید که به شدت مستعد جذب اثرانگشت هستند.

پس شاید دوست داشته باشید که حتما برای این گوشی قاب استفاده کنید. قاب پشتی آیفون 13 پرو به صورت مات طراحی شده و حس بسیار خوبی به کاربران می‌بخشد. روی قاب پشتی همچنان لوگوی اپل و ماژول دوربین پشت را مشاهده می‌کنید. با نگاهی به جلوی گوشی هم متوجه صفحه نماشی می‌شوید که با یک لایه سرامیک شیلد محافظت می‌شود.

بیشتر بخوانید: گوشی شیائومی پوکو اف 3 (Poco F3 5G) 

اپل آیفون 13 پرو (Apple iPhone 13 Pro) ؛ قیمت، مشخصات فنی و قابلیت ها
اپل آیفون 13 پرو / قیمت و مشخصات فنی آیفون 13 پرو

این لایه باعث شده که گوشی در برابر ضربه و خط و خش مقاوم باشد. با این حال اصلا نباید به مقاومت سرامیک شلید اکتفا کنید. چرا که قطعا صفحه نمایش با ضربه آسیب می‌بیند و می‌تواند هزینه زیادی روی دست‌تان بگذارد. اپل برای اینکه دوربین‌‌های قرار گرفته روی آیفون هم آسیب نبیند از یک لایه بسیار مقاوم یاقوت کبود استفاده کرده است. در حالت کلی می‌توانیم به این موضوع اشاره کنیم که با گوشی بسیار زیبایی سر و کار دارید.

روی لبه سمت راست گوشی دکمه پاور را مشاهده می‌کنید. روی لبه سمت چپ هم دکمه سایلنت بسیار آشنای گوشی‌های اپل و دکمه‌های تنظیم صدا را خواهید دید. کمی پایین‌تر از این دکمه‌ها هم محل قرار سیم‌کارت را مشاهده می‌کنید. روی لبه پایینی گوشی هم دو خروجی برای بلندگو و پورت لایتنیگ را مشاهده می‌کنید. روی لبه بالای هم تنها خط‌های آنتن دیده می‌شوند. بد نیست به این موضوع هم اشاره کنیم که بلندگوی دوربین این گوشی هم روی لبه صفحه نمایش با لبه‌بالای گوشی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: آیفون 13 و آیفون 13 مینی (Apple iPhone 13 Mini) ؛ قیمت و مشخصات فنی

نمایشگر آیفون 13 پرو

اپل آیفون 13 پرو (Apple iPhone 13 Pro) ؛ قیمت، مشخصات فنی و قابلیت ها
قیمت و مشخصات فنی آیفون 13 پرو / اپل آیفون 13 پرو

اپل برای نسخه پرو آیفون 13 نمایشگری 6.1 اینچی با وضوح تصویر 2532 در 1170 در نظر گرفته است. این نمایشگری از نوع Super Retina XDR OLED با نرخ نوسازی 120 هرتز است که قابلیت پشتیبانی از HDR10 و دالبی ویژن را دارد. این اولین بار و در خانواده آیفون 13 است که اپل از نرخ نوسازی 120 هرتزی استفاده کرده است.

این نمایشگر با یک لایه سرامیک شیلد محافظت می‌شود که باعث می‌شود در برابر خط و خش و ضربه مقاوم باشد. استفاده از گلس برای صفحه نمایش را حتما پیشنهاد می‌کنیم. یکی از ویژگی‌های صفحه نمایش آیفون 13 پرو که البته روی مدل‌های قبلی آیفون هم وجود داشت، ویژگی True Tone است. این ویژگی قدرت نمایش رنگ‌ها را در شرایط نوری مختلف تغییر می‌دهد و باعث می‌شود که رنگ‌ها در اکثر زمان‌ها خوب به نظر برسند.

همچنین اپل در خانواده آیفون 13 برای اولین بار از نمایشگر LTPO استفاده کرده که اولین بار در گوشی‌های سامسونگ به کار رفته بود. این صفحه نمایش داینامیک رنج بسیار بالایی دارد و روشنایی خیلی زیادی تولید می‌کند. همچنین مصرف بسیار کمی دارد که دلیل آن کاهش دادن نرخ نوسازی صفحه نمایش آیفون 13 پرو است. این تنظیم نرخ نوسازی متناسب با عملکرد دستگاه سبب شده تا مصرف باتری مدیریت شود.

بیشتر بخوانید: گوشی شیائومی پوکو M3 پرو 

اسپکر و بلندگو

بلندگوی این گوشی نیز مانند دیگر بخش‌ها عملکرد بسیار خوبی دارد. بلندگوهای این گوشی در زمان پخش موسیقی با صدای بازی و فیلم قدرت شگفت‌انگیزی نشان می‌دهند.

این بلندگوها حجم صدای بسیار خوبی تولید می‌کنند. صداهایی که جزییات بسیار خوبی را در آن‌ها می‌شنوید. این کیفیت را در تماس‌های صوتی و تصویری هم مشاهده می‌کنید. اسپیکرهای آیفون 13 پرو آنقدر باکیفیت هستند که تجربه شنیدن به موسیقی و بازی کردن و فیلم دیدن روی گوشی را متحول کرده‌اند.

سخت افزار

همانطور که باید بدانید اپل آیفون 13 پرو مانند آیفون 13 پرومکس و آیفون 13 و 13 مینی به تراشه جدید اپل که در این رویداد معرفی شد یعنی A15 مجهز است.این پردازنده از 6 هسته تشکیل شده که از 2 هسته قدرتمند برای کارهای پردازشی سنگین و 4 هسته کم مصرف و بهینه شکل گرفته است.

اپل آیفون 13 پرو (Apple iPhone 13 Pro) ؛ قیمت، مشخصات فنی و قابلیت ها
مشخصات آیفون 13 پرو / قیمت و مشخصات فنی آیفون 13 پرو / اپل آیفون 13 پرو

تراشه جدید اپل، این بار بیشتر در بخش هوش مصنوعی متمرکز است. به طوری که قدرت هوش مصنوعی Apple A15 Bionic، به 15.8TOPS افزایش یافته است. پردازنده سیگنال تصویر نیز پیشرفته‌تر از قبل شده است. انکودر و دیکودر ویدئو، بهبود یافته‌تر از همیشه شده است. تعداد ترانزیستورهای موجود در A15 Bionic نیز حدود ١۵ میلیارد است. به علاوه این محصول از قاب باتری مگ سیف نیز پشتیبانی می کند.

بیشتر بخوانید: آیپد مینی 2021 (Apple iPad Mini) ؛ قیمت، مشخصات فنی و قابلیت ها

دوربین اپل آیفون 13 پرو

اپل آیفون 13 پرو (Apple iPhone 13 Pro) ؛ قیمت، مشخصات فنی و قابلیت ها
مشخصات فنی iPhone 13 Pro / قیمت و مشخصات فنی آیفون 13 پرو

در بخش دوربین تغییر خاصی را شاهد نیستیم. این ماژول مشابه نسل قبل از یک سه گانه با سنسورهای 12+ 12+ 12 تشکیل شده است. سنسور اصلی این محصول دارای پیکسل هایی با اندازه 1.9 میکرومتر است و به گفته اپل عملکرد آن در شرایط نوری ضعیف 2.2 برابر بهتر شده است.

دوربین فوق عریض محصول نیز از لنز 6 لایه بهره مند است. این دوربین هم اکنون توانایی ثبت تصاویر ماکرو پیشرفته ای را دارد و عملکرد آن در شرایط نوری ضعیف 92 بهبود یافته است.

اپل آیفون 13 پرو ، دارای قابلیت‌ ضبط فیلم پیشرفته‌ای است. ویژگی فیلم برداری ProRes، در این آیفون‌ موجود است. لنز تله فوتو با زوم ٣ برابری اپتیکال نیز در این گوشی‌ موجود است. شایان ذکر است که حسگر LiDAR نیز در این سیستم دوربین وجود دارد.

اپل آیفون 13 پرو (Apple iPhone 13 Pro) ؛ قیمت، مشخصات فنی و قابلیت ها
مشخصات آیفون 13 پرو / اپل آیفون 13 پرو / قیمت آیفون 13 پرو

بیشتر بخوانید: گوشی شیائومی ردمی نوت 10 (Redmi Note 10)

نرم افزار و رابط کاربری

اپل آیفون 13 پرو با سیستم عامل iOS 15 جدیدترین ورژن سیستم عامل اختصاصی اپل راهی بازار شده است که ویژگی‌های کلیدی و جذابی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. نسخه جدید سیستم عامل اپل از ویژگی‌های جذاب و هیجان انگیزی بهره‌مند است. البته نباید انتظار تغییر ظاهری خاصی در iOS 15 نسبت به iOS 14 داشته باشید.

یکی از ویژگی‌های مهم سیستم عامل جدید امکان نمایش سه‌بعدی شهرها به سرویس اپل است. البته در حال حاضر صرفا شهرهای لندن، لس آنجلس، نیویورک و سان فرانسیسکو از این قابلیت بهره‌مند هستند.

در iOS 15 یکسری ویژگی‌های دیگر هم در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. مثلا امکان جدیدی به Face Time اضافه می‌شود که به واسطه آن می‌توانید با افراد نزدیک خودتان که از فیس تایم استفاده می‌کنند، در ارتباط باشید. همچنین به فیس تایم ویژگی دیگری به نام SharePlay اضافه شده که به واسطه آن می‌توانید لینک‌ مخصوص Face Time Call را به سیستم‌های ویندوزی و اندرویدی ارسال کنید تا کاربران به واسطه مرورگر بتوانند به گفت‌وگوی فیس تایمی اضافه شوند.

از دیگر تغییرات مهم iOS 15 ظاهر جدید و جذاب مرورگر سافاری است. قابلیت جدید Focus Mode نیز به ورژن جدید سیستم عامل اضافه شده است. در این حالت می‌توانید مشخص کنید که تنها یک اپلیکیشن خاص بتواند اعلان داشته باشد تا صدای تولید کند.

دو ویژگی دیگر به نام‌های Live Text و سیری آفلاین هم در iOS 15 دیده می‌شود. ویژگی Live Text فعلا در مرحله آزمایشی قرار دارد که البته خوب کار می‌کند. شما می‌توانید دوربین را جلوی هر نوشته‌ای قرار دهید و ویژگی Live Text می‌تواند همه اطلاعات مورد نیاز از آن نوشته را خارج کند. اپل در iOS 15 کاری کرده که بتوانید به صورت آفلاین هم به سیری فرمان دهید. البته استفاده از سیری در حالت آفلاین بسیار محدود است و تنها به برخی از تنظیمات و اپلیکیشن‌ها دسترسی خواهید داشت.

باتری، قیمت و دیگر جزئیات

نسل جدید آیفون ها از گواهینامه IP68 نیز بهره مند هستند و عمر باتری آن ها تا حد قابل قبولی افزایش یافته است. اپل می گوید باتری آیفون 13 پرو نسبت به نسل قبلی تا 2.5 ساعت افزایش یافته است. البته به مانند نسل قبل آیفون های جدید بدون شارژر عرضه می شوند و نسخه پرو نیز از این قاعده مستثنی نیست. در نتیجه باید جداگانه شارژر را تهیه کنید.

در پایان به بحث قیمت آیفون 13 پرو می رسیم. این محصول با قیمت 999 دلای به بازار عرضه می شود. عرضه این محصولات نیز از ماه میلادی جاری آغاز می شود.

سوالات متداول

در این بخش به برخی سوالات متداول مرتبط با اپل آیفون 13 پرو می‌پردازیم.

اپل آیفون 13 پرو مناسب بازی است؟

آیفون‌های اپل معمولا محصولاتی به لحاظ سخت‌افزاری پیشرو و پیشگام هستند. در مورد اپل آیفون 13 تجهیز این دستگاه به جدیدترین پردازنده اختصاصی اپل و جدیدترین نسخه سیستم عامل اپل سبب شده تا این دستگاه مناسب بازی باشد. به خصوص که نمایشگر پیشرفته و نرخ نوسازی بهبودیافته نسبت به نسل قبل سبب شده تا دستگاه در اجرای بازی عملکرد روان‌تری داشته باشد. البته شاید وضعیت باتری و شارژدهی دستگاه کمی ناامید کننده باشد.

دوربین اپل آیفون 13 پرو مناسب عکاسی حرفه‌ای است؟

همواره اپل در بخش دوربین حرف‌های زیادی برای گفتن داشته است و بخش عمده این قدرت و توانایی به طراحی خاص دوربین مربوط است. این گوشی با ماژولی شامل 3 دوربین 12 مگاپیکسلی با امتیاز 137 پنجمین دوربین برتر سال 2021 است. این سنسورهای 12 مگاپیکسلی حتی عملکردی بهتر از سنسورهای 108 مگاپیکسلی سامسونگ دارند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص آیفون 13 پرو (Apple iPhone 13 Pro) چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر